2016-03-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Jag bor i en bil. En Audi Kombi som tyvärr är 5 cm för kort för att jag ska kunna helt utsträckt men det funkar.

Jag har gjort det i 4 höst, vinter och vår-säsonger och ÄLSKAR det. På somrarna lever jag i Thailand.

FÖRDELAR:
Otroligt enkelt liv
Underbar sovkomfort
Jag jobbar som konsult så jag kan ta bilen till kunden, sova på deras parkering och inte bry mig om att komma försent. Någon gång har de knackat på rutan när jag försovit mig - Praktisk väckarklocka!
Jag sparar 100K/år i bostadskostnader och relaterat
...och kan därför resa 3 månader varje år
Jag sover med ren, dammfri luft varje natt
Kan placera bilen så jag kan se stjärnor och kometer när jag vill.
Slipper åka till IKEA
När jag åker någonstans har jag automatiskt alla mina ägodelar med mig.

NACKDELAR:
Sociala stigman - Folk tror jag är en idiot / knäppis / fattiglapp / cheap charlie - Men helt ärligt - bryr mig inte
Någon gång har polisen väckt mig.
När det är minus 25 så sover man inte så länge. MEN - Det är en del av det liv jag vill leva och när det är kallt som f*n ser jag fram mot det ännu mer.
Svårt å bjuda hem någon....
Om man ska flytta något, typ vinterdäck så måste man flytta ut en del saker och placera någonstans...

VAD SOM KRÄVS:
Ett positivt och fritt sinne
Man ska gilla lite friluftsliv och sova "ute"
Sovlängden bör vara lika lång som du - Hade förut en Merca E320 och den var PERFEKT förutom att den var bakhjulsdriven och det var ingen hit när jag var i Åre....
Man behöver ha 2-3 sovsäckar - Sommarsäck, Höstsäck/Vintersäck och en Extremsovsäck. Sköter du dessa bra håller de sitt värde fint.
Gymkort - Jag tränar på Friskis & Svettis så jag får dusch o bastu hur mycket jag vill
Ett jobb / Kunder som tillåter din udda hobby utan att känna obehag.
Att vara "smidig" underlättar klädbyte i bilen....
En kompis som du kan sova hos när du vill tvätta kläder och se på sport med.

Är det BARA ett kostnadskäl? Det är en STOR faktor för mig. Men kompromissen för mig är liten. Jag jobbar ganska mycket med ett väldigt fritt jobb och de har utrymmen där jag kan spela TV-spel och vara uppe hela nätterna om jag så vill. Vilket betyder att jag kan ha ganska mycket "fritid" utan att vara specifikt i bilen.

Väldigt intressant.

Hur hanterade du hela folkbokföringen hos Skatteverket? Är du registrerad på bolagets adress?
Citera
2016-03-06, 18:34
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Du är inte den första med idéen om att använda solpaneler på taket för att driva bilen, tyvärr är det inte möjligt någonstans i världen om du inte kan tänka dig en sån här

100W panelerna är testade med 1000 W/m2 och det får du aldrig ut i Sverige någon gång på året. Däremot är solpaneler på taket för att ladda batterier som du kan ha för dator, belysning, tv etc en mycket bra idé och väldigt vanligt bland husbilsägare och van-dwellers överlag.

Kan för övrigt rekommendera dig att spana in de här forumet om du inte redan gjort det https://www.reddit.com/r/vandwellers , tror du kanske kommer tycka det är värt att byta upp dig till en van efter att ha kollat där.

Tack för tipset - läser

Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Väldigt intressant.

Hur hanterade du hela folkbokföringen hos Skatteverket? Är du registrerad på bolagets adress?

Folkbokförd hos min vän. Vissa säger att det är lite av fuskigt, kanske till och med att utnyttja bekantskapskretsen väl mycket och ja - jag är lyckligt lottad som har vänner och kunder med flexibel inställning till mitt liv. Utan deras hjälp hade det blivit klurigare. Förmodligen mina föräldrar som tagit "smällen".
Citera
2016-03-06, 18:51
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Tack för tipset - läser

Folkbokförd hos min vän. Vissa säger att det är lite av fuskigt, kanske till och med att utnyttja bekantskapskretsen väl mycket och ja - jag är lyckligt lottad som har vänner och kunder med flexibel inställning till mitt liv. Utan deras hjälp hade det blivit klurigare. Förmodligen mina föräldrar som tagit "smällen".

Kan man få se lite bilder på hur det ser ut inne i bilen?
Citera
2016-03-06, 19:17
Medlem
mryangs avatar
Något som kanske inte framkommer i detta är att jag NJUTER till 100% av detta. Känslan av FRIHET och att vara oberoende "systemet" är priceless.

Ja - hade detta på något sätt varit en tävling i att leka livsfakir, då hade jag kommit sist. Det är inte alls avsikten. Man blir ingen kändis av detta och inget TV-team betalar mig pengar för att jag ska dokumenteras till allmänt åtlöje. Men jag bryr mig föga om detta. Jag gör det för att jag är nyfiken på hur detta är. Jag visste inte att jag skulle bli beroende av det.

Det kommer kanske inte som en överraskning att jag ogillar "systemet". Både systemet som systemet skapat, men också samhället som sådant som köper ideerna om lån till hus o bil, tjäna pengar, ha ett jobb, skaffa en bra utbildning, bli kär o gifta sig med "the one", hysteriska sporttävlingar etc. Jag tycker det är ett samhälle i absurdum. Vi har blivit förblindade av värderingar som inte någon vettig person med förnuft kan försvara. Problemet är att vi har blivit normaliserade av idioti - En idioti som växer för varje dag och som försvagar oss som individer. Vi har blivit korrupta av pengar, och girighet och ego har gjort resten. Är det denna värld vi vill ge våra barn? Vi verkar inte ha något val.

Vid entrén till Friskis o Svettis finns det en stor grön soptunna. När jag en dag skulle slänga ett bananskal där i, märkte jag att den var låst. Soptunnan alltså, inte entrédörren.

Jag stod i kön till ICA i stan och en medelålders dam hade två överfulla vagnar med varor och jag erbjöd mig att hjälpa henne att packa varorna i påsarna då jag såg att kassörskan väntade på att få en ledig varuplats. Damen tackade bestämt nej - Den typen av nej som associeras till rädsla. Jag fortsatte att gå.

I trappuppgången till min lägenhet märker jag att grannen går före mig. När jag passerar grannens dörr, vill jag gå fram och säga hej, men grannen stänger snabbt dörren och låser den, trots att han ser att det är jag - grannen som kom.

På ett av mina tidiga jobb, fanns det 2 parkeringsplatser - efter varandra. Så den som parkerade först var tvungen att säga till att man skulle ut. En av de yngre tjejerna på kontoret, började därför parkera halvvägs på båda då hon kom först, för att slippa att säga till att hon skulle ut (trots att ägaren av den bakre bilen ju måste finnas på kontoret).

Jag och min flickvän vandrade för några år sedan en led i Västernorrland. Vi märkte efter 8 mil att den praktiskt taget slutade på en väg och vi bestämde oss för att lifta. Jag räknade 100 bilar som passerade utan att stanna och efter det gav vi upp.

Jag kan fortsätta dra exempel i evighet om hur rädda vi människor har blivit för varandra.

Nej, ALLA människor är inte rädda. Det finns tusentals hjärtvärmande människor som säkert hade gett halva deras liv för någon annan. Jag har exempel på det också. Men tyvärr försvinner dessa i mängden och den rädda delen av befolkningen VÄXER.

Vi måste stoppa detta. Vi måste våga kunna lita på andra människor och säga nej till våld, rasism, ego, allmänt dårskap och våga stå emot ett system som främjar idioti.

När jag ligger i bilen känner jag tacksamhet över värme och skydd och att jag inte är hungrig. Jag känner glädje över att jag är fri att ta mina egna beslut. Jag känner att jag bidrar till att skapa ett samhälle utan måsten och tvång och vanföreställningar om hur man ska leva i detta samhälle.

Det är därför jag bor i bilen. Det är därför jag skriver denna tråd.
Citera
2016-03-09, 22:13
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Vi måste stoppa detta. Vi måste våga kunna lita på andra människor och säga nej till våld, rasism, ego, allmänt dårskap och våga stå emot ett system som främjar idioti.

Tänk om det där är en omöjlig ekvation, något av det nämnda måste man kanske säga ja till för att få bort de andra.

En annan tanke: Se upp för att lita för mycket på dina tankar om samhället när du lever som du lever. En del av det kan vara idéer som uppstår hos dig undermedvetet för att motivera livsstilen du valt, så förhåll dig skeptiskt även till vad du själv tror på och var hela tiden beredd att ompröva saker.
Citera
2016-03-10, 06:02
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Tänk om det där är en omöjlig ekvation, något av det nämnda måste man kanske säga ja till för att få bort de andra.

En annan tanke: Se upp för att lita för mycket på dina tankar om samhället när du lever som du lever. En del av det kan vara idéer som uppstår hos dig undermedvetet för att motivera livsstilen du valt, så förhåll dig skeptiskt även till vad du själv tror på och var hela tiden beredd att ompröva saker.

Vilken livsstil då? Den i bilen eller den på Hilton? Den när jag åker skidor i Chamonix eller sover på stranden? Och vilken livsstil är det mitt undermedvetna försöker välja?
Citera
2016-03-10, 22:29
Medlem
Thanks for Sharing ! Håller med om nästan allt. Bor i en billig lght med låga kostnader istället för i en bil. Otherwise same-same as You !!
Citera
2016-03-10, 23:12
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ungefär 2000:-/mån
Har kyl på jobbet och äter alla mina måltider där.
De gånger det inte går har jag stormkök. Men det är bara när jag inte är i närheten av det.

Nej. Behöver 4-hjulsdrift för mina vinterresor och så är det på tok för dyrt för mina behov.
Sedan kör jag ganska fort och husbil låter inte så kul körmässigt.

Hur länge har denna lågintensiva och drogutlösta neuros pågått där du utifrån brottstycken ur ett tidigare ordnat liv skönmålar din nuvarande taskiga ekonomiska och sociala sits?

;-)
Senast redigerad av NietzschesHorse 2016-03-10 kl. 23:14.
Citera
2016-03-11, 03:19
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Hur länge har denna lågintensiva och drogutlösta neuros pågått där du utifrån brottstycken ur ett tidigare ordnat liv skönmålar din nuvarande taskiga ekonomiska och sociala sits?

;-)

Citera
2016-03-12, 21:26
Medlem
Härligt val tycker jag. Jag har gjort liknande saker också, men inte i den här omfattningen.

Ett tips..
Du skriver att du inte vill byta till större bil/husbil eftersom du behöver 4x4, vill köra fort, och inte vill lägga för mycket pengar.
Är då inte det självklara valet då att köpa en begagnad ambulans?

4x4: Check
Köra fort: Check
Mer Utrymme: Check
Pris: MAX 40.000kr

Do it!
Citera
2016-03-12, 23:06
Medlem
Härlig läsning- lycka till. jag o min fru gick lite längre. så länge våra barn bodde hemma hade vi villa o husvagn. men vi tyckte huset tog all fritid o pengar. vi sålde hus o husvagn, köpte vinterisolerad villavagn o ställde på camping vid en storsjö. en ruffad båt. nu fick jag tid att åka ut o fiska samt sova över på sjön. frun min riktade in sig på line dance , reser runt på olika träffar. billigt boende gjorde att vi fick råd att köpa en stuga på en fädbod 3 st plastbåtar som jag lade i olika sjöar med fint fiske, även en kanot o vinterisolerad husvagn. sen sålde vi villavagnen o köpte en vinterisolerad husbil, ställde husvagnen på en annan camping vid en mindre sjö med fin badplats för våra barnbarn självklart även för oss. byggde ett fullisolerat spiketält, fick även råd med 3 st snöskotrar samt 4 hjuling med timmervagn- allt detta tar lika mycket tid i anspråk att sköta som att ha ett hus. men det är fan så mycket roligare. snart får vi pension, då funderar vi på att bo i husbilen i Spanien på vintern.
Citera
2016-03-15, 01:11
Medlem
Vad tænker du om att många med liknande løn osv sparar lika mycket eller mer æn dig per år (inræknat værdeøkning på bostad)? Samtidigt som att dom då kan bo i fin lgh eller villa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in