Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-10, 19:12
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Kom in i matchen nu ditt stolpskott

Uppmaning till Rubio?
2016-03-10, 19:31
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det är inte så det funkar. I första omgången så är delegaterna bundna. Cruz kan inte tillgodoräkna sig t.ex. Kasich delegater. I andra omgången så är alla kandidater obundna, och då kommer Cruz vara en betydligt mindre sannolik vinnare än t.ex. Paul Ryan som inte vunnit en enda delegat.

Cruz enda chans att bli nominerad är att få en majoritet av delegaterna bakom sig i första omröstningen, d.v.s. genom att vinna en majoritet i primärvalen.

Det är du som inte har koll på hur det funkar. Till att börja med har du missat Rule 40, vilken gör att det realistiskt sett bara kommer att finnas Cruz att välja på.

Sen att du petimetermässigt börjar redogöra för processen på partikonventet missar helt poängen med det jag skrev. Om Trump får 1237 blir det ingen process på konventet. Det jag beskrev var deras enda chans att hindra det (dvs uppnå en brokered convention).

Och eftersom du gillar petimetermässighet vill jag tillägga att det inte är sant att "I andra omgången så är alla kandidater obundna".

Jag misstänker att du förläst dig på amerikansk kvällspress i frågan, för Romney och Kasich m.fl. håller på och yrar en massa i frågan. Men eftersom det de uppmanar till är trams, som kommer att bli till fördel för Trump så är det ju bara bra.
2016-03-10, 19:38
Medlem
Citat:
Då ska vi se...blir det fjärde gången gillt då som jag får förklara absolut grundläggande politisk teori kallad mittenväljarteoremet för dig? Har du ens någon gång följt en primärvalskampanj och jämfört retoriken med en presidentvalskampanj?

Det är vad de brukar göra ja, men skillnaden är att Trump mer eller mindre kört en presidentvalskampanj från dag ett.

Citat:
Högerflanken är ju säkrad för Trump vid det här laget, och det finns inte fler väljare att hämta där ute. Eller ser du horder av tveksamma klansmän ute till höger som han ska satsa på att få över på sin sida genom att accelerera sina utfall mot minoriteter?

Du gör en indelning i "höger" och "vänster" som är enligt ditt personliga tycke. Det är inte nödvändigtvis applicerbart på något, i synnerhet inte andra länder.

Citat:
Det finns absolut ingen anledning för dig att göra dig dummare än vad du bevisligen redan är. Du kommer med påståendet att mexikaner ogillar Rubio, vilket du nu försöker undvika att stå till svars för, eftersom ingenting du skriver är faktabaserat utan är ett hopkok av vitnationalism och forumsanningar som du inte haft ork att faktakolla.

Nej, så är det inte. Jag har inte sagt att mexikaner ogillar Rubio som person. Det är inte det jag menar. Jag menar två saker: 1, mexikaner röstar inte på en kuban för att kubanen är kuban. Du har inte belagt det. 2) Mexikaner ligger en bit till vänster om vita väljare. Rubio tilltalar inte på grund av det.

Citat:
Bara för att visa hur urbota korkade dina invändningar nu börjar bli, ta en titt på denna fördelning av minoritetsgrupper:

Detta har vi gått igenom tidigare. För det första. 8% i senaste presidentvalet. För det andra, väldigt många "latinos" finns i delstater gränsande till Mexiko. Det gör alla dessa totalt och fullständigt irrelevanta för annat än lokala kongressval. Det gör att de helt och hållet kan räknas bort från den bild du tog upp där. Det innebär att andelen vita väljare ökar en del. Bilden du tar upp är med andra ord totalt irrelevant för ett presidentval. Du förstår varför jag skämtade om "the gigantic hispanic vote in Maine/Iowa/New Hampshire/Michigan" o.s.v? Det är för att dessa väljare utgör en mycket, mycket, mycket, mycket mindre andel av väljarkåren i swing-states.

Därav: vita väljare avgör valet. "Latinoväljare" är irrelevanta. Faktor 10 eller mer.

Citat:
Att omvända svarta till att bli republikaner skulle de flesta politiskt sakkunniga hävda är lika lätt som att omvända påven till protestantismen.

Den politiskt sakkunnige är jag. Det är därför jag såg att Trump skulle gå långt i somras. Det såg ingen av de som du kallar för politiskt sakkunniga. Dessutom handlar det inte om att omvända svarta till republikaner. Det handlar om få en liten del av dem byta parti att rösta på i presidentvalet. Vad de röstar på till kongressen är irrelevant i sammanhanget. Förstår du skillnaden?

Vidare är det så att det inte bara är så att vita väljare är extremt mycket viktigare än mexikanerna. Det är dessutom så att även svarta väljare är betydlgit viktigare än mexikaner.

Citat:
Till deras försvar har de nog missat ditt välgrundade påstående att när Trump säger "Jobs" så kommer 20% av dem att på kommando överge åsnan för elefanten. Så den är i hamn för Trump så att säga.

Jag ser det som möjligt. Detta för att han skulle ha något att erbjuda. Det har ingen annan republikan riktigt haft. I synnerhet inte en republikan som smörar för mexikaner.

Citat:
Då återstår det enligt dig flera andra viktiga minoriteter. Bland dem t ex avgörande grupper vid sidan av latinos såsom native americans och alaskainuiter. Kanske svenskamerikaner..? Papuaner? Finns det någon av alla dessa grupper som du sådär direkt skulle säga sticker ut i jämförelse med de andra?

Svenskamerikaner, ja. Delstaten Minnesota. Och kom inte dragande med "the gigantic Hispanic vote in Minnesota" nu.

Citat:
Jag tror jag lämnar dig denna tankenöt för en stund, för det där med storheter är vanskliga ting, vilket osökt får mig över till sista delen i ditt inlägg.

Ja, det är vanskliga ting. Det gör att du inte förstår dem. Vita väljare är minst 10 ggr viktigare än mexikanska. Men du insisterar på att just mexikanerna och enbart mexikanerna är viktiga.

Citat:
Hur du tillbringade tiden på matematiklektionerna är egentligen en sak mellan dig och den fallerade svenska skolan kanske, men du borde väl ändå ha koll på att 9% inte är en tjugondel? Inte för att den faktaluckan står ut i förhållande till övriga tokerier du får ur dig, men den borde i alla fall vara enkel för dig själv att inse med hjälp av en miniräknare?

Vi har gått igenom detta ett antal gånger nu. Det finns ett stort antal mexikanska väljare i delstater som gränsar till Mexiko. Varenda en av dessa väljare är totalt irrelevant. 9% var över hela landet. Inte i swing-states. Där är det betydligt lägre.

Detta har jag förklarat för dig åtminstone fyra gånger. Det verkar inte gå in?
2016-03-10, 19:55
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Det är du som inte har koll på hur det funkar. Till att börja med har du missat Rule 40, vilken gör att det realistiskt sett bara kommer att finnas Cruz att välja på.

Sen att du petimetermässigt börjar redogöra för processen på partikonventet missar helt poängen med det jag skrev. Om Trump får 1237 blir det ingen process på konventet. Det jag beskrev var deras enda chans att hindra det (dvs uppnå en brokered convention).

Och eftersom du gillar petimetermässighet vill jag tillägga att det inte är sant att "I andra omgången så är alla kandidater obundna".

Jag misstänker att du förläst dig på amerikansk kvällspress i frågan, för Romney och Kasich m.fl. håller på och yrar en massa i frågan. Men eftersom det de uppmanar till är trams, som kommer att bli till fördel för Trump så är det ju bara bra.
Jag kanske är för korkad att förstå det men vad menar du med det här:
Citat:
Bästa chansen till brokered convention är att Cruz kör själv fr.o.m. nu, men alltså kan räkna in de andras delegater i slutsammanräkningen. (Sett ur det perspektivet så har Trump 777 delegater kvar till målet, men Cruz endast 654).
Sedan känner jag väl till rule 40 men tar den inte på så stort allvar om ingen får egen majoritet. Det verkar inte som någon annan gör det heller vilket man kan förstå. Det är ju knappast så att Republikanerna kommer att låta bli att nominera en presidentkandidat på konventet, och om rule 40 står i vägen för att någon ska bli nominerad så får man väl ändra på den regeln.

Men vi är överens om att Trump eller Cruz blir nominerade om någon av dem får egen majoritet.
2016-03-10, 19:59
Medlem
godhetsapostelns avatar
"Nearly 46,000 Pennsylvania Democrats have switched to Republicans since the beginning of the year"
http://pittsburgh.cbslocal.com/2016/03/10/report-46000-pa-democrats-become-republicans-due-to-trump/
Jag har skrivit det innan. Varken amerikansk eller svensk media har fattat vilken stor chans Trump har att faktiskt ta hem hela skiten och faktiskt bli president. Man fortsätter att undervärdera honom, vilket är märkligt när han kommit så här långt.
Han drar nya väljare, han drar väljare från demokraterna och har chans att ta nya stater för republikanerna. Plus att republikanska partiet kommer att sluta upp bakom sin kandidat.
Att Romney och Jeb Bushs mamma stannar hemma kommer att ha noll betydelse.
Tiden börjar rinna ut för etablissemanget. Stora pengar på Bush hade noll effekt, hatkampanjer i florida har noll effekt.
2016-03-10, 20:34
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Jag kanske är för korkad att förstå det men vad menar du med det här:

Inte alls svårt att förstå om man utgår från Rule 40 som en gällande regel, för då blir det jag skriver den enda möjligheten.

Citat:
Sedan känner jag väl till rule 40 men tar den inte på så stort allvar om ingen får egen majoritet.

Underligt påstående, eftersom det just är när ingen får egen majoritet som regeln triggas.

Citat:
Det verkar inte som någon annan gör det heller vilket man kan förstå. Det är ju knappast så att Republikanerna kommer att låta bli att nominera en presidentkandidat på konventet, och om rule 40 står i vägen för att någon ska bli nominerad så får man väl ändra på den regeln.

Åkej, vad vet jag? De kanske kan fiffla och fuska hur mycket som helst, ungefär som inom SD.

Men du, isf gäller lik förbannat precis samma upplägg i nuläget som jag sagt, dvs att Kasich och Rubio hoppar av och Cruz kör själv för att optimera möjligheten för brokered convention. (Tja, optimalt är väl att Kasich först vinner Ohio, och sen hoppar av mitt i segeryran . Rubio bör dock hoppa av snabbare än blixten). Sen får de ändra alla regler under partikonventet, åsså kan de välja Mitt Romney.

Några språkkommentarer: Du beskriver det som att man inte kan välja nån, när du menar att man inte vill välja nån (i en situation där både Trump och Cruz kommer att vara valbara). Det gör ditt språk mer kvällstidningsmässigt och mindre analytiskt. Skriv f.ö. inte "nominera en presidentkandidat" för det blir tårta-på-tårta.

Citat:
Men vi är överens om att Trump eller Cruz blir nominerade om någon av dem får egen majoritet.

Tja, om de kan ändra på regler hur som helst, så varför inte även denna...?
2016-03-10, 20:39
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Inte alls svårt att förstå om man utgår från Rule 40 som en gällande regel, för då blir det jag skriver den enda möjligheten.

Underligt påstående, eftersom det just är när ingen får egen majoritet som regeln triggas.

Åkej, vad vet jag? De kanske kan fiffla och fuska hur mycket som helst, ungefär som inom SD.

Men du, isf gäller lik förbannat precis samma upplägg i nuläget som jag sagt, dvs att Kasich och Rubio hoppar av och Cruz kör själv för att optimera möjligheten för brokered convention. (Tja, optimalt är väl att Kasich först vinner Ohio, och sen hoppar av mitt i segeryran . Rubio bör dock hoppa av snabbare än blixten). Sen får de ändra alla regler under partikonventet, åsså kan de välja Mitt Romney.

Några språkkommentarer: Du beskriver det som att man inte kan välja nån, när du menar att man inte vill välja nån (i en situation där både Trump och Cruz kommer att vara valbara). Det gör ditt språk mer kvällstidningsmässigt och mindre analytiskt. Skriv f.ö. inte "nominera en presidentkandidat" för det blir tårta-på-tårta.

Tja, om de kan ändra på regler hur som helst, så varför inte även denna...?
Fy fan vilket bitchigt inlägg. Ska inte diskutera med tonårstjejer i fortsättningen.
2016-03-10, 20:40
Medlem
54 privata jetplan flög till en privat ö i Georgia för att debattera hur man skall stoppa Trump. - Han har mäktiga fiender.

"Huffington Post reporter Ryan Grim told CNN’s Brooke Baldwin on Tuesday that “something like 54 private jets” had arrived at an elite meeting of tech CEOs, GOP party insiders and big donors set on stopping Donald Trump before he wins the Republican nomination."

http://www.breitbart.com/video/2016/03/09/huffpos-grim-54-private-jets-at-meeting-to-stop-trump/
2016-03-10, 20:49
Medlem
Already voted poll Florida:

Trump 47%

Rubio 22%

Cruz 8%

kasich 8%

Nu förstår man varför de vill att Rubio ska hoppa av innan valet.
2016-03-10, 21:03
Medlem
Erik Östs avatar
Trump kommer ändå inte bli president. De som äger och styr världen(dig också era sopor) har bara satt honom där för tillfället för att röra runt lite i grytan så folket tror att dom har ett val.Det har dom inte!

Hillary Clinton blir nästa president men "yes we can!" och andra slogans funkar inte längre så bra så det ska bli intressant att se vad de hittar på den här gången. Ok de finns redan men är folket fortfarande så dumma i huvve?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._presidential_campaign_slogans

När det är dags för val vet iaf jag vad jag gör.

POPPAR POP CORN!
Senast redigerad av Erik Öst 2016-03-10 kl. 21:09.
2016-03-10, 21:32
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Fy fan vilket bitchigt inlägg. Ska inte diskutera med tonårstjejer i fortsättningen.

Jag tröskar mig tålmodigt igenom dina något svårgenomträngliga inlägg, och tolkar dem på välvilligast möjliga vis och svarar efter bästa förmåga, samtidigt som jag kommenterar hur du skulle kunna förbättra ditt sätt att skriva för att undvika otydligheter, självmotsägelser och onödiga missförstånd. Din reaktion säger mig att jag kastat pärlor åt svin. Hoppas att det går över.
2016-03-10, 21:41
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det är vad de brukar göra ja...

En sammanfattning då:

* Latinos som väljargrupp är inte viktigare än svenskamerikaner i Minnesota eller Alaska inuits.
* 1/20 = 9%
* Latinos ljuger när de säger sig ha intentionen att rösta på latinokandidater
* Om Trump säger "jobs" blir 20% av svarta amerikaner republikaner
* Florida, Colorado, Nevada och North Carolina är inte viktiga swing states
* Ku klux klan är inte "right wing"

Tackar för underhållningen!

Now back to earth.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem