2016-03-04, 11:56
Medlem
Har inte fått någon diagnos men misstänker starkt att jag har ADD. Har testat Elvanse och det gjorde under för mig. Är det svårt att få det utskrivet och att få en diagnos?
Citera
2016-03-04, 11:58
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyden
Har inte fått någon diagnos men misstänker starkt att jag har ADD. Har testat Elvanse och det gjorde under för mig. Är det svårt att få det utskrivet och att få en diagnos?

Det beror på vilket landsting du tillhör, vissa har väldigt långa köer för att bli utredd.
Citera
2016-03-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det beror på vilket landsting du tillhör, vissa har väldigt långa köer för att bli utredd.

Dessvärre tillhör jag Västra Götaland vars öppenpsykvård är riktigt riktigt dålig. Har en sambo som är i deras händer och de är sjukt underbemannade. :/
Citera
2016-03-04, 12:07
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyden
Dessvärre tillhör jag Västra Götaland vars öppenpsykvård är riktigt riktigt dålig. Har en sambo som är i deras händer och de är sjukt underbemannade. :/

Nu vet jag inte hur det ser ut där idag. Men för några år sedan så valde man att i västra götalandsregionen inte skriva ut centralstimulerande överhuvudtaget till personer med add/adhd. Jag tror det beslutet är omprövat, men det är möjligt att det kan vara svårare där än i andra landsting ifall det är någon institutionell motvilja mot den typen av preparat som delas även av behandlande läkare.
Citera
2016-03-04, 19:31
Medlem
Ametylfenidats avatar
Vad är den högsta dosen ni har tagit? Min ligger på 200mg
Citera
2016-03-04, 19:33
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ametylfenidat

Mådde du bra blev det någon avtändning när det gick ur kroppen? Har nog tagit någon liknande.
Citera
2016-03-04, 20:33
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Haha alltså hur fan kan ni behöva 7 gånger mer dosering än mig? Skulle ju bli helt hjärndöd om jag tog 200

Jadu alla är olika.. Jag behöver minst 200mg eller mer om dagen för att vara nöjd när det gäller elvanse. Men när jag tar gatutjack som är väldigt bra så tar jag en 0.2a per dag i medicisnkt syfte och det fungerar så länge man håller det så. Andra behöver mer och andra behöver mindre. Var glad att du inte behöver sån hög dos för att fungera. Hade jag varit.
Citera
2016-03-04, 20:35
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:

Lite över 250mg tror jag det var.
Citera
2016-03-04, 23:05
Medlem
Korta spörsmål, men sliter Elvanse på kroppen? Man kan kanske inte jämföra ett amfetaminbaserat läkemedel som är utprovat för behandling med gatans fultjack, men vad jag tänker på är mer om läkemedlet innebär påverkan och belastning på kroppens organ, som njurar, lever och hjärta.
30 mg tar jag. Har dubblat någon gång men då blir dygnet alldeles för lång och jag får svårt att sova.
Citera
2016-03-04, 23:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Korta spörsmål, men sliter Elvanse på kroppen? Man kan kanske inte jämföra ett amfetaminbaserat läkemedel som är utprovat för behandling med gatans fultjack, men vad jag tänker på är mer om läkemedlet innebär påverkan och belastning på kroppens organ, som njurar, lever och hjärta.
Sägs att dopaminreceptorerna tar permanent skada av medicinskt amfetamin, inte sett någon konkret källa än.
Citera
2016-03-05, 05:37
Medlem
Ametylfenidats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Mådde du bra blev det någon avtändning när det gick ur kroppen? Har nog tagit någon liknande.

Inte så farligt faktiskt. Däremot är jag lite låg dom följande dagarna och nojjar ibland. I början hade jag mer avtändning än nu när jag är veteran. Antagligen toleransen.
Citera
2016-03-05, 12:26
Medlem
skunkys avatar
Citat:

låg på ungefär 1000-1500 mg per dygn förut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto