2016-03-09, 08:46
Medlem
Kipps avatar
Det mesta är sagt redan kan jag tycka.

Man har med en extra handduk att sitta på så man torkar sig inte i ansiktet med denna såklart.

Föredrar Kallis i Helsingborg eftersom man där, liksom på andra kallbadhus jag varit på kan få vara ifred för alla med badbyxor och som måste springa ut och in. Det är lugnare och behagligare dessutom.

Ett jävla ofog med kläder på i bastun, sitt på en handduk eller vira den om dig. Och det är av hygieniska skäl, inte att man vill se vare sig gubb-, eller barnpung så de argumenten är så jävla tramsiga.

Och angående invandrare kontra svenskar så är min uppfattning att äldre invandrarmän inte har badkläder men att yngre har. Likaså för svenskar men i betydligt mindre grad.
Citera
2016-03-09, 10:52
Medlem
muckasjervis avatar
Själv har jag blivit tillsagd minst 10 gånger när jag var runt 15-17 att jag inte fick sitta i bastun med badbyxor. Oftast är den gamla gubbar som påpekar och vill att jag tar av mig dom.

Tydligen vill dom se tonåringskukar, inte första gången heller .
Men det är fan värre att sitta med röven och pungen rakt i trä plankan med, utan handduk. Så förbannat äckligt. Man svettas i bastun och pungsvetten dryper rakt ner på plankan.

Trevligt..
Men det är viktigare att gubbar får se mig naken.
Majoriteten är gubbar utan handduk.

Har inga problem att sitta i en bastu naken, dock ska alla då ha handdukar annars är det fan inte okej.
Senast redigerad av muckasjervi 2016-03-09 kl. 10:54.
Citera
2016-03-09, 12:47
Medlem
BaraHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Osäker på din sexualitet? Rädd att mista kontrollen? Du väljer väl vart du skall titta, sitter du och glor på andras ballar i bastun ? Inte så att man sitter i knät på varandra direkt
man sitter oftast tight så jo typ nästan sitter på varandra... och verkligen inte osäker på sexuella sakerna jag gillar bara inte bögar och inte att de ska kolla på ens kuk..
Citera
2016-03-09, 16:13
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Och angående invandrare kontra svenskar så är min uppfattning att äldre invandrarmän inte har badkläder men att yngre har. Likaså för svenskar men i betydligt mindre grad.

Håller med precis.
Det är nog lite åldersfråga det där. I tonåren snurrar det mycket hormoner i kroppen och då blir nakenhet en känslig fråga även om det inte finns ett enda spår av sexualitet i bastubadande. Det märks ju inte minst av kommentarerna om homosexualitet i denna tråd. Antagligen unga skribenter. När man passerat 25-30-strecket lugnar det ner sig och man skiter i sånt.

Unga sörlänningars ovilja att ta av sig kan kanske förklaras av att det inte finns någon bastukultur där nere, med många nakna män som samsas på en liten yta. Säkert finns badhus därnere också, men det är nog inte riktigt samma sak.
Å andra sidan, om de saknar bastukultur, varför ska de då in i bastun över huvud taget?
Citera
2016-03-09, 18:28
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajjaj
Är ni bögar? Tycker ni om att stirra på varandras kukar i bastun? Herregud...

Är du bög som inte klarar se en annan snopp? Är reglerna uppsatta på väggen eller till och med självskrivna av hävd så följer man dem i det land man är.
Citera
2016-03-09, 20:05
Medlem
Morgenthals avatar
Har nyligen börjat att bastua i staden där jag bor, och i just denna bastun är det för både män och kvinnor och jag själv var lite fundersam över hur detta skulle fungera med tanke på vad man har läst om i tidningarna etc...

Men hittills har det inte vart några problem och folket som är där har inte heller berättat om några skräckupplevelser, demografin ser väldigt blandad ut unga män, unga kvinnor, etc etc alla sorter..

So far tjafsas det mest om hur mycket/lite vatten man ska hälla på aggregatet

peppar peppar?
Citera
2016-03-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
På den senaste tiden har vi hört ett enormt antal klagomål och anmälningar av invandrares beteende i badhusen och extrema kulturskillnader mellan svenskar och invandrare i miljöer där kvinnor är lättklädda.

Jag har inte bott i Sverige under en väldigt lång tid, och även när jag bodde där så bastade jag inte på de sista åren. Så det är nog 15 år sedan jag var i en svensk bastu, men när jag väl gjorde det så var det alltid så att alla var nakna.

Här i utlandet där jag bor så besöker jag en bastu en gång i veckan. Är vissa kulturskillnader men fungerar ändå bra, men svenska bastumetoden av att sitta spritt språngandes naken är inte okej.

Hur ser det ut i Sverige? Badar män fortfarande bastu nakna på svenska badhus? Eller har man anpassat sig till invandringen? Eller är kanske MENA-invandrare helt ointresserade av att bada bastu? Existerar det bastu i Sverige för blandade kön? Hur fungerar det med invandringen?

Den svenska bastukulturen har inte anpassats efter invandringen, utan till den mer extrema sexualiseringen som ägt rum i landet, Naket är sedan tidigt 00 tal räknat som något sexuellt.
Det var svenska medelklassungdomar som började trenden med att basta med badbyxor, sedan har det växt oerhört, de nu som är vuxna bland dem har fortfarande badbyxor.

På skolorna har det blivit ännu värre, där bygger man särskilda duschar för att ingen ska behöva se varandra nakna längre för att få elever att delta i gymnastiken.
Och detta drivs hårt av medelklassföräldrar.
Idag är det så extremt att både lärare och elever bastar i simhallen med badbyxor.
Citera
2016-03-09, 20:42
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Du har skrivit ett tiotal inlägg nu där du försöker propagera för badbyxanvändande och bögstämpla riktiga bastubadare. Det skriker osäker man med peniskomplex och homoerotiska fantasier om dig. Kör en handduk över om du är så känslig? Ingen man kommer stirra ut dig och din penis. Det är helt ointressant.
Skitsnack.

2% av den manliga befolkningen är bögar.
Källa: http://som.gu.se/digitalAssets/1375/1375073_557-572-alm-o-westerst--hl.pdf

Ett kommunalt badhus servar kanske i runda slängar 20000 medborgare dvs 10000 män varav 200 st alltså är homosexuella. En liten andel av dessa 200 män kommer inte att kunna motstå frestelsen att spendera stora delar av sin lediga tid i det kommunala badhuset (och engagerar sig troligen även i diverse idrottsföreningar där de kan umgås med unga killar).

Jag menar att en mindre, men högljudd och aggressiv, andel av dessa 200 kommer att lägga väldigt mycket energi på att försvara och beivra regler som går ut på att andra män och pojkar ska vara nakna. Om dessa reglar slutar gälla så försvinner ju deras största glädje i livet. Nakenreglerna motiveras med diverse mer eller mindre idiotiska argument om "hygien" som inte kan förklaras närmare så istället används hög röst och upprepning i oändligheten. Hygien, hygien, hygien!!

Skrämmande att du inte inser att du agerar nyttig idiot åt dessa kommunbastubögar. De har lurat dig att det ska vara så här och nu för du traditionen vidare. Som sagt, det påminner ganska mycket om traditionen med "dansande pojkar" i Afghanistan.
Citera
2016-03-09, 20:46
Medlem
Inhalators avatar
Jag badar bastu naken, med handduken bredvid mig. Ingen har anmärkt det.
Citera
2016-03-10, 00:04
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Jag badar bastu naken, med handduken bredvid mig. Ingen har anmärkt det.
Jag blir alltid kåt i bastun och leker med mig själv - ingen har anmärkt det heller, vad jag vet.
Citera
2016-03-10, 12:37
Medlem
hinhales avatar
Jag hörde av en badhusanaställd att badklädesförbudet dels är pga hygieniska skäl, men även opassande då badkläder man badat i klorbassäng skapar ohälsosamma klorföreningar som när de kommer i kontakt med aggregatet inte är bra att inandas. Sanningshalten i detta vet jag dock inte.

Jag badar alltid naken. Undantaget i privat basturegi och det är tjejer med. Då brukar det bli att alla har handduk/kläder på sig.
Senast redigerad av hinhale 2016-03-10 kl. 12:39.
Citera
2016-03-10, 12:46
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Jag blir alltid kåt i bastun och leker med mig själv - ingen har anmärkt det heller, vad jag vet.

Är du tjej? Isåfall...Niiice men du måste väl ändå sitta så ingen ser var händerna är...eller kör du handsfree?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in