2016-03-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mot8rhead
"fått lite betalt för att låtsas vara anställda"
I vilket syfte? Är det något uppenbart jag missar här?

//Ha en trevlig kväll

Ibland finns det "anställda" som inte får den lön som redovisats men vars sociala avgifter arbetsgivaren betalar. De kan vara personer som av olika anledningar ställer upp på dessa villkor. Arbetskraftsinvandrare som vill ha PUT till exempel. En del av dem blir glada för att få låtsas vara anställda på ett assistensbolag medan de i själva verket sliter häcken av sig olika svartjobb för att kunna betala tillbaka lönen för låtsasjobbet till assistansbolaget.
Citera
2016-03-09, 22:43
Medlem
mot8rheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ibland finns det "anställda" som inte får den lön som redovisats men vars sociala avgifter arbetsgivaren betalar. De kan vara personer som av olika anledningar ställer upp på dessa villkor. Arbetskraftsinvandrare som vill ha PUT till exempel. En del av dem blir glada för att få låtsas vara anställda på ett assistensbolag medan de i själva verket sliter häcken av sig olika svartjobb för att kunna betala tillbaka lönen för låtsasjobbet till assistansbolaget.

Ah, du menar så... OK, tackar för det.
Citera
2016-03-09, 22:44
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Grazie.

Håller med till fullo. Den där intervjun bör alla trådens gråterskor lyssna igenom innan de fullständigt bryter samman av den psykiska press som de fått uthärda pga av andra tråddeltagares skepticism mot denna besynnerliga historia.
Fuxborg skräder inte med orden. Han gör även väldigt klart att hans kollega och ansvariga utredare fått Grand Canyon-liknande veck i pannan när de försökt få flickans berättelse att gå ihop.

Att det är en rövarhistoria känner jag mig ganska säker på. Men scenariot som du föreslår ser jag inte som sannolikt. Men visst, om föräldrarnas lämplighet ifrågasätts kan det bli svårt att få driva assistansbolaget vidare.

Däremot drar jag mig till minnes historien om Mathias Borsing som mördades 2008 i Göteborg. Han var 17 år och begav sig med två vänner till ett hus i Änggården för att köpa knark. Istället för att sälja knark så bestämde sig langarna för att knivhugga och råna Mathias, hans vänner tog till flykten medans Mathias sägnade ner och dog.
Vi kan ju i nuläget inte utesluta att det är ett liknande scenario som har utspelat sig.

Ponera att Sophie har bestämt träff med några pushers för att köpa lite gött inför helgen. Något går snett och det slutar med att de ger henne ordentligt med stryk. Kanske tycker langarna att hon är ett lätt rånoffer och samtidigt känner de sig säkra på att hon aldrig skulle våga anmäla dem till polisen.

De lämnar henne på platsen och drar iväg med bilen. Kan vara anledningen till varför hon hittas vid Hamntorget, som ju faktiskt är en omväg mellan busshållplatsen och gymmet. Det ligger liksom en aning off sett till var människor rör sig i centrala Kungsbacka, lite avsides men ändå centralt. Perfekt för att undgå upptäckt när man ska genomföra en deal.

Detta skulle också kunna förklara varför hennes vän befinner sig i så nära anslutning till platsen, trots att de uppgett till polis och media att de skulle träffas vid gymmet. Eftersom Sophie känner till killarna och vet vad de går för vågar hon inte berätta för varken polis eller föräldrar att hon faktiskt vet vilka det är som gett sig på henne. Och man vill väl knappast berätta för mamma och pappa att man bestämt träff med ett par skumma typer för att köpa lite weed.

En sån grej kan naturligtvis göra att historien blir lite osammanhängande. Dom som känner henne kan ju kanske avfärda det som skitsnack. Men för oss som betraktar det utifrån tycker jag nog att det är den bästa teorin hittills.
Citera
2016-03-09, 22:53
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot8rhead
"fått lite betalt för att låtsas vara anställda"
I vilket syfte? Är det något uppenbart jag missar här?

//Ha en trevlig kväll
Det kan vara till exempel vara ett upplägg som i den här artikeln: http://www.dn.se/ekonomi/dokumentet-avslojar-hur-personlig-assistent-mutas/
I princip att de anställda betalar tillbaka en del av sin lön till bolaget.
Citera
2016-03-09, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Bolaget är bildat 2013 och har i dagsläget fyra stycken anställda (enligt allabolag.se) samt en brukare (enligt deras hemsida). En brukare har alltså förra året givit dem en nettoomsättning på nästan 2 miljoner kronor. Ska jag vara konspiratorisk i sann FB-anda så kanske anmälningen är första ledet i ett begynnande försäkrings- och assistansbedrägeri. Familjen är medvetna om hur mycket pengar som familjen kan få ifall man fejkar ett försäkringsfall samt assistansbehov. Man låtsas att dottern har råkat ut för ett avskyvärt brott som lett till hon nu har "nedsatt känsel i benen", så att man kan hävda att hon måste sitta i rullstol och behöver assistans i hemmet.

Familjen var även tidiga mot att gå ut i kvällstidningarna och dementera "rykten i sociala medier" om att familjen på något sätt skulle ligga bakom misshandeln. Givetvis dementera man endast att det skulle handla om hedersbrott från familjens sida, samtidigt som man tidigare angivit att det var okända "utländska män" som angripit, allt för att fokus ska hamna på frågor om eventuella gärningsmäns etnicitet och motiv istället för familjens egentliga motiv.
Hon behöver inte fejka ett överfall för att få assistans, det räcker att säga att hon ramlat ned för trappan. Varför dra på sig en onödig polisutredning och ta risken att bli undersökt av en läkare som de inte valt själva?

En annan sak om hon siktar på tidig sjukpension. Hemförsäkringen brukar ha mycket högre takbelopp för överfall än för olycksfall, vilket gör att hon kan få kompensation för inkomstbortfall resten av livet. Och hon tar i stort sett ingen risk. En ung tjej blir inte åtalad även om polisen tror att hon ljuger och försäkringsbolagen kan aldrig bevisa att en självupplevd åkomma som bortdomnade ben skulle vara påhittad. Så insatsen är låg och den potentiella vinsten stor om hon lyckas.
Citera
2016-03-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hon behöver inte fejka ett överfall för att få assistans, det räcker att säga att hon ramlat ned för trappan. Varför dra på sig en onödig polisutredning och ta risken att bli undersökt av en läkare som de inte valt själva?

En annan sak om hon siktar på tidig sjukpension. Hemförsäkringen brukar ha mycket högre takbelopp för överfall än för olycksfall, vilket gör att hon kan få kompensation för inkomstbortfall resten av livet. Och hon tar i stort sett ingen risk. En ung tjej blir inte åtalad även om polisen tror att hon ljuger och försäkringsbolagen kan aldrig bevisa att en självupplevd åkomma som bortdomnade ben skulle vara påhittad. Så insatsen är låg och den potentiella vinsten stor om hon lyckas.

Måste vara ett kasst försäkringsbolag som inte kollar skadan. Klienten har bevisbördan inte bolaget.
Citera
2016-03-09, 23:13
Avstängd
dacks avatar
Komiskt att mamman pratar gatans språk när hon bedyrar att det inte är något hedersrelaterat hon säger det är ju inte så att vi skickat några kusiner för att (slå på henne) pratar en vanlig svensk mamma så?
Citera
2016-03-09, 23:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV

Under förutsättning att hon har en hemförsäkring eller en olycksfallsförsäkring och vilken hemförsäkring har en livräntedel i olycksfallsmomentet? Normalt fastställs en invaliditetsgrad efter 3 år och skadan slutregleras om det är möjligt.
Citera
2016-03-09, 23:25
Medlem
Denna tråden är en lärpenning för alla BO som i framtiden funderar på om de skall prata med pressen och det kommer att vara extremt få som väljer att berätta något om de har koll på denna tråden, det är något som är säkert.

Av alla spekulationer, skuldbelägganden och insinuationer jag läst på FB är ändå den är tråden något extra. Ett barn ligger på sjukhus efter en grov misshandel och en stor del av trådinläggen handlar om olika spekulationer om på vilket sätt hon lurar polisen, pressen och alla andra.

Det kan mycket väl finnas dolda saker i detta, men spekulationerna i denna tråden rörande en 16-åring är ett riktigt bottennapp även för att vara FB...
Citera
2016-03-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Måste vara ett kasst försäkringsbolag som inte kollar skadan. Klienten har bevisbördan inte bolaget.
Nu är det väl inte så att försäkringsbolaget med automatik har rätt att själva undersöka skadan. Om familjen är i branschen så har de säkert kontakt med en korrumperad läkare som skriver alla intyg som behövs. Försäkringskassan får intygen och granskar dessa när de bedömer behovet av sjukpenning. Vill de anlita sin försäkringsläkare för en second opinion så granskar även han intygen och inte flickan. Att någon oberoende skulle undersöka flickan faller på att det vore integritetskränkande.

Försäkringsbolagen går sedan på försäkringskassans beslut när de beviljar kompensation för inkomstbortfall.
Citera
2016-03-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Under förutsättning att hon har en hemförsäkring eller en olycksfallsförsäkring och vilken hemförsäkring har en livräntedel i olycksfallsmomentet? Normalt fastställs en invaliditetsgrad efter 3 år och skadan slutregleras om det är möjligt.
Jag har själv både hemförsäkring och extra sjuk+olyksfall för barnen. Jag har bestämt för mig att det var rätt kraftiga takbelopp för just överfall, medan det var betydligt lägre för olycksfall.
Citera
2016-03-09, 23:46
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Denna tråden är en lärpenning för alla BO som i framtiden funderar på om de skall prata med pressen och det kommer att vara extremt få som väljer att berätta något om de har koll på denna tråden, det är något som är säkert.

Av alla spekulationer, skuldbelägganden och insinuationer jag läst på FB är ändå den är tråden något extra. Ett barn ligger på sjukhus efter en grov misshandel och en stor del av trådinläggen handlar om olika spekulationer om på vilket sätt hon lurar polisen, pressen och alla andra.

Det kan mycket väl finnas dolda saker i detta, men spekulationerna i denna tråden rörande en 16-åring är ett riktigt bottennapp även för att vara FB...

Jag kan inte annat än att hålla med.
Den här tråden har fullkomligt spårat ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in