Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Det är väl så här: Sker det många mord i januari och februari, så talar mer för att det kommer ske fler mord än genomsnittet under året, än färre. För oavsett hur många mord som sker i januari och februari, har de som använder våld resten av året inga ambitioner att "utjämna" något och heller inte att se till att statistiken för årets första två månader håller i sig också resten av året. Samma princip gäller också efter ett halvår.
För året kan vi nog alltså räkna med 27 + (7,5*10) = 102. Men standardavvikelsen är ju hög, så det kan också bli 120 eller 90... Innan januari inletts hade vi kunnat räkna med i runda slängar 7,5*12 = 90.
Slår du en tärning en gång per månad i januari till juni och du får utfallen 4, 4, 5, 6, 4, 5...så finns det innebär det inte att det finns något som tyder på att du också i juli till december får höga siffror på tärningen.
Men efter man hela tiden har ett facit bakåt och andeln av resterande året minskar hela tiden så måste du ju även inse att den slutliga nivån av antalet mord är bättre den näst sista december än den tredje januari, naturligtvis kan det ju ske så att det sker 10 mord på nyårsafton? Angående tärningen så är det ju iaf givet att det är antingen 1,2,3,4,5 eller 6 till skillnad från mord som inte håller sig till inom givna ramar.
Det är såklart att en viss andel mord påverkar ytterligare mord, det är väl lite just det vi ser i kriminella kretsar, "mördar du en av oss så mördar vi 2 av er"-mentalitet.
Det har jag inte heller sagt, nu skriver jag från mobilen, men såklart man kan ganska enkelt utläsa en 95-procentigt konfidensintervall. Nu skriver jag från telefonen och det är lite fippligt, men om vi antar att det utvecklingen för 2016 är den samma som för 2015 de de gångna månaderna jan&feb 2016.
Då har vi 14 månader som sampel:
Medelvärde: 10,6 mord/månad
Standardavvikelse: 3,5
Konfidensintervall 95% månad: [8,6:12,6]
Då bör nivån mordnivån 2016 ligga med 95% mellan [104:152]
Jaja, antar att man inte kan räkna såhär, hur som helst så får vi ju se om ca ett år. Alla får ju gissa på vilken siffra eller vilken metod som den vill.