Som en fotnot så kan jag nämna att Mussolini såklart var en stor faktor i enandet av Italien.
Han förbjöd alla andra språk förutom italienska. Alla skulle bli italienare. Men han kunde inte förbjuda kungasången. Som i sitt ursprung var på sardiska...
https://www.youtube.com/watch?v=DNfRtGxgUNo
Som därmed blev en öppen protest som endast sarderna kunde utföra.
Men il Duce var skicklig på att förföra och ena folket. Inte minst använde han Calcio. Han stöttade Calcio Storico samt såg till att gli Azzurri var världens i särklass bästa landslag. Ett sätt att ena en ny nation.
Det är en av anledningarna till att gli Azzurri alltid varit en fruktad enhet. Ett lag. Stenhårda spelare som alltid kämpar tillsammans. En tradition som håller i sig...
Och så är det fortfarande, fast allt mindre... Calcio och Gud. De två sakerna som kan ena Italien. Tyvärr vänder sig folket ifrån båda. Vilket innebär att man blottar sig inför avgrunden... Att bli svenskar. Det vill säga spöken som inte längre finns...
Jag har nämnt det tidigare, men jag lyfter det igen så här på fyllan då jag gärna upprepar mig. Jag känner till flera personer på den vackra ön som inte förstår italienska... Vansinne såklart, men möjligt. De talar endast sardiska.
Och sardiska är inte ett språk, utan mer ett flytande språk, där gränserna kan komma plötsligt och oväntat. I en by heter vatten acqua, och två kilometer bort heter det abba... Kvinnor heter femina, tomater heter tamata, osv. Ni som kan lite italienska kan se skillnaderna. Och hundra dvs centu uttalat med ett hårt C dvs K. Likt Caesar, som såklart ska uttalas med ett hårt K. Som tyskarna gör det.
Oavsett så är sardiska ett eget språk. Inte en dialekt. Och är det språk som ligger närmast Latin.