2016-03-03, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Mjo, skapligt. Utan sover jag knappt alls.

Men prova! Typ en timme innan du lägger dig.

Fan vad gött att det funkar ändå! Du lär ju kunna höja dosen om du vill sova ännu bättre så att säga. Jag kör ju på 30 mg. Good stuff.
Citera
2016-03-03, 23:02
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Fan vad gött att det funkar ändå! Du lär ju kunna höja dosen om du vill sova ännu bättre så att säga. Jag kör ju på 30 mg. Good stuff.
Hehe, ja, tack för tipset kompis.

Tycker jag nästan vaknar med ett leende på morgonen och det var längesedan man upplevde.
Citera
2016-03-04, 00:48
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hehe, ja, tack för tipset kompis.

Tycker jag nästan vaknar med ett leende på morgonen och det var längesedan man upplevde.

Är det mirtazapin ni pratar om? Jag tycker kroppen tillslut vande sig och effekten blev inte lika bra när man skulle sova... första gången jag käkade det så däckade jag
Citera
2016-03-04, 09:05
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraut
Ska testa imorgon. Jag tar även Circadin (melatonin) just nu typ 1-2 timmar innan sängdags och det funkar ju men helvete vad dyra de är.

Det går att få direktverkande melatonin på licens, dessa är betydligt billigare, samt går på högkostnadsskyddet. Så det kan ju vara värt att ta upp med sin läkare.
Citera
2016-03-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fushigidane
Gick på voxra efter en mental krasch i samband med att farsan fick cancer och gick bort och blev tvungen att ta studieuppehåll och inte pallade att jobba för några år sedan. Började med Fluoxetin och, som jag sett att fler här berättat, gjorde det mig bara mer avtrubbad och tillbakadragen.

Med voxra ökade energin och livslusten. En bonus var att ämnesomsättningen ökade så jag gick ner i vikt. Jobbigt var dock att min libido ökade avsevärt så samlivet blev ytterst sporadiskt med hög frekvens. Jag har nog voxran att tacka för klamydian jag drog åt mig.

Efter 2 år trappade jag ut voxran och nu mår jag prima =)

Vad skönt att höra att du blivit bättre med voxran. Jag är inne på min fjärde vecka nu på 150 mg. Varit djupt ner i utmattningsdepression med noll energi och livslust. Känner inte mkt kan jag tycka ännu...men någon extra energi varje dag så jag tror dom hjälper men att jag får ge dom tid. Gick du upp i 300 mg ? Och var det svårt sluta med dom..jag funderar på att gå upp till 300 mg efter 4 veckor på 150 mg. Lite rädd för tabletter i övrigt men tänker att de ger mig mer energi till att komma på fötter.
Citera
2016-03-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fushigidane
Läkarna är nitiska när det gäller dygnsdoser på över 300 mg. Detta för att det finns evidens för att doser på över denna gräns medför avsevärd ökning av sannolikheten att patienten kan få mani utlöst. Det är inte toxiskt med dygnsdoser på 450 mg men i och med den förstärkta sannolikheten att utveckla mani bör det undvikas. Omfattande mani kan innebära att patienten kan få lida genom att olika beslut man tar under maniska faser kan försätta patienten i psykosociala och socioekonomiska problem. Många gånger kan omfattande mani kräva sluten psykiatrisk vård.

En omfattande litteraturstudie i USA har visat på att drygt 20-30% av patienterna som behandlas med voxra med dygnsdoser på över 300 mg/dygn i en urvalsgrupp har krävt sluten psykiatrisk vård till följd av utlösning av maniska tillstånd. I ungefär hälften av dessa fall räckte det att sänka dosen till den rekommenderade maxdosen på 300 mg för att de maniska episoderna ska klinga av.

Detta har medfört att vårdprogrammen som finns idag för behandling av voxra avråder starkt behandling med detta läkemedel med dygnsdoser på över 300 mg. Detta med stöd av dessa studier. Slutsatsen man har dragit är att man både besparar på personligt lidande för patienterna samt vårdplatser som annars skulle kunna nyttjas till patienter som verkligen behöver dem, där omotiverade höga doser av voxra inte tar upp platserna.

En genomgående mentalitet inom de psykiatriska vårdprogrammen i Sverige är att man i så stor utsträckning som möjligt ska undvika slutenvård orsakade av biverkningar från farmakoterapi - vilket jag tycker personligen är högst rimligt.

Jag ligger på 150 mg Voxra nu och ska kanske öka till 300 mg efter 4 veckor,inne på min fjärde vecka nu på 150 mg. Och det är för att jag har inte fått någon jätte vändning på energi och vilja att göra något. Är rätt långt ner i utmattningsdepression. Så därav kanske jag inte reagerat jätte mkt ännu på dom. Förra gången jag årovade blev jag jätte pigg på 150 mg men slutade fort med dessa då jag läste så mkt negativa saker om dom. Men nu har jag gett dom en chans då jag har svårt komma ens upp från sängen. Vågar man verkligen öka till 300 mg...när ni skriver om mani..men tror förståss inte jag får mani med tanke på hur slut jag är..
Citera
2016-03-04, 14:44
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollydorisen
Jag ligger på 150 mg Voxra nu och ska kanske öka till 300 mg efter 4 veckor,inne på min fjärde vecka nu på 150 mg. Och det är för att jag har inte fått någon jätte vändning på energi och vilja att göra något. Är rätt långt ner i utmattningsdepression. Så därav kanske jag inte reagerat jätte mkt ännu på dom. Förra gången jag årovade blev jag jätte pigg på 150 mg men slutade fort med dessa då jag läste så mkt negativa saker om dom. Men nu har jag gett dom en chans då jag har svårt komma ens upp från sängen. Vågar man verkligen öka till 300 mg...när ni skriver om mani..men tror förståss inte jag får mani med tanke på hur slut jag är..

Det här med manin är ju faktiskt när man går över 300 mg, och det är ganska olika när man har observerat det - kan röra sig om doser över 450 mg innan en del blir maniska, så det ska inte var någon fara - särskilt inte eftersom du verkar ha en del problem med dopamin och norepinefrin just nu.

Fråga bara läkaren och se vad hon säger - är mycket möjligt att hon håller med och höjer dosen på STUBERTEN! : )
Citera
2016-03-04, 16:07
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det går att få direktverkande melatonin på licens, dessa är betydligt billigare, samt går på högkostnadsskyddet. Så det kan ju vara värt att ta upp med sin läkare.

Ok ja ska höra.. Läkaren jag träffade idag var i princip en praktikan. - Han utbildade sig och hade en 2 månaders "tjänst/praktik" på psykiatriska mottagningen.

Jag sa iaf att jag hade tänkt börja med mirtazapin igen 15mg pch fortsätta med voxran 300mg. Ger 15mg någon effekt? Jag tänkte det kanske ger mer effekt med dem ihop då jag mest känner mig piggare på voxran och har lite mer "ta mig för" känsla jag orkar ta tag i saker helt enkelt.
Citera
2016-03-04, 19:15
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident

Det där ska jag ta upp nästa receptförnyelse. Tack för tipset. Nu finns dock Circadin men det är alldeles för låg dos och depå så värdelöst.
Citera
2016-03-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det här med manin är ju faktiskt när man går över 300 mg, och det är ganska olika när man har observerat det - kan röra sig om doser över 450 mg innan en del blir maniska, så det ska inte var någon fara - särskilt inte eftersom du verkar ha en del problem med dopamin och norepinefrin just nu.

Fråga bara läkaren och se vad hon säger - är mycket möjligt att hon håller med och höjer dosen på STUBERTEN! : )

Ja du har säkert rätt. Och som sagt är jag ju rätt långt ner i utmattningen så därför ger jag dessa en chans. Vanliga SSRI har inte riktigt fungerat. Det är sagt att jag ska höja efter 3-4 veckor men jag är lite piller rädd haha
Citera
2016-03-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dollydorisen

Du vinner ingenting
på att gå upp till 300 mg Voxra.

Stövel-Anders
Citera
2016-03-05, 14:26
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Du vinner ingenting på att gå upp till 300 mg Voxra.

Stövel-Anders

Och hur vet du det? Det är ju ofta individuellt hur hög dos man behöver av ett preparat.

Dessutom så är det ju *dubbelt* så hög dos som hon har nu, så det skulle ju mycket väl kunna ge nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in