2016-03-10, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hon kom efter utbaxandet. Det var en kriminaltekniker som sprang ifrån undersökningen vid rishögen för att plötsligt (på militärstyrt kommando) angripa boden. Sedan kallades tre kollegor dit. De funderade på om de såga loss henne men bestämde sig sedan för att baxa ut henne. Det fanns ingen rättsläkare där då.
Detta märkliga förfarande har vi avhandlat många gånger i tråden.
Det enda märkliga är hur du kan fortsätta med lögner i propagandasyfte då det du rapar om och om igen är dementerat mängder av ggr:

HA: "Vi funderade länge innan vi påbörjade det här, till början med så beställde vi rättsläkare till platsen och bestämde att vi ska avvakta tills hon kommer så hon får vara med hela vägen"
2016-03-10, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsläkare MOF har sett fårorna på bild, rättsläkare AB såg dem IRL under obduktionen. Den senare hävdade i TR att fårorna gick vertikalt. Eftersom rättsläkarna är oense valde TR att inte ta ställning, det kan inte fastställas.
Vilken bullshit!
Tror du att rättsläkarna inte kan skilja på vad horisontellt och vertikalt är?
Och för att de är såna idioter då så väljer TR att inte "ta ställning" så därför skriver de i domen att Lisa strypts o c h hängts? Tror du att det är så de tänker?

Jag har tidigare lyssnat på förhören och tyckte speciellt förhören med rättsläkarna var intressant. Jag har inte hört Adam säga att fårorna gick vertikalt.
Martina Olsson Frisk hade läst in sig på obduktionsprotokollet och sett bilder.
I sitt förhör så säger hon b.la:
Under rubriken "halsen punkt 18" då så fortsätter beskrivningen av snörfåran och där beskriver man den faktiskt som horisontell i kontinuitet runt hela halsen i omfång och det hörde jag också Adam säga i ett tidigt skede av detta förhör. Han sa tidigt i förhöret att snörfåran var cirkulär och horisontell. Men i senare del av förhöret på fråga säger han att den var uppåtgående.
Vid hängning sitter snaran högt upp på halsen och snaran förlorar sig upp och ut mot hårfästet.
Dödsorsaken är sannolikt strypning men det kan inte uteslutas att kroppen sen varit upphängd.
Utseendet av snörfåran som är horisontell runt hela halsen och inga tecken på att den glidit upp längs halsen.
2016-03-10, 18:38
Medlem
Kan någon mer juridiskt kunnig hjälpa mig här.

I TR säger försvarets medicinskt sakunnige MOF att fynden (snörfårorna på halsen), i motsats till rättsläkare AB's slutsats, talar för strypning och därmed talar emot hängning.

Om försvaret i sin överklagan till HD skulle vilja hävda att LH kan ha hängt sig själv kommer de gå emot sin egen talan i TR/HR.

Är det ens möjligt och måste de då anlita en ny sakkunnig som i överklagan hävdar att MOF (och därmed de själva) hade fel om dödsorsaken och AB rätt?
2016-03-10, 18:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Martorp?
IB var inte på Martorp. Hon var hemma i trädgården. Vet du ingenting?
Varför påstår du då detta:

Citat:
Det var som jag skrev kulturella och social skillnader

IB har inte ljugit i förhör. Däremot har hon utsatts för kränkande behandling, hot och psykiskt tortyr av Niklas Lindström.

Hennes berättelse om två män på fyndplatsen har heller inte släppts fram. Det passar inte in i fantasierna som råder nu.
Citat:
Se förhöret i Litauen - innan IB knäcktes med helt omotiverad visning av bilder på Lisa. Så villade förhörsledarna bort hennes berättelse.
Att IB fick möjlighet och kände trygghet att berätta detta tidigt i förhören visar på rädslan på vad detta visar - att några placerade ut fynden och såg att IB såg dem. Ingen domstol har heller vågat analysera dessa fynd.

Eller hur fynden låg på rishögen. Analys verkar det farligaste som finns för då framträder något annat.
https://www.flashback.org/sp56600959

Har du ingen reda på vad du själv postar för nånting?

Ps. Det har sina besvärligheter när man agerar desinformatör och ren lögnare.
Det gäller att ha stenhård koll på vad man pumpar ut i trådarna.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-10 kl. 18:47.
2016-03-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det enda märkliga är hur du kan fortsätta med lögner i propagandasyfte då det du rapar om och om igen är dementerat mängder av ggr:

HA: "Vi funderade länge innan vi påbörjade det här, till början med så beställde vi rättsläkare till platsen och bestämde att vi ska avvakta tills hon kommer så hon får vara med hela vägen"

Tack för hjälpen.

Ja, det framgår av FUP och förhör med HA.
Ingen som helst tvekan om att man inväntade rättsläkare.
Prioriteringsordningen vid undersökning och spårsäkring kring byssjan och rishögen förklaras också bra.
2016-03-10, 18:52
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Om försvaret i sin överklagan till HD skulle vilja hävda att LH kan ha hängt sig själv kommer de gå emot sin egen talan i TR/HR.
Det kommer knappast att ske. Man kan inte vinna ett mål med en så idiotisk hypotes när det finns en given GM och när offret inte haft en känd självmordsrisk, utan tvärtom signalerat att hon varit på väg hem.
2016-03-10, 19:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Kan någon mer juridiskt kunnig hjälpa mig här.

I TR säger försvarets medicinskt sakunnige MOF att fynden (snörfårorna på halsen), i motsats till rättsläkare AB's slutsats, talar för strypning och därmed talar emot hängning.

Är det ens möjligt och måste de då anlita en ny sakkunnig som i överklagan hävdar att MOF (och därmed de själva) hade fel om dödsorsaken och AB rätt?
Detta är hårklyverier skapat i tråden av en enda person - vilket jag försöker påpeka gång efter annan:
Ingen med sakkunskap (inte ens IRs inkallade rättsläkare) har ifrågasatt att hon mördats (dödssätt) dvs "döden orsakats av annan person":
Citat:
Skalsteg
- visar: Fynden/resultaten visar och alternativ är uteslutna.

Däremot ansågs möjligheten att strypning kan ha förekommits i nåt skede innan hängning så att detta justerades (dödsorsak)

Detta kräver en helt annan nivå där utvidgad obduktion/rättsintyg/yttrande/utlåtande ska ifrågasättas. Det räcker inte att NB babblar eller att Hurtig frågar lite...
Senast redigerad av develi 2016-03-10 kl. 19:13.
2016-03-10, 19:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
Vilken bullshit!
Tror du att rättsläkarna inte kan skilja på vad horisontellt och vertikalt är?
Och för att de är såna idioter då så väljer TR att inte "ta ställning" så därför skriver de i domen att Lisa strypts o c h hängts? Tror du att det är så de tänker?

Jag har tidigare lyssnat på förhören och tyckte speciellt förhören med rättsläkarna var intressant. Jag har inte hört Adam säga att fårorna gick vertikalt.
Martina Olsson Frisk hade läst in sig på obduktionsprotokollet och sett bilder.
I sitt förhör så säger hon b.la:
Under rubriken "halsen punkt 18" då så fortsätter beskrivningen av snörfåran och där beskriver man den faktiskt som horisontell i kontinuitet runt hela halsen i omfång och det hörde jag också Adam säga i ett tidigt skede av detta förhör. Han sa tidigt i förhöret att snörfåran var cirkulär och horisontell. Men i senare del av förhöret på fråga säger han att den var uppåtgående.
Vid hängning sitter snaran högt upp på halsen och snaran förlorar sig upp och ut mot hårfästet.
Dödsorsaken är sannolikt strypning men det kan inte uteslutas att kroppen sen varit upphängd.
Utseendet av snörfåran som är horisontell runt hela halsen och inga tecken på att den glidit upp längs halsen.
Vad gör du för bedömning om vad rättsläkarna kan om de är oense om fårornas riktning?
2016-03-10, 19:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det kommer knappast att ske. Man kan inte vinna ett mål med en så idiotisk hypotes när det finns en given GM och när offret inte haft en känd självmordsrisk, utan tvärtom signalerat att hon varit på väg hem.
Ja, det är så extremt ologiskt. Utöver detta ska hon då ha hittat till rummet i andra änden av den långa ladan, ett rör samt att det råkat finnas både snören och hinkar...
Sen ska NB råka gå till detta undanskymda rum en ledig söndag där han aldrig har en anledning att befinna sig yrkersrelaterat.
Utöver att transformeras plötsligt till nekrofil som en jävla varulv som står och glor och sen tejpar.

NOT.

Helt rubbad teori vid en sammantagen bild utöver utlåtandet (juridiskt) som i högsta skala säger att det är ett mord.
2016-03-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad gör du för bedömning om vad rättsläkarna kan om de är oense om fårornas riktning?

Det vore enklare att bedöma efter man lyssnat på bägge rättsläkarna.

Du har en fungerande inspelning av TR-förhöret med rättsläkare AB. Jag vill gärna tar del av det. Kan du vara snäll och lägga upp hela förhöret som nedladdningsbar fil?
Jag ser ingen anledning att inte dela med sig av källmaterial när det efterfrågas även om man har vissa meningsskiljaktigheter.

Edit. Ändrat formulering från "vi" till "jag"
Senast redigerad av Prudent 2016-03-10 kl. 20:32.
2016-03-10, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Det vore enklare att bedöma efter man lyssnat på bägge rättsläkarna.

Du har en fungerande inspelning av TR-förhöret med rättsläkare AB. Vi är många som gärna tar del av det. Kan du vara snäll och lägga upp hela förhöret som nedladdningsbar fil?
Jag ser ingen anledning att inte dela med sig av källmaterial när det efterfrågas även om man har vissa meningsskiljaktigheter.
Det framkom inget av värde som gör varken till eller ifrån. Jag lyssnade på honom via TR.
Jag är inte intresserad av att lyssna igen gällande ordval "vi".

Oavsett så förändrar det inte sakfrågan: Mord.
2016-03-10, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta är hårklyverier skapat i tråden av en enda person - vilket jag försöker påpeka gång efter annan:
Ingen med sakkunskap (inte ens IRs inkallade rättsläkare) har ifrågasatt att hon mördats (dödssätt) dvs "döden orsakats av annan person":

Däremot ansågs möjligheten att strypning kan ha förekommits i nåt skede innan hängning så att detta justerades (dödsorsak)

Detta kräver en helt annan nivå där utvidgad obduktion/rättsintyg/yttrande/utlåtande ska ifrågasättas. Det räcker inte att NB babblar eller att Hurtig frågar lite...

Försvaret håller med om att döden orsakats av annan (dödssätt) så redan där är självmord uteslutet, men dessutom hävdar ju försvaret att fynden talar för strypning och därmed emot hängning (dödsorsak).

Det betyder ju att försvaret då måste överklaga sin egen dödsorsak för att få det till hängning och dessutom överklaga sitt eget dödssätt för att få det till självmord....

Är det juridiskt möjligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in