2016-03-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tar upp ytterligare ett par citat från en av artiklarna i Västerbottens Folkblad från onsdagen de 4 januari 1984.

Det första citatet handlar om när polismännen precis har kommit ner i husets källare och där nere fann de en låst dörr. Bakom denna kunde de höra att någon uppehöll sig. Det var blodspåren som gjorde att de gick dit ner. Hela fyra polismän från Robertsfors deltog. Betyder att anmälan togs mycket allvarligt så fort den hade gjorts.

"När polismännen inte trots upprepade uppmaningar kunde förmå den person som uppehöll sig där att öppna dörren bröt man upp dörren och fann då 21-åringen."

"I tvättstugan finns en fem meter djup brunn och dit hade han kastat kroppen och sedan lagt på locket. Yxan återfanns efter sonens anvisningar i garaget."

Det blir värre och värre ju mer man tar del av det här!

En natt jag aldrig glömmer ..aldrig. Satt ensam på medicinska centra -mottagningen på Umedalens sjukhus.Blodspåren upptäcktes av den taxi som skulle hämta vederbörande tillbaka
Senast redigerad av Zigga 2016-03-04 kl. 21:17.
Citera
2016-03-04, 22:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen kommer att glömma den här natten av dem som själva var med.

Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
En natt jag aldrig glömmer ..aldrig. Satt ensam på medicinska centra -mottagningen på Umedalens sjukhus.Blodspåren upptäcktes av den taxi som skulle hämta vederbörande tillbaka

Det förstår jag så väl att du aldrig kan glömma den natten. Det hade inte heller jag kunnat göra.

Det var chauffören som visste var nyckeln till huset fanns gömd. Därefter gick han och de fyra poliserna in i huset - och möttes av en fruktansvärd syn. Hela hallen var nedblodad.

Vare sig taxichauffören eller de fyra polismännen kommer heller aldrig att glömma den här natten.
Citera
2016-03-04, 22:23
Medlem
Citat:
Det förstår jag så väl att du aldrig kan glömma den natten. Det hade inte heller jag kunnat göra.

Det var chauffören som visste var nyckeln till huset fanns gömd. Därefter gick han och de fyra poliserna in i huset - och möttes av en fruktansvärd syn. Hela hallen var nedblodad.

Vare sig taxichauffören eller de fyra polismännen kommer heller aldrig att glömma den här natten.
Alltså fy f*n, den här storyn blir bara värre och värre för varje ny detalj som kommer fram. Framgår det hur chauffören kunde veta var nyckeln var? Kände honhan familjen?
Citera
2016-03-04, 22:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Djävulsnatten" den 2-3 januari 1984.

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Alltså fy f*n, den här storyn blir bara värre och värre för varje ny detalj som kommer fram. Framgår det hur chauffören kunde veta var nyckeln var? Kände honhan familjen?

Ja det blir faktiskt värre och värre för varje detalj som framkommer. Det är hemskt att säga det men den här GM är ju ett monster! Ett verkligt sjukt sådant.

Det verkar som om den här manlige taxichauffören själv kan ha varit från Överklinten. Han verkar ha känt familjen Nilsson ja.

Hur som helst så var det han som s. a. s. satte bollen i rullning. Han insåg med en gång att allt inte stod rätt till. Ytterdörren låst och nedsläckt i hela huset.

Johan Nilsson yxmördade sin mor därför att han inte ville tillbaka till Umedalen. Han förstod helt klart inte att göra på detta sätt så skulle han aldrig mera komma ut i samhället. Han förstod inte att Umedalen skulle förbli hans hem resten av livet när han också mördade sin mor.

Helt klart är också att modern inte fattade/inte ville fatta hur farlig sonen egentligen var. Fast andra boende i Överklinten insåg just detta.

En sak jag undrar över är var Nilssons systrar uppehöll sig under denna "djävulsnatt"?

Har nu kollat upp chaufförens namn på Ratsit och det verkar tyvärr inte som om han skulle vara livet längre. Däremot så finns det en kvinna med samma efternamn i just Robertsfors kommun. Hon är också den enda med detta efternamn i den här kommunen. Kanske hustrun?

Ev. finns det också en son till chauffören men denne bor på en annan ort.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-03-04 kl. 22:51.
Citera
2016-03-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ja det blir faktiskt värre och värre för varje detalj som framkommer. Det är hemskt att säga det men den här GM är ju ett monster! Ett verkligt sjukt sådant.

Det verkar som om den här manlige taxichauffören själv kan ha varit från Överklinten. Han verkar ha känt familjen Nilsson ja.

Hur som helst så var det han som s. a. s. satte bollen i rullning. Han insåg med en gång att allt inte stod rätt till. Ytterdörren låst och nedsläckt i hela huset.

Johan Nilsson yxmördade sin mor därför att han inte ville tillbaka till Umedalen. Han förstod helt klart inte att göra på detta sätt så skulle han aldrig mera komma ut i samhället. Han förstod inte att Umedalen skulle förbli hans hem resten av livet när han också mördade sin mor.

Helt klart är också att modern inte fattade/inte ville fatta hur farlig sonen egentligen var. Fast andra boende i Överklinten insåg just detta.

En sak jag undrar över är var Nilssons systrar uppehöll sig under denna "djävulsnatt"?

Har nu kollat upp denne chaufför och det verkar tyvärr inte som om han skulle vara livet längre. Däremot så finns det en kvinna med samma efternamn i just Robertsfors kommun. Hon är också den enda med detta efternamn i den här kommunen. Kanske hustrun?

Ev. finns det också en son till chauffören men denne bor på en annan ort.
Undrar om denna oförmåga att se sonens farlighet även var orsaken till att fadern fick plikta med sitt liv? Dvs signalerna kan ha funnits länge men föräldrarna vägrade se?
Och systrarna kanske var mer klarsynta och därför vägrade vara hemma under broderns permission.
Citera
2016-03-04, 23:16
Medlem
Vid upptäckten av blodspåren mm ringde chauffören mej,dvs sjukhuset
jag rek att ringa 112 polis ..-och vänta ute ..därefter stod det klart.
Citera
2016-03-04, 23:27
Medlem
PiusXIIIs avatar
Är det någon som vet var döttrarna/syskonen har tagit vägen?
Citera
2016-03-04, 23:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan inte ha kommit som en blixt från en klar himmel.

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Undrar om denna oförmåga att se sonens farlighet även var orsaken till att fadern fick plikta med sitt liv? Dvs signalerna kan ha funnits länge men föräldrarna vägrade se?
Och systrarna kanske var mer klarsynta och därför vägrade vara hemma under broderns permission.

Här tar du upp en intressant fråga.

Jag vet inget om fadern men jag tror att det kan ha varit på detta sätt. Föräldrarna ville kanske inte inse hur farlig deras son egentligen var.

Naturligtvis hade dessa signaler funnits under sonens uppväxt. Detta kan inte ha kommit som en blixt från en klar himmel. De måste tidigt ha märkt att han var "annorlunda". Det lilla som har framkommit om Johan visar också på detta.

Modern däremot vägrade/ville inte inse detta helt klart. Hon t. o. m. litade på sonen även efter att han yxmördat fadern/maken. Modern verkar ha varit pådrivande att sonen skulle ha obevakade permissioner. Detta kom också att bli hennes död.

Kanske förhöll sig det på detta sätt ang. de båda systrarna. De kanske inte bodde hemma redan då fadern mördades? De var ju redan då över 20 år.
Citera
2016-03-04, 23:41
Medlem
Citat:
Tack för svar, det måste riva upp en massa tankar hos dig.
Citera
2016-03-04, 23:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Robertsfors 1984.

Citat:

Tack för detta. Mycket intressant. Alltid intressant att höra från någon som själv var med.

Så det var alltså taxichauffören som ringde dig/sjukhuset och det var du som sa till honom att ringa 112. Just det - att vänta ute. Det står att detta samtal skedde vid 20.00-tiden.

Eftersom hela fyra polismän dök upp så visar det på att chaufförens samtal togs på största allvar. Dessa poliser kom från Robertsfors. Detta var 1984. Finns det idag kvar några poliser i den kommunen eller är det Umeå som får sköta utryckningar dit?

Ja detta gjorde han ju med tyvärr känt resultat.
Citera
2016-03-04, 23:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
De båda systrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII

En av systrarna kan mycket väl bo kvar i föräldrahemmet när man tittar på t. ex. Ratsit.

Undrar hur dessa systrar ser på sin bror? Vad känner de numera för honom? Besöker de honom på Umedalens sjukhus?
Citera
2016-03-05, 00:41
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Den yngsta systern är ensamstående och bor kvar i närområdet, troligtvis i barndomshemmet. Även Johan Nilsson himself är skriven på denna adress.

Den äldre systern har familj och är bosatt på en annan ort i Västerbotten, c:a 35 mil bort.

Båda systrarna verkar vara trevliga, sociala och alldeles normala människor, åtminstone vad jag kan googla mig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in