2016-03-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag har läst den (jag hänvisar ju till p.18 i samma bilaga).
Det stämmer att de använder ordet knut under p.17. Det nämns också att undersökningen på plats är ytterst översiktlig och starkt begränsad för att inte förstöra eventuella spår. Står också att snaran tillvaratagits i sin helhet för fortsatt undersökning.
På bilderna i FUP syns ingen regelrätt knut och åtminstone jag betvivlar att teknikerna klippt rakt genom någon knut eller alls i närheten av utstickande skänklar. Betvivlar också att någon del av snöret kring halsen slarvats bort eller utelämnats.
Vidare vore det ytterst märkligt om det på sekretessade bilder från platsundersökningen med snaran kvar kring halsen syns en tydlig knut under halsen som sedan är borta vid teknisk undersökning av snöret och ingen på försvarssidan noterat och påtalat detta (IR, MOF, JO)

Kan det vara så att vid den ytterst begränsade undersökningen på plats användes ordet knut där uppåtgående skänkel stack ut trots att det vid friläggning inte fanns någon knut (typ blåknut)?

Aldrig hört blåknut förut. Kunde tydligen vara bla tvinnknut enligt Wiki. Menar du altså en variant på timmerstek?
2016-03-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Aldrig hört blåknut förut. Kunde tydligen vara bla tvinnknut enligt Wiki. Menar du altså en variant på timmerstek?

Äh. Fördjupa dig inte min oklara benämning. Det var ingen teknisk analys.
Blåknut kanske är dialektalt. Blåknut, kärringknut, dubbelknut osv. Tänkte på någon slag synlig allmänt typisk knut som inte kan glida eller öppna sig själv och försvinna...
Senast redigerad av Prudent 2016-03-11 kl. 15:15.
2016-03-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Utifrån obduktion p.18 tolkar jag att det är en enskild snörfåra som går cirkulärt runt halsen (svagare i nacken) och lutar lätt uppåt i förhållande till horisontalplanet från haka till nacke.
Fåran är ca. 2cm bred till vänster och på främre halvan. Vid höger öra delas den skarpt i två skänklar. Den övre går i brant vinkel snett upp bakom höger öra och den andra fortsätter bak runt halsen. Bägge skänklar är där ca 0,5cm breda.

Jag får inte ihop att något av snörvarven böjer av uppåt utan vinklen och den uppåtgående skänkeln kommer av snöränden som gått upp till röret.

Om NB lindat snöret kring halsen eller trätt över en förberedd ögla är svårt att avgöra.
Jag ser ingen knut på de delar som suttit runt halsen och vi får väl förutsätta att teknikerna inte klipp rakt genom knuten eller utelämnat någon snördel med knut på.

Någon eller kanske till och med båda av de tvära vinklarna på vänstra snöret s.549 bör ha befunnit sig där snaran vek av upp mot röret. Svårt att tolka närmare utan bilder.
Betänk att omkretsen kring halsen när snöret är maximalt hårt sträckt kommer vara förvånandsvärt liten. Jag kan inte säga något mått men försöker se senare om jag hittar någon uppgift på det.

(Jag hoppas sunda läsare inser att jag spekulerar utan att hävda något med absolut säkerhet)
Det är inte lätt att bilda sig någon bestämd uppfattning om hela arrangemanget av snöre utifrån FUP. Man skulle ha kunnat göra det på plats, men någon redogörelse för slutsatserna finns inte i FUP. Tejp var anbringad utanpå snöret, men vi vet inte exakt hur knut(ar) förhållit sig till tejpen, ovanför eller nedanför. Vid nedskärningen har snördelar blivit kvar vid hängplatsen och vid diskbänken i slaktrummet samt följt med till byssjan, mer eller mindre täckt(a) av tejp.

Den hemligstämplade delen av FUP

sid 29 p17 … en knut.

Den öppna delen av FUP

sid 559 bild Blått rep S208. litt b och e ser ju ut som knut(ar), men helheten ser ut som flera delar.

sid 668 Slaktrummet….Mellan tvätthoarna låg ett blått snöre, S208, med flera ändar. Knut(ar) ?

sid 671 bild 27, 28, snöret, S208. Knut(ar) ?

sid 921 Ytterligare blå snören, …fanns i slaktrummet, på östra diskbänken. Knut(ar) ?

sid 1658 …på diskbänken finns ett reprepetsnöret

De här snörena har diskuterats åtskilligt under hösten. En del har tyckt sig kunna rekonstruera anordningen, jag har gett upp den tanken. Frågan är om polis/läkare gjort en rekonstruktion eller misslyckats. Ingenting i FUP:en antyder några försök i den riktningen. Huvudintresset tycks ha varit på DNA-fynd. Utredarna kanske har nöjt sig med att fastställa strypning följd av hängning, som en gärningsman utövat på offret med dödlig utgång.
2016-03-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Varför påstår du då detta:

https://www.flashback.org/sp56600959

Har du ingen reda på vad du själv postar för nånting?

Ps. Det har sina besvärligheter när man agerar desinformatör och ren lögnare.
Det gäller att ha stenhård koll på vad man pumpar ut i trådarna.

Så du har inte heller läst fupen.
Jag skrev inte vilka fynd det var för jag utgick att de som läst fupen förstår att det är fynd av mobildelar.
För dig måste man tydligen vara övertydlig.
2016-03-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det enda märkliga är hur du kan fortsätta med lögner i propagandasyfte då det du rapar om och om igen är dementerat mängder av ggr:

HA: "Vi funderade länge innan vi påbörjade det här, till början med så beställde vi rättsläkare till platsen och bestämde att vi ska avvakta tills hon kommer så hon får vara med hela vägen"

Som vanligt anger herrn inte källa när det börjar osa.
Från TR:

– Vi bestämde att göra ett försök att få ut Lisa för att minimera skador.
16:31, 2 November 2015
Vi funderade mycket på hur vi skulle göra. Det var trångt i skåpet och vi insåg att det skulle vara besvärligt. Vi funderade på om vi skulle såga eller hur vi skulle göra.
16:30, 2 November 2015
Vi bestämde att göra ett försök att få ut Lisa för att minimera skador.
Det var inte lätt. Vi var fyra stycken som fick hjälpas åt.

Man kan fundera varför det är så mycket lögner och halvlögner som vidhäftar Martorpscenariot.
Det skulle varit intressant att låta kl05-rättsläkaren vittna i rätten. Men fundera du på varför hon inte fick göra det....
2016-03-11, 17:55
Medlem
Citat:
Du får ha denna uppfattning.
Jag har en annan.

Tighta jeans förresten som Lisa hade under adidasbyxorna - såna åker inte ner i
första taget. Det finns en anledning till att denna jeanstyp kallas tighta...

Men de åker tydligen av utan att skärpet behöver beröras. Eller var det någon som glömde det?
2016-03-11, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
IR ställde den fråga (om tejpbiten) till åklagaren. Åklagaren vet vart tog vägen den saknade tejpbiten.
Att offret var tejpat med tejp från två olika tejprullr tallar mycket om. Om man har fungerande hjärna borde man förstå varför mördare tog tejp som används av gästarbetare.

Just.
Lägg därtill ett felaktigt antal "upphittade" örhängen.
2016-03-11, 18:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så du har inte heller läst fupen.
Jag skrev inte vilka fynd det var för jag utgick att de som läst fupen förstår att det är fynd av mobildelar.
För dig måste man tydligen vara övertydlig.
Det handlade inte om vad det var för några slags fynd.
Det handlade om Irina och att hon varit borta vid Martorp och iakttagit två män som
betett sig skumt, enligt dig.
När någon då kommenterar detta så vänder du helt och påstår att hon inte alls var därborta
utan hemma i trädgården.
Ena stunden är hon alltså på Martorp och de hon råkar se ser henne också, skriver du,
och i nästa stund förnekar du saken och hänvisar till trädgården hemmavid.

Citat:
Citat:
Det var som jag skrev kulturella och social skillnader

IB har inte ljugit i förhör. Däremot har hon utsatts för kränkande behandling, hot och psykiskt tortyr av Niklas Lindström.

Hennes berättelse om två män på fyndplatsen har heller inte släppts fram. Det passar inte in i fantasierna som råder nu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
Citat:

Se förhöret i Litauen - innan IB knäcktes med helt omotiverad visning av bilder på Lisa. Så villade förhörsledarna bort hennes berättelse.
Att IB fick möjlighet och kände trygghet att berätta detta tidigt i förhören visar på rädslan på vad detta visar - att några placerade ut fynden och såg att IB såg dem. Ingen domstol har heller vågat analysera dessa fynd.

Eller hur fynden låg på rishögen. Analys verkar det farligaste som finns för då framträder något annat.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Ursprungligen postat av ReedMe

Vad gjorde IB på Martorp när hon såg dom här två männen placera ut fynden på baksidan av rishögen? Och när ska det ha skett? Vilken dag, tidpunkt? Det är ju klart att männen måste ha sett henne i det läget. Hon kunde knappast ha smugit osedd i dom där nässlorna.

Då kan vi konstatera att Irina har varit nära byssjan och rishögen. Kanske något för Hurtig att hugga tag i?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
Martorp?
IB var inte på Martorp. Hon var hemma i trädgården. Vet du ingenting?

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------

Ps. Hon kunde väl knappast observera nånting som hände ända borta vid Martorp från
sin trädgård drygt 2 km därifrån. Sån grym syn betvivlar jag att hon har.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-11 kl. 18:48.
2016-03-11, 19:38
Medlem
Citat:
Det handlade inte om vad det var för några slags fynd.
Det handlade om Irina och att hon varit borta vid Martorp och iakttagit två män som
betett sig skumt, enligt dig.
När någon då kommenterar detta så vänder du helt och påstår att hon inte alls var därborta
utan hemma i trädgården.
Ena stunden är hon alltså på Martorp och de hon råkar se ser henne också, skriver du,
och i nästa stund förnekar du saken och hänvisar till trädgården hemmavid.

Ps. Hon kunde väl knappast observera nånting som hände ända borta vid Martorp från
sin trädgård drygt 2 km därifrån. Sån grym syn betvivlar jag att hon har.

Är det så känsligt att IB såg männen som placerade ut mobildelarna så du väljer att missförstå? Eller vill du avsiktligt vilseleda?

För alla som klarar att läsa fupen framkommer tydligt att IB såg dessa män och de såg henne. Det kan vara skälet till att NB utsågs som syndabock. Så slår man också ut IB bäst.

Jag förstår att inga domstolar vågar analysera mobildelsfynden - för var hamnar man då?
2016-03-11, 20:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BowGirl
Sexualsadism är en parafili där individen har fantasier
eller beteenden som involverar att ge smärta, lidande eller
förnedring för att öka eller uppnå sexuell upphetsning.

NB har just utsatt Lisa för detta. Enligt TR och HR.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexualsadism

Nej, det har inte vare sig TR eller HR påstått. De talar bara om sexuellt motiv, inte sadism. Om man dessutom tar hänsyn till att hon troligen redan var död när hon hängdes, tejpades och kläddes av, då kan man undra ännu mer över motivet. "Motivet är svårt att ange", sa chefsåklagaren när hon vikarierade för Wennerholm i somras när han hade semester.
2016-03-11, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vad menar du med yrkesmördare? Vi har väl inga sådana i Sverige, precis. Eller menar du militären? De har ju fått en utbildning att döda.

De flesta sexual-sadister vill väl inte döda utan bara binda sina offer.
En skribent beskrev en massa saker Nerijus borde tänkt på "om" han var mördaren. Som att Nerijus var oskyldig för att mordet inte var det perfekta brottet, det fanns för mycket spår efter NB - alltså är han "oskyldig". Var pga det som jag förklarade att Nerijus inte är en professionell yrkesmördare som vet hur man undviker att lämna spår.

Citat:
Ja, men jag talade on dödandet i mitt svar till xerxesx. Sexual-sadisten är sällan ute efter att döda, i detta fall att avrätta, utan se när annan lider, är lika med sadism.

Hovrätten säger att detta var en avrättning, och det sa jag redan i sommras. Motivet är då någonting helt annat en sexual-sadism. I en avrättning kan motivet vara fråga om hämd eller bestraffning.
Den här gången var sexualsadisten ute efter att döda, som du förstått. Den totala kontrollen över sitt offer. Hovrätten säger inte att det var en avrättning. De beskriver den vidriga gärningen där Lisa var helt hjälplös - lika jävlig som en avrättning - och använder sig av uttrycket "karaktären av en avrättning".

Citat:
Men du verkar vara helt säkert på att han är en sexual-sadist och att han är en sexual-sadistisk mördare. Hur kommer det sig?
Det kommer sig av att både tingsrätten och hovrätten har bedömt och beskrivit gärningen som ett sexualsadistiskt mord - utan att använda det uttrycket - de skriver att det var ett sexuellt motiv.
Och, jag lyssnar hellre på vad experter i området säger och skriver om sånt, än att jag bildar mig en uppfattning av FB-skribenter med noll koll.
2016-03-11, 20:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
En snörbit var 31 cm en annan 33 cm har jag för mig. Jag tror inte att halsen är konisk utan just 31 eller 33 cm i omkrets efter åtstramning. Sen får man utifrån det och foto försöka gå vidare med snarans beskaffenhet. Utredarna har mest troligt foton av snaran på plats i hemliga delen av FUP. De vet säkert vad slags knut som kom till användning.

(När jag hänvisade till en väldigt säker skribent som aldrig bara antar något så avsåg jag så klart inte dig.)
Min hals råkar vara 31 cm när jag lägger ett måttband horisontellt runt den utan att dra åt. Om jag släpper efter två centimeter på måttbandet och drar det uppåt i nacken, hamnar bandet nån centimeter under örat - utan åtdragning. Snöret runt Lisas hals bör ha varit hårt åtdraget av hängningen och då hamnar det vid örat - som det väl stod beskrivet i fup att det ska ha gjort om jag inte missminner mig.

Jag vet inte om det här är till hjälp vid analysen. Men det är det enda lilla jag kan bidra med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in