2016-03-03, 11:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många som vill veta mera om Johan Nilsson.

Citat:
Ursprungligen postat av kajne84
Han är fortfarande inspärrad..suttit inne över 34 år tror jag..helt isolerad från människor.Han får inte ens ha tv. För då förstör han den inom 5 min. Jag skulle vilja veta mer om han.. Men Han kallas för Sveriges svar på typ Hannibal Lecter

Ja han är dessbättre fortfarande inspärrad efter alla år och kommer med den allra största sannolikhet att så förbli.

Läste också detta om att han inte fick ha TV därför att han bara slår sönder den.

Vi är nog många som skulle vilja veta mera om Johan Nilsson och hans mycket grova brott. Ett sätt, förutom media på mikrofilm, för att få reda på mera är att beställa domen från 1982 då han yxmördade sin far.

Efter yxmordet på sin mor 1984 blev det förstås inte någon rättegång.
Citera
2016-03-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Efter yxmordet på sin mor 1984 blev det förstås inte någon rättegång.

Bestämdes det alltså av alla inblandade att han skulle förbli isolerad i resten av sitt liv - ögonaböj? Det måste vara ett mycket ovanligt definitivt beslut! Jag har läst tråden med en otrolig fasa, det är knappt att man kan föreställa sig förloppet. Det låter verkligen som en obehaglig skräckfilm!
Citera
2016-03-03, 17:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Straffriförklarad dubbelmördare.

Citat:
Ursprungligen postat av dirtysven
Bestämdes det alltså av alla inblandade att han skulle förbli isolerad i resten av sitt liv - ögonaböj? Det måste vara ett mycket ovanligt definitivt beslut! Jag har läst tråden med en otrolig fasa, det är knappt att man kan föreställa sig förloppet. Det låter verkligen som en obehaglig skräckfilm!

Jag citerar av ett litet avsnitt till från en av artiklarna på sidan 18 i Västerbottens Folkblad 1984-01-04:

"21-åringen fördes till polishuset i Umeå där han anhölls som misstänkt för mord. Eftersom han är psykiskt sjuk hävdes anhållandet på tisdagen och han överfördes till Umedalen."

Denne man skulle kunna begå precis hur många mord som helst utan att kunna straffas ytterligare. Han svårt psyksjuk och har befunnit sig inom psykiatrin nu i över 34 år. Alltså straffriförklarad.

Förstår vad du menar. Känner precis likadant. Ännu värre är det när man läser den här artikeln.
Citera
2016-03-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysven
Jag kan inte regelverket för rättspsykiatrisk vård men jag är helt säker på att all vård "omprövas" med regelbundenhet. Det kan inte finnas ett regelverk som stödjer att en behandling aldrig ska förändras/omprövas. Tvångsomhändertagande av unga omprövas tex var 6r månad, oavsett om situationen ändrats eller ej.
Citera
2016-03-03, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur ofta "omprövas" Johans livstidsförvaring?

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag kan inte regelverket för rättspsykiatrisk vård men jag är helt säker på att all vård "omprövas" med regelbundenhet. Det kan inte finnas ett regelverk som stödjer att en behandling aldrig ska förändras/omprövas. Tvångsomhändertagande av unga omprövas tex var 6r månad, oavsett om situationen ändrats eller ej.

Ja ett sådant beslut omprövas med jämna mellanrum. Åtminstone gällande yngre personer. Hur ofta något sådant sker är jag osäker på men kan vara som du skriver var sjätte månad.

Gällande 53-årige Johan Nilsson så undrar man hur ofta en sådan sker?
Citera
2016-03-03, 22:23
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Gällande 53-årige Johan Nilsson så undrar man hur ofta en sådan sker?

Sluten rättspsykiatrisk vård omprövas var 6;e månad. Men i sådana här extrema fall behöver en s.k. särskild utskrivningsprövning ske. Personligen har jag svårt att tänka mig att någon domstol skulle komma på den vansinniga idén att avsluta den rättspsykiatriska vården, så länge det finns risk att Johan kan vara farlig.
Citera
2016-03-03, 22:41
Medlem
Men alla vi som har någon sorts normal relation till våra föräldrar berörs nog ganska djupt över denna tragiska persons handlingar. Att slå ihjäl både mamma och pappa med yxa…. det är så… det är liksom svårt att ta in det! Att en aggression kan bli så… definitiv! Eller om han helt saknar konsekvenstänkande och alla normala spärrar människor vanligtvis har. Hur som helst blir man mycket berörd av detta. Och det uppstår ett enormt behov av att få veta mera. Här har flashbackarna om inte ett ansvar så i varje fall en uppgift. Det måste finnas folk som läser detta och bodde där i byn när detta hände. Det kan i princip vara vem som helst, en taxichaufför, ett butiksbiträde, en klasskompis , en polis eller en bonde. Det är era röster vi vill höra nu! Hur uppfattades Johan och hans föräldrar? Ligger social misär i botten? Upplevdes han som psykiskt sjuk redan under uppväxten? Var familjen utstött? Vilka övriga händelser (det finns säkerligen betydligt fler) var denna Johan inblandad i ? Om det är någon gång det är dags att ta bladet från munnen så är det nu!
Citera
2016-03-04, 14:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Särskild utskrivningsprövning.

Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Sluten rättspsykiatrisk vård omprövas var 6;e månad. Men i sådana här extrema fall behöver en s.k. särskild utskrivningsprövning ske. Personligen har jag svårt att tänka mig att någon domstol skulle komma på den vansinniga idén att avsluta den rättspsykiatriska vården, så länge det finns risk att Johan kan vara farlig.

Just det. Särskild utskrivningsprövning.

Nej detta är numera mer formalia att en omprövning görs gällande hans fall. Alla förstår att Johan kommer för alltid att förbli en patient inom den rättpsykiatriska vården.

Görs en sådan per automatik eller begärs en sådan av patienten? I detta fall lär knappast en sådan begäras av honom själv.
Citera
2016-03-04, 19:08
Medlem
Citat:
Just det. Särskild utskrivningsprövning.

Nej detta är numera mer formalia att en omprövning görs gällande hans fall. Alla förstår att Johan kommer för alltid att förbli en patient inom den rättpsykiatriska vården.

Görs en sådan per automatik eller begärs en sådan av patienten? I detta fall lär knappast en sådan begäras av honom själv.

Precis .Han kommer aldrig ut mer.De som vet mer är pga tystnadsplikt förhindrade att berätta detaljer om personen eller fallet.
Citera
2016-03-04, 19:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grannarna i Överklinten protesterade kraftigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Precis .Han kommer aldrig ut mer.De som vet mer är pga tystnadsplikt förhindrade att berätta detaljer om personen eller fallet.

Nej han gör inte det dessbättre.

Tar upp här ytterligare en artikel om yxmord # 2 från Västerbottens Folkblad tisdagen den 10 januari 1984. Artikeln återfinns på sidan 12.

Citerar av rubriken samt något från artikeln.

"JO utreder yxmordet."

"Den 21-årige mannen dömdes för två år sedan till sluten psykiatrisk vård vid Umedalens sjukhus, sedan han huggit ihjäl sin far med yxa."

"Modern hade själv vädjat om att få hem sin son, medan grannarna i Överklinten kraftigt protesterat mot att sonen skickades hem utan vårdare i sällskap."
Citera
2016-03-04, 20:15
Medlem
Citat:
Nej han gör inte det dessbättre.

Tar upp här ytterligare en artikel om yxmord # 2 från Västerbottens Folkblad tisdagen den 10 januari 1984. Artikeln återfinns på sidan 12.

Citerar av rubriken samt något från artikeln.

"JO utreder yxmordet."

"Den 21-årige mannen dömdes för två år sedan till sluten psykiatrisk vård vid Umedalens sjukhus, sedan han huggit ihjäl sin far med yxa."

"Modern hade själv vädjat om att få hem sin son, medan grannarna i Överklinten kraftigt protesterat mot att sonen skickades hem utan vårdare i sällskap."

Där kan jag säga så mkt att detta även starkt avråddes från sjukhusets sida.Vilket redan är -var känt.
Citera
2016-03-04, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den fem meter djupa brunnen i källaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Där kan jag säga så mkt att detta även starkt avråddes från sjukhusets sida.Vilket redan är -var känt.

Tar upp ytterligare ett par citat från en av artiklarna i Västerbottens Folkblad från onsdagen de 4 januari 1984.

Det första citatet handlar om när polismännen precis har kommit ner i husets källare och där nere fann de en låst dörr. Bakom denna kunde de höra att någon uppehöll sig. Det var blodspåren som gjorde att de gick dit ner. Hela fyra polismän från Robertsfors deltog. Betyder att anmälan togs mycket allvarligt så fort den hade gjorts.

"När polismännen inte trots upprepade uppmaningar kunde förmå den person som uppehöll sig där att öppna dörren bröt man upp dörren och fann då 21-åringen."

"I tvättstugan finns en fem meter djup brunn och dit hade han kastat kroppen och sedan lagt på locket. Yxan återfanns efter sonens anvisningar i garaget."

Det blir värre och värre ju mer man tar del av det här!
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-03-04 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in