2016-03-03, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Du måste ha mycket att göra om du ska sörja precis alla på jordklotet som dör...äh...sanningen
är väl att du inte sörjer en enda en som dör omkring dig, huvudsaken är väl att du själv inte gör det! Jennifer Nilsson är känd och många har tyckt om hennes konstnärsskap medans hon levde, och då är det inte konstigt om dom sörjer henne nu när hon strukit med. Jag sörjer henne för att hon också verkade vara en snäll människa....gillade hundar om inte annat....

Josefin... inte Jennifer, J o s e f i n. Nä, jag tror dig inte. Man kan sörja personer man känner. Ni sörjer henne som konstnär, det är faktiskt en skillnad.
Citera
2016-03-03, 09:30
Medlem
Cleopatra999s avatar
Har hört av en gotländska att Josefin hade bröstcancer..
Citera
2016-03-03, 09:56
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Ca 1500 personer tar i Sverige livet av sig varje år (drygt fyra personer varje dag). Det är en chockerande hög siffra som man nästan inte vill tro på, det beror delvis på att man talar så tyst om den.
Nyligen tog ett halvvuxet barn från en familj jag känner väl livet av sig, det var en katastrof för alla.
Men man talade inte om att det var ett självmord, detta stod inte (naturligtvis inte) i dödsannonsen, berördes aldrig vid kondoleanserna (naturligtvis inte), det sopas skamset under mattan.
Jämför med dödsolyckorna i trafiken ! som är ca 600 per år (här är jag osäker, vet bara att siffran är mycket lägre än vid självmorden), här skriker man högt och vidtar alla möjliga åtgärder för att siffran ska sjunka och färre köra ihjäl sig.
Beträffande mörkertal vid suicid är man överens om att vissa singelolyckor där t ex den ensamme föraren med hög alkoholhalt i blodet som kraschat in i en bergvägg troligen tagit sitt liv på detta sätt. Men det registreras som en olycka.

Tycker du? Jag tycker att det är konstigt att det inte är fler, med tanke på hur fullständigt vidriga vi människor är mot varandra.

Nu vet jag inte om JN:s situation specifikt, men jag finner det inte det allra minsta svårt att tro på det - skulle det vara fallet att hon faktiskt har tagit livet av sig.
Citera
2016-03-03, 09:57
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Du måste ha mycket att göra om du ska sörja precis alla på jordklotet som dör...äh...sanningen
är väl att du inte sörjer en enda en som dör omkring dig, huvudsaken är väl att du själv inte gör det! Jennifer Nilsson är känd och många har tyckt om hennes konstnärsskap medans hon levde, och då är det inte konstigt om dom sörjer henne nu när hon strukit med. Jag sörjer henne för att hon också verkade vara en snäll människa....gillade hundar om inte annat....

Hon är ingen som är känd för dig iaf!
Citera
2016-03-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Tycker du? Jag tycker att det är konstigt att det inte är fler, med tanke på hur fullständigt vidriga vi människor är mot varandra.

Nu vet jag inte om JN:s situation specifikt, men jag finner det inte det allra minsta svårt att tro på det - skulle det vara fallet att hon faktiskt har tagit livet av sig.

Fast är det inte så att egoistiska och empatistörda människor nästan alltid är de som tar sina liv?
Det måste vara jäkligt svårt att göra något sådant om man har minsta lilla stöd i sin omgivning och inte är sinnessjuk.

För mig måste man vara en vidrig människa om man tar sitt liv utan att vara i rännstenen och hatad av precis alla.
Citera
2016-03-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Jag delar inte din eller samhällets inställning

Jag kanske har fel men jag upplever det som du har en alldeles förfärlig kvinnosyn. Det finns väl inget som rättfärdigar en man att först slå en kvinna och sedan förfölja henne till den grad att han får ett beslut om kontaktförbud.

Ingen kvinna går väl frivilligt in i en relation med vetskap om att hon ska bli slagen och förföljd. Psykopater som misshandlar kvinnor är ofta väldigt charmerande i inledningen av relationen och visar inte sitt rätta jag förrän senare.

Vi står tydligen väldigt långt ifrån varandra i den här frågan och jag avslutar därför dialogen här.
Citera
2016-03-03, 11:05
Medlem
" Josefin Nilssons dödsorsak är ännu oklar.
Nu ska hennes kropp obduceras för att få svaret på varför hon plötsligt avled.
– Vi är helt ovetande om allting faktiskt, säger hennes mamma."

http://www.expressen.se/noje/nu-ska-...a-dodsorsaken/
Citera
2016-03-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Nä, jag tror dig inte. Man kan sörja personer man känner. Ni sörjer henne som konstnär, det är faktiskt en skillnad.

Jo, det stämmer...jag själv har hört henne sjunga och tyckt hon sjungit väldigt bra, men inte tänkt så mycket mer på själva artisten bakom egentligen. Så får man läsa i tidningarna vad som har hänt, att det var hon som sjöng det man har gillat...att hon inte hade varit någon elak människa...att hon hade haft det tufft...att hon bara hade varit ute och gått med sin syster och sin hund, gått och lagt sig för en lur, och inte vaknat upp igen, inte ålderstigen direkt, kommer helt oväntat. Det är skrämmande, man vill inte det ska hända någon nära och kära direkt..och till råga på allt...fy vad fruktansvärt hemskt för hennes närmaste familj, föräldrarna mister sitt barn, och systern Marie, som bor hos henne för att hjälpa till, är skör sedan tidigare...vilket fasansfullt öde för anhöriga! Hade det varit helt okända människor det var fråga om hade i alla fall jag också känt det var sorgligt och mått dåligt av att andra råkat ut för sådant elände. Detta berör, vem det än är frågan om!!
Senast redigerad av Trapizo 2016-03-03 kl. 12:24.
Citera
2016-03-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Fast är det inte så att egoistiska och empatistörda människor nästan alltid är de som tar sina liv?
Det måste vara jäkligt svårt att göra något sådant om man har minsta lilla stöd i sin omgivning och inte är sinnessjuk.

För mig måste man vara en vidrig människa om man tar sitt liv utan att vara i rännstenen och hatad av precis alla.

Om du har den föreställningen om självmord så har du endast sett samhällets bästa sida och växt upp under andra former än dessa människor. Det tyder endast på ignorans. Det finns de med bipolär sjukdom, förstår du vad detta innebär? Läs på innan du uttalar dig nästa gång. Om du vill ha en diskussion så kan jag bemöta dig i detta, det är dock inget du själv kommer att vinna på.
Citera
2016-03-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Om du har den föreställningen om självmord så har du endast sett samhällets bästa sida och växt upp under andra former än dessa människor. Det tyder endast på ignorans. Det finns de med bipolär sjukdom, förstår du vad detta innebär? Läs på innan du uttalar dig nästa gång. Om du vill ha en diskussion så kan jag bemöta dig i detta, det är dock inget du själv kommer att vinna på.

Du missförstår totalt vad jag skrev. Nej, det är inte synd om psykiskt sjuka människor som VÄGRAR försöka utveckla sig själva som människor, utan bara tycker synd om sig själva och tar kemiska droger för att slippa känslor och sedan begår självmord trots stöd från omgivningen.
Börja se dig om efter varma, medkännande människor som ger av sig själva så förstår du skillnaden.

Att det är tragiskt är inte samma sak som att det är rätt eller ens förståeligt att begå självmord.

TILLÄGG: Jag kan på ett mänskligt plan möjligtvis känna medkänsla på ett djupare plan med enskilda individer som har fruktansvärda liv där de aldrig någonsin får kärlek eller närhet och inte upplevt minsta förståelse från andra osv. Men det är så få som har det så illa som tur är.
Senast redigerad av staffanwestberg 2016-03-03 kl. 12:28.
Citera
2016-03-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Menar du allvar eller ?
Det här är nog ett av de mest korkade inlägg jag läst

Vad är "korkat"?

Om du kan vara lite konkret tack.
Citera
2016-03-03, 12:31
Medlem
lossnuss avatar
Begå självmord är nog det svåraste man kan göra och det är den absolut sista utvägen för den som gör det. Det har ingenting att göra med synd om, egoism, lathet, osv. Du är en naiv stackars vilse i pannkaka troll
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Du missförstår totalt vad jag skrev. Nej, det är inte synd om psykiskt sjuka människor som VÄGRAR försöka utveckla sig själva som människor, utan bara tycker synd om sig själva och tar kemiska droger för att slippa känslor och sedan begår självmord trots stöd från omgivningen.
Börja se dig om efter varma, medkännande människor som ger av sig själva så förstår du skillnaden.

Att det är tragiskt är inte samma sak som att det är rätt eller ens förståeligt att begå självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in