2016-03-15, 20:06
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1989
Behöver köpråd. Har aldrig haft en klocka innan men har nu bestämt för mig att lägga ner en slant på att köpa en. Jag vill ha en stilren klocka som fungerar casual till sommaren ute osv. Har budget runt 2k. Vet absolut inte vilka klockmärken som gäller därför jag är lite lost just i detta.

Jag ogillar stora klockor med metallband så skulle föredra läder. Jag har kollat på gant klockor men är det ett märke man kan lita på? Jag bryr mig inte vilken slags klocka det är inuti bara den funkar och ser bra ut.
Förslag?

Daniel Wellington brukar många köpa som en första klocka. Stilren design men inget erkänt kvalitetsur. Å andra sidan kostar de typ 1000 kr så det kanske är en bra start. Annars har Gant stilrena, har några kompisar som har klockor från Gant som verkar fungera dugligt. Skagen gör snygga klockor också.

Men om din budget är 2000 och kanske lite mer så bör du satsa på en Seiko eller Certina. Varför inte köpa en begagnad kvalitetsklocka? Finns automatiska ur för 2000 kr och uppåt som har gjort sitt jobb i 30-40 år. Det är dessutom väldigt snygga klockor.

Här är ett exempel på en vintage-klocka till ett bra pris.
Citera
2016-03-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Daniel Wellington brukar många köpa som en första klocka. Stilren design men inget erkänt kvalitetsur. Å andra sidan kostar de typ 1000 kr så det kanske är en bra start. Annars har Gant stilrena, har några kompisar som har klockor från Gant som verkar fungera dugligt. Skagen gör snygga klockor också.

Men om din budget är 2000 och kanske lite mer så bör du satsa på en Seiko eller Certina. Varför inte köpa en begagnad kvalitetsklocka? Finns automatiska ur för 2000 kr och uppåt som har gjort sitt jobb i 30-40 år. Det är dessutom väldigt snygga klockor.

Här är ett exempel på en vintage-klocka till ett bra pris.
Har ändrat lite uppfattning och är mera ute efter en toolwatch till casual användning och har blivit rekommenderad denna http://i908.photobucket.com/albums/ac285/exthor2/Watchtime/SeikoSNZH55K1/SNZH55K1_02.jpg

Det ska vara ett märke som är bra va?
Citera
2016-03-15, 23:35
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Har ändrat lite uppfattning och är mera ute efter en toolwatch till casual användning och har blivit rekommenderad denna http://i908.photobucket.com/albums/ac285/exthor2/Watchtime/SeikoSNZH55K1/SNZH55K1_02.jpg

Så du vill ha metallänk? Seiko är ett bra märke. Det är billigt då det inte har fått någon statussymbol.
Citera
2016-03-16, 00:52
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Så du vill ha metallänk? Seiko är ett bra märke. Det är billigt då det inte har fått någon statussymbol.

Inte fått någon statussymbol hos vem då? Har bara hört gott om seiko av genuint klockintresserade.
Citera
2016-03-16, 03:02
Medlem
Citat:
Jag är inte ute efter att få någon status det låter ju löjligt vill ha en fungerande klocka som ser bra ut och är från ett bra märke. Seiko verkar vara det kör på det!
Citera
2016-03-16, 09:39
Medlem
Citat:

Snygg klocka du länkade till. Gillar du den och priset passar dig, köp den. Seiko är ett bra och prisvärt märke!
Citera
2016-03-16, 10:10
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Inte fått någon statussymbol hos vem då? Har bara hört gott om seiko av genuint klockintresserade.

Jag kanske förmulerade mig dåligt. Seiko är rätt billigt, men man får riktigt bra grejer. Det är billigt på grund av att det inte har samma statusnivå som t.ex. Rolex, Omega, IWC osv. Samtidigt skulle "icke-klockintresserade" bli mer imponerade av en Gucciklocka än en Seiko så status säger egentligen inte mycket. Jag tycker Seiko är bra ur.
Citera
2016-03-16, 19:03
Medlem
Reevess avatar
Funderar att handla följande för vardagsbruk.
http://www.uret.se/longines-conquest-svart-stal-o41-mm-p-23057.html

Synpunkter på det?

Sedan funderar jag om det inte är bättre att köpa samma modell men med batteri istället för den självuppdragande. Det känns som att jag betalar alldeles för mycket för någonting som är oväsentligt. Hur resonerar ni?
Citera
2016-03-16, 19:49
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Funderar att handla följande för vardagsbruk.
http://www.uret.se/longines-conquest-svart-stal-o41-mm-p-23057.html

Synpunkter på det?

Sedan funderar jag om det inte är bättre att köpa samma modell men med batteri istället för den självuppdragande. Det känns som att jag betalar alldeles för mycket för någonting som är oväsentligt. Hur resonerar ni?

Bra val! Jag tänker tvärtom gällande urverket. Är det ett vanligt kvartsverk finns det ingen anledning att betala så mycket för det. Ska det vara kvarts ska det i så fall vara high end (typ Rolex Oysterquartz eller Grand Seiko), inte något vanligt standardverk.
Citera
2016-03-16, 19:57
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Bra val! Jag tänker tvärtom gällande urverket. Är det ett vanligt kvartsverk finns det ingen anledning att betala så mycket för det. Ska det vara kvarts ska det i så fall vara high end (typ Rolex Oysterquartz eller Grand Seiko), inte något vanligt standardverk.

Okej, intressant. Jag har hört att batteri är mer exakta än självuppdragande, samtidigt som det är billigare. Så jag förstår verkligen inte varför man skulle välja att betala mer för självuppdragande. Men jag antar att det är för det enda som kvarstår; just att den är av sådan typ. Korrekt?
Citera
2016-03-16, 20:24
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Okej, intressant. Jag har hört att batteri är mer exakta än självuppdragande, samtidigt som det är billigare. Så jag förstår verkligen inte varför man skulle välja att betala mer för självuppdragande. Men jag antar att det är för det enda som kvarstår; just att den är av sådan typ. Korrekt?

Korrekt. Det är lite som att köpa ett handmålat porträtt jämfört med ett förstorat foto. Blir inte lika exakt men är något med en annan känsla. Huvudsaken är att du köper en klocka som du trivs med. Är mekaniska ur inget för dig så köp en batteriklocka! Det är en snygg klocka oavsett
Citera
2016-03-16, 20:41
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Korrekt. Det är lite som att köpa ett handmålat porträtt jämfört med ett förstorat foto. Blir inte lika exakt men är något med en annan känsla. Huvudsaken är att du köper en klocka som du trivs med. Är mekaniska ur inget för dig så köp en batteriklocka! Det är en snygg klocka oavsett

Då förstår jag tänket bakom. Jag är inte särskilt intresserad av klockor sedan tidigare, men intresset har börjat krypa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in