2016-03-04, 21:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Börjar min fråga om DN duger som media-källa i den här tråden? Igår var det en liten pajas som motsatte sig av min hänvisning till dailySabah som källa vars ägs av Qatar och Erdogan, nu måste man gå in djupare och undersöka vem som ägere vad så länge allt ägs av Ryssland är det ett ok för vissa här.

Kom på at DN möjligtvis ägs av en judisk familj och konspirerar mot Putin? Men någon motta får det vara tycker jag.

Ryske journalisten Peter Pomarentsev (jude) påstår det här;

Peter Pomerantsev ser Syrienbombningarna ur ett informationsperspektiv.

– Det handlar allra minst om att sätta USA på pottan. Att underminera amerikanernas roll som världspolis. ”Och tajmningen: De drog igång bombningarna precis vid offentliggörandet av rapporten om MH17 (det nedskjutna passagerarplanet i Ukraina) och tog världen på sängen. ”Pomerantsev är fast rotad i väst – det är ”vi” och Ryssland är ”dom”. Men i familjen har han alltid talat ryska, också nu med sina egna barn. Själv vill han tona ner talet om nationalitet.

Kan det finnas ett samband?
DN är washington-trogna och inte mer pålitliga än någon annan svensk tidning.
Dessutom håller jag inte med om slutsatsen, att det det handlade om att dölja mh17-rapporten.
Anledningen till engagemanget i syrien berodde ju helt på att läget var kärvt för syrien, och inte minst att en flygförbudszon över norra syrien mer och mer kom upp som ett krav för att avgöra kriget. Med ryssarnas intåg gjordes i ett slag en sådan zon omöjlig åtminstone utan ryssarnas fulla medverkan, och att det satte usa på pottan var en trevlig sidoeffekt.
Citera
2016-03-04, 23:21
Medlem
longbow4ys avatar
Ryssarnas intåg i Syrien är också en konsekvens av världssamfundets avtal med Iran i somras.
Det behövdes folk på marken men utan luftherravälde var det lönlöst. Likväl som luftherravälde utan soldater på marken också är lönlöst. Först när Iran kom in i värmen fanns förutsättningarna att vinna kriget.

Å andra sidan så blockerar Ryssarna nu till stor del Israels möjligheter att attackera Iran.
Att vara på plats för att hindra det kan också finnas med i beräkningarna.
Citera
2016-03-05, 00:54
Medlem
Citat:
The emir or governor for Aleppo province in Syria, Amr al Absi, was reportedly killed in an airstrike yesterday according to jihadists associated with the Islamic State. It is unclear if the US or Russia killed Absi, but the US is believed to have carried out a strike in northern Syria that same day.
http://www.longwarjournal.org/archives/2016/03/islamic-states-governor-for-aleppo-reportedly-killed-in-airstrike.php

Så här ser han ut som död:

https://twitter.com/p_vanostaeyen/status/705473071717679105

Tydligen varit ledare för en grupp som flera holländska och belgiska jihadister anslutit till.
Citera
2016-03-05, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Börjar min fråga om DN duger som media-källa i den här tråden? Igår var det en liten pajas som motsatte sig av min hänvisning till dailySabah som källa vars ägs av Qatar och Erdogan, nu måste man gå in djupare och undersöka vem som ägere vad så länge allt ägs av Ryssland är det ett ok för vissa här.

Kom på at DN möjligtvis ägs av en judisk familj och konspirerar mot Putin? Men någon motta får det vara tycker jag.

Ryske journalisten Peter Pomarentsev (jude) påstår det här;

Peter Pomerantsev ser Syrienbombningarna ur ett informationsperspektiv.

– Det handlar allra minst om att sätta USA på pottan. Att underminera amerikanernas roll som världspolis. ”Och tajmningen: De drog igång bombningarna precis vid offentliggörandet av rapporten om MH17 (det nedskjutna passagerarplanet i Ukraina) och tog världen på sängen. ”Pomerantsev är fast rotad i väst – det är ”vi” och Ryssland är ”dom”. Men i familjen har han alltid talat ryska, också nu med sina egna barn. Själv vill han tona ner talet om nationalitet.

Kan det finnas ett samband?

Svårt att hitta någon seriös bedömare som menar att Ryssland gav sig in i kriget för att dölja rapporten om MH17.
DN driver för närvarande någon slags kampanj mot Ryssland, vilket medför att det egentligen är rätt ointressant vad DN väljer att släppa fram, om man vill följa konflikten.
DN:s chefsredaktör som tidigare propagerade för att bomba sönder Libyen, har också öppet förklarat att man numer driver "agendasättande" journalistik, varför någon form av objektiv bevakning inte är att vänta.

Tills någon form av mer konkret stöd finns för Pomerantsevs teori, får hans påstående sorteras in under obekräftade konspirationsteorier.
Citera
2016-03-05, 01:28
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ser ut som att ISIS har problem på fler ställen

Indeed:
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/6931355/ISIS-decaptitation-instructors-head-explodes-after-single-shot-from-SAS-sniper.html

Citat:
A military source told the Sunday Express: “The commander remained standing upright for a couple of seconds before collapsing and that’s when panic set in.

“We later heard most of the recruits deserted. We got rid of 21 terrorists with one bullet.”
Citera
2016-03-05, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Svårt att hitta någon seriös bedömare som menar att Ryssland gav sig in i kriget för att dölja rapporten om MH17.
DN driver för närvarande någon slags kampanj mot Ryssland, vilket medför att det egentligen är rätt ointressant vad DN väljer att släppa fram, om man vill följa konflikten.
DN:s chefsredaktör som tidigare propagerade för att bomba sönder Libyen, har också öppet förklarat att man numer driver "agendasättande" journalistik, varför någon form av objektiv bevakning inte är att vänta.
Tills någon form av mer konkret stöd finns för Pomerantsevs teori, får hans påstående sorteras in under obekräftade konspirationsteorier.
Enligt Robert F Kennedy Junior togs beslutet att störta Assad och regeringen efter att Syrien tog beslut att de tillät ingen gas och oljeledning över syriskt territorium som skulle skada Ryssland och även Iran, som de hade god relation till.
Det här beslutet att stoppa den tilltänkta ledningen över Syrien togs 2010 och upproret mot Assad startade 2011.
Västmedia med DN föll in i indoktrineringen och lögnen att Assad var en tyrann och diktator och därför måste han störtas och en demokratisk regering ersätta regimen i Syrien.
Att media och politiker skulle erkänna att de kommit med falskt budskap angående krisen i Syrien, kan ses som obefintlig. Tidningarna framför politikernas budskap och de erkänner aldrig att de haft totalt fel och lurat folket, om det är okunnighet eller medvetna lögner den frågan kan ställas ?
De här uppgifterna om den tilltänkta gas och oljeledningen som orsak till upproret i Syrien framfördes på mycket tidigt stadium, men ingen ville lyssna till den förklaringen.
Robert F Kennedy Junior är ett tungt namn som framfört orsaken till Syrien upproret och han hänvisar till att orsaken var den planerade olje och gasledningen som Syrien inte önskade.
Citera
2016-03-05, 02:58
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt Robert F Kennedy Junior togs beslutet att störta Assad och regeringen efter att Syrien tog beslut att de tillät ingen gas och oljeledning över syriskt territorium som skulle skada Ryssland och även Iran, som de hade god relation till.
Det här beslutet att stoppa den tilltänkta ledningen över Syrien togs 2010 och upproret mot Assad startade 2011.

Enligt Syriska folket startade revolutionen dock då klotter emanerade på en skolbyggnad varpå säkerhetsstyrkor grep 15 elever i åldrarna 12-15, torterade dem till döds och därefter återlämnade barnens sargade kroppar till föräldrarna.

Vad säger Robert F Kennedy Junior om detta?
Citera
2016-03-05, 03:08
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Enligt Syriska folket startade revolutionen dock då klotter emanerade på en skolbyggnad varpå säkerhetsstyrkor grep 15 elever i åldrarna 12-15, torterade dem till döds och därefter återlämnade barnens sargade kroppar till föräldrarna.

Vad säger Robert F Kennedy Junior om detta?

Trollar du eller har du någon seriös källa på detta?
Citera
2016-03-05, 03:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Trollar du eller har du någon seriös källa på detta?

Jag postade en Aftonbladet-källa till detta exakta påstående för några hundra sidor sedan i tråden.

EDIT: My bad.. Forumsökfunktionen har avslöjat att källan jag använde var från SR:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5713537

Citat:
Man brukar säga att det var barn som startade den syrikska revolten i Mars 2011. Det var då en grupp skolpojkar i Daraa greps efter att de målat graffiti och skrivit slagord mot regimen på väggarna i staden.

Enligt uppgift torterades pojkarna efter att de gripits och deras föräldrars manifestation hos guvernören där de krävde att få tillbaka sina barn, var en av de gnistor som tände det som senare skulle utvecklas från fredlig revolt till fullskaligt inbördeskrig.
Senast redigerad av Trolltestet 2016-03-05 kl. 03:30.
Citera
2016-03-05, 04:17
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Jag postade en Aftonbladet-källa till detta exakta påstående för några hundra sidor sedan i tråden.

EDIT: My bad.. Forumsökfunktionen har avslöjat att källan jag använde var från SR:

Ok, 10 000 barn har mördats i Syrien enligt SR som anger källan "Oxford Research Group". Har du kollat upp vad "Oxford Research Group" har för agenda och om dem ens finns eller är du bara ett får som följer strömmen?

Med vänlig hälsning, Linköping research Group...
Citera
2016-03-05, 04:21
Medlem
Gift44s avatar
Citat:

Källan enligt SVT är "man brukar säga..." Ungefär lika pålitligt som DN, Daily Sabah eller exponerat med andra ord. Syrienkonflikten kan lika gärna ha startats av Turkiet, Israel eller (allra mest troligt) av MB:s förbjudna syriska avdelning.
Citera
2016-03-05, 04:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Källan enligt SVT är "man brukar säga..." Ungefär lika pålitligt som DN, Daily Sabah eller exponerat med andra ord. Syrienkonflikten kan lika gärna ha startats av Turkiet, Israel eller (allra mest troligt) av MB:s förbjudna syriska avdelning.

Källkritik är viktigt, men har du något att tillägga som motsäger det jag postat, och som inte kommer från likvärda anti-byråer (ie. Ryska- eller Assad-källor)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in