Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Han är populär relativt andra. Bernie är ännu mer populär. Du kan säkerligen fullfölja det resonemanget själv.
Detta tror jag är nyckeln i dina resonemang. Du bygger upp teoretisk möjlighet (hur liten den än må vara) för att just "latino"-väljare ska avgöra. Alla andra väljare är irrelevanta.
Om Latinos är 5% i en delstat så är det de som betyder något. Vita väljare som är långt fler än 10 ggr fler är totalt och fullständigt oviktiga.
Jag förstår absolut hur du tänker och resonerar nu. Först trodde jag att du hade läst på från expertis och vetenskap därav trott at latino-väljare är det enda som spelar roll. En missuppfattning en mindre begåvad person lätt kan göra då han eller hon läser medier. Men, nu fattar jag. Det handlar inte om det. Det handlar om att endast latino-väljare spelar roll. Punkt slut. Detta som ett idelogiskt statement, inte baserat på fakta. Det är en latino-kult du håller på med.
Då ska vi se...blir det fjärde gången gillt då som jag får förklara absolut grundläggande politisk teori kallad mittenväljarteoremet för dig? Har du ens någon gång följt en primärvalskampanj och jämfört retoriken med en presidentvalskampanj? Högerflanken är ju säkrad för Trump vid det här laget, och det finns inte fler väljare att hämta där ute. Eller ser du horder av tveksamma klansmän ute till höger som han ska satsa på att få över på sin sida genom att accelerera sina utfall mot minoriteter?
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Jag anser inte att jag behöver länka till att Obama är demokrat och att svarta väljare överväldigande är demokrat-väljare. Det ska vara underförstått.
Det finns absolut ingen anledning för dig att göra dig dummare än vad du bevisligen redan är. Du kommer med påståendet att mexikaner ogillar Rubio, vilket du nu försöker undvika att stå till svars för, eftersom ingenting du skriver är faktabaserat utan är ett hopkok av vitnationalism och forumsanningar som du inte haft ork att faktakolla.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Och här är exemplet. Latino-gruppen var avgörande. Det är ju självklart. Ingen annan grupp KAN ju vara avgörande.
Det är inte där vår meningsskiljaktighet finns. Jag påstår att andra än latinos faktiskt får rösta. Det innebär ett par saker: deras röster spelar roll. Exempelvis i Florida år 2000. I Maine 2016. Om andra grupper spelar roll så måste man titta på latino-väljarna i relation till andra väljare.
Vad vi då finner är en latino-väljare om man räknar mycket, mycket högt är en av tjugo väljare. När man då på fullt allvar menar att ENBART denna tjugonde väljare OCH INGEN ANNAN AV DE ANDRA 19 har någon betydelse..... jag tycker inte att man ska kunna komma undan med det.
Bara för att visa hur urbota korkade dina invändningar nu börjar bli, ta en titt på denna fördelning av minoritetsgrupper:
https://leavinsamericandemographics.wikispaces.com/file/view/Mark%20Leavins,%202010%20Census,%20Approx%20Percen tages%20U.S.%20Racial-Ethnic%20Composition.jpg/411663676/522x400/Mark%20Leavins,%202010%20Census,%20Approx%20Percen tages%20U.S.%20Racial-Ethnic%20Composition.jpg
Att omvända svarta till att bli republikaner skulle de flesta politiskt sakkunniga hävda är lika lätt som att omvända påven till protestantismen. Till deras försvar har de nog missat ditt välgrundade påstående att när Trump säger "Jobs" så kommer 20% av dem att på kommando överge åsnan för elefanten. Så den är i hamn för Trump så att säga.
Då återstår det enligt dig flera andra viktiga minoriteter. Bland dem t ex avgörande grupper vid sidan av latinos såsom native americans och alaskainuiter. Kanske svenskamerikaner..? Papuaner? Finns det någon av alla dessa grupper som du sådär direkt skulle säga sticker ut i jämförelse med de andra?
Ledtråd, en av grupperna är betydligt större än de andra, och tillräckligt stora för att vara värda att spendera en del av sitt kampanjarbete på, då de har rimliga chanser att avgöra swing states.
Jag tror jag lämnar dig denna tankenöt för en stund, för det där med storheter är vanskliga ting, vilket osökt får mig över till sista delen i ditt inlägg.
Hur du tillbringade tiden på matematiklektionerna är egentligen en sak mellan dig och den fallerade svenska skolan kanske, men du borde väl ändå ha koll på att 9% inte är en tjugondel? Inte för att den faktaluckan står ut i förhållande till övriga tokerier du får ur dig, men den borde i alla fall vara enkel för dig själv att inse med hjälp av en miniräknare?