2016-03-09, 23:51
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Komiskt att mamman pratar gatans språk när hon bedyrar att det inte är något hedersrelaterat hon säger det är ju inte så att vi skickat några kusiner för att (slå på henne) pratar en vanlig svensk mamma så?

Ja du. Det var ju här på fb som det från visst håll troddes att det kunde skickats några kusiner.
Och det hela var troligtvis ett svar på just detta.

Ibland kan skuldbeläggning av föräldrar te sej löjligt minst sagt.
Citera
2016-03-09, 23:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Denna tråden är en lärpenning för alla BO som i framtiden funderar på om de skall prata med pressen och det kommer att vara extremt få som väljer att berätta något om de har koll på denna tråden, det är något som är säkert.

Av alla spekulationer, skuldbelägganden och insinuationer jag läst på FB är ändå den är tråden något extra. Ett barn ligger på sjukhus efter en grov misshandel och en stor del av trådinläggen handlar om olika spekulationer om på vilket sätt hon lurar polisen, pressen och alla andra.

Det kan mycket väl finnas dolda saker i detta, men spekulationerna i denna tråden rörande en 16-åring är ett riktigt bottennapp även för att vara FB...

Jag håller med dig om, att de frenetiska ansträngningarna att fabulera ihop långsökta terorier t.ex. försäkringsbedrägeri (!) är motbjudande. En del av spekulationerna är så absurda, att de framstår som löjeväckande.

Vidhåller dock, att mamman handlade klokt, som såg till att Sophie blev en verklig person och inte bara en siffra i brottsstatistiken.

Svenska s.k. journalister kan inte nonchalera Sophie på det arroganta sätt som de anonymiserade och nonchalerade två svenskar, som slaktades på IKEA.
Citera
2016-03-09, 23:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag har själv både hemförsäkring och extra sjuk+olyksfall för barnen. Jag har bestämt för mig att det var rätt kraftiga takbelopp för just överfall, medan det var betydligt lägre för olycksfall.

ur LF´s villahemförsäkring: Misshandel med tillhyggen eller med
upprepade sparkar mot liggande person eller misshandel i hemmet 12 000 kr
Grov misshandel 30 000 kr

I.6 Invaliditetsersättning
Försäkringen gäller för medicinsk invaliditet.
Med medicinsk invaliditet menas en för framtiden bestående
nedsättning av kroppens totala rörelse* och funktionsförmåga.
Bedömningen görs utifrån vad som objektivt kan fastställas och
utan hänsyn till yrke och fritidssysselsättning. Som medicinsk
invaliditet räknas även bestående värk, förlust av sinnesfunktion
eller inre organ.
Försäkringen ersätter medicinsk invaliditet för bestående
men orsakade av överfallsskadan.
Den medicinska invaliditeten bestäms enligt det medicinska
tabellverk som fastställs av Svensk Försäkring och gällde vid
skadetillfället.
Ersättningsbeloppet räknas fram genom att procentsatsen motsvarande
invaliditetsgraden multipliceras med kapitalbeloppet.
Kapitalbeloppet är 15 prisbasbelopp. Det prisbasbelopp som
gäller vid beräkningstillfället är det som ligger till grund för
beräkningen

[/i]

Ovan har du utdrag ur villkoren, någon inkomstförlust ersätts inte utan det är schablonbelopp och eventuell invaliditet som fastställs enligt tabell och räknas fram enligt villkoren.

Ett maxtak finns men är väldigt svårt att nå och den här tjejen kommer inte hamna på långa vägar i närheten ens om hon får bestående nervproblem och nedsatt rörlighet pga det.
Citera
2016-03-10, 00:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Denna tråden är en lärpenning för alla BO som i framtiden funderar på om de skall prata med pressen och det kommer att vara extremt få som väljer att berätta något om de har koll på denna tråden, det är något som är säkert.

Av alla spekulationer, skuldbelägganden och insinuationer jag läst på FB är ändå den är tråden något extra. Ett barn ligger på sjukhus efter en grov misshandel och en stor del av trådinläggen handlar om olika spekulationer om på vilket sätt hon lurar polisen, pressen och alla andra.

Det kan mycket väl finnas dolda saker i detta, men spekulationerna i denna tråden rörande en 16-åring är ett riktigt bottennapp även för att vara FB...

Definitivt. Mycket skit har det skrivits på Flashback genom åren men detta är verkligen en ny nivå av hämningslös spekulationsonani på oerhört tunn grund.

Lärdom 1A: om man själv drabbas av något som ger upphov till en tråd på FB så läs den fan inte.
Citera
2016-03-10, 00:06
Medlem
dramagouss avatar
Som en annan användare redan sagt, så kan en misslyckad narkotikaaffär vara anledningen till att historien haltar såpass
Jag sätter mina slantar på det iaf.
Tråkigt för henne att hon gått ut med namn och bild om så är fallet. Den här tråden kommer inte att försvinna, någonsin.
Citera
2016-03-10, 00:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du har inte mycket förstått, om man säger så.

Vad är det jag inte förstår?
Bokslut och övrig fakta finns på länken:
http://www.allabolag.se/5569385569/Dirigo_Assistans_AB
Verksamheten är inte vinstdrivande och all eventuell vinst återinvesteras i verksamheten.

Vinstsyfte
Verksamheten måste inte rent faktiskt gå med vinst, däremot ska det vara syftet. Är kraven på självständighet och varaktighet uppfyllda, men verksamheten bedrivs utan vinstsyfte, beskattas eventuella inkomster som inkomst av tjänst, enligt de särskilda regler som gäller för hobbyverksamhet. https://lagen.nu/begrepp/Sj%C3%A4lvst%C3%A4ndighet,_varaktighet,_vinstsyfte
Citera
2016-03-10, 00:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Komiskt att mamman pratar gatans språk när hon bedyrar att det inte är något hedersrelaterat hon säger det är ju inte så att vi skickat några kusiner för att (slå på henne) pratar en vanlig svensk mamma så?

Ja, om det bedrivs rykten i sociala medier så pratar en mamma så.
Eller ska mamman vara tyst och låta idioter och mindre vetande få sprida falska rykten?
Citera
2016-03-10, 01:14
Medlem
Måste också hålla med om att spekulationerna här i denna tråden uppvisar många riktigt sjuka drag. Som sagt så vet vi inte motivet varför misshandeln skedde därför att gärningsmännen inte är gripna.

Allt som offret sagt har varit att hon blivit överfallen och det finns ingen synbar orsak.
Citera
2016-03-10, 01:16
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, om det bedrivs rykten i sociala medier så pratar en mamma så.
Eller ska mamman vara tyst och låta idioter och mindre vetande få sprida falska rykten?

Fast mamman vet inte vad som hänt. Mamman var inte där. Dottern kan skämmas för något hon gjort och därför hittat på historien för att slippa berätta vad den bottnade i.
Citera
2016-03-10, 01:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Fast mamman vet inte vad som hänt. Mamman var inte där. Dottern kan skämmas för något hon gjort och därför hittat på historien för att slippa berätta vad den bottnade i.

Men mamman har talat med sin dotter, så någon historia är inte troligt. Det är två överfall på två dagar i samma område med samma antal gärningsmän. Och samma tillvägagångssätt.
Så innan du fortsätter kan du väl belägga det med något underlag att det är påhitt?
Citera
2016-03-10, 01:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Som en annan användare redan sagt, så kan en misslyckad narkotikaaffär vara anledningen till att historien haltar såpass
Jag sätter mina slantar på det iaf.
Tråkigt för henne att hon gått ut med namn och bild om så är fallet. Den här tråden kommer inte att försvinna, någonsin.

Nej, det tror jag inte.
Hon verkar inte vara en sådan flicka, snarare ger hon intrycket av att vara anständig och väluppfostrad.
Citera
2016-03-10, 01:40
Medlem
mot8rheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, det tror jag inte.
Hon verkar inte vara en sådan flicka, snarare ger hon intrycket av att vara anständig och väluppfostrad.

Gymmar och spelar fotboll. Det är väl på sin höjd alkohol med tjejkompisarna i den åldern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in