Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Annas fall las ner 2015 och Sofias hade lagts ner 2010. Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i Kanola, men gällde det verkligen en överprövning av ett fall som redan lagts ner för att inget brott ansågs vara beskrivet? Det måste vägas in i proportionalitetsprövningen, att en respektabel åklagare ansett att inget brott, definitivt ingen våldtäkt, ägt rum. Sannolikheten för åtal och dom är <50%. Bara en jävig åklagare som har för mycket ansikte att förlora kommer att vilja väcka åtal.
Sverige har ju redan haft en chans att bedriva en förundersökning och åtala om det gick. Det här rör, efter att Annafallen lagts ner, inget annat än en överprövning av ett tidigare nedlagt fall där inget brott ansågs vara begånget, och där man inte kan förvänta sig nya, bindande bevis för att något brott ens ägt rum.
Är det den svenska fria bevisföringen som Marianne vill utnyttja? Saker som inte godtas som bevis i utlandet, men som hon tycker sig kunna mygla igenom i rättsosäkra Sverige där till och med fejkade Anna-kondomer duger som bevis.
I brist på vettiga svar från Bob så har jag nu roat mig med att läsa på lite om Kandola.
Man konstaterar i domen att man inte har någon anledning att misstro dom tyska myndigheternas följande påstående: "
Effectively, the reason given is that it was considered that Mr Kandola was a "flight risk" and to use MLA would have alerted him and there was a risk that he would have "jeopardised the prosecution efforts in this case"."
Man tycker sedan att detta är tillräckliga skäl till varför tyskarna har uteslutit möjligheten att använda sig av MLA istället för EAW.
Man avslutar sedan med att konstatera att det i praktiken är enbart på grund av att Kandola inte befinner sig i Tyskland som han inte blivit åtalad.
"
It must follow that, in practice, the sole reason why there has been no decision to charge and try Mr Kandola is his absence from Germany, which, in his case and for purely practical reasons, is the only place where he can be examined, which examination is a pre-condition to the decisions to charge and try being taken."
För mig personligen så är det inte uppenbart alls att Assange skulle riskera att bli varse om att svenska myndigheter vill ha tag på honom om dom begärt förhör via MLA och att han därför skulle fly.
Det är inte heller uppenbart att MLA är det enda möjliga alternativet till EAW, vilket däremot hävdas i fallet Kandola.
Det är inte heller självklart att det enbart är av praktiska skäl som Assange inte blivit åtalad. Det faktum att Ny valde att preskriberade misstankarna gällande Ardin trots att han var förhörd säger en hel del om motsatsen.
Och Kandola hade heller inte blivit beviljad någon asyl till följd av mordhot från framträdande amerikaner...
Men Sideshow Bob tycker självklart att likheterna är så stora att det inte finns utrymme för alternativa bedömningar i Assanges fall.