Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-07, 22:20
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Sammanfattning. Assange har inte ett enda vettigt argument. Han sitter i samma båt som Fjellström. Vet inte om de ror i samma riktning. Vet inte heller om de gillar latex. Vet bara att båda har fullkomligt fel.
Jag noterar att du inte kommenterade huruvida Kandola var beviljad asyl och skulle tvingas att avstå denna för att bli förhörd.
Jag noterar även att du inte kommenterade huruvida Kandola till skillnad från Assange med stor säkerhet hade åtal att vänta.

Det var avgörande punkter i Fjellströms svar till Bob.
Citera
2016-03-07, 22:23
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fanns det inte en koppling mellan Rudling och Migrationsverket? Ska kolla upp det själv när tid ges, men någon annan kanske minns.

i högsta grad, kopplingen var att han bodde ihop med Nedjma Chaouche i ett radhus i Enskededalen, hon var presschef och rådgivare mellan år 2009 till 2011 på "miggan": https://se.linkedin.com/in/nedjma-chaouche-23492a24

När Rudling sen "poppade upp" hade han ett dåligt trackrecord, en havererad golfhistoria vid Östra station, och hans bakgrund med "Djungelljud" på Östermalm resulterade i att han hade stora skulder till företaget Linn som aldrig har reglerats, kanske därför som han undviker att äga något om kronis har honom på bevakningslista. Ni hittar mer på faktiskt.se bland hifi-nördarna om hans tidigare eskapader, han var redan utnämnd till troll runt 2009 då han tapetserat den siten med lika mycket väggar av text.

Kommer ni ihåg bråket mellan Amnesty Sweden och Assange tidigare 2012.
Det var Martin Fredriksson som låg bakom den grejen, och han har nyss outat sig som SÄPO-golare. Professor Marcello Ferrada de Noli har lyft fram detaljer i den aktionen som nu kommer i nytt ljus.

http://theindicter.com/agent-formerly-paid-by-swedish-security-police-involved-in-decision-making-of-amnesty-international- sweden-on-case-assange/
Senast redigerad av duqu 2016-03-07 kl. 22:49.
Citera
2016-03-08, 01:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Amnesty Sverige har tagit bort sitt skamliga "tillrättavisande" av Amnesty International från nätet nu: https://www.amnesty.se/nyheter/uttalanden/uttalande-assange/

Såg fortfarande ut så här i juni 2015, men försvann nån gång mellan juli 2015 och januari 2016.

Man undrar ju lite nu om Bobby Vellucci (eller nån som satt i styrelsen eller på annat sätt var pådrivande i denna sak på svenska Amnesty) var polare sedan tidigare med Säpo-Martin Fredriksson---eller hade andra/egna intressen att bevaka. Helt otroligt att de agerade så här med tanke på att så många organisationer som arbetar med mänskliga rättigheter ställt sig på Amnesty Internationals sida när det gäller att pressa Sverige att bryta dödläget!!

Svenska Amnestys gamla kommentar om Assange-fallet kom alltså till efter påtryckningar från en SÄPO-informatör. Det får de skämmas dubbel för. Dels ska de inte uttala sig om Sveriges egna fall, dels ska de inte låta sig manipuleras av hemliga SÄPO-typer till att göra sådana uttalanden.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-03-08 kl. 01:09.
Citera
2016-03-08, 02:44
Medlem
Citat:
Svenska Amnestys gamla kommentar om Assange-fallet kom alltså till efter påtryckningar från en SÄPO-informatör. Det får de skämmas dubbel för. Dels ska de inte uttala sig om Sveriges egna fall, dels ska de inte låta sig manipuleras av hemliga SÄPO-typer till att göra sådana uttalanden.
Eller i korthet, SÄPO får Svenska Amnesty att ta avstånd från Amnesty Internationals uttalanden.

Än har vi inte hört någon pudel.

Behöver man säga mer?
Citera
2016-03-08, 02:58
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Till Sverige? För det är väll det som är intressant. Har Sverige använt sig av en EAW för ett misstänkt brott som är mindre eller lika allvarligt som Assanges? För har man inte det så är det särbehandling. Det finns ett flertal exempel på allvarligare brott där man valt att inte utfärda EAW's. Har du några exempel på det motsatta?

Om man pratar om den engelska lagstiftningen så är det intressant att tala om den engelska lagstiftningen. Är det så svårt att fatta.

Hur Sverige väljer att utfärda EAWs är en helt annan fråga. Det har inget att göra med den engelska lagstiftningen.
Citera
2016-03-08, 03:12
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag noterar att du inte kommenterade huruvida Kandola var beviljad asyl och skulle tvingas att avstå denna för att bli förhörd.
Jag noterar även att du inte kommenterade huruvida Kandola till skillnad från Assange med stor säkerhet hade åtal att vänta.

Det var avgörande punkter i Fjellströms svar till Bob.
Jag hajar. Du är inte med i matchen. Wake up!

Frågan handlar om hur domen skulle bli om Assanges fall prövades idag. Assanges fall hade aldrig prövats om din hjälte hade låst in sig själv i en städskrubb på Ecuadors ambassad.

Man hade inte heller prövat Kandolas fall om han låst in sig själv på Ecuadors ambassad. Inte ens om Assange och Kandola hade haft laxrosa latextights hade fallet prövats. Förstår att det är svårt för dig att fatta.

Sen till om Kandola hade åtal att vänta. Det har du och Fjellström ingen aning om. Lika lite som du har en aning om vad Assange har att vänta i Sverige. Om du är som huvuddelen av tomtarna i tråden kommer inget att hända med Assange i Sverige annat än att man kommer sätta på honom en huva och skicka honom till USA.
Citera
2016-03-08, 06:48
Medlem
Citat:
Sen till om Kandola hade åtal att vänta. Det har du och Fjellström ingen aning om. Lika lite som du har en aning om vad Assange har att vänta i Sverige.

Precis. Ingen vet som Assange har att vänta i Sverige.

Q.E.D., Quod Est Demonstrandum.

Assange föredrar alltså förhör i London där han behåller kontrollen och kan fortsätta leda Wikileaks verksamhet...

...framför förhör i Stockholm där ingen vet vad han har att vänta. Han kan förvänta sig isolering och han blir helt underkastad en självsvåldig åklagare som tydligt visat att hon kan ägna år efter år åt att bara överväga och förhala.

Kan valet bli mer glasklart?
Senast redigerad av Gugge-B 2016-03-08 kl. 07:18.
Citera
2016-03-08, 07:00
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Frågan handlar om hur domen skulle bli om Assanges fall prövades idag.
Så långt är vi överens.

Citat:
Assanges fall hade aldrig prövats om din hjälte hade låst in sig själv i en städskrubb på Ecuadors ambassad.
Det här argumentet får du gärna utveckla ytterligare. Gärna med någon form av koppling till logik eller belägg för påståendet.

Citat:
Man hade inte heller prövat Kandolas fall om han låst in sig själv på Ecuadors ambassad. Inte ens om Assange och Kandola hade haft laxrosa latextights hade fallet prövats. Förstår att det är svårt för dig att fatta.
Jag antar att rosa tights och mina uppfattningsförmåga saknar betydelse för ditt argument och att argumentet i sin helhet består av någon form av upprepning av ditt föregående icke underbyggda påstående.

Citat:
Sen till om Kandola hade åtal att vänta.
Ja hur var det med den saken? Fjellström påstod att så vore fallet.

Citat:
Det har du och Fjellström ingen aning om.
Jag börjar ana att den som inte vet är du. Fjellström påstod att så vore fallet och det går inget vidare för dig att argumentera för att motsatsen skulle vara sann.

Citat:
Lika lite som du har en aning om vad Assange har att vänta i Sverige.
Jag anser att Anna Ardins nedlagda fall ger en ganska god fingervisning om att han inte har något åtal att vänta i Sverige gällande de anklagelser som Ardin och SW:s biträden framfört.

Citat:
Om du är som huvuddelen av tomtarna i tråden kommer inget att hända med Assange i Sverige annat än att man kommer sätta på honom en huva och skicka honom till USA.
Huruvida Assange tvingas till USA från Sverige beror knappast på några egenskaper hos mig.

Baserat på din totala oförmåga att presentera sakliga belägg och argument och din hänfallenhet åt trams och förolämpningar, så konstaterar jag att Fjellströms påståenden, i praktiken, kvarstår som oemotsagda och att du är en pajas.
Citera
2016-03-08, 09:50
Medlem
DikTs avatar
Fascinerande att följa Bagdad-Bob-Wright och hans textväggar om en den ena och andra detaljen, samtidigt som han helt undviker det centrala i fallet:

- En otroligt tunn brottsbeskrivning (även om vi går helt på berättelserna från AA/SW)
- Bisarrt oproportioneliga tvångsåtgärder kopplat till detta
- En åklagare som vägrar att göra sitt jobb

Visst kan det vara intressant med detaljer, men om man samtidigt undviker att adressera det centrala blir det uppenbart att det bara är skenmanövrar och dimridåer.
Citera
2016-03-08, 12:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag anser att Anna Ardins nedlagda fall ger en ganska god fingervisning om att han inte har något åtal att vänta i Sverige gällande de anklagelser som Ardin och SW:s biträden framfört.
Annas fall las ner 2015 och Sofias hade lagts ner 2010. Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i Kanola, men gällde det verkligen en överprövning av ett fall som redan lagts ner för att inget brott ansågs vara beskrivet? Det måste vägas in i proportionalitetsprövningen, att en respektabel åklagare ansett att inget brott, definitivt ingen våldtäkt, ägt rum. Sannolikheten för åtal och dom är <50%. Bara en jävig åklagare som har för mycket ansikte att förlora kommer att vilja väcka åtal.

Sverige har ju redan haft en chans att bedriva en förundersökning och åtala om det gick. Det här rör, efter att Annafallen lagts ner, inget annat än en överprövning av ett tidigare nedlagt fall där inget brott ansågs vara begånget, och där man inte kan förvänta sig nya, bindande bevis för att något brott ens ägt rum.

Är det den svenska fria bevisföringen som Marianne vill utnyttja? Saker som inte godtas som bevis i utlandet, men som hon tycker sig kunna mygla igenom i rättsosäkra Sverige där till och med fejkade Anna-kondomer duger som bevis.
Citera
2016-03-08, 17:59
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
För att alternativa metoder, förhör enligt MLA, ska kunna genomföras krävs att den misstänkte samtycker. Det har Assange inte gjort. Det har Jennifer Robinson bekräftat i ”Brief to Canberra MPs”. Assange har inte samtyckt till förhör 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 och även i år.

Ursäkta, men var i Jennifer Robinsons 2011-03-04 Brief to Canberra meeting of MPs re Julian Assange tycker du dig få bekräftat att JA inte samtycker till förhör enligt MLA??

Citera
2016-03-08, 19:30
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Annas fall las ner 2015 och Sofias hade lagts ner 2010. Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i Kanola, men gällde det verkligen en överprövning av ett fall som redan lagts ner för att inget brott ansågs vara beskrivet? Det måste vägas in i proportionalitetsprövningen, att en respektabel åklagare ansett att inget brott, definitivt ingen våldtäkt, ägt rum. Sannolikheten för åtal och dom är <50%. Bara en jävig åklagare som har för mycket ansikte att förlora kommer att vilja väcka åtal.

Sverige har ju redan haft en chans att bedriva en förundersökning och åtala om det gick. Det här rör, efter att Annafallen lagts ner, inget annat än en överprövning av ett tidigare nedlagt fall där inget brott ansågs vara begånget, och där man inte kan förvänta sig nya, bindande bevis för att något brott ens ägt rum.

Är det den svenska fria bevisföringen som Marianne vill utnyttja? Saker som inte godtas som bevis i utlandet, men som hon tycker sig kunna mygla igenom i rättsosäkra Sverige där till och med fejkade Anna-kondomer duger som bevis.
I brist på vettiga svar från Bob så har jag nu roat mig med att läsa på lite om Kandola.

Man konstaterar i domen att man inte har någon anledning att misstro dom tyska myndigheternas följande påstående: "Effectively, the reason given is that it was considered that Mr Kandola was a "flight risk" and to use MLA would have alerted him and there was a risk that he would have "jeopardised the prosecution efforts in this case"."
Man tycker sedan att detta är tillräckliga skäl till varför tyskarna har uteslutit möjligheten att använda sig av MLA istället för EAW.

Man avslutar sedan med att konstatera att det i praktiken är enbart på grund av att Kandola inte befinner sig i Tyskland som han inte blivit åtalad.
"It must follow that, in practice, the sole reason why there has been no decision to charge and try Mr Kandola is his absence from Germany, which, in his case and for purely practical reasons, is the only place where he can be examined, which examination is a pre-condition to the decisions to charge and try being taken."

För mig personligen så är det inte uppenbart alls att Assange skulle riskera att bli varse om att svenska myndigheter vill ha tag på honom om dom begärt förhör via MLA och att han därför skulle fly.

Det är inte heller uppenbart att MLA är det enda möjliga alternativet till EAW, vilket däremot hävdas i fallet Kandola.

Det är inte heller självklart att det enbart är av praktiska skäl som Assange inte blivit åtalad. Det faktum att Ny valde att preskriberade misstankarna gällande Ardin trots att han var förhörd säger en hel del om motsatsen.

Och Kandola hade heller inte blivit beviljad någon asyl till följd av mordhot från framträdande amerikaner...

Men Sideshow Bob tycker självklart att likheterna är så stora att det inte finns utrymme för alternativa bedömningar i Assanges fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in