2016-03-12, 01:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bevisningen binder inte NB till mordet, bara brott mot griftesfriden. Men det ger honom förklaringsbörda, därför dömdes han.

Glöm inte advokat Hurtigs ord: "– Det finns en hypotes i målet att dna:t kommit dit när man hängt flickan men vad är det som säger att dna:t inte kommit dit när man plockat ner en flicka, forslat undan en flicka".

Det går på repeat. Återigen. Jodå, bevisningen binder NB till mordet. Det är du som påstår annat. Vill man gå till ytterligheter så skulle flertalet mördare som inte erkänner kunna dömas till brott mot griftefriden. Endast.

Hurtig är försvarsadvokat och har sin egen agenda i ett fall som har blivit ovanligt uppmärksammat. Och det är något han passar på att dra fördel av. Själv gissar jag på att misstankarna kommer att riktas mot brodern fast hur Hurtig där, isåfall, ska komma runt ett starkt alibi blir ett problem i sig.
2016-03-12, 01:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

Citat:
För mig låter det inte orimligt att snaran dragits åt rejält hårt medförande en strypning kraftig nog att blockera även djupare artärer och därav inga petekier (snörfåran kring halsen uppstår).
Efter det, utan att snöret slackats, har kroppen hängts (snett uppåtgående skänkeln uppstår).
Jag förstår att rätten anser det vara svårt att säkert avgöra om hon dog av strypning eller hängning.

Det låter mest rimligt i mina öron med.
2016-03-12, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Är det så känsligt att IB såg männen som placerade ut mobildelarna så du väljer att missförstå? Eller vill du avsiktligt vilseleda?
För alla som klarar att läsa fupen framkommer tydligt att IB såg dessa män och de såg henne. Det kan vara skälet till att NB utsågs som syndabock. Så slår man också ut IB bäst.
Jag förstår att inga domstolar vågar analysera mobildelsfynden - för var hamnar man då?
Är det de här personerna med bil, som Irina observerar, du menar ?
Vid förhör den 23/9 i Litauen enligt FUP 1311.
Irina berättar följande omständigheter som hon inte tidigare sagt. Under perioden 7-12 juni, Irina kommer inte ihåg vilken dag det var. Hon lade märke till en konstig bil.
Bilen åkte från Martorp till skogen som ligger bakom Irinas hus i Blomberg.
Irina säger att hon befann sig på baksidan av deras hus och arbetade i trädgården, då hon gjorde iakttagelsen. Hon såg att två män satt i bilen, en hade mörkt hår, hon kan inte säga mer hur mannen såg ut. Den andre personen såg inte Irina så bra och kan inte säga mer än att det var en man.
Efter att männen varit ute i skogen , så åkte de tillbaka mot Mantorp. Den dagen åkte samma bil flera gånger mellan skogen och Martorp.
Bilen var mörk till färgen. Det kan ha varit en Volkswagen eller en Volvo, Irina har inte sett bilen vid tidigare tillfälle.
Irina ansåg det var misstänksamt, därför de stannade vid samma skogsdunge hela tiden.
Irina vet även att journalister skrivit om att Lisa Holms personliga tillhörigheter hittades i den skogsdungen.
FUP 1324 finns skogsdungen utpekad på kartan av Irina.
Skogsdungen ligger i närheten av vägen som går mellan cafeet och Martorp där många saker tillhörande Lisa hittades.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-12 kl. 02:05.
2016-03-12, 02:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Irina vet även att journalister skrivit om att Lisa Holms personliga tillhörigheter hittades i den skogsdungen.
FUP 1324 finns skogsdungen utpekad på kartan av Irina.
Skogsdungen ligger i närheten av vägen som går mellan cafeet och Martorp där många saker tillhörande Lisa hittades.
Hur ointressant som helst ur två aspekter: Hon har inte sagt ett skit i nåt förhör innan och klämmer ur sig mängder av alternativa gärningsmän 23 september. Trovärdighet noll.

Det säger snarare att det inte var nån mystisk mördare:
Citat:
Den dagen åkte samma bil flera gånger mellan skogen och Martorp.
Citat:
Irina tyckte att det var misstänksamt, för de stannade hela tiden vid samma skogsdunge.
Här är vi! Vi vill gärna visa upp oss och riskera att åka fast så vi åker fram och tillbaka till skogsdungen på dagtid mitt i ett pågående eftersök och i ett hot spot område med fynden!
2016-03-12, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Så fort FUP släpptes, blev det uppenbart att "bevisen" endast kunde räcka till griftefridsbrott. Just saying...

Nej så fort FUPen släpptes blev det uppenbart att NB skulle dömas för mord. Finns nog väldigt få(ens någon?) kunnig som ansåg att bevisningen inte skulle leda till fällande dom.

Sen höll TR med och dömde NB.
HR höll med.

Men det är klart du med dina 0p i juridik och din (icke)utbildning och (0)erfarenhet i kriminalteknik slår så klart expertisen med hästlängder.
2016-03-12, 03:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Bevisningen binder inte NB till mordet, bara brott mot griftesfriden. Men det ger honom förklaringsbörda, därför dömdes han.

Glöm inte advokat Hurtigs ord: "– Det finns en hypotes i målet att dna:t kommit dit när man hängt flickan men vad är det som säger att dna:t inte kommit dit när man plockat ner en flicka, forslat undan en flicka".
Låt bli att desinformera här, tack.
Man gick till åtal för mord och två rättsinstanser ansåg att bevisningen mycket väl räckte
för att binda NB till mordet på Lisa. Det var inte tal om att tvivla på den saken och tycka
att det räckte med att döma för något griftefridsbrott.
Tror du att du vet bättre än en samling erfarna jurister?

NB har riktigt signerat sin gärning genom alla mängder med spår han lämnat efter sig.
Lisa pekar med hela handen ut honom som den som tog hennes liv ifrån henne
och såna som du vill att han ska komma undan med detta och bara åka dit för
att ha hanterat kroppen efteråt.

Hur skulle bevisningen behöva se ut för att få en sån som dig övertygad om NB:s skuld
till mord? När du underkänner den bevisning som föreligger för att styrka mordisk handling så
måste du rimligen kunna ha en uppfattning om vad det är som saknas för dig.
Jag vill gärna att du är konkret kring detta och förklarar och inte som tidigare undviker
att svara när du blivit tillfrågad om samma sak.

Ps. Man kan inte bara kasta ur sig en sån sak som att bevisningen binder inte till mord
och sen inte kunna ange vad det exakt är som gör att det inte är bevisat.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-12 kl. 04:29.
2016-03-12, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur ointressant som helst ur två aspekter: Hon har inte sagt ett skit i nåt förhör innan och klämmer ur sig mängder av alternativa gärningsmän 23 september. Trovärdighet noll.
Det säger snarare att det inte var nån mystisk mördare:
Här är vi! Vi vill gärna visa upp oss och riskera att åka fast så vi åker fram och tillbaka till skogsdungen på dagtid mitt i ett pågående eftersök och i ett hot spot område med fynden!
Den skogsdungen Irina pekar ut där de här två männen stannade sin bil och gick ut, stämmer in på stället där bland annant mobil fodral m.m. hittades, sedan skall bilen åkt flera gånger till samma plats från Martorps hållet, allt enligt Irina.
Det stora felet med hennes utpekande är att hon kan inte uppge exakt dag.
Undersökningen av grusväg mellan Blomberg och Martorp påbörjades 9 juni 2015 kl. 18.00 och avslutas den 11 juni kl 20.00.

Irina uppger att männen med bilen fanns där mellan den 7-12 juni, logiskt sett borde hon sett männen innan söket började.
2016-03-12, 05:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Den skogsdungen Irina pekar ut där de här två männen stannade sin bil och gick ut, stämmer in på stället där bland annant mobil fodral m.m. hittades, sedan skall bilen åkt flera gånger till samma plats från Martorps hållet, allt enligt Irina.
Det stora felet med hennes utpekande är att hon kan inte uppge exakt dag.
Undersökningen av grusväg mellan Blomberg och Martorp påbörjades 9 juni 2015 kl. 18.00 och avslutas den 11 juni kl 20.00.

Irina uppger att männen med bilen fanns där mellan den 7-12 juni, logiskt sett borde hon sett männen innan söket började.
Vem bryr sig om Irina - eller för all del dina ointressanta utläggningar om skogsdungen?
Sagan hon kom med sent omsider är ointressant:
Påhitt, dravel, tomtar på loftet. Ett desperat försök att hitta andra gärningsmän som försvar för sin man.
Tre månader efteråt kommer detta oseriösa trams. Hade det varit en sanning hade hon sagt detta tidigare till hans försvar.

Fatta.
Citat:
Irina vet inte säkert om hon berättat om sina iakttagelser av bilen för Aivaras, men hon vet att hon sagt det till Nerijus.
Den demente sexualsadisten tycks själv ha totalt glömt denna viktiga iakttagelse.
Senast redigerad av develi 2016-03-12 kl. 06:02.
2016-03-12, 06:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Ta det lungt och hetsa inte upp dig. Jag har fått klart för mig vad du anser i detta ärende. Alldeles klart. Men vad är ditt syfte att upprepade gång skrika att detta är "Helt klart SEXUALSADISM".

Varför jag frågade var att TR och HR har inte kunnat klargöra om motivet. De är väldigt osäkra om många saker. Fuben är fyll med dessa luddigheter och oklarheter. När man läser fupen så får man en känsla att det kan vara si och det kan vara så, men ytterst få saker har de klarat bevisa. Allting hänger på Nerijus DNA, ingentin annat. Det har uppstått massor frågetecken.
Jag är helt lugn, är nog du som hetsar upp dig aningen
Fallet har en stark bevisning - den tekniska bevisningen och vittnesbevisning som stämmer mycket väl in med gärningsbeskrivningen. Nerijus binds till mordplatsen och gärningen, det kan ingen advokat snacka sig runt. Mordet har ett sexuellt motiv som det står skrivet i domen, man använder sig inte av ord som "sexualsadism" då det är en diagnos rätten inte ska göra.
Hur mordet utförts och det skick Lisa var i när hon hittades berättar att det handlar om sadism.
Det är därför som han är enigt dömd av TR och HR till livstid och med motiveringen att motivet är sexuellt.

Fupen är mycket noggrann och systematiskt utförd, inga luddigheter där inte.
Det här fallet har en ovanligt stark DNA-bevisning, mycket starkare än i många fall där förövaren dömts av det.
2016-03-12, 06:33
Bannlyst
Citat:

Vad är det du missat?

Både TR och HR har redan ansett att bevisningen gott och väl räckt till att döma honom för mordet. Du uttrycker dig som om du nyss läst FUP och väntar på att rättegången i tingsrätten snart ska starta.

Ska man behöva ha filminspelning, foto eller ögonvittne till mord i din värld för att kunna fällas?
Du har helt fel, det funkar inte så i verkligheten, såklart.

Vad Hurtig säger är faktiskt inte så jävla intressant, mycket handlar om att han hintar media om sina tankelekar för att bibehålla mediaintresset för honom och fallet.

Kom igen nu, vad har han att komma med? Ska de igen skylla på brorsan som redan har starkt alibi?

Blir ingen fortsättning i HD, fallet är redan klart.
2016-03-12, 06:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag hörde vad MOF sa i förhöret gjorde du det? MOF efter 5:13:

Varför förvränger du vad MOF sagt?

Det sägs inget i det förhöret om att rättsläkare AB nämnt vertikala fåror

Enligt dig har AB i förhör hävdat att fårorna gick vertikalt.

Bevisa att du inte ljuger och länka (hela) förhöret med rättsläkare AB så jag får höra honom nämna vertikala snörfåror.

Om man läser i obduktionsprotokollet p.18 framgår det att med den uppåtgående snörfåran kan syftas på skänkeln som avgrenas och går uppåt i linje från örats nedre fäste till örats bakre fäste.

Dette bör avse intryckningen från snöret som går upp mot röret. (Ingen ifrågasätter väl att Lisa hängt)
Fåran/skänkeln som åsyftas är alltså endast en till antalet och är uppåtgående, men inte vertikal.

Mina fetningar.
(Med reservation för smärre fel i avskrivningarna)
Tack för ditt inlägg som klargör en hel del.
Allt du skriver verkar helt logiskt utifrån de fakta vi har att tillgå i vad det gäller snörfårorna.
Det här med att AB skulle ha sagt att "snörfårorna är vertikala" har jag aldrig hört, det måste vara påhitt. Om inte - så vill jag höra ljudfil när han skulle ha sagt det.
Horisontellt löper snörfårorna, det tycker jag framgår av obduktionsprotokoll och vad som sägs i rätten. Verkar vara en gemensam uppfattning av rättsläkarna.
Jag tror att Nerijus först ströp henne till döds och sen hängde upp henne. Behöver inte ens ha varit en "vanlig" hängsnara, om hon redan var död behövde hon inte strypas en gång till.
Upphängningen var kronan på verket i hans brutala fantasi som han nu fick förverkliga.
2016-03-12, 07:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det går på repeat. Återigen. Jodå, bevisningen binder NB till mordet. Det är du som påstår annat. Vill man gå till ytterligheter så skulle flertalet mördare som inte erkänner kunna dömas till brott mot griftefriden. Endast.

Hurtig är försvarsadvokat och har sin egen agenda i ett fall som har blivit ovanligt uppmärksammat. Och det är något han passar på att dra fördel av. Själv gissar jag på att misstankarna kommer att riktas mot brodern fast hur Hurtig där, isåfall, ska komma runt ett starkt alibi blir ett problem i sig.
Jag repeterar mig för att jag svarar på ett upprepat påståenden. På vilket sätt binds NB till mordet? Nej, de flesta mord i Sverige löstes redan innan vi kunde använda DNA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in