Citat:
Ursprungligen postat av
Y2W
Jag tyckte det var ett bra uttalande av Jimmie, det viktigaste är inte SD:s existens utan att politiken får genomslag. Det får den bevisligen nu.
Nej, attityden är inte bra och det är inte heller så att det jag trodde var SD:s politik får genomslag. Det är en avgrundsskillnad mellan M och SD, eller rättare sagt det som jag trodde var SD:s politik. Skillnaden är (som jag trott) ideologisk och det hör man alls inget från SD om längre. Finns skillnaden? Som jag förenklat uttryckt trott:
M är nyliberalister, som förfäktar öppna gränser, men just nu inser att vi måste ha en tillfällig paus i flyktingmottagandet. De är motståndare till nationalstaten.
SD (old style) anser att nationalstaten grundad på etnicitet ligger till grund för ett samhälle. Invandring måste därför alltid vara restriktiv.
Antingen har SD bytt kurs eller också smyger man med sin ideologi för att inte skrämma bort det folk som i tretti år matats med föreställningen om att nationalism och nationalstaten är något ont. Jag tror att de smyger, men kanske är jag naiv.