Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Han är rädd: Rädd för vad IB ska tänka; vad AJ och alla andra ska tro, rädd för det han gjort och som han inte tyckt sig kunna berätta eftersom han varit övertygad om att ingen skulle tro på honom; att han hittat på allt för att slippa billigt undan. Det är också därför han uppträtt nervöst och stirrigt som så många har vittnat om.
In i det längsta hade han hoppats att IB:s tidsuppgifter skulle ge honom det alibi han de facto haft för den kritiska tiden.
Rädd för vad andra ska säga eller tycka tror jag inte det minsta på - utifrån ett samvete. Däremot rasar den image han byggt upp som ett korthus: Rejäla NB, den hårt arbetande duktiga människan han vill visa upp. Det kostar att ligga på topp externt då det sker via ett manipulativt spel som inkluderar rövslickande. Gällande att "slicka svensken" så tror jag detta bygger anspänning som han tar ut hemma på fyllan som ventil. Relationen till AJ är nog ett kapitel för sig.
Sakfakta: Hans hustru berättar att han absolut aldrig ger ner - hon ser ingenting som kan förmå honom berätta om han väl bestämt sig. Hon beskriver honom som oresonabel. Detta är nog den mer sanningsenliga bilden av honom då den är intern.
Konklusion som ligger nära till hands: Detta har då varit en strategi som han klarat sig på genom hela livet (att ljuga och förneka) och han använder den högst troligt igen då han (hur korkat det än ter sig) ser det som ett vinnande koncept för att rädda ansiktet inför andra:
Han har minsann inte gjort nåt.
Påhittade otrohetsromanser med gifta kvinnor i runkrummet och förestående skilsmässa lämnar jag helt därhän då det inte finns minsta förankring utöver att händelsen med NB inte är en novelltävling - det är ett vedervärdigt mord på en ung flicka.
Citat:
När han under lördagen kört förbi joggerskan på hemvägen från Handlar´n hade han haft detta förestående slut i tankarna och fått impulsen att försöka stoppa henne längre fram för att om möjligt få till stånd ett litet kvällsäventyr, alt. bli lite mer bekant med henne. Först när hon kom gående över vägen hade han tyckt sig känna igen henne från förmiddagen hos AJ då hon och hennes man klättrat upp i en silo. Han hade därför kommit av sig och blivit nervös eftersom han visste att hon kände AJ. Annars hade han tänkt fråga efter vägen till första bästa krog eftersom han ville få i gång ett litet samtal.
Så efter en otrohetsaffär så vill han ha ännu en romans och stoppar då en helt främmande joggande kvinna han råkar se från bilen?
Du måtte vara singel är min spontana tanke.
Fel på oljemätaren, kliat sig på sin psoriasis, glömt plåster och tagit i jackan. Hittar Lisa i skåpet och istället för en normal reaktion under ett stort eftersök så trycker han in henne i skåpet för att:
Citat:
Hans tanke då och där var att om inte kroppen hittades så snabbt skulle inte heller hennes jacka hittas.
Hade han tagit i jackan vore det mer normalt - till och med under stress och panik - att hämta jackan, gömma den och snarare ringa polisen. Det är ett stort sökpådrag som pågår och hans grandiosa ego hade fått ett plus i kanten som hjälte. Är han tveksam gällande uppmärksamheten det leder till - så ger han fan i alltihopa och låter dom leta.
Det blir inte mer logiskt och trovärdigt via att lägga till effekter: "Han hade fått panik och knappt vetat vad han gjort" .. "helt chockad".." som en robot".
Att baxa in kroppen för att jackan ligger i rishögen utanför och sen vänta tills på fredag under förevändning att leta mask är verkligen långsökt.
Inför TR, inför HovR och nu inför PT kommer du återigen med alternativa förlopp som snarare ter sig som en följetong i Allers.
Därav lämnar jag storyn av blå balsnören därhän likaväl.
Citat:
Han vinkade åt grannarna och tänkte då på sin mor (eftersom han tyckt att ena vittnet litegrann påmint om henne) och att hans mor snart skulle komma och hälsa på varför han - det första han gjorde när han kom innanför dörren - var att ringa till henne.
Ringer han morsan för att grannens flickvän påminner om henne? Nu pressar du allt argumenten alldeles i onödan. Han uppger i förhör att han ringer sin mor varje kväll efter jobbet och högst troligt ungefär samma tid dvs runt 19.30. Detta klockslag uppger nämligen morsan också i media för den dagen de greps - så det sammanfaller helt med tiden för skype då han strax innan mördat och baxat in Lisa i skåpet.
Citat:
I fredags kväll, vid halvåtta tiden svensk tid, pratade den äldre av bröderna med sin mamma senaste gången.
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Citat:
I övrigt har hans advokat gjort tidsstudier på det av HR antagna förloppet. Dessa studier (se bil. 1-18) utvisar att han ej har haft den tid som erfordrats för att genomföra mordet och därefter också transportera LH till Martorp.
Han hinner gott och väl och Rönnbäcks Twin Peak studier ger jag inte ett vitten för.
Nerijus har mördat Lisa och det ska allt till betydligt vassare förklaringar för att ro iland griftefridsbrott. Det handlar återigen om
rimligt tvivel - inte tvingade tillägg och pressade argument:
Det är nämligen då teorierna fullständigt tappar mark och reduceras till Ett päron till farsa firar jul.