2016-03-05, 01:05
Medlem
Pennalistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Vid upptäckten av blodspåren mm ringde chauffören mej,dvs sjukhuset
jag rek att ringa 112 polis ..-och vänta ute ..därefter stod det klart.

90000 kanske du menar? 90 000. Ring 90 000. 112 fungerade inte på den tiden. Det hade ännu ej tagits i bruk som nödnummer. 90 000 som sagt var numret som gällde för akuta polis och brandkårsärenden. Även ambulans. 90000.

Så du sade nog till chauffören "Ring 90 000 och vänta utanför i bilen"
Citera
2016-03-05, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pennalisten
90000 kanske du menar? 90 000. Ring 90 000. 112 fungerade inte på den tiden. Det hade ännu ej tagits i bruk som nödnummer. 90 000 som sagt var numret som gällde för akuta polis och brandkårsärenden. Även ambulans. 90000.

Så du sade nog till chauffören "Ring 90 000 och vänta utanför i bilen"
korrekt ...ville inte krångla till det med dåvarande nummer
Senast redigerad av Zigga 2016-03-05 kl. 02:25.
Citera
2016-03-05, 04:11
Medlem
kallblodig jävel
Citera
2016-03-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En av systrarna kan mycket väl bo kvar i föräldrahemmet när man tittar på t. ex. Ratsit.

Undrar hur dessa systrar ser på sin bror? Vad känner de numera för honom? Besöker de honom på Umedalens sjukhus?

aldrig att jag skulle vilja/klara att bo kvar i det hus, där min bror mördat våra föräldrar på detta fruktansvärda sätt, minnena borde ju komma fram varje gång man ser stället där morden skedde, även om det gått lång tid.
låter faktiskt lite sjukt, om inte riktigt sjukt.
Citera
2016-03-05, 12:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Systrarna Nilsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Den yngsta systern är ensamstående och bor kvar i närområdet, troligtvis i barndomshemmet. Även Johan Nilsson himself är skriven på denna adress.

Den äldre systern har familj och är bosatt på en annan ort i Västerbotten, c:a 35 mil bort.

Båda systrarna verkar vara trevliga, sociala och alldeles normala människor, åtminstone vad jag kan googla mig till.

Återigen tack för dina ypperliga uppgifter!

Att den yngsta systern bor kvar i troligtvis barndomshemmet och är ensamstående har jag också sett. Även att Johan är skriven på denna adress men har en speciell postadress.

Som jag misstänkte så flyttade den äldre systern från Robertsfors vilket inte är så konstigt.
Citera
2016-03-05, 13:03
Medlem
Om min bror hade mördat först pappa, och sedan mamma, skulle jag knappast vilja bo kvar i mordhuset. Risken fanns ju också att Yx-Johan skulle rymma och komma hem, med yxan i beredskap för att plåna ut resten av familjen.

Jag var i London nyligen och köpte en bok om Londons värsta mordhus. Lord Lucans hus finns fortfarande, ävenså de båda husen där seriemördaren Dennis Nilsen lagrade sina offers kroppsdelar under golvet. I ett av mordhusen var det en tant som först slog ihjäl sin son med en yxa. Efter några år släppte dom ut henne från Broadmoor, och då slog hon en potta i huvudet på gubben så att han också dog.
Citera
2016-03-05, 13:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rymlingen "Yx-Johan".

Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Om min bror hade mördat först pappa, och sedan mamma, skulle jag knappast vilja bo kvar i mordhuset. Risken fanns ju också att Yx-Johan skulle rymma och komma hem, med yxan i beredskap för att plåna ut resten av familjen.

Jag var i London nyligen och köpte en bok om Londons värsta mordhus. Lord Lucans hus finns fortfarande, ävenså de båda husen där seriemördaren Dennis Nilsen lagrade sina offers kroppsdelar under golvet. I ett av mordhusen var det en tant som först slog ihjäl sin son med en yxa. Efter några år släppte dom ut henne från Broadmoor, och då slog hon en potta i huvudet på gubben så att han också dog.

Enligt detta inlägg (FB) Mördade först pappa sedan mamma, Robertsfors 1982 och 1984 så rymde "Yx-Johan" för ett 20-tal år sedan. Han var då på väg hem till systern i Överklinten.

Undrar vad han hade gjort om han inte hade blivit stoppad av återigen en uppmärksam taxichaufför som anade oråd?
Citera
2016-03-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Enligt detta inlägg (FB) Mördade först pappa sedan mamma, Robertsfors 1982 och 1984 så rymde "Yx-Johan" för ett 20-tal år sedan. Han var då på väg hem till systern i Överklinten.

Undrar vad han hade gjort om han inte hade blivit stoppad av återigen en uppmärksam taxichaufför som anade oråd?
Han var tydligen bundis med Jokkmokks-Joel vid denna tid?
Citera
2016-03-05, 21:09
Medlem
Tänk om föräldrarna köpt en fin kälke åt Johan.
Citera
2016-03-06, 11:46
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC-DEF-GHI

Vem är det?
Citera
2016-03-06, 13:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kallblodig?

Citat:
Ursprungligen postat av mhdo21
kallblodig jävel

Förvisso men detta är en mycket psykiskt sjuk man som kanske inte ens förstod betydelsen av ordet kallblodig?

Han förstod t. ex. inte att när han även yxmördade sin mor, så skulle han med stor sannolikhet aldrig bli en fri man. Han trodde kanske att han skulle förhindra att komma tillbaka till Umedalens sjukhus, om han slog ihjäl henne då hon ringde efter taxin som skulle hämta honom?

Vad jag bl. a. funderar över är var någonstans fanns yxan/mordvapnet då Johan slog ihjäl sin mor? Den återfanns senare i ett garage.

Under den här dagen, 2/1 1984, så hade modern varit ute i byn och gått tillsammans med sonen. Då var allt som vanligt. Ett flertal personer hade sett dem.
Citera
2016-03-06, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Jokkmokks-Joel" - vem var det?

Citat:
Ursprungligen postat av ABC-DEF-GHI

Jag undrar också vem denne "Jokkmokks-Joel" var?

Var han kompis med "Yx-Johan" vid den tiden då den senare rymde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in