2016-03-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du skrev

och i så fall spelar inte vittnesmålet någon roll. Om man vid hängning inte kan få vertikala snörfåror kan man inte avgöra av fårornas riktning vem som dödade Lisa.

Min fråga gällde inte slutsats utan observationer under obduktionen.

Nej, jag förstår inte hur vertikala snörfåror kan uppstå vid hängning, men jag har ytterst begränsad erfarenhet av snörfårors utseende vid hängning.
Hävdar en rättsläkare som ser fårorna IRL att de är vertikala får jag acceptera min okunskap.

Enligt dig säger rättsläkare AB att snörfårorna gick vertikalt och jag ber dig vänligt att dela med dig av förhöret från TR när han säger det.

Vi må ha delade uppfattningar om det mesta, men det hör väl till självklarheter att man verifierar sitt påstående med källa när man hävdar något som man läst eller hört och källan på det efterfrågas.
Senast redigerad av Prudent 2016-03-10 kl. 09:02.
2016-03-10, 09:02
Medlem
Citat:
Det är inget önsketänkande. Jag konstaterar bara att rättsläkarna har tagit del av ickemedicinska omständigheter.

Vilket de inte bara bör utan också skall. Vad är "medicinskt"? Svaret på det är faktiskt i stort sett vad som helst så bidragit till ett trauma. Eller påverkan på kroppen post mortem.
I detta fall balsnöre, tejp och plåtskåp.
I en mer vardaglig situation blir pjäxan på foten medicinsk om du bryter underbenet i en skidbacke.
Eller om du hellre vill ickemedicinsk men som du tvunget skall ta hänsyn till vid din beskrivning av traumat.
Betraktelsesätten är utbytbara.
2016-03-10, 10:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Vilket de inte bara bör utan också skall. Vad är "medicinskt"? Svaret på det är faktiskt i stort sett vad som helst så bidragit till ett trauma. Eller påverkan på kroppen post mortem.
I detta fall balsnöre, tejp och plåtskåp.
I en mer vardaglig situation blir pjäxan på foten medicinsk om du bryter underbenet i en skidbacke.
Eller om du hellre vill ickemedicinsk men som du tvunget skall ta hänsyn till vid din beskrivning av traumat.
Betraktelsesätten är utbytbara.
När AB motiverar "talar starkt för"
Citat:
Dödsorsak

Fynden talar starkt för att döden orsakats av hängning.
beaktar han försvinnandet som omständighet.
https://soundcloud.com/xenia-355098966/adam-berkowicz-klipp-2
2016-03-10, 10:43
Medlem
Citat:
När AB motiverar "talar starkt för"

beaktar han försvinnandet som omständighet.

AB har i sitt utlåtande, precis enligt föreskrifterna, bedömt undersökningsfynden i relation till omständigheter som framkommit i utredningen.

Bra, du har en fungerande inspelning av TR-förhöret med rättsläkare AB. Vi är många som gärna tar del av det. Kan du vara snäll och lägga upp hela förhöret som nedladdningsbar fil.
2016-03-10, 10:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
AB har i sitt utlåtande, precis enligt föreskrifterna, bedömt undersökningsfynden i relation till omständigheter som framkommit i utredningen.
Och på samma sätt har han beaktat ickemedicinska omständigheter när han skrev
Citat:
Fynden och omständighetema visar att döden orsakats av annan person.
Han t.o.m. hänvisar till omständigheter.
2016-03-10, 12:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Försök hellre hitta inspelningen någon annanstans. xeniaonatop är väldigt lik Marjasin. Klipp och klistra efter eget behag.

Citat:
Någon annan som har får lika gärna ladda upp den.

XeniaOnatopp är duktig på att skaffa information och ladda upp dylikt och har bevisligen inspelningen. Det borde vara snabbt och lätt fixat.
Tycker man borde kunna lita på att material delges utan förvanskning. Förhörets längd är 1:16:29

http://www.rättegång.se/lisa-holm-blomberg/
2016-03-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
http://www.rättegång.se/lisa-holm-blomberg/

Tack, men samma problem där. Inspelningen med rättsläkare AB upphör efter ca. 4 min.
(Syns även på filstorleken som är alldeles för liten för att rymma 76 min. inspelning)

XeniaOnatopp verkar vara enda som har hela inspelningen. Vi får hoppas XeniaOnatopp vill låta oss andra ta del av materialet också.
2016-03-10, 14:05
Medlem
Citat:
Du skrev

och i så fall spelar inte vittnesmålet någon roll. Om man vid hängning inte kan få vertikala snörfåror kan man inte avgöra av fårornas riktning vem som dödade Lisa.

Vid närmare eftertanke inser inser jag att man vid hängning kanske kan få en i det närmaste vertikal snörfåra av det uppåtgående snöret när knuten sitter framtill eller på sidan.

Jag ser ingen anledning att inte dela med sig av källmaterial när det efterfrågas även om man har vissa meningsskiljaktigheter.
Du har en fungerande inspelning av TR-förhöret med rättsläkare AB. Vi är många som gärna tar del av det. Kan du vara snäll och lägga upp hela förhöret som nedladdningsbar fil.
2016-03-10, 15:23
Medlem
Citat:
Vid närmare eftertanke inser inser jag att man vid hängning kanske kan få en i det närmaste vertikal snörfåra av det uppåtgående snöret när knuten sitter framtill eller på sidan.

Jag ser ingen anledning att inte dela med sig av källmaterial när det efterfrågas även om man har vissa meningsskiljaktigheter.
Du har en fungerande inspelning av TR-förhöret med rättsläkare AB. Vi är många som gärna tar del av det. Kan du vara snäll och lägga upp hela förhöret som nedladdningsbar fil.

Han kanske inte de facto har någon fungerande ljudfil, annars borde den redan länkats.
2016-03-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han kanske inte de facto har någon fungerande ljudfil, annars borde den redan länkats.

Han delade i förmiddags detta korta avsnitt ur förhöret som inte finns på den trasiga ljudfilen i trådstarten...
Tycker också den redan borde ha länkats.

2016-03-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vad gjorde IB på Martorp när hon såg dom här två männen placera ut fynden på baksidan av rishögen? Och när ska det ha skett? Vilken dag, tidpunkt? Det är ju klart att männen måste ha sett henne i det läget. Hon kunde knappast ha smugit osedd i dom där nässlorna.

Då kan vi konstatera att Irina har varit nära byssjan och rishögen. Kanske något för Hurtig att hugga tag i?

Martorp?
IB var inte på Martorp. Hon var hemma i trädgården. Vet du ingenting?
2016-03-10, 18:22
Medlem
Citat:
Nej. Hon som kom innan utbaxandet. Teknikerna väntade med att lyfta ut kroppen tills rättsläkaren var klar med kroppsundersökningen av de misstänkta och kom till fyndplatsen på natten.

Hon kom efter utbaxandet. Det var en kriminaltekniker som sprang ifrån undersökningen vid rishögen för att plötsligt (på militärstyrt kommando) angripa boden. Sedan kallades tre kollegor dit. De funderade på om de såga loss henne men bestämde sig sedan för att baxa ut henne. Det fanns ingen rättsläkare där då.

Detta märkliga förfarande har vi avhandlat många gånger i tråden.

Varför rusar polisen-krimteknikern till boden plötsligt? Ja svaret är givet. Om någon tvekar är det lämpligt att titta på de fint ditlagda föremålen (inklusive den plötsligt blåade jackan) på rishögen. De är utstuderat utplacerade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in