2016-02-23, 02:22
Medlem
KRYPTONITIFITTANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Jag tror många killar skulle vilja testa detta. Jag uppmanar dem att göra det. Du behöver bil, liggunderlag och en bra sovsäck. Liggunderlag och Sovsäck är kvalitativa investeringar och håller sitt värde bättre än det mesta du köper. Sedan är det bara att fälla ut kombin och prova. Det är förvånansvärt skönt.

En stor fördel med detta är när man reser. Man har alltid "lägenheten" med sig. Och det är ju trots allt en väldigt liten "uppgradering". Det svåraste är att komma över känslan när man kliver in och ur bilen. Där kommer den sociala stigman in som gör att man endera känner sig skamsen alternativt degenererad men inget av det är sant. Vi måste avprogrammera dessa dåliga sociala preferenser för de har inget med verkligeten att göra.

Kan bara relatera till mig själv. Jag hade inte trivts att bo i en bil, men visst för vissa är det säkert ultimat. Jag tycker det är lättare att tjäna 100k mer per år än att spara 100k Men det är bara jag.
Citera
2016-02-23, 09:45
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetongNasse
Trams.
Galna friluftsmänniskor är ute och traskar i det i en kort period på några dagar, sen kommer de hem och sover ut i sin säng.(Eventuellt basläger med värme om de klättrar i berg)
Sen är det ju det där lilla problemet med fukten...

Alla som lever en längre period i sträng kyla är beroende av att kunna gör upp eld för att värma sig och torka.
Rumänska gatubarn föredrar att sova i en stinkande kloak framför att frysa ihjäl, Maine-eremiten vände på dygnet för att inte riskera att frysa ihjäl, samerna eldar en jävla massa i sina kåtor för att inte frysa ihjäl, svenskarna rent generellt uppfann farstun så att deras ytterkläder inte skulle bli genomblöta och frysa till en iskaka av att gå ut och in mellan värme och kyla

En bil är det absolut värsta stället man kan tillbring en kall natt, en igloo eller en jordhåla är varmare.

Vad säger chefen när du kommer till jobbet med mörka ringar under ögonen hela vintern och somnar mitt i möten? Hur svarar du? Drar du upp någon krigsfim då också?

Jag tror inte du sovit en enda natt i minusgrader eller ens upplevt ett strömavbrott som varade längre än 4 timmar.

... Tråden kan låsas och skickas till papperskorgen

Du är en skön positiv energikick för din omgivning måste sägas

Eldriften är mycket pålitlig i Sverige, håller med där. Vet ej om det varit något avbrott längre än 4 timmar... inget jag lagt på minnet.

En fördel med bil är att det är lättillgängligt, vindstilla och mobilt.

Ja, ser ut som en skit på morgonen men som tur är jobbar jag inte på något modemagasin. Förresten, är det du på din profilbild?

Kul att du kände till historien om Christopher Thomas Knight aka "The Phantom from Maine".

Hela historien här för den som är nyfiken:
http://www.gq.com/story/the-last-true-hermit
Citera
2016-02-23, 11:30
Medlem
Snabb fråga..

Vart förvarar du sommardäck respektive vinterdäck?

Eller kör du med allround däck?

När bilen ska in på service eller liknande vart håller du till då?
Citera
2016-02-23, 12:06
Medlem
Koddmongots avatar
Har du någon form av "traditionell" dator där i bilen, eller bara tablet?
Citera
2016-02-23, 12:27
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Du kan ju även ta hjälp av ett par 1-1,5 liters petflaskor. Koka upp vatten som du häller i flaskorna och låt de krympa lite av värmen innan du drar på korken. Då har du två element i sovsäcken som håller värmen under natten. Så himla skönt när man är ute och campar på vintern och inte har tillräckligt varm sovsäck, men det knepet visste du säkert om =)

Låter som ett intressant tips! Ska prova då det är som kallast.

Citat:
Ursprungligen postat av Nighthawk1976
Snabb fråga..

Vart förvarar du sommardäck respektive vinterdäck?

Eller kör du med allround däck?

När bilen ska in på service eller liknande vart håller du till då?

1. Åretruntdäck numera - förut hade jag dem på företaget
2. Sover hos en kompis under service och tvättdagar. Jag skulle nog säga att i genomsnitt sover jag nog i lägenhet minst 3-4 dagar/månad för ibland sitter vi och kollar på film, äter pizza och sånt också.

Citat:
Ursprungligen postat av Koddmongot
Har du någon form av "traditionell" dator där i bilen, eller bara tablet?

Surface Pro 3 + Ipad 4. Men jag jobbar inte i bilen. Det gör jag på kontoret innan jag lägger mig.
Citera
2016-02-23, 12:36
Medlem
mryangs avatar
Jag tror det kan vara dags att låsa denna tråd. Flera av frågorna återkommer och det mest essentiella har "täckts".

En summering:

1. Jag sover i bilen - Ej "bor".
2. Jag har ingen värme igång - det behövs ej med bra sovsäck
3. Stormkök och Tonfiskburkar och Makaroner är min föda när jag inte är på kontoret
4. Har valt Audi Allroad för att den är snabb, säker och funktionell för mina behov.
5. Vad man specifikt sparar är upp till var och en. Jag beräknar det till ungefär 100K/år
6. Jag köper vingar för pengarna och flyger ut över ängarna (flygvingar och ängen är i Thailand)
7. Duschar på gym, Äter på jobbet
8. Läser, ser på film och chattar i telefon när jag inte kan sova
9. Jag gör det för att det är roligt, frisk luft, fundera över livet och trots "läget" känner mig enormt lyckligt lottad i världen.
10. 98% sant. (100K är kanske 98K, minus 32 grader kanske var minus 30.)

Tack för mig och kul att svara på frågorna.

MOD: Lås tråden.
Citera
2016-02-23, 12:59
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Du kan ju även dra på någon tjock socka över flaskan föra att isolera in värmen från den ytterligare och hålla det absolut hetaste borta från huden. Näst senast jag var ute för någon vecka sedan så hade jag bara 2-3 st halvliters petflaskor i sovsäcken, funkar det med men föredrar lite större flaska då det håller värmen bättre över natten.
Citera
2016-03-04, 14:28
Medlem
Vart tvättar du dina kläder? Hur torkar du dina kläder på vintern då de är nytvättade?

Hur många ombyten kläder har du i bilen?

Hur sköter man sina sovsäckar bäst?
Citera
2016-03-04, 17:23
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil-
Vart tvättar du dina kläder? Hur torkar du dina kläder på vintern då de är nytvättade?

Hur många ombyten kläder har du i bilen?

Hur sköter man sina sovsäckar bäst?

1. Jag har lyckan av att ha en god vän som jag tvättar kläder hos 1 gång per månad. Det ska sägas att jag är extremt effektiv med mina kläder och har inte särskilt mycket tvätt även efter 1 månad.

2. Jag har 3 par byxor, 2 par shorts, 6 tröjor (använder samma typ av tröjor året om då de är av funktionsmaterial) cirka 15 par kallingar, 10 par strumpor, 3 par skor, 2 jackor, 2 fleece-tröjor. Allt ryms i en väska (har ni sett en North Face Trunk Bag på hjul så är det en sådan).

3. De sovsäckar jag inte använder ligger i nätpåsen i kompisens förråd. Reservsäcken är komprimerad. Detta är inte idealiskt då säckar mår bäst i nätpåsen eller upphängd. Nätpåsen semi-komprimerad är nog en bra kompromiss.

Säckarna reagerar dock olika på lång komprimering. Vintersäcken är omärkt av komprimeringen i 8 månader. Iaf. inget försämring som jag märkt. Båda de andra tar lång tid på sig att få loft - kanske så mycket som 2-3 dagar. Ska man vandra så vill man givetvis inte ha denna fördröjning så upphängda i eller utanför nätpåsen är därför idealiskt.

North Face Inferno har +800 Fillpower.
De andra 2 har 700 respektive 650. Kanske därför de tar längre tid på sig. Ska man sova på vintern ska man EJ spara in på sovsäcken.
Citera
2016-03-04, 21:33
Medlem
Fy vad intressant.. Inte hunnit läsa alla sidor än men känner att jag måste ställa den här frågan..
Jag har lekt lite med den här tanken själv. Just det du gör nu. Men jag har familj och barn så det fungerar inte just nu, men sen kanske.
Frågan lyder.. Varför äger du inte en Tesla model S? Den bilen är ju klockren för det livet du lever just nu. Du kan köra den i "camper" mode med värme eller kyla under hela natten.. Man ligger perkekt i den då det är en stor bil, med nedfällda baksäten då, vad jag förstått.. Sen laddar du den gratis på alla supercharger stationer men skulle du ladda via vanlig el är det inte direkt dyrt heller.
Visst är det en dyr bil men den verkar ju vara perfekt för det här.. Kika på Youtube så ser du flera model S ägare som säger att de sover i sin bil.
Citera
2016-03-05, 04:01
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjosansa
Fy vad intressant.. Inte hunnit läsa alla sidor än men känner att jag måste ställa den här frågan..
Jag har lekt lite med den här tanken själv. Just det du gör nu. Men jag har familj och barn så det fungerar inte just nu, men sen kanske.
Frågan lyder.. Varför äger du inte en Tesla model S? Den bilen är ju klockren för det livet du lever just nu. Du kan köra den i "camper" mode med värme eller kyla under hela natten.. Man ligger perkekt i den då det är en stor bil, med nedfällda baksäten då, vad jag förstått.. Sen laddar du den gratis på alla supercharger stationer men skulle du ladda via vanlig el är det inte direkt dyrt heller.
Visst är det en dyr bil men den verkar ju vara perfekt för det här.. Kika på Youtube så ser du flera model S ägare som säger att de sover i sin bil.

Tack för video-förslag - har spanat - blev förvånad! Bjørn Nyland verkar vara en kul snubbe

Hade jag haft ekonomi hade Tesla mycket väl varit en möjlighet. Nu är jag inte ens i närheten av en sådan ekonomi så det är helt uteslutet. Kanske något Svenska Tesla Motors är nyfikna på att sponsra med, lol.

***************** OFF-TOPIC START *******************
Har funderat på vad som skulle krävas för att ladda bilen med solcellspaneler. Möjligt?

Bilen drar cirka 1.8kWh/mil vid snål körning. Säg att du får soppatorrt och nästa laddstation är 10 mil bort. Det är sol i 6 timmar till - hur mycket effekt i solpaneler behöver man om man vill ladda färdigt innan (sol)dagen är slut?

Jag behöver 18kWh energi och detta ska laddas på 6 timmar => 3kW. Cirka 33 fullstora 100W paneler under idealiska förhållanden.

Säg att man kan köra SUPERSNÅLT (1.5kWh/mil) och nästa laddstation är 5 mil bort.

7.5kWh ska laddas på 6 timmar => 1.25kW energibehov under 6 timmar eller 14 x 100W solpaneler.

SVAR: Nej. TESLA är under alla omständigheter en opraktisk off the grid-bil. Kräver att man bor nära ett uttag. Det spelar heller ingen större roll om batterierna blir bättre / lättare / effektivare.

Endera elmotor eller solcellsteknik måste bli 10 ggr bättre för att laddning OTG ska vara praktiskt möjligt.

***************** OFF-TOPIC END *******************
Citera
2016-03-05, 11:19
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Tack för video-förslag - har spanat - blev förvånad! Bjørn Nyland verkar vara en kul snubbe

Hade jag haft ekonomi hade Tesla mycket väl varit en möjlighet. Nu är jag inte ens i närheten av en sådan ekonomi så det är helt uteslutet. Kanske något Svenska Tesla Motors är nyfikna på att sponsra med, lol.

***************** OFF-TOPIC START *******************
Har funderat på vad som skulle krävas för att ladda bilen med solcellspaneler. Möjligt?

Bilen drar cirka 1.8kWh/mil vid snål körning. Säg att du får soppatorrt och nästa laddstation är 10 mil bort. Det är sol i 6 timmar till - hur mycket effekt i solpaneler behöver man om man vill ladda färdigt innan (sol)dagen är slut?

Jag behöver 18kWh energi och detta ska laddas på 6 timmar => 3kW. Cirka 33 fullstora 100W paneler under idealiska förhållanden.

Säg att man kan köra SUPERSNÅLT (1.5kWh/mil) och nästa laddstation är 5 mil bort.

7.5kWh ska laddas på 6 timmar => 1.25kW energibehov under 6 timmar eller 14 x 100W solpaneler.

SVAR: Nej. TESLA är under alla omständigheter en opraktisk off the grid-bil. Kräver att man bor nära ett uttag. Det spelar heller ingen större roll om batterierna blir bättre / lättare / effektivare.

Endera elmotor eller solcellsteknik måste bli 10 ggr bättre för att laddning OTG ska vara praktiskt möjligt.

***************** OFF-TOPIC END *******************

Du är inte den första med idéen om att använda solpaneler på taket för att driva bilen, tyvärr är det inte möjligt någonstans i världen om du inte kan tänka dig en sån här

100W panelerna är testade med 1000 W/m2 och det får du aldrig ut i Sverige någon gång på året. Däremot är solpaneler på taket för att ladda batterier som du kan ha för dator, belysning, tv etc en mycket bra idé och väldigt vanligt bland husbilsägare och van-dwellers överlag.

Kan för övrigt rekommendera dig att spana in de här forumet om du inte redan gjort det https://www.reddit.com/r/vandwellers , tror du kanske kommer tycka det är värt att byta upp dig till en van efter att ha kollat där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in