Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Det tillkommer även ett ganska stort möjligt mörkertal, speciellt när det kommer till dödsfall gga förgiftning.
Sen finns det folk som vet mer om självmordsstatistik än jag, men jag kan koderna medias texter.
Ca 1500 personer tar i Sverige livet av sig varje år (drygt fyra personer varje dag). Det är en chockerande hög siffra som man nästan inte vill tro på, det beror delvis på att man talar så tyst om den.
Nyligen tog ett halvvuxet barn från en familj jag känner väl livet av sig, det var en katastrof för alla.
Men man talade inte om att det var ett självmord, detta stod inte (naturligtvis inte) i dödsannonsen, berördes aldrig vid kondoleanserna (naturligtvis inte), det sopas skamset under mattan.
Jämför med dödsolyckorna i trafiken ! som är ca 600 per år (här är jag osäker, vet bara att siffran är mycket lägre än vid självmorden), här skriker man högt och vidtar alla möjliga åtgärder för att siffran ska sjunka och färre köra ihjäl sig.
Beträffande mörkertal vid suicid är man överens om att vissa singelolyckor där t ex den ensamme föraren med hög alkoholhalt i blodet som kraschat in i en bergvägg troligen tagit sitt liv på detta sätt. Men det registreras som en olycka.