Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-10, 10:37
Medlem
calleballe11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Men SD är ett parti som vill minska humanitär invandring, medan Trump förespråkar tortyr, hyllar Putins sätt att leda sitt land och har farliga tankar såsom att det är något dåligt att enkla jobb flyttar från USA och det behövs högare tullavgifter och mer protektionism. På många områden kan man inte ens veta vad för slags politik Trump anspråkar då han har så svårt att yttra sig koncist. Vi vet till exempel inte vad han tycker om socialbidrag eftersom han svänger sig som en vindflöjel i vinden.

Hurdana är de Trump-anhängare du känner? Jag känner nämligen ingen som stöttar Trump och undrar därför.

1. Tortyr av misstänkta terrorister, ser inget problem med det.
2. enda Trump sagt om Putin är att han är en väl respekterad person internationellt samt att han tror att de skulle kunna komma väl överens för att främja kampen mot terrorism samt handel mellan nationerna.
3. Något dåligt att enkla jobb flyttar? Ja självfallet när amerikanerna blir arbetslösa.
4. Behövs högre tullavgifter för att förhindra att Kina snor åt sig att produktion med hjälp av valutamanipulation.
5. välfärd har inte varit ett särskilt stort ämne i den här valrörelsen, dock har Trump varit tydlig med att krigsveteraner ska få det bättre, Trump har engagerat sig i det här ämnet i över 30 år. Socialbidrag i USA sköts lokalt av staterna så det har inte diskuterats mycket.
2016-03-10, 10:38
Medlem
Tänk om Åkesson varit lika ärlig med svaret på frågan från CNN /Chris om Islam är västvärldens fiende, Ja självklart säger Trump som tillägger att det är svårt att skilja på radikal Islam mot Islam i stort. Heder åt denne anti PK man!
2016-03-10, 11:54
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1s4n7hr0p3
i michigan så vann trump bland muslimerna...lite kul fakta med tanke på att han vill deportera miljontals..det säger väl något gör det inte?

Nej det vill han, tyvärr, inte.

Läs på.
2016-03-10, 12:42
Medlem
Madagascars avatar
På tisdag är det även val i Missouri. "Winner takes all". 52 delegater. Caucus. Inga opundersökningar gjorda i år.

Det kan ju vara en stat som Cruz kniper.
2016-03-10, 12:53
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
På tisdag är det även val i Missouri. "Winner takes all". 52 delegater. Caucus. Inga opundersökningar gjorda i år.

Det kan ju vara en stat som Cruz kniper.
Missouri har ett ganska udda system dessutom, om majoritet statewide - alla 52 delegater. Om pluralitet statewide, 12 statewidedelegater och sen är varje distrikt var för sig att tävla om för de olika kandidaterna. 5 delegater per distrikt, istället för de sedvanliga 3.

Missouri kan både slå hårt åt ena riktningen eller bli en hysat jämn fördelning.
Senast redigerad av sm910dif 2016-03-10 kl. 12:56.
2016-03-10, 15:46
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Han är populär relativt andra. Bernie är ännu mer populär. Du kan säkerligen fullfölja det resonemanget själv.

Detta tror jag är nyckeln i dina resonemang. Du bygger upp teoretisk möjlighet (hur liten den än må vara) för att just "latino"-väljare ska avgöra. Alla andra väljare är irrelevanta.

Om Latinos är 5% i en delstat så är det de som betyder något. Vita väljare som är långt fler än 10 ggr fler är totalt och fullständigt oviktiga.

Jag förstår absolut hur du tänker och resonerar nu. Först trodde jag att du hade läst på från expertis och vetenskap därav trott at latino-väljare är det enda som spelar roll. En missuppfattning en mindre begåvad person lätt kan göra då han eller hon läser medier. Men, nu fattar jag. Det handlar inte om det. Det handlar om att endast latino-väljare spelar roll. Punkt slut. Detta som ett idelogiskt statement, inte baserat på fakta. Det är en latino-kult du håller på med.

Då ska vi se...blir det fjärde gången gillt då som jag får förklara absolut grundläggande politisk teori kallad mittenväljarteoremet för dig? Har du ens någon gång följt en primärvalskampanj och jämfört retoriken med en presidentvalskampanj? Högerflanken är ju säkrad för Trump vid det här laget, och det finns inte fler väljare att hämta där ute. Eller ser du horder av tveksamma klansmän ute till höger som han ska satsa på att få över på sin sida genom att accelerera sina utfall mot minoriteter?

Citat:
Jag anser inte att jag behöver länka till att Obama är demokrat och att svarta väljare överväldigande är demokrat-väljare. Det ska vara underförstått.
Det finns absolut ingen anledning för dig att göra dig dummare än vad du bevisligen redan är. Du kommer med påståendet att mexikaner ogillar Rubio, vilket du nu försöker undvika att stå till svars för, eftersom ingenting du skriver är faktabaserat utan är ett hopkok av vitnationalism och forumsanningar som du inte haft ork att faktakolla.

Citat:
Och här är exemplet. Latino-gruppen var avgörande. Det är ju självklart. Ingen annan grupp KAN ju vara avgörande.

Det är inte där vår meningsskiljaktighet finns. Jag påstår att andra än latinos faktiskt får rösta. Det innebär ett par saker: deras röster spelar roll. Exempelvis i Florida år 2000. I Maine 2016. Om andra grupper spelar roll så måste man titta på latino-väljarna i relation till andra väljare.

Vad vi då finner är en latino-väljare om man räknar mycket, mycket högt är en av tjugo väljare. När man då på fullt allvar menar att ENBART denna tjugonde väljare OCH INGEN ANNAN AV DE ANDRA 19 har någon betydelse..... jag tycker inte att man ska kunna komma undan med det.

Bara för att visa hur urbota korkade dina invändningar nu börjar bli, ta en titt på denna fördelning av minoritetsgrupper:

https://leavinsamericandemographics.wikispaces.com/file/view/Mark%20Leavins,%202010%20Census,%20Approx%20Percen tages%20U.S.%20Racial-Ethnic%20Composition.jpg/411663676/522x400/Mark%20Leavins,%202010%20Census,%20Approx%20Percen tages%20U.S.%20Racial-Ethnic%20Composition.jpg

Att omvända svarta till att bli republikaner skulle de flesta politiskt sakkunniga hävda är lika lätt som att omvända påven till protestantismen. Till deras försvar har de nog missat ditt välgrundade påstående att när Trump säger "Jobs" så kommer 20% av dem att på kommando överge åsnan för elefanten. Så den är i hamn för Trump så att säga.

Då återstår det enligt dig flera andra viktiga minoriteter. Bland dem t ex avgörande grupper vid sidan av latinos såsom native americans och alaskainuiter. Kanske svenskamerikaner..? Papuaner? Finns det någon av alla dessa grupper som du sådär direkt skulle säga sticker ut i jämförelse med de andra?

Ledtråd, en av grupperna är betydligt större än de andra, och tillräckligt stora för att vara värda att spendera en del av sitt kampanjarbete på, då de har rimliga chanser att avgöra swing states.

Jag tror jag lämnar dig denna tankenöt för en stund, för det där med storheter är vanskliga ting, vilket osökt får mig över till sista delen i ditt inlägg.

Hur du tillbringade tiden på matematiklektionerna är egentligen en sak mellan dig och den fallerade svenska skolan kanske, men du borde väl ändå ha koll på att 9% inte är en tjugondel? Inte för att den faktaluckan står ut i förhållande till övriga tokerier du får ur dig, men den borde i alla fall vara enkel för dig själv att inse med hjälp av en miniräknare?
2016-03-10, 16:31
Medlem
E.Merckxs avatar
Caucus idag på Virgin Islands.

Virgin Islands Republican Party GOP National Convention Caucus March 10, 2016

United States Virgin Islands ("VIGOP") will hold its caucus for the selection of six at-large Delegates and six at-large Alternates to the Republican National Convention to be held in Cleveland, Ohio during July 18-21, 2016.

https://www.facebook.com/VIRepublicanParty/posts/1055262691180083
2016-03-10, 17:08
Medlem
Ostrobothnias avatar
Är Romey så här witty eller var det skriptat allt tro?

Mitt Romney Reads Mean Donald Trump Tweets: https://www.youtube.com/watch?v=zi_tuMjl8DY

Kanske borde ställt upp i fler talkshows 2012?
2016-03-10, 18:28
Medlem
Menveds avatar
Citat:
When Cooper asked if hate was “in Islam itself,” Trump said: “You’re going to have to figure that out, OK?
http://thehill.com/blogs/ballot-box/272480-trump-islam-hates-us

Jag har en känsla av att det här är rätt så genomtänkt, och inte en stundens ingivelse som det lät från början, efter San Bernardino. En nyvald president Trump kan tillsätta en arbetsgrupp med noga utvalda medlemmar från militären och universiteten som efter ett halvår kommer fram till att problemet faktiskt ligger i islam som sådan.

Vänsterakademiker och vänstermedia kommer att försöka skjuta rapporten i sank men gruppen, med ett stort antal medlemmar och deras assistenter har haft oändliga resurser att gräva fram hur mycket skit som helst om islam; flera volymer med sammanlagt 5000 sidor, allt noga dokumenterat i fotnötter.

Efter ett tag blir det en ny bärande doktrin att skillnaden mellan islam och väst är oöverbryggbar. Inreseförbudet för muslimer har varit på plats under lång tid och alla är amerikaner är nöjda. Européerna, som protesterade till en början har en egen islamfientlig opinion på hemmaplan att ta hänsyn till och det blir gradvis allt svårare för dem att bli återvalda.

Plötsligt är vår stora muslimska minoritet ett problem inte bara för vår egen säkerhet utan också för vår tillhörighet till ett nytt väst lett av Trump. Varje nyvald regering i Sverige får som sin första utrikespolitiska prioritet att, i mån det är möjligt minska andelen muslimer i landet.

En god cirkel är på plats som med tiden leder till västs och Sveriges befrielse från den totalitära förtryckarideologin.
2016-03-10, 19:00
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Missouri har ett ganska udda system dessutom, om majoritet statewide - alla 52 delegater. Om pluralitet statewide, 12 statewidedelegater och sen är varje distrikt var för sig att tävla om för de olika kandidaterna. 5 delegater per distrikt, istället för de sedvanliga 3.

Missouri kan både slå hårt åt ena riktningen eller bli en hysat jämn fördelning.

Tja, det är väl enklare att säga att Missouri har samma modell som South Carolina, fast med större utslag i mån av brokighet distriktsvis.

Kollade lite statistik från de två senaste primärvalen, m.a.p. brokighet distriktsvis:
https://en.wikipedia.org/wiki/Results_of_the_Republican_Party_presidential_prima ries,_2012
https://en.wikipedia.org/wiki/Results_of_the_Republican_Party_presidential_prima ries,_2008

Svårt att hitta mönster. CA och IN verkar mest homogena och WI mest brokig i stilen. MO, IL och ML varannan gång typ.

Slutsatser:
- Min gissning om brokighet i CA får jag tillbaka (= fördel för Cruz).
- Någon "hysat jämn fördelning" lär vi inte se i MO, Vinnaren kan mycket väl ta hela skiten, alternativt så roffar tvåan åt sig 10-20 delegater. Sannolikheten att några andra skulle få något får betraktas som försumbar.
2016-03-10, 19:01
Medlem
MisterAdamovs avatar
Han har rätt i mycket.
Citat:
'Islam hates us': Donald Trump says invasion of Iraq was the 'worst decision in US history' and turned the Arab nation into the 'Harvard of terrorism'

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3485353/Islam-hates-Donald-Trump-continues-anti-Muslim-campaign-major-TV-interview.html
2016-03-10, 19:10
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Citat:
When Cooper asked if hate was “in Islam itself,” Trump said: “You’re going to have to figure that out, OK?

http://thehill.com/blogs/ballot-box/272480-trump-islam-hates-us

Jag har en känsla av att det här är rätt så genomtänkt

Det där är ett helt lysande svar. Klockrent! Trump-style.

Här är ett videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=C-Zj0tfZY6o

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in