Citat:
Ursprungligen postat av
ludde1989
Behöver köpråd. Har aldrig haft en klocka innan men har nu bestämt för mig att lägga ner en slant på att köpa en. Jag vill ha en stilren klocka som fungerar casual till sommaren ute osv. Har budget runt 2k. Vet absolut inte vilka klockmärken som gäller därför jag är lite lost just i detta.
Jag ogillar stora klockor med metallband så skulle föredra läder. Jag har kollat på gant klockor men är det ett märke man kan lita på? Jag bryr mig inte vilken slags klocka det är inuti bara den funkar och ser bra ut.
Förslag?
Daniel Wellington brukar många köpa som en första klocka. Stilren design men inget erkänt kvalitetsur. Å andra sidan kostar de typ 1000 kr så det kanske är en bra start. Annars har Gant stilrena, har några kompisar som har klockor från Gant som verkar fungera dugligt. Skagen gör snygga klockor också.
Men om din budget är 2000 och kanske lite mer så bör du satsa på en Seiko eller Certina. Varför inte köpa en begagnad kvalitetsklocka? Finns automatiska ur för 2000 kr och uppåt som har gjort sitt jobb i 30-40 år. Det är dessutom väldigt snygga klockor.
Här är ett exempel på en vintage-klocka till ett bra pris.