2019-03-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldspade
https://minfil.com/Y4pdM4T5m0/Svea_h..._2154-98_1_pdf

Varsågod här är 1997 års dom från Hovrätt och Tingsrätt i ett och samma dokument rörande Örjans brott mot Josefin.

Några punkter jag finner intressanta;
1. En nämndeman var skiljaktig i Hovrätten och ville fastställa Tingsrättens dom.
2. Örjan frias i Hovrätten för två misshandlar som han dömdes för i tingsrätten. Det jag finner intressant är att i domskälen för dessa misshandlar i Hovrätten framkommer att Örjan ”tillagt följande”. Detta innebär alltså att han i Hovrätten kommit med nya uppgifter, vilket enligt mig inte ger särskilt mycket trovärdighet. För mig framstår det snarare som att Örjan och hans advokat Tomas Martinsson analyserat tingsrättens dom och sedan ”rättat” historien för att passa Örjans ändamål... En av dessa misshandlar var dessutom exta allvarlig (knivskäring)
3. Under ”Påföljd” i Hovrätten finner man resonemangen som förs för att han inte ska dömas till fängelse trots att det rör sig om artbrott. Där framkommer att det varit stor medial uppmärksamhet som orsakat honom stora problem (buhu snyft å så synd om dig...), bl.a. demonstrationer utanför Dramaten (som nu) samt mordhot som gör att inga kollegor vågar stå på scen med honom. Därför får han inte fängelse och det jag blir mest konfunderad över är;
- Var kan man läsa om dessa demonstrationer?
- Skälen att han lidit problem på jobbet tycks ha försvunnit förvånande fort då han sedan dess stått på scen på Dramaten tämligen obehindrat. Min analys efter att ha läst domen är att Dramaten och media givetvis måste ha haft kännedom om domen (m a a demonstrationer). Jag hoppas att dessa personer nu rannsakar sig själva hårt som lät det rinna ut i sanden och låta Josefin stå så ensam som hon var.

Då domen inte fanns i digitala register fick jag pynta ut en hundring, men jag bidrar så gärna till att detta kommer upp till ytan. Så ta del! Gör vad ni vill, läs för er själva eller sprid till media.
Tusen tack- och ja Thomas Martinsson var hans advokat. Smart upplägg av av Thomas o Örjan R.
Citera
2019-03-26, 15:37
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ok.
Så det du skriver innebär att Ulf Lundell ljuger om att JN spridit intimiteter gällande sexuellt umgänge dem emellan, är det rätt tolkat av mig?

Ja, Ulf påstår att han läser om att hon sagt det i medierna.
Men det finns ingenstans att läsa om det.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...en--om-josefin

Däremot ville han att hon skulle sjunga som som en tillgjord flickunge a la Lisa Ekdahl,
det gick inte Josefin med på.Hon berättade om detta i medierna.

Citat:
Josefin Nilsson påstod i intervjuer att det berodde på att Lundell ville att hon skulle sjunga med flickröst och inte som en mogen kvinna.
– Han blev så jävla arg, berättade Josefin Nilsson.
Rent skitsnack, menade Ulf Lundell.
På sin hemsida förklarade han att orsaken var att tonarten A var för svår för Josefin.

Ulf är ju känd för att vara en enveten rättshaverist, med hämndbegär och ett förakt mot
kvinnor så..

Journalister frågar Josefin om detta, som han skriver om i sin låt.
Josefin har alltså inte haft ihop det med Ulf.

Citat:
I låten påstås det att du i media sagt att samarbetet sprack för att du inte ville ligga med honom. Jag kan inte hitta något sånt. Har du sagt det?
– Nej.
Senast redigerad av cece123 2019-03-26 kl. 15:39.
Citera
2019-03-26, 16:08
Avstängd
När ska folk, framför allt kvinnor lära sig att hålla sig ifrån dessa aggresiva och starka män? Den här Ramberg är väl redan straffad för detta eller duger inte det för böbeln?

Det stora problemet är att folk inte kan hantera eller hålla sig borta från män som Ramberg. Dessa män är dessutom ofta väldigt intelligenta eller kreativa, ibland även genier. Helt oemotståndliga för en del människor och dom låter dessa män (och ibland kvinnor) gör vad som helst med dom.

Det är egentligen inte Ramberg som är sjuk, det är dom som tillåter eller älskar honom.

Visst är det tragiskt för dessa människor som hamnar i detta märkliga kärlek eller beroendehelvete av män eller kvinnor lik Ramberg. Dessa människor har dock av fri vilja valt helvetet, dom lämnar det mycket motvilligt och gör dom det så hittar dom snart något liknande igen. Det är kanske dags att erbjuda dessa svaga människor lite hjälp, vård, "avgiftning", uppfostran?

Jag förstår att det nu är "hemskt" med folk som Ramberg men håll er då borta. Låt dessa göra vad dom ofta gör mycket bra som att leda, skapa och med extrem vilja och energi göra världen mer intressant. Ni bör inte bo ihop eller hamna i beroende av dessa människor och hur jävla svårt ska det vara att fatta. "Men jag älskar honom, han slår mig inte jämt och ofta är han så kärleksful, ingen är hetare i sängen, han är så smart ... jag kan inte, jag vill inte".
Citera
2019-03-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ok.
Så det du skriver innebär att Ulf Lundell ljuger om att JN spridit intimiteter gällande sexuellt umgänge dem emellan, är det rätt tolkat av mig?
Ulf Lundell var vid denna tid missbrukare, att sätta tilltro till hans många fantasi påståenden, visar bara på hur lite du vet om den mannen.
Ulf L har i sitt eget baggage en hel del trista ting, fråga Sannas mamma, och maria-pia-Boethius så kanske du får en rättvisare bild över denne filur.

Ulf,Kompis med Ö.R en gång i tiden. LIknande livsföring och samma brudgäng.
Ulf L bjöd ner Josefin till sig för att " skapa musik" - men som du förstår så blev det inget av detta, inte ens en fingertutt.
Ulf gav sin tolkning genom att skriva en låt, medan Josefin nog inte var intresserad av varken Ulf eller hans musik, Ulf sa att Josefin inte kunde sjunga på det vis han önskade. Ulf är nu en gång sådan, att han tolkar allt på sitt sätt, och i sin riktning...
Ulf Lundell ville mycket, men Josefin gav sig av.
Citera
2019-03-26, 16:18
Medlem
KaptenHundkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ulf Lundell var vid denna tid missbrukare, att sätta tilltro till hans många fantasi påståenden, visar bara på hur lite du vet om den mannen.
Ulf L har i sitt eget baggage en hel del trista ting, fråga Sannas mamma, och maria-pia-Boethius så kanske du får en rättvisare bild över denne filur.

Ulf,Kompis med Ö.R en gång i tiden. LIknande livsföring och samma brudgäng.
Ulf L bjöd ner Josefin till sig för att " skapa musik" - men som du förstår så blev det inget av detta, inte ens en fingertutt.
Ulf gav sin tolkning genom att skriva en låt, medan Josefin nog inte var intresserad av varken Ulf eller hans musik, Ulf sa att Josefin inte kunde sjunga på det vis han önskade. Ulf är nu en gång sådan, att han tolkar allt på sitt sätt, och i sin riktning...
Ulf Lundell ville mycket, men Josefin gav sig av.

Syftar du på den berömda flaskan? Har Lundell lagt hand på kvinnor? Att han lider av svår paranoid personlighetsstörning (kanske även schizofreni) är väl vida känt förvisso.
Citera
2019-03-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenHundkex
Har JN haft ihop det med Ulf Lundell - han ser ju än mer skräp ut en ÖR. Hon verkar ha haft en knepig smak och dragits till väldigt mycket äldre patrask.
Nej, Uölf bjöd henne till sig för att "skapa musik" men Josefin ville inte det som Ulf ville...i sin ynklighet så gör han om historien, och dessutom säger att hon inte kunde sjunga såsom han önskade-
vi vet alla vad det betyder, Josefin "dansade inte efter hans pipa"-
då gjorde Ulf L en nidlåt. Han är ju sådan, många kvinnor kan säkert intyga.
Men det handlar ju inte om honom, utan om Josefin, och nej hon hade inget ihop med filuren Lundell, dessutom är han en gammal kompis med Ö.R.
Citera
2019-03-26, 16:20
Medlem
För 20 år sedan dömdes Örjan Ramberg för misshandel och förföljelse av Josefin Nilsson. Han friades på vissa punkter i åtalet i hovrätten. I vad mån ÖR har varit inblandad i annan misshandel sedan dess kan åtminstone inte jag läsa mig till. Lena Ohlin fallet bör väl ha legat något samtida dvs åtminstone mer än 10 år sedan. JN gick vidare och hade enl Hannes Holm en lycklig tid tillsammans med honom under ca 3 år. JN's karriär fortsatte, om än med ett tilltagande missbruk vilket inte är speciellt ovanligt i artistvärlden. Nu gör SVT en "hyllningdokumentär" där i princip endast JN's syster Marie uttalar sig och helt öppet anklagar ÖR för att vara orsaken till hennes död. Inte någon läkare uttalar sig. Tidigare har samma syster strax efter dödsfallet sagt att JN dog av förstorat hjärta och bruk av starka mediciner. ÖR må ha varit en stor skitstövel, men att anklaga honom som orsak till hennes död 20 år senare är väl lite väl magstarkt. Vad ännu värre är att vår kulturminister Amanda Lind agerar utifrån denna dokumentär och kallar dramatens ledning till samtal kring ÖR's agerande 20 år tillbaka i tiden. Det ger ju signaler om att alla svenska skådespelare är misstänkta kvinnomisshandlare idag.
Citera
2019-03-26, 16:22
Medlem
KaptenHundkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Nej, Uölf bjöd henne till sig för att "skapa musik" men Josefin ville inte det som Ulf ville...i sin ynklighet så gör han om historien, och dessutom säger att hon inte kunde sjunga såsom han önskade-
vi vet alla vad det betyder, Josefin "dansade inte efter hans pipa"-
då gjorde Ulf L en nidlåt. Han är ju sådan, många kvinnor kan säkert intyga.
Men det handlar ju inte om honom, utan om Josefin, och nej hon hade inget ihop med filuren Lundell, dessutom är han en gammal kompis med Ö.R.

Aha - tack för info. Klokt av Josefin att inte beblanda sig med honom, det verkar ju inte gå så bra när han har ihop det med fruntimmer. Josefin hade ju en tämligen outnyttjad rockröst, så rätt puckat av honom att inte seriöst försöka få till en duett. Hennes stämma påminner lite om Sanne Salomonsens?
Citera
2019-03-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenHundkex
Syftar du på den berömda flaskan? Har Lundell lagt hand på kvinnor? Att han lider av svår paranoid personlighetsstörning (kanske även schizofreni) är väl vida känt förvisso.
Wannabee- Dylan, han har nog haft olika missbruk. Kvinnorna hans lär veta. +Hans kvinnor måste själva berätta. I boken Jack har han flyt på alla områden, numera är han rädd att någon kan råka titta in mot han fönster. Konstig prick, alltid varit o kommer att förbli.
Citera
2019-03-26, 16:27
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Samtidigt borde väl alla våldsamma människor sluta slåss i sina relationer för det är sannerligen inte bara begränsat till ett kön vilket länken längst ned visar. Det är faktiskt ett brott att utöva misshandel och Ramberg som är Nilssons ex blev också dömd för detta och i nuläget borde det väl vara gammal skåpmat som är rätt ointressant i dagsläget?

Samtidigt vet varken du eller jag eller någon annan vem som startade bråken i Rambergs och Nilssons forna relation men du kan ju inte kräva att män ska vända andra kinden till bara för att den som slår först eventuellt råkar vara kvinna?

Jag har haft praktgräl med min ex-hustru som var oerhört provocerande och jag har varsamt flyttat på henne när hon ställde sig framför ytterdörren.
Blir man slagen har man förstås rätt att skydda sig så man kan fly platsen.

Att Josefin hade olika problem kan inte försvara hans förtryck av henne i våld, skrift och överträdelse av besöksförbud.

Att det nu är "gammal skåpmat" beror på att hans namn och domen inte spridits av massmedia.
Då hade hans karriär var lika död för 20år sedan som Soran Ismaels är nu.

Nu är han 71 och han är inte längre "skyddsobjekt" för massmedia typ Soran.

Vad vet jag, du kanske är liten och klen men om en kvinna slår dig får du satsa på att ha en snabb flykt.
Har du inte psykproblem är du förstås aldrig mer i hennes närhet.

Kvinnofrid är så viktig för män. Rädda kvinnor vågar inte.
Citera
2019-03-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
För 20 år sedan dömdes Örjan Ramberg för misshandel och förföljelse av Josefin Nilsson. Han friades på vissa punkter i åtalet i hovrätten. I vad mån ÖR har varit inblandad i annan misshandel sedan dess kan åtminstone inte jag läsa mig till. Lena Ohlin fallet bör väl ha legat något samtida dvs åtminstone mer än 10 år sedan. JN gick vidare och hade enl Hannes Holm en lycklig tid tillsammans med honom under ca 3 år. JN's karriär fortsatte, om än med ett tilltagande missbruk vilket inte är speciellt ovanligt i artistvärlden. Nu gör SVT en "hyllningdokumentär" där i princip endast JN's syster Marie uttalar sig och helt öppet anklagar ÖR för att vara orsaken till hennes död. Inte någon läkare uttalar sig. Tidigare har samma syster strax efter dödsfallet sagt att JN dog av förstorat hjärta och bruk av starka mediciner. ÖR må ha varit en stor skitstövel, men att anklaga honom som orsak till hennes död 20 år senare är väl lite väl magstarkt. Vad ännu värre är att vår kulturminister Amanda Lind agerar utifrån denna dokumentär och kallar dramatens ledning till samtal kring ÖR's agerande 20 år tillbaka i tiden. Det ger ju signaler om att alla svenska skådespelare är misstänkta kvinnomisshandlare idag.

Haha, nej. Det ger signaler om att Dramaten inte bryr sig om vad medarbetare kan ha påtalat i många år. Om du vaknar upp ur drömmen till verkligheten så är HR-avdelningar inte till för medarbetare utan chefer. Det är därför som både chefer och vissa medarbetare kan utöva psykiskt våld på arbetstid. Nu vet jag inte om ÖR praktiserat detta på arbetstid förvisso, men om han gör det, så är det rätt att han får gå. Han verkar ju ha en förmåga att kunna brusa upp och det är inte bra i yrken där man ska trigga sådana känslor, fast bara kontrollerat. Kan han kontrollera sig på jobbet?

Den dagen HR gör sitt jobb och återigen är ett stöd för både ledning och medarbetare, då kommer skriverier som riskerar att skicka både chefer och medarbetare in i döden minska. Det behövdes tydligen ett kraftigt uppvaknande. Vi ser det ju på många arbetsplatser i media nu, även KI har problem och det offentliga är en stor soppåse fylld av sådan här skit. Som medarbetare ska man kunna gå till HR och berätta vad som sker och förvänta sig förändringar utan att riskera sitt jobb. Bergman borde ju aldrig få ha blivit chef till exempel. Den som har kända brister i hur de behandlar folk ska hållas långt borta från ledarjobb. Dramaten verkar vara en arbetsplats där man en gång för alla behöver respektera allas behov av trygghet på jobbet.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-26 kl. 16:33.
Citera
2019-03-26, 16:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Jag har haft praktgräl med min ex-hustru som var oerhört provocerande och jag har varsamt flyttat på henne när hon ställde sig framför ytterdörren.
Blir man slagen har man förstås rätt att skydda sig så man kan fly platsen.

Att Josefin hade olika problem kan inte försvara hans förtryck av henne i våld, skrift och överträdelse av besöksförbud.

Att det nu är "gammal skåpmat" beror på att hans namn och domen inte spridits av massmedia.
Då hade hans karriär var lika död för 20år sedan som Soran Ismaels är nu.

Nu är han 71 och han är inte längre "skyddsobjekt" för massmedia typ Soran.

Vad vet jag, du kanske är liten och klen men om en kvinna slår dig får du satsa på att ha en snabb flykt.
Har du inte psykproblem är du förstås aldrig mer i hennes närhet.

Kvinnofrid är så viktig för män. Rädda kvinnor vågar inte.

De allra flesta människor tycker inte om att slåss. Att slåss handlar oftast inte om att vara fysiskt starkare. Det handlar om att ha en skruv lös. Att slå någon betyder inte att man slår ner personen. Det går bra att riva personen med naglarna också.

Det är lättare sagt än gjort att lämna ett förhållande med en galen människa. Det gäller både män och kvinnor.

Våld ska aldrig förvaras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in