2016-03-04, 19:08
Medlem
tjenaretjenares avatar
Erik Niva: "såhär efter något år förstår jag fortfarande inte vart inter vill och hur de ska ta sig dit, deras indonesiska ägare har inte lyckats med mycket och han ser snarare ut som ett frågetecken."
Citera
2016-03-04, 19:42
Medlem
Hmm så Aftonbladet har kanske varit lite... naiva?

*

Oavsett så är det en fin match ikväll. Roma mot Fiorentina kan bli en bra match. Jag tippar oavgjort, men Roma är nog favoriter? Om det blir oavgjort öppnar det upp för Milano-lagen.
Citera
2016-03-04, 20:09
Medlem
Redan långt innan Thohir tog över Inter skrevs det inlägg i tråden om det. Sedan när han väl tog över så fanns det en hel del analyser av situationen och hur den utvecklades.

Mit inlägg från januari 2014:
Thohir verkar vara ovillig att dunka in cash för nya spelare. Tjatar om att då måste man sälja först.

Men vafan är det då för mening med att en utlänning tog över? Fansen kommer att tröttna ganska snabbt om han inte agerar. Han blir snart varse om vad det innebär att bli involverad i Calcio...

(FB) Serie A - omgång 19

Men Mancini har gjort det riktigt bra denna säsong, även om Inter tappat betänkligt. De hade marginalerna med sig i början, men det kunde inte hålla i sig. Mihajlovic Milan har gått i motsatt riktning. Och om Roma och Fiorentina tappar poäng ikväll så kan båda Milano-lagen ta upp kampen om det åtråvärda sista CL-platsen. Den kan vara plattformen för att våga satsa under sommarens mercato.

Men nu är fokus på Roma mot Fiorentina .

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Roma: Szczesny; Florenzi, Manolas, Rüdiger, Digne; Pjanic, Keita, Nainggolan; Salah, Perotti, El Shaarawy

Fiorentina: Tatarusanu; Alonso, Roncaglia, Gonzalo Rodriguez, Astori; Tino Costa, Vecino; Tello, Borja Valero, Bernardeschi; Kalinic

Edit: Nu verkar det som att Ilicic startar trots allt, istället för Tello.
Citera
2016-03-04, 21:35
Medlem
J.R.s avatar
Roma kör över Fiorentina, 3-0 efter 45 minuter, El shaarawy ser högklassig ut
Straff för Fiorentina som Iilicic säkert sätter till 3-1. Trevlig halvlek :-D
Citera
2016-03-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Roma kör över Fiorentina, 3-0 efter 45 minuter, El shaarawy ser högklassig ut
Straff för Fiorentina som Iilicic säkert sätter till 3-1. Trevlig halvlek :-D

En underhållande match, och Roma tar kommandot om den sista CL-platsen. Angående El Sharaawy skrev jag för en dryg månad sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
El Shaarawy verkar vara rätt spelare för Roma. Får han spela i CL?

Skulle vara gott för Gli Azzurri om El Shaarawy och Rossi lyckades under våren. Och kanske kanske ha Balotelli som en joker på bänken.
...
Fint som fan när Totti, il Capitano, kom på istället för den lyckade El Shaarawy.
https://vine.co/v/iXm3i5TQQFe

Och det är inget tvivel om att han är Romas bästa spelare. Fortfarande.

Men jag undrar om det varit en medveten satsning av Roma på muslimska spelare? Pjanic, Dzeko, Salah, El Shaarawy, även om Ljajic nu är utlånad och Gervinho är i Kina, men finns det fler? Oavsett så fanns det förmodligen fler muslimer i Roma vid säsongens start än vad det fanns sammanlagt i alla de andra Serie A-lagen?

Vaffanculo!
Citera
2016-03-04, 23:10
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:

Men jag undrar om det varit en medveten satsning av Roma på muslimska spelare? Pjanic, Dzeko, Salah, El Shaarawy, även om Ljajic nu är utlånad och Gervinho är i Kina, men finns det fler? Oavsett så fanns det förmodligen fler muslimer i Roma vid säsongens start än vad det fanns sammanlagt i alla de andra Serie A-lagen?

Vaffanculo!

Haha! Exakt ett ämne som har kommit upp på tals med kusinen min. Vafan Roma!
Citera
2016-03-04, 23:10
Medlem
zachs avatar
Citat:
Fint som fan när Totti, il Capitano, kom på istället för den lyckade El Shaarawy.
https://vine.co/v/iXm3i5TQQFe

Och det är inget tvivel om att han är Romas bästa spelare. Fortfarande.

Och det kommer han alltid vara!

Jävla Radja att börja bråka med Florentianerna där på frisparken. Det dödade momentumet så att säga. Den där glorian som alltid finns över Totti bultade. Så där som det där hjärtat gör på Melodifestivalen typ.
Det va dom mest upphetsande sekunderna i matchen. Kunde se Totti skruva in den a la hemma mot Inter för en massa år sen. Hade så gärna önskat han fått kröna matchen, karriären (?), med ett sista och vacker frisparksmål.
Men likt hans karriär i stort så blev det stolpe ut.

Och Spalletti applåderade pliktskyldigt.

Hoppas jänkarna hörde vem som är kungen av Rom. Blind i örat borde dom ändock ej vara.

Citat:

Vaffanculo!

Lite ironiskt att vi svenskar klagar över utlänningar i ett lag får oss fyllda av utlänningar. Men om dom sen är muslimer, jänkare eller talibaner spelar mindre roll för mig. Jag vill ha romanisti. Såg bara 6 sådana idag. Totti och Florenzi på planen, Candela och De Rossi intill varandra på läktaren och mina söner i soffan. Resten kan packa och dra.
Citera
2016-03-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
...
Lite ironiskt att vi svenskar klagar över utlänningar i ett lag får oss fyllda av utlänningar. Men om dom sen är muslimer, jänkare eller talibaner spelar mindre roll för mig. Jag vill ha romanisti. Såg bara 6 sådana idag. Totti och Florenzi på planen, Candela och De Rossi intill varandra på läktaren och mina söner i soffan. Resten kan packa och dra.

Ha ha... Jag håller såklart med, men... inte riktigt. För man kan förtjäna sin tröja. För helvete vare sig Riva eller Conti var från Sardinien. Men de har innerligt förtjänat tröjan. Fanbärare!

Och Nainggolan är fortfarande populär på den vackra ön. För han gav allt för tröjan. Och det fortsätter han att göra i Roma. Tyvärr gjorde han bort sig utanför planen, men alldeles oavsett kommer han att strida för tröjan... På gott och ont.

Men de man lättast älskar är Totti och De Rossi såklart. Precis som Cossu. Har inte riktigt koll på romarna, för de har förmodligen haft det svårt att kunna delta i kurvan. Men Cossu har alltid varit en Sconvolt. Även då han spelade i andra lag så reste han till hemma-eller-borta-matcher då han hade möjlighet. Och stod alltid i kurvan. Som han alltid gjort.
Citera
2016-03-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Haha! Exakt ett ämne som har kommit upp på tals med kusinen min. Vafan Roma!

Jag är mer än berusad...

Men det blir lite lustigt då man tänker på att Rom är platsen som den kristna världen leds från sedan ca 2000 år. Inte minst nu när kristna öppet mördas och fördrivs i muslimska länder, samtidigt som Europa tar emot våldsamma mängder muslimer. På flykt från andra muslimer...

Samtidigt som Italien är i stormens öga när det gäller människor som vill till Europa, så är gli Azzurri opåverkat. En enorm styrka såklart. Förhoppningsvis kan El Shaarawy ta plats i landslaget, en pappa som är professor som sökte sig till Italien och en italiensk mamma. Balotelli har en italiensk uppväxt, med judisk bakgrund. Men alla är såklart italienare...

Oavsett så finns det italienare. Till skillnad mot svenskar. Som ju såklart inte finns. På samma vis som svensk kultur såklart inte finns.

Tipset är att försöka sjunga Fratelli d'Italia på arabiska på bästa sändningstid. Sarderna hade slipat sina svärd och huvuden hade återigen rullat...

Vaffanculo!
https://www.youtube.com/watch?v=duUfDnsOkxk
https://www.youtube.com/watch?v=FaziOWtRaV4
Citera
2016-03-05, 01:11
Medlem
Som en fotnot så kan jag nämna att Mussolini såklart var en stor faktor i enandet av Italien.

Han förbjöd alla andra språk förutom italienska. Alla skulle bli italienare. Men han kunde inte förbjuda kungasången. Som i sitt ursprung var på sardiska...
https://www.youtube.com/watch?v=DNfRtGxgUNo

Som därmed blev en öppen protest som endast sarderna kunde utföra.

Men il Duce var skicklig på att förföra och ena folket. Inte minst använde han Calcio. Han stöttade Calcio Storico samt såg till att gli Azzurri var världens i särklass bästa landslag. Ett sätt att ena en ny nation.

Det är en av anledningarna till att gli Azzurri alltid varit en fruktad enhet. Ett lag. Stenhårda spelare som alltid kämpar tillsammans. En tradition som håller i sig...

Och så är det fortfarande, fast allt mindre... Calcio och Gud. De två sakerna som kan ena Italien. Tyvärr vänder sig folket ifrån båda. Vilket innebär att man blottar sig inför avgrunden... Att bli svenskar. Det vill säga spöken som inte längre finns...

Jag har nämnt det tidigare, men jag lyfter det igen så här på fyllan då jag gärna upprepar mig. Jag känner till flera personer på den vackra ön som inte förstår italienska... Vansinne såklart, men möjligt. De talar endast sardiska.

Och sardiska är inte ett språk, utan mer ett flytande språk, där gränserna kan komma plötsligt och oväntat. I en by heter vatten acqua, och två kilometer bort heter det abba... Kvinnor heter femina, tomater heter tamata, osv. Ni som kan lite italienska kan se skillnaderna. Och hundra dvs centu uttalat med ett hårt C dvs K. Likt Caesar, som såklart ska uttalas med ett hårt K. Som tyskarna gör det.

Oavsett så är sardiska ett eget språk. Inte en dialekt. Och är det språk som ligger närmast Latin.
Citera
2016-03-05, 08:39
Medlem
Så min fru har varit på den vackra ön i mer än en vecka, och allt tyder på att hon trivs alldeles utmärkt medan jag och barnen kämpar med tillvaron i Sverige...

Bitter? Äh vafan, jag fortsätter att frossa i delikatesser. Salami, ost, oliver, osv samt naturligtvis drycker som passar in till varje situation. Jag lullar runt och njuter, och sätter mig med jämna mellanrum och njuter av Calcio tillsammans med min son...

Cagliari kommer från två raka förluster, med många skadade och avstängda, till Trapani:
http://www.blogcagliaricalcio1920.net/archivi/immagini/2016/S/stadio-Trapani.jpg

En skön liten arena. Visst det sedvanliga multianvändandet som man alltför ofta ser i Italien, trista läktare, men den ligger fint. Insprängd mitt i stan, och nära till havet...

Har aldrig varit i Trapani men det ser ut att vara fint, längst ut till väster på Sicilien Eller som den gode Stivali uttryckte det ”nästan så nära Afrika man kan komma”:
http://www.gdm-realestate.com/public/gestionesito/Trapani.jpg
http://www.gtbooking.it/public/gbooking/trapanibooking_sasaanselmo_trapani_04(1).jpg

Eftersom Mancosu spelade där så har jag såklart skrivit lite tidigare om Trapani. Men numera är det bara en stad som ska erövras
Citera
2016-03-05, 17:20
Medlem
Såg länge ut som en klar förlust. 2-0 till Trapani efter 11 minuter, Cagliari reducerade i andra halvleken och kvitterade på övertid. Spelar uselt, men lyckades undvika tredje raka förlusten. Men en poäng på tre matcher gör att Crotone nu leder Serie B. De andra topplagen kan såklart också spetsa till kampen om Serie A.

Om inte Cagliari tar sig upp till Serie A denna säsong måste de börja anpassa sig mer efter de ekonomiska förutsättningarna att spela i Serie B. Detta tillsammans med att konkurrensen stärks med att det kommer nya klubbar från Serie A, gör att det såklart kommer att bli ännu svårare nästa säsong...

PS
Lagen:
https://pbs.twimg.com/media/CcydWk5WAAEDo13.jpg:large
Senast redigerad av Brille68 2016-03-05 kl. 17:31. Anledning: la till PS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här