2016-03-02, 18:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag kan förstå att en dörrglipa kan betraktas som en ljuskälla, och har inget problem med att man säger så, inte heller det Svenska Akademien säger i internetversionen att ett fönster kan vara en ljuskälla, men det har du problem med (Jag har bara problem med att du begränsar ordet "ljuskälla" till att bara handla om objekt som producerar ljus).

Jag påpekade att dörrglipa som ljuskälla inte stämmer med NE:s av dig högt värderade definition, vilket du nu väljer att strunta i.
Jag anser att källa betyder specifikt "ursprung", och du medgav ju att det i fallet en dörrspringa är en annan ljuskälla i rummet som är källan, så varför är det då korrekt, enligt dig, att ange en dörrspringa som källa till ljus när du samtidigt säger att så inte är fallet, egentligen?
Anser du att en molnfri himmel på natten ska ses som en ljuskälla eftersom den släpper igenom ljuset från månen? [En jättestor dörröppning]
Inser du verkligen inte hur absurt det blir?

Citat:
Men om man säger att ljuskällor enbart handlar om objekt eller föremål, så låter det inte rätt med en dörrglipa (det kanske är rätt, men har ingen lust att undersöka), men det låter mer rätt med ett fönster, för ett fönster är väl ett föremål eller objekt? Vad anser du? Du ignorerade att svara på detta, och du gav inte citat från Svenska Akademiens ordbok utgiven 2009, så att vi kan jämföra, jag misstänker att du återigen kör med fulspel.

Ett fönster är ett föremål endast avseende ramen och fönsterglaset, men om det är öppet så blir den del av fönstret som släppet in ljus inte något föremål, och det blir samma resonemang som ovan med dörrglipan. Jag svarade inte på det eftersom jag hoppades att du skulle inse att det var samma situation.

Citat:
Citera hela citatet om vad en ljuskälla är från Svenska Akademiens ordbok utgiven 2009 tack!

Det kan jag naturligtvis inte göra eftersom det citat jag angav är inte från SAOB och det påstod jag heller inte. Det är från Svensk ordbok, utgiven av Svenska Akademien i två band år 2009, vilket såvitt jag vet är Svenska Akademiens ”senaste ordbok”, som jag hänvisade till. Jag skrev inte ”senaste versionen av Svenska Akademiens ordbok”. Och där står det specifikt ”föremål” och inte ett ord om några fönster eller öppningar i något exempel. Bokstaven L i SAOB skrevs under första hälften av 1900-talet och har exempel från innan man förstått hur ljus uppstår och sprids, så SAOB anser jag inte vara en tillförlitlig referens i det fallet. Inte heller när det gäller ”atom”, som t.ex. definieras som ”mekaniskt odelbar del af sammansatt ämne, molekyl”, vilket vi idag vet är fel.

Citat:
Oavsett, jag försöker gå efter vad dessa institutioner säger, jag har mer förtroende för vad dom säger än vad du säger, du däremot har tydligen inte förtroende för dessa institutioner, eftersom du anser att dom är slarviga och skriver fel när dom skriver att månen är en ljuskälla.

Korrekt uppfattat. Jag är väl medveten om att folk kan slarva och ibland tänker kortsiktigt.
Det finns andra auktoriteter och universitet (som jag uttryckligen har citerat) som inte anser månen vara en ljuskälla. Du väljer att inte lita på dem eftersom det inte stämmer med din åsikt, så varför ska inte jag få göra samma sak med NE-redaktörens kortsiktiga tolkning?
Citera
2016-03-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och där står det specifikt ”föremål” och inte ett ord om några fönster eller öppningar i något exempel.

Vad står det där då?

Citera hela stycket som avhandlar ordet "ljuskälla" tack.
Senast redigerad av ttsp 2016-03-02 kl. 19:15.
Citera
2016-03-02, 19:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jag kommer genom mitt jobb ofta i kontakt med ljuskällor och den specificerade terminologin är självklar. Att t.ex glödtråden i en glödlampa, LED, halogen osv är ljuskällan och att glas och reflektorer, ja alla delar som ingår i en lampa inte är det. Att kalla månen för en ljuskälla är i sammanhanget mycket främmande.

Själva definitionen av ordet ljuskälla är ljusets ursprung. Det ska till mycket mer än att en författare på NE skall ändra på det, i alla fall i min värld.
Men, men det kan ju vara så att språket utvecklas mot en luddigare form av definitionen av ordet ljuskälla, vad vet jag.

Det smeso skrivit om ljuskällor håller jag tillfullo med om.

Jag var inte medveten om begreppet sekundär ljuskälla sedan tidigare, vilket iofs var en intressant lärdom. Men ack så fånigt eftersom det ju inte har ett endaste dugg med en ljuskälla att göra, då allt omkring oss, utom ljuskällor, då kan klassas som sekundära ljuskällor.

Jag kan ge dig det, att jag tycker du kämpat bra i frågan trots massivt motstånd.

Ja, jag sitter i samma båt. I mitt dagliga arbete så är det totalt främmande att kalla en reflektor för ljuskälla. Blotta tanken på hur fel det då blir är skrämmande. Det är bara folk som inte arbetar med ljus som kan komma på tanken att kalla reflekterande ytor för ljuskällor, vilket i och för sig kan förklara en eventuell luddigare användning av ordet ljuskälla.

Jag anser det inte heller troligt att NE ändrar på sin definition i första taget, även om det vore bra om de gjorde det.

Det där med primär och sekundär ljuskälla hade jag heller inte hört talas om tidigare, och jag påpekade ockdå då när det nämndes att det var en fånig terminologi i och med att den för det första gjorde en toalettstol till en sekundär ljuskälla och därför att den terminologin dessutom förstör för porträttfotografer som ju använder just primära och sekundära ljuskällor, men som då är faktiska lampor och därmed båda "primära ljuskällor", och man kan ju inte säga att man ska "sätta en sekundär primär ljuskälla för att eliminera skuggor i vänstra halvan av ansiktet".
Citera
2016-03-02, 19:18
Medlem
[quote=Jhwh|56529039
att jag tycker du kämpat bra i frågan trots massivt motstånd.[/QUOTE]

Och det är bara ditt liv som vill räddas
Citera
2016-03-02, 19:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Någon källa till ljus är ju månen definitivt inte, vilket borde bli uppenbart för de flesta vid nymåne.

Alla kroppar med en temperatur ovan den absoluta nollpunkten utstrålar ljus. För en ideal svartkropp ges den spektrala radiansen B(λ,T) av Plancks lag:

B(λ,T) = (2hc^2/λ^5)/(exp(hc/λkT) - 1)

där h är Plancks konstant, c är ljushastigheten i vakuum, λ är våglängden på det utstrålade ljuset, k är Boltzmanns konstant, och T är temperaturen mätt i kelvin.

Eftersom månen har en emissivitet av 0,95 är den ganska lik en svartkropp, så Plancks lag gäller approximativt för månen.

Månen är alltså en ljuskälla, om än en ganska blygsam sådan.
Citera
2016-03-02, 19:33
Medlem
S.Gangbangsdottirs avatar
Citat:
Vad anser du, menar du att månen är en ljuskälla?

Jag vill ha min egen måååne.

https://www.youtube.com/watch?v=HInYeg78sMU

Seriously, om du verkligen bryr dig så nej månen är inte en ljuskälla. Som andra påpekat är den en reflektor. Inte en tolkningsfråga, du kommer alltid att hitta "material" för dina påståenden eftersom du inte kommit på det själv.
Citera
2016-03-02, 19:36
Medlem
S.Gangbangsdottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Nej det är den inte, en ljuskälla är nåt som omvandlar energi från en form till en annan som till exempel ett ljus, som omvandlar kemisk till elektro magnetisk. Månen är lika mycket en ljuskälla som en rumpa på en nudist strand.
Citera
2016-03-02, 19:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Alla kroppar med en temperatur ovan den absoluta nollpunkten utstrålar ljus. För en ideal svartkropp ges den spektrala radiansen B(λ,T) av Plancks lag:

B(λ,T) = (2hc^2/λ^5)/(exp(hc/λkT) - 1)

där h är Plancks konstant, c är ljushastigheten i vakuum, λ är våglängden på det utstrålade ljuset, k är Boltzmanns konstant, och T är temperaturen mätt i kelvin.

Eftersom månen har en emissivitet av 0,95 är den ganska lik en svartkropp, så Plancks lag gäller approximativt för månen.

Nej, du talar om något helt annat. Det är inte ljus, utan annan form av strålning.
Citera
2016-03-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Och det är bara ditt liv som vill räddas

Vad har du för belägg, indicier eller någonting annat som stöder din religions möjlighet att erbjuda räddning? Räddning från vad?
Citera
2016-03-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ja, jag sitter i samma båt. I mitt dagliga arbete så är det totalt främmande att kalla en reflektor för ljuskälla. Blotta tanken på hur fel det då blir är skrämmande. Det är bara folk som inte arbetar med ljus som kan komma på tanken att kalla reflekterande ytor för ljuskällor, vilket i och för sig kan förklara en eventuell luddigare användning av ordet ljuskälla.

Jag anser det inte heller troligt att NE ändrar på sin definition i första taget, även om det vore bra om de gjorde det.

Det där med primär och sekundär ljuskälla hade jag heller inte hört talas om tidigare, och jag påpekade ockdå då när det nämndes att det var en fånig terminologi i och med att den för det första gjorde en toalettstol till en sekundär ljuskälla och därför att den terminologin dessutom förstör för porträttfotografer som ju använder just primära och sekundära ljuskällor, men som då är faktiska lampor och därmed båda "primära ljuskällor", och man kan ju inte säga att man ska "sätta en sekundär primär ljuskälla för att eliminera skuggor i vänstra halvan av ansiktet".

Misstänker att vi är i samma båt arbetsmässigt då eftersom vi även berör fackverk i arbetet.
Citera
2016-03-02, 19:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Gangbangsdottir
Nej det är den inte, en ljuskälla är nåt som omvandlar energi från en form till en annan som till exempel ett ljus, som omvandlar kemisk till elektro magnetisk.

Svartkroppsstrålning innebär att termisk energi omvandlas till elektromagnetisk strålningsenergi.

Citat:
Ursprungligen postat av S.Gangbangsdottir
Månen är lika mycket en ljuskälla som en rumpa på en nudist strand.

En rumpa är också en ljuskälla så länge den har en temperatur ovan den absoluta nollpunkten, vilket de flesta rumpor har. Dock är den inte en lika ideal svartkropp som månen, så approximationen av Plancks lag blir sämre.
Citera
2016-03-02, 20:01
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Vad har du för belägg, indicier eller någonting annat som stöder din religions möjlighet att erbjuda räddning? Räddning från vad?
Fråga istället vilka belägg som finns för att Bibeln är sann. Det skulle vara mer relevant till topic, om Benon kunde presentera något som för diskussionen/debatten framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in