2016-03-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Då är vi tillbaka vid att precis allting som existerar i atomväg på jorden och på månen då är en ljuskälla. (Bara det finns energi som medför en temperatur över 0K)
Det vi alltså hittills kallat sekundära ljuskällor fast av reflektionsskäl.
Det blir inte korrekt rent språkligt. Så den definitionen duger inte.

Det är också så att ljus, om man definierar det som frekvenser mellan infrarött och ultraviolett överhuvudtaget inte uppkommer vid denna definition.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Alla kroppar med en temperatur över 0K är primära ljuskällor eftersom de avger svartkroppsstrålning. Sedan kan de också vara sekundära ljuskällor om de reflekterar ljus från någon annan källa.

Jo, en viss del av svartkroppsstrålningen är alltid synligt ljus. Hur stor andel beror på temperaturen. Vid låga temperaturer är andelen liten, men liten är inte samma sak som ingenting.

I alla tabeller jag hittar så behöver tempen upp i över 500K innan frekvenser inom det synliga ljuset uppstår.
Men jag är ingen expert, du kanske har nåt underlag som bekräftar det du säger?
Citera
2016-03-02, 22:26
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Jag brukar ganska sällan besöka den här tråden,
Hm, innebär det en höjning eller sänkning av den intellektuella nivån här inne?

Citat:
men visst, man får ta seden dit man kommer.
Det står dig fritt att göra det. Du är på ett anonymt forum så du behöver inte känna någon press att ta seden dit du kommer.
Citera
2016-03-02, 22:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
I alla tabeller jag hittar så behöver tempen upp i över 500K innan frekvenser inom det synliga ljuset uppstår. Men jag är ingen expert, du kanske har nåt underlag som bekräftar det du säger?

Du kan läsa mer om Plancks strålningslag här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Planck%27s_law

Observera figuren som visar fördelningen av strålning mellan olika våglängder vid olika temperaturer. Vid låga temperaturer förskjuts kurvans maximum mot längre våglängder, men kurvan är kontinuerlig och en mindre del av strålningen kommer fortfarande att vara synligt ljus.

Om det sedan står 0 eller något annat i en tabell beror på hur många decimaler det finns. Lite eller mycket lite är dock inte samma sak som ingenting.
Citera
2016-03-02, 22:48
Medlem
Citat:
Du kan läsa mer om Plancks strålningslag här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Planck%27s_law

Observera figuren som visar fördelningen av strålning mellan olika våglängder vid olika temperaturer. Vid låga temperaturer förskjuts kurvans maximum mot längre våglängder, men kurvan är kontinuerlig och en mindre del av strålningen kommer fortfarande att vara synligt ljus.

Om det sedan står 0 eller något annat i en tabell beror på hur många decimaler det finns. Lite eller mycket lite är dock inte samma sak som ingenting.

Om vi istället tar svenska Wikipedia så är kurvorna fler och passerar det synliga spektrat efter 500K. Menar du att kurvan för varje temperatur vänder ligaritmiskt mot 0, dvs alltid något över 0? Det blir en mycket märklig kurva.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svartkropp
Senast redigerad av Jhwh 2016-03-02 kl. 22:50.
Citera
2016-03-02, 22:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Om vi istället tar svenska Wikipedia så är kurvorna fler och passerar det synliga spektrat efter 500K. Menar du att kurvan för varje temperatur vänder ligaritmiskt mot 0, dvs alltid något över 0?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svartkropp

Om du tittar på Y-axeln i den figuren så är skalan logaritmisk. Den fortsätter alltså nedanför det som visas i bilden och strålningsintensitet "0" ligger oändligt långt nedanför. Även X-axeln är för övrigt logaritmisk.

Bilden i engelska Wikipedia som jag hänvisade till har däremot en vanlig linjär skala på både X-axeln och Y-axeln. Och då ser man att kurvorna går asymptotiskt mot 0.
Citera
2016-03-02, 23:28
Medlem
Citat:
Om du tittar på Y-axeln i den figuren så är skalan logaritmisk. Den fortsätter alltså nedanför det som visas i bilden och strålningsintensitet "0" ligger oändligt långt nedanför. Även X-axeln är för övrigt logaritmisk.

Bilden i engelska Wikipedia som jag hänvisade till har däremot en vanlig linjär skala på både X-axeln och Y-axeln. Och då ser man att kurvorna går asymptotiskt mot 0.

Mm, det har du rätt i.
Citera
2016-03-02, 23:52
Medlem
Erik Östs avatar
Naturligtvis är bibeln sann som sagobok
Citera
2016-03-03, 00:15
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har glömt Svenska Akademiens ordbok, jag vet inte varför:

– LJUS-KÄLLA.
[jfr t. lichtquelle]
[LJUS-KÄLLA.ssg 1]
1) (i sht i fackspr.) om ngt som utstrålar ljus l. varifrån ljus erhålles; i fråga om konstgjord belysning särsk. om lampa, (stearin. l. vax)ljus o. d.; äv. om öppning (fönster o. d.) varigenom (dags)ljuset insläppes i rum o. d.

Så här står det faktiskt att "fönster o. d." kan vara ljuskällor, så att säga att en dörrglipa är en ljuskälla är alltså inte fel enligt Svenska Akademien.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
När det gäller SAOB så har Svenska Akademien i sin senaste ordbok utgiven 2009 inte tagit med att en öppning skulle kunna vara en ljuskälla, utan det står bara "föremål som det utstrålar ljus från", vilket överensstämmer mer med NE:s definition.
Citat:
Citera hela citatet om vad en ljuskälla är från Svenska Akademiens ordbok utgiven 2009 tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och där står det specifikt ”föremål” och inte ett ord om några fönster eller öppningar i något exempel.
Citat:
Vad står det där då?

Citera hela stycket som avhandlar ordet "ljuskälla" tack.

Jag antar att du kommer att citera Svenska Akademien i sin senaste ordbok utgiven 2009, någon gång i framtiden? Efter dina flera inlägg till Regulus och Jhwh?
Citera
2016-03-03, 00:16
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Naturligtvis är bibeln sann som sagobok
Kan du utveckla det lite.
Citera
2016-03-03, 11:14
Medlem
Citat:
Nu kom jag in i diskussionen då man trätte om huruvida månen är en ljuskälla eller inte, och det var det jag svarade på.

Detta sagt, så står det inget om ljuskällor i bibeltexten du citerar, om man ska ägna sig åt ordklyveri. Bara "stora ljus" vad det nu är.

Just så, och den huvudsakliga frågeställningen var om det är rimligt att tro att solen, månen och stjärnorna skapades efter jorden, vilket bibeln påstår.
Citera
2016-03-03, 16:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En kropp med lägre emissivitet utstrålar mindre energi än en ideal svartkropp vid samma temperatur. Men nu talade vi om månen, som faktiskt ligger ganska nära en ideal svartkropp.

Plancks lag fungerar bra för att beräkna månens svartkroppsstrålning. Sedan kommer den att dränkas i reflekterat solljus, men det innebär inte att månen inte är en ljuskälla, om än blygsam. Svartkroppsstrålningen finns fortfarande där, och bidrar till den totala strålningen.

Men nu är det inte essentiellt för diskussionen om bibelns kosmologi. Du kanske kunne komme till saken.
Citera
2016-03-04, 09:30
Medlem
japanskbruds avatar
trist att inte romarna utrotade fanskapen när kristendomen bara va en liten sekt. Då hade förmodligen inte islam funnits heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in