2016-03-08, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja förutom det enklaste att hota med en polisanmälan för förtal eller olaga hot. Jag skulle vilja se RG sitta i domstolen med sina illegalt hackade databaser och hävda att det är bevisat att någon är någon IRL bara för att en e-postadress matchar.
Nja, men nu är det så att de Aftonbladet skrivit om själva erkänner att de haft just den användaren på Flashback som AB påstår de haft. I det läget är bevisningen klar. Svårare blir det att bevisa om någon nekar och man bara har en mejladress att gå på, i domstol alltså.

Nu tror jag att de inte bara har en mejladress utan de har förmodligen en myndighetsmejladress som inte bara reggat sig på Flashback utan på fler platser och tidvis också använt samma alias. Dessutom skickar de ett mejl till förövaren lite märkligt formulerats. Sedan ringer de upp mottagaren som svarar med sitt namn. Uppringaren säger direkt därefter "fick du mejlet" och då svarar mottagaren "ja". Nästa fråga "använder någon annan ditt mejlkonto, för det är ju lite känslig info?". Då svarar förövaren "Nej, det är bara jag som använder den, jag låter aldrig någon annan använda mitt mejlkonto"! osv. Allt inspelat, det går inte att slingra sig ur.

Så kan det gå till, tror jag!
Citera
2016-03-09, 23:01
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackeson
Nja, men nu är det så att de Aftonbladet skrivit om själva erkänner att de haft just den användaren på Flashback som AB påstår de haft. I det läget är bevisningen klar. Svårare blir det att bevisa om någon nekar och man bara har en mejladress att gå på, i domstol alltså.

Nu tror jag att de inte bara har en mejladress utan de har förmodligen en myndighetsmejladress som inte bara reggat sig på Flashback utan på fler platser och tidvis också använt samma alias. Dessutom skickar de ett mejl till förövaren lite märkligt formulerats. Sedan ringer de upp mottagaren som svarar med sitt namn. Uppringaren säger direkt därefter "fick du mejlet" och då svarar mottagaren "ja". Nästa fråga "använder någon annan ditt mejlkonto, för det är ju lite känslig info?". Då svarar förövaren "Nej, det är bara jag som använder den, jag låter aldrig någon annan använda mitt mejlkonto"! osv. Allt inspelat, det går inte att slingra sig ur.

Så kan det gå till, tror jag!

Jo men det är fortfarande otroligt tunn "bevisning". Vem som helst med minsta kunskap kan fejka avsändaren av ett mejl. Jag skulle lätt kunna registrera Stefan Löfven på diverse sajter med hans RK-adress.

RG ska då trassla in sig i indicier som att sajten kräver verifikation av adressen. Sedan ska de som sagt lämna in sin illegala databas som bevisning. Inte ens RG skulle låta det gå så långt om personen blånekar och hotar med stämning.

RG är fega och chansar på erkännanden vilket de tyvärr verkar få ganska enkelt. Bara att blåneka och säga åt dem att dra åt helvete om de försöker något.
Citera
2016-03-10, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jo men det är fortfarande otroligt tunn "bevisning". Vem som helst med minsta kunskap kan fejka avsändaren av ett mejl. Jag skulle lätt kunna registrera Stefan Löfven på diverse sajter med hans RK-adress.

RG ska då trassla in sig i indicier som att sajten kräver verifikation av adressen. Sedan ska de som sagt lämna in sin illegala databas som bevisning. Inte ens RG skulle låta det gå så långt om personen blånekar och hotar med stämning.

RG är fega och chansar på erkännanden vilket de tyvärr verkar få ganska enkelt. Bara att blåneka och säga åt dem att dra åt helvete om de försöker något.

Det du säger är hypotetiskt efter som de redan erkänt. Jag tror fortfarande att RG-gruppen har mer "bevis" än vad som framkommer, det är därför galningarna faller platt och erkänner.

Det andra du skriver är också en hypotes då alla andra på "listan" (nästan) inte berörs av detta. Jag kan knappast tänka mig att någon som inte hamnat på Aftonbladet plötsligt skulle stämma dem för att de kanske kan hamna där.

Jag har skummat igenom denna tråd och den andra nu först och ser att man förlöjligar RG för att de ljugit om att de har databasen. Jag kan notera att de inte ljög och då undrar man stilla, vad är det mer de inte ljugit?
Citera
2016-03-10, 12:30
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg utbrutet till separat tråd:
(FB) Moraliskt rätt att outa användare på Flashback?

// mod
Citera
2016-03-10, 13:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
De hänger alltså ut för att vi inte tycker som dem alltså?
Vilka "vi"? Har du verkligen inte märkt att det finns många olika åsikter på FB? Iaf är nog inte jag något "vi" med dig. FB är inte alls något sorts reservat för bara såna som tycker som du.

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Da kanske flashback inte är nagot för dig. Bättre du haller dig till Aftonbladet...?

Aftonbladet har via Researchgruppen använt rena polisstatsmetoder.

När de gäller yttrandefriheten i Sverige och Lagen om hets mot folkgrupp, inskränker denna lag yttrandefriheten i sa hög utsträckning, att skulle varje person, som nagon gang brutit mot lagen dömas, skulle det antagligen handla om hundratusentals personer, kanske miljoner. Lagen är otidsenlig och borde avskaffas. Den tillkom under en period, när invandrare utgjorde en mycket liten grupp i landet. Idag är invandrarna sa manga, att följaktligen alltfler etniska svenskar besväras av dem pa olika sätt. Invandrare far hetsa mot svenskar hur mycket som helst, däremot. Go figure...
Passar Flashback för DIG? Här finns det faktiskt *olika* åsikter representerade. Gilla läget eller stick iväg till Avpixlat etc som nog skulle passa dig bättre där du kan slippa ifrån helt att bli motsagd.
Citera
2016-03-10, 14:55
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vilka "vi"? Har du verkligen inte märkt att det finns många olika åsikter på FB? Iaf är nog inte jag något "vi" med dig. FB är inte alls något sorts reservat för bara såna som tycker som du.

Helt rätt som du skriver. Du är inte inblandad i "Vi" utan endast de som tycker som jag och som hänger på Flashback. Alltså: vi = vi på Flashback som tycker som jag. Inte hela Flashback, alla användare.
Citera
2016-03-11, 00:53
Bannlyst
Ja, sluta tjata om "vi"!
Jag är inte "vi" jag är jag med mina egna unika åsikter!

Tillbaka till topik:

Det skrivs här att Aftonbladet hänger ut anonyma Flashbackare. Det jag sett har de inte alls hängt ut någon. De har ju inte ens nämnt deras nick här på Flashback. De pixlar ner bilder och filmer så att man bara ser en svartgrå fläck som talar genom en röstförvrängare. Hur kan man tolka det som att hänga ut.

Vill man se uthängningar av grövsta sort skall man läsa krim-trådarna här på Flashback. Nu snackar vi att hänga ut med stort H!
Citera
2016-03-11, 18:25
Medlem
Citat:
Tillbaka till topik:

Det skrivs här att Aftonbladet hänger ut anonyma Flashbackare. Det jag sett har de inte alls hängt ut någon. De har ju inte ens nämnt deras nick här på Flashback. De pixlar ner bilder och filmer så att man bara ser en svartgrå fläck som talar genom en röstförvrängare. Hur kan man tolka det som att hänga ut.
De citerar så pass mycket att det inte tar mer än nån minut att hitta personens nick här på Flashback. Man pixlar personens ansikte när han står i trappuppgångar, men hans anhöriga och vänner kan identifiera trappuppgången. Researchgruppens databas finns på internet. Genom att Aftonbladet benämner personerna "den 32-årige läkaren", "den 45-årige psykologen", "den 38-årige advokaten" mm kan man snabbt mha databasen få fram personnummer och namn på de uthängda. Samt hela hans posthistorik med alla privata pinsamheter, inte bara de citat Aftonbladet skriver.

Jag tror nog att Aftonbladet inte riktigt fattar hur internet fungerar. Eller så gör man just det.
Citera
2016-03-12, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
De citerar så pass mycket att det inte tar mer än nån minut att hitta personens nick här på Flashback. Man pixlar personens ansikte när han står i trappuppgångar, men hans anhöriga och vänner kan identifiera trappuppgången. Researchgruppens databas finns på internet. Genom att Aftonbladet benämner personerna "den 32-årige läkaren", "den 45-årige psykologen", "den 38-årige advokaten" mm kan man snabbt mha databasen få fram personnummer och namn på de uthängda. Samt hela hans posthistorik med alla privata pinsamheter, inte bara de citat Aftonbladet skriver.

Jag tror nog att Aftonbladet inte riktigt fattar hur internet fungerar. Eller så gör man just det.
Ja, det han skriver är inget annat än fruktansvärt!
Hur kan en människa sitta och skriva så vedervärdigt? Jag tycker att han skall hängas ut med namn och bild. Därefter skall han inte få jobba som läkare! Kom inte sedan och skyll på någon annan hur killen skrivit.

Med tanke på vad som utlovats håller inte Aftonbladet löftet som RG utlovat. Alternativt har Aftonbladet ett etisk tänkande som medför att man inte ens hänger ut monster som denne.
Citera
2016-03-12, 12:29
Medlem
Citat:
Med tanke på vad som utlovats håller inte Aftonbladet löftet som RG utlovat. Alternativt har Aftonbladet ett etisk tänkande som medför att man inte ens hänger ut monster som denne.
Du vet inte vad riktiga mänskliga monster är. Lev du i din bubbla.
Citera
2016-03-12, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Du vet inte vad riktiga mänskliga monster är. Lev du i din bubbla.
Till skillnad mot flera andra vet jag att jag har en egen bubbla och det är mycket vunnit att veta det. Vad som ryms i denna bubbla har du ingen aning om följaktligen tog du för mycket i din "mun" och missade huvudfrågan, dvs "Vi kommer snart börjar hänga ut medlemmar från Flashback".

Själv väntar jag fortfarande på att de skall hänga ut någon härifrån.
Citera
2016-03-12, 23:25
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ja, det han skriver är inget annat än fruktansvärt!
Hur kan en människa sitta och skriva så vedervärdigt? Jag tycker att han skall hängas ut med namn och bild. Därefter skall han inte få jobba som läkare! Kom inte sedan och skyll på någon annan hur killen skrivit.

Eller rädsla för att om de gör för mycket och trycker för hårt, så riskerar de ett bakslag och att det startas en rörelse för att begränsa tryckfriheten istället för yttrandefriheten.
Om de beter sig värre än de som de hänger ut som "näthatare" så kan många få åsikten att det är media ägnar sig åt hat snarare än enskilda individer på ett internetforum, vars inlägg har en ytterst begränsad spridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in