2016-02-08, 20:41
Medlem
Hallå alla klockkännare! Är akribosklockorna något att ha? Tycker klockor med månfas är sjukt snygga(typ den här http://www.uret.se/akribos-xxiv-gulguldstonad-lader-o4000-mm-p-73957.html ) Men då budgeten inte är så stor ~2tusen och dessa är de enda med månfas jag kan hitta till det priset undrar jag om det är köpvärt eller om det finns någon annan klocka ni rekommenderar?
Tacksam för svar!
Ha d gott
Citera
2016-02-10, 07:38
Medlem
wreckinggirls avatar
^^^ Nej jag tror att de är skräp, tyvärr.

Här har du några Orient: http://www.creationwatches.com/products/search/results.html?keyword=moon

Den här snubben har gott rykte på en del forum, i varje fall för några år sedan - jag har inte koll på honom längre. Sortimentet skiftar lite, så man får kika in med några veckors mellanrum och kolla vad han har. Han har en del månfas ibland iaf: http://www.ebay.co.uk/sch/trusthonestman/m.html?ssPageName=STRK%3AMEFSXS%3AMESOI&_trksid=p2 053788.m1543.l2654
Citera
2016-03-03, 21:38
Medlem
Farbror Fazers avatar
Tjenare alla glada. Har knappt ägt klockan i en månad och börjar redan sukta efter nya att klicka hem. Fastnade för Orient Mako som är en skitsnygg klocka och rätt billig för att vara automat, tänkte att den kan vara bra för att prova. Även sugen på att slänga på ett natoband på den.

Hur är det med att beställa klockor från t.ex. amazon.co.uk? Kan man vara säker på att man alltid får en fabriksny vara? Där finns Makon med gummiband för ca tusenlappen så det blir rätt billigt att knipa den och slänga på ett annat band. Den är även ganska billig på creationwatches.com, vad har ni för erfarenheter där ifrån?

Vore ju skönare att köpa direkt från en seriös sida än att gå via ebay/amazon.
Citera
2016-03-03, 22:27
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Tjenare alla glada. Har knappt ägt klockan i en månad och börjar redan sukta efter nya att klicka hem. Fastnade för Orient Mako som är en skitsnygg klocka och rätt billig för att vara automat, tänkte att den kan vara bra för att prova. Även sugen på att slänga på ett natoband på den.

Hur är det med att beställa klockor från t.ex. amazon.co.uk? Kan man vara säker på att man alltid får en fabriksny vara? Där finns Makon med gummiband för ca tusenlappen så det blir rätt billigt att knipa den och slänga på ett annat band. Den är även ganska billig på creationwatches.com, vad har ni för erfarenheter där ifrån?

Vore ju skönare att köpa direkt från en seriös sida än att gå via ebay/amazon.

http://www.seriouswatches.com/orient.html kan du få Mako för €150, då är den på länk tror jag. Finns även Mako II där om du är intresserad.

Mako (ettan, har inte testat tvåan) är en bra klocka och mycket prisvärd. Den sticker ut lite mer utseendemässigt än t.ex. SKX007. Har bra lume och jag tycker den är skön att bära. Brukar köra den på nato som beater. Bara att skölja av klockan och tvätta bandet om nån spiller öl på den eller nåt.
Citera
2016-03-03, 22:43
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
http://www.seriouswatches.com/orient.html kan du få Mako för €150, då är den på länk tror jag. Finns även Mako II där om du är intresserad.

Mako (ettan, har inte testat tvåan) är en bra klocka och mycket prisvärd. Den sticker ut lite mer utseendemässigt än t.ex. SKX007. Har bra lume och jag tycker den är skön att bära. Brukar köra den på nato som beater. Bara att skölja av klockan och tvätta bandet om nån spiller öl på den eller nåt.

Hade missat att det fanns en Mako II, trots att jag läste något om det och har googlat runt på "new mako". Hittade bara USAversionen av Makon.

Vad exakt skiljer de två? Bör man absolut lägga ut lite extra deg och knipa 2an om det blir att man köper en? Har inte ens testat ett natoband på mina små handleder så jag ska inte hoppa för långt i förväg i tankarna
Citera
2016-03-14, 01:42
Medlem
Hej! Vill köpa en dykarklocka under 2k och har tittat lite på Orient Mako och några Seiko 5. Orient Mako finns inte med länkband på creationwatches och jag vill helst beställa från något ställe där leveranstiden inte är längre än en vecka! Vilken klocka och sida borde jag beställa ifrån? Har även kollat på Echo-drive klockorna men har ingen aning om vilka som är bra/dåliga!
Citera
2016-03-14, 11:09
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Hade missat att det fanns en Mako II, trots att jag läste något om det och har googlat runt på "new mako". Hittade bara USAversionen av Makon.

Vad exakt skiljer de två? Bör man absolut lägga ut lite extra deg och knipa 2an om det blir att man köper en? Har inte ens testat ett natoband på mina små handleder så jag ska inte hoppa för långt i förväg i tankarna

Nytt urverk (som har möjlighet till manuell uppdragning och hackning), samt att den bara har en krona istället för två. Hackning är alltså att du kan stanna sekundvisaren genom att dra ut kronan, på klockor utan hackning är det lite knepigt att ställa sekundvisaren eftersom du behöver hålla emot den..

Nato-band är inget problem även för små handleder, däremot blir ju klockan lite tjockare med det..

Citat:
Ursprungligen postat av yakamoko
Hej! Vill köpa en dykarklocka under 2k och har tittat lite på Orient Mako och några Seiko 5. Orient Mako finns inte med länkband på creationwatches och jag vill helst beställa från något ställe där leveranstiden inte är längre än en vecka! Vilken klocka och sida borde jag beställa ifrån? Har även kollat på Echo-drive klockorna men har ingen aning om vilka som är bra/dåliga!

Orient kan du hitta på: http://www.seriouswatches.com/orient.html#/page/1 dock har jag inte själv beställt därifrån, men såg på KS att de skulle vara ok.

Vilken klocka du ska ha behöver du komma på själv. Mako är en prisvärd klocka, men det är de flesta SEIKO-modellerna också. Välj en du tycker är snygg med de funktioner du vill ha helt enkelt! Jag gillar att ha olika färger på klockorna, så då blir ju Mako och en del lite ovanligare Seiko (som Alpinist) spännande.
Citera
2016-03-15, 12:47
Medlem
Rippless avatar
Jag fick en Omega-klocka av min morfar som jag använde frekvent ett tag. Sen så slutade jag bara använda den över en sommar, och sen dess har den bara legat och dammat. Det är en Constellation från -79 i guld, så det är en bra klocka.

Tänkte börja använda den nu igen, men jag tycker det är så jävla obekvämt. Det skaver, känns för löst eller för trångt, i vägen, opassande... Jag har alltid haft den på vänster, bara för att det är "där man ska han den". Av någon anledning testade jag att ha den på höger nu. Där sitter den bättre. Min högra handled är tjockare och fyller därför ut bandet bättre. Den håller sig på plats utan att vara för åtstramad.

Men jag är dubbelhänt, så jag skriver med vänster men gör allt annat med höger. Så hur jag än gör kommer klockan vara i vägen.

Hur ska man tänka egentligen? Bekvämt eller finess? Hur hade ni resonerat?
Citera
2016-03-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag fick en Omega-klocka av min morfar som jag använde frekvent ett tag. Sen så slutade jag bara använda den över en sommar, och sen dess har den bara legat och dammat. Det är en Constellation från -79 i guld, så det är en bra klocka.

Tänkte börja använda den nu igen, men jag tycker det är så jävla obekvämt. Det skaver, känns för löst eller för trångt, i vägen, opassande... Jag har alltid haft den på vänster, bara för att det är "där man ska han den". Av någon anledning testade jag att ha den på höger nu. Där sitter den bättre. Min högra handled är tjockare och fyller därför ut bandet bättre. Den håller sig på plats utan att vara för åtstramad.

Men jag är dubbelhänt, så jag skriver med vänster men gör allt annat med höger. Så hur jag än gör kommer klockan vara i vägen.

Hur ska man tänka egentligen? Bekvämt eller finess? Hur hade ni resonerat?

Det är en vanesak! I början tyckte jag min klocka var tung och otymplig. Nu är det knappt att jag känner av klockan.
Har du läderband eller länk! Har du länk kan du gå till en urmakare och få den justerad. Tänk bara på att praxis är att du skall kunna få in ett finger mellan länk och handled.
Din klocka är värd ett bättre öde än att ligga och samla damm.
Citera
2016-03-15, 13:28
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Det är en vanesak! I början tyckte jag min klocka var tung och otymplig. Nu är det knappt att jag känner av klockan.
Har du läderband eller länk! Har du länk kan du gå till en urmakare och få den justerad. Tänk bara på att praxis är att du skall kunna få in ett finger mellan länk och handled.
Din klocka är värd ett bättre öde än att ligga och samla damm.

Jag antar att det är så. Nu har jag den på högra handleden och märker knappt av den. Jag tror nog att jag helt enkelt hör till dem man tycker är lite knepigare: de med klockan på höger.

Jag har läderband. Jag har tidigare haft den snäppet hårdare spänt än nu (på vänstern) och haft klockan bakom handledsknölen. Nu har jag klockan framför knölen lite lösare.

Det tar emot att ha den på höger bara, känns efterblivet. Men det är nog en vanesak att inte ha den på vänster.
Citera
2016-03-15, 18:58
Medlem
Behöver köpråd. Har aldrig haft en klocka innan men har nu bestämt för mig att lägga ner en slant på att köpa en. Jag vill ha en stilren klocka som fungerar casual till sommaren ute osv. Har budget runt 2k. Vet absolut inte vilka klockmärken som gäller därför jag är lite lost just i detta.

Jag ogillar stora klockor med metallband så skulle föredra läder. Jag har kollat på gant klockor men är det ett märke man kan lita på? Jag bryr mig inte vilken slags klocka det är inuti bara den funkar och ser bra ut.
Förslag?
Citera
2016-03-15, 19:15
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1989
Behöver köpråd. Har aldrig haft en klocka innan men har nu bestämt för mig att lägga ner en slant på att köpa en. Jag vill ha en stilren klocka som fungerar casual till sommaren ute osv. Har budget runt 2k. Vet absolut inte vilka klockmärken som gäller därför jag är lite lost just i detta.

Jag ogillar stora klockor med metallband så skulle föredra läder. Jag har kollat på gant klockor men är det ett märke man kan lita på? Jag bryr mig inte vilken slags klocka det är inuti bara den funkar och ser bra ut.
Förslag?

Gjorde en enkel sökning på Uret.se bland Citizen, Seiko och Certina med läderband och upp till 2000. Valde batteriklocka eftersom det är lite enklare för dig om du inte bryr dig om innehållet.

http://www.uret.se/watchfinder.html#!find/price=0,2000,0&movement_type=100&gender=90&bracele t_material=30&brand=282,285,308&s=0&d=0&p=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in