Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-07, 23:06
  #1
Medlem
Hur fan blir jag oblyg? Är riktigt rolig som person men detta begränsas ofta och min äkta personlighet kommer oftast bara ut i textform. Skulle behöva några övningar man kan göra varje dag typ?

tack.
Citera
2016-03-07, 23:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustighet
Hur fan blir jag oblyg? Är riktigt rolig som person men detta begränsas ofta och min äkta personlighet kommer oftast bara ut i textform. Skulle behöva några övningar man kan göra varje dag typ?

tack.

Har du testat att röka gräs regelbundet? Det har gjort under för väldigt många.
Citera
2016-03-07, 23:16
  #3
Medlem
Swe1227s avatar
Tjack ska jag testa
Citera
2016-03-07, 23:23
  #4
Medlem
Bör tillägga att jag inte vill ha droger inblandat heller
Citera
2016-03-07, 23:43
  #5
Medlem
ArischManns avatar
oftast släpper det helt plötsligt, men testa att utmana & pusha dig själv in i sociala sammanhang sätt mål att prata med ett antal människor per dag, typ säg till Mathilda i kassan
-"Härligt väder det är idag! *sarkasm* tur att det finns choklad" haha "
Citera
2016-03-08, 00:30
  #6
Medlem
Fake it until you make it, vad annars? Ingen är så självsäker som dom framstår att vara. Låtsas bara att du är utåtriktad o tvinga dig själv till att prata med folk. Du måste kliva ut ur din bekväma bubbla & sluta va en mes, finns inga genvägar.
Men vad kan egentligen gå fel, vad är du rädd för?
Citera
2016-03-08, 04:14
  #7
Medlem
Blyghet går alltid att träna bort i viss form. Det bästa är att utsätta sig för situationer som är jobbiga. Det kan till exempel handla om att man blir blyg när det gäller att ta kontakt med främlingar, även om det handlar om ”småsaker” som att fråga om vägen. Att sluta sitta och pilla med saker när man pratar med folk, och våga ta ögonkontakt etc. Du vet ju själv i vilka situationer som du blir blyg, och vad du tycker är jobbigt.
Citera
2016-03-08, 06:53
  #8
Medlem
Som dom flesta i tråden skriver, finns det inga genvägar utan det gäller bara att "ta tjuren i hornen", komma ut ur din "comfort zone" och gradvis möta dina rädslor (försätta dig i sociala situationer). Du måste vara beredd på initiala motgångar och ha psyke att kunna ta dessa, lära dig av eventuella misstag och gå vidare. Nyckeln är att aldrig ge upp, samt att ständigt förbättra dina tekniker allteftersom du blir mer erfaren.

För att få ett bra "mindset", skulle jag vilja hänvisa till en inspirerande tråd som belyser problemen med bitterhet och egna hjärnspöken ganska bra: (FB) Ensamhet är självvald och alla kan komma ur den

Okay, det var den lulliga/generella beskrivningen av hur du principiellt löser problemet. Några konkreta tips övningar blir lättare om man vet på vilken "nivå" av social osäkerhet du befinner dig på. Är du på nivån att du tycker 3 krogragg/månad är för lite eller är det så illa att du knappt vågar säga "hej" till kassörskan?

Ju bättre info vi får, desto bättre svar får du.
Citera
2016-03-08, 07:47
  #9
Medlem
Firefliess avatar
Exponera dig för saker som du tycker är jobbiga. Sätt upp mål, stora som små. Gör en "jobbig" sak varje dag tills det försvinner.
Citera
2016-03-08, 15:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArischMann
oftast släpper det helt plötsligt, men testa att utmana & pusha dig själv in i sociala sammanhang sätt mål att prata med ett antal människor per dag, typ säg till Mathilda i kassan
-"Härligt väder det är idag! *sarkasm* tur att det finns choklad" haha "

Oftast släpper det är väl inte sant? Men hur som får man väl försöka med lite sånt, dra nån extra kommentar till folk, belöna sig själv efteråt med något

Citat:
Ursprungligen postat av Hockey-koppen
Fake it until you make it, vad annars? Ingen är så självsäker som dom framstår att vara. Låtsas bara att du är utåtriktad o tvinga dig själv till att prata med folk. Du måste kliva ut ur din bekväma bubbla & sluta va en mes, finns inga genvägar.
Men vad kan egentligen gå fel, vad är du rädd för?

Aa vad fan är jag rädd för egentligen? Det är en jävligt bra fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Blyghet går alltid att träna bort i viss form. Det bästa är att utsätta sig för situationer som är jobbiga. Det kan till exempel handla om att man blir blyg när det gäller att ta kontakt med främlingar, även om det handlar om ”småsaker” som att fråga om vägen. Att sluta sitta och pilla med saker när man pratar med folk, och våga ta ögonkontakt etc. Du vet ju själv i vilka situationer som du blir blyg, och vad du tycker är jobbigt.

Jag blir alltid så jävla nördig när jag ska ta kontakt med främlingar och det står bara still i mitt huvud. Känner att jag verkligen får tvinga ord att komma fram så vet inte om det är en bra idé att börja med att skämma ut sig genom att ta kontakt med främlingar när man knappt kan hålla en normal konversation

Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Som dom flesta i tråden skriver, finns det inga genvägar utan det gäller bara att "ta tjuren i hornen", komma ut ur din "comfort zone" och gradvis möta dina rädslor (försätta dig i sociala situationer). Du måste vara beredd på initiala motgångar och ha psyke att kunna ta dessa, lära dig av eventuella misstag och gå vidare. Nyckeln är att aldrig ge upp, samt att ständigt förbättra dina tekniker allteftersom du blir mer erfaren.

För att få ett bra "mindset", skulle jag vilja hänvisa till en inspirerande tråd som belyser problemen med bitterhet och egna hjärnspöken ganska bra: (FB) Ensamhet är självvald och alla kan komma ur den

Okay, det var den lulliga/generella beskrivningen av hur du principiellt löser problemet. Några konkreta tips övningar blir lättare om man vet på vilken "nivå" av social osäkerhet du befinner dig på. Är du på nivån att du tycker 3 krogragg/månad är för lite eller är det så illa att du knappt vågar säga "hej" till kassörskan?

Ju bättre info vi får, desto bättre svar får du.

Bra tips kanske kollar in den tråden

Är absolut inte något extremfall, kan ta kontakt med folk jag är bekväm med och känner mig oftast bekväm i mig själv. Kan göra mig ganska hemmastadd tex när jag är hemma hos någon, lägga upp fötterna i soffan osv. I sällskap där jag känner mig bekväm så är det inga problem att prata om saker men i andra sällskap när jag känner mig obekväm är det värre. Samt att ragga på tjejer tycker jag är väldigt svårt. Skulle vilja bli av med den här paralyserade känslan jag får när jag ibland pratar med folk. Är väl lite extrem i vissa områden men i andra områden ligger jag i framkant gentemot andra skulle jag säga, lite olika beroende på vilken situation det är. I vissa situationer kan jag vara ganska högljudd men i andra lite mer tillbakadragen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fireflies
Exponera dig för saker som du tycker är jobbiga. Sätt upp mål, stora som små. Gör en "jobbig" sak varje dag tills det försvinner.

Det här med mål när det kommer till det sociala är aningen mer komplicerat känner jag. Visst man kan ha mål som att "prata lite extra med busschaffisen" eller vad som helst, men då kommer ju ens fokus ligga på just att klämma fram något som oftast inte blir så bra på beställning, ungefär som att redan i förväg lista ut vad man ska säga under en dejt, det blir sällan bra. Bättre med att ha en naturlig interaktion med folk taget från stunden men då kommer man ju å andra sidan ingen stans heller om man saknar mål..
Citera
2016-03-08, 15:53
  #11
Medlem
Mooons avatar
Inser du att oblyg inte är motsatsen till blyg? Utan betyder typ ogenerad, skamlös och fräck.



Citat:
Ursprungligen postat av Lustighet
Hur fan blir jag oblyg? Är riktigt rolig som person men detta begränsas ofta och min äkta personlighet kommer oftast bara ut i textform. Skulle behöva några övningar man kan göra varje dag typ?

tack.
Citera
2016-03-08, 16:47
  #12
Medlem
Ha egen vilja samt säga ifrån!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback