Citat:
Ursprungligen postat av
xertion
På den senaste tiden har vi hört ett enormt antal klagomål och anmälningar av invandrares beteende i badhusen och extrema kulturskillnader mellan svenskar och invandrare i miljöer där kvinnor är lättklädda.
Jag har inte bott i Sverige under en väldigt lång tid, och även när jag bodde där så bastade jag inte på de sista åren. Så det är nog 15 år sedan jag var i en svensk bastu, men när jag väl gjorde det så var det alltid så att alla var nakna.
Här i utlandet där jag bor så besöker jag en bastu en gång i veckan. Är vissa kulturskillnader men fungerar ändå bra, men svenska bastumetoden av att sitta spritt språngandes naken är inte okej.
Hur ser det ut i Sverige? Badar män fortfarande bastu nakna på svenska badhus? Eller har man anpassat sig till invandringen? Eller är kanske MENA-invandrare helt ointresserade av att bada bastu? Existerar det bastu i Sverige för blandade kön? Hur fungerar det med invandringen?
Den svenska bastukulturen har inte anpassats efter invandringen, utan till den mer extrema sexualiseringen som ägt rum i landet, Naket är sedan tidigt 00 tal räknat som något sexuellt.
Det var svenska medelklassungdomar som började trenden med att basta med badbyxor, sedan har det växt oerhört, de nu som är vuxna bland dem har fortfarande badbyxor.
På skolorna har det blivit ännu värre, där bygger man särskilda duschar för att ingen ska behöva se varandra nakna längre för att få elever att delta i gymnastiken.
Och detta drivs hårt av medelklassföräldrar.
Idag är det så extremt att både lärare och elever bastar i simhallen med badbyxor.