2016-03-05, 21:16
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Intressant. Vore kul om du kunde applicera din modell bakåt i tiden för att identifiera eventuella mönstret
Vore också kul om du kunde sammanställa detta med google Trends/BRÅ:s statistik.

Modellen bygger på data från och med valet 2010. Ska försöka visualisera skattningen av väljarstödet för förra mandatperioden vid tillfälle.
2016-03-05, 21:35
Medlem
TheAlamos avatar
FranzLisztBlevEj75: Tror du att man kan göra en ARMA eller GARCH-modell och forecasta framtida resultat i undersökningar? Jag har inte tänkt igenom det men det slog mig nu.
2016-03-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Vad handlade enkäten om?

Vilka partisympatier han hade i olika politiska frågor.

Vilka frågor i samhället han associerade till vilka partier.

Vilket parti du skulle rösta på om det var val i dag.

När svaret blev SD dök det upp en ruta som lät att Tack för din medverkan, men dina synpunkter deltar inte. Ungefär.
Tack, men nejtack!

Han hade inte bett om att delta i undersökningen.
2016-03-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
När svaret blev SD dök det upp en ruta
Dök upp en ruta?
Sifo är väl en telefonundersökning?
2016-03-06, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Dök upp en ruta?

Man får väl även hemskickat enkäter som man då kan välja att fylla i online vilket brukar vara att föredra då vissa frågor tex renderar i att man inte skall svara på en del andra osv.
2016-03-06, 01:49
Medlem
snusmumrik50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Dök upp en ruta?
Jag blev uppringd av Sifo förra veckan på min mobiltelefon och blev intervjuad om en massa saker. Bland annat tillfrågades om hur jag skulle rösta om det vore val idag, och hur jag röstade förra valet.
Dessutom blev jag inbjuden att deltaga i deras webbpanel, vilket jag tackade ja till.
Har nu fått svara i två webbundersökningar, men ingen av dom har handlat om politik.
Troligen går utvecklingen framåt även hos Sifo.
De har nog upptäckt att det finns mobiltelefoner och internet.
2016-03-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
FranzLisztBlevEj75: Tror du att man kan göra en ARMA eller GARCH-modell och forecasta framtida resultat i undersökningar? Jag har inte tänkt igenom det men det slog mig nu.

bara att kicka igång matlab... borde ge mer noggrannhet än motsvarande model på börsen
2016-03-06, 20:12
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
bara att kicka igång matlab... borde ge mer noggrannhet än motsvarande model på börsen
Jag har aldrig använt Matlab utan kört STATA för det där. Däremot så är GARCH jävligt svårt och jag skulle behöva lägga ner väldigt mycket tid om jag skulle kunna få något gjort där.
2016-03-06, 21:21
Medlem
Zikniks avatar
En tillfällig dipp när sossarna låtsas försöka ta i med hårdhandskarna.
När asylsökande fortsätter välla in och avvisningarna uteblir (som polis och Migrationsverket redan sagt) kommer S bli till SD för många.

Om det inte blir nyval nu kommer SD över 20 % i höst.
2016-03-06, 22:20
Medlem
Pungs avatar
Ett paradigmskifte är i luften och vi går mot ljusare tider. Ändå har man en känsla av besvikelse.

Besvikelse över att revolutionen uteblev. Ilskans fördämning som aldrig krackelerade. Svenskarna kan nog få sin räddning. Men inte på det där hedervärda, romantiska sätter.

Jag ville se en folklig ilska, resning som gjorde rent hus med makteliten. Istället ser ändringen som vanligt ut att komma uppifrån. Sunda intressen på elitnivå flyttar fram sina positioner, tidigare obetydliga spelare tar plötsligt en ledande roll (Ungern, Tjeckien, Mackedonien, forna östblocket). Nya röster träder fram i media (Teodoresco m.fl), nya politiska figurer äntrar världsscenen (Trump).

Internationella mediehus sätter press och Norden vänder sig från Sverige och talar om brutna samarbeten. Svenska företagsledare, politiker och journalister börjar inse att man nått vägens ände med detta projekt och börjar långsamt byta fot för att fortsätta sko sig men på nya utvecklingar.

Men allt sker ovanför huvudet på folket.

Svenne är fortfarande kvar med sina bullar på tågstationerna, fortfarande välkomstfika när horden av lyxmigranter anländer till den lilla bygden, fortfarande tysta på Facebook när en muslim vandrar runt på stan med ett huvud från en halshuggen kristen fyraårig flicka samtidigt.

Svenne har blivit uppfostrade att gå åt ett håll, och de gör det så lydigt och inpräntat att det nu närmast är makten som får försöka hålla igen lite.

Det blir nog ett stopp på massinvasionen. Men som vanligt kommer revolutionen inte underifrån. Folket har tuktats till "öppna hjärtan" till "öppna gränser". Nu verkar makten vilja att de ska lära sig något annat. Media skiftar fokus, politiker lägger om. Och så snart folket lyfter sina böjda nackar och sneglar upp kommer de märka att de ska släpa fötterna åt ett annat håll, och de kommer släntra efter. För en sak är alltid konstant öppet hos folket, rövhålet.
2016-03-06, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Ett paradigmskifte är i luften och vi går mot ljusare tider. Ändå har man en känsla av besvikelse.

Besvikelse över att revolutionen uteblev. Ilskans fördämning som aldrig krackelerade. Svenskarna kan nog få sin räddning. Men inte på det där hedervärda, romantiska sätter.

Jag ville se en folklig ilska, resning som gjorde rent hus med makteliten. Istället ser ändringen som vanligt ut att komma uppifrån. Sunda intressen på elitnivå flyttar fram sina positioner, tidigare obetydliga spelare tar plötsligt en ledande roll (Ungern, Tjeckien, Mackedonien, forna östblocket). Nya röster träder fram i media (Teodoresco m.fl), nya politiska figurer äntrar världsscenen (Trump).

Internationella mediehus sätter press och Norden vänder sig från Sverige och talar om brutna samarbeten. Svenska företagsledare, politiker och journalister börjar inse att man nått vägens ände med detta projekt och börjar långsamt byta fot för att fortsätta sko sig men på nya utvecklingar.

Svenne är fortfarande kvar med sina bullar på tågstationerna, fortfarande välkomstfika när horden av lyxmigranter anländer till den lilla bygden, fortfarande tysta på Facebook när en muslim vandrar runt på stan med ett huvud från en halshuggen kristen fyraårig flicka samtidigt.

Svenne har blivit uppfostrade att gå åt ett håll, och de gör det så lydigt och inpräntat att det nu närmast är makten som får försöka hålla igen lite.

Det blir nog ett stopp på massinvasionen. Men som vanligt kommer revolutionen inte underifrån. Folket har tuktats till "öppna hjärtan" till "öppna gränser". Nu verkar makten vilja att de ska lära sig något annat. Media skiftar fokus, politiker lägger om. Och så snart folket lyfter sina böjda nackar och sneglar upp kommer de märka att de ska släpa fötterna åt ett annat håll, och de kommer släntra efter. För en sak är alltid konstant öppet hos folket, rövhålet.

Mmm, svårt att inte förakta den genomsnittlige svensken. Känns i alla fall bra veta att dessa får mysa i mångkulturellt kaos (we aint see nothing yet) som man själv kan bevittna från distans.
2016-03-07, 00:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung

Citat:
"Well, let's not start sucking each other's dicks quite yet".
https://www.youtube.com/watch?v=Cu1JMbSLPvc

Jag tror det är för tidigt att ropa hej ännu. Även om 7K "stänger" gränsen vilket de antagligen inte kommer göra så kommer det stunda kaos och orostider i Sverige lång tid framöver, lika säkert som amen i kyrkan. Hundratusentals eller miljoner invandrarmän kommer befinna sig i alla avseenden "utanför" i Sverige och miljoner svenskar får sin trygghet hotad, sin välfärd krossad och man tvingas betala för vad man uppfattar som parasiter.

Hur länge kan man acceptera att tex invandrarmän som gruppvåldtar frias på teknikaliteter i politiska rättegångar samtidigt som invandrare får 50-100.000,- för att de känt sig kränkta av normala/vanliga företeelser i Sverige? Hur länge kan man acceptera att invandrare får arbete och bostad på skattebetalarnas och svenskarnas bekostnad? Om man inte ändrar det stundar kaos. Om man ändrar det stundar också kaos.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in