Citat:
Ursprungligen postat av
Y2W
Nej men vi vet att Novus har haft SÅ JÄVLA fel om SD i de TRE senaste valen och att de idag ligger mil från de företag som varit proffsigast på att mäta SD.
Vad då "SÅ JÄVLA fel om SD i de TRE senaste valen?" Du hittar ju bara på. (Novus fanns inte ens bland OI valet 2006. Deras första mätning är från december 2006. Deras första med SD redovisade är januari 2007, 3,6%, högre än konkurrenterna).
2006 fanns nästan inget att gå på. Av 25 mätningar under september fanns SD med i 5. De hade inget tidigare val att gå efter och de få siffror som fanns spretade vilt. Ipsos släppte en med 2,8 som var nästan fullträff, en annan med 1,1. Att mäta partier långt under spärren lyckas de aldrig bra med.
2010 gick det alldeles utmärkt.
De 10 sista mätningarna hade ett medel på 5,6. De missade alltså med -0,1.
Medel av alla septembermätningar (ett sämre mått pga lång tid) var 5,4. Det är -0,3.
(inte 5,1 som står på status.st. Det måste fattas mätningar där. Jag utgår från ett dokument med samtliga publicerade mätningar.)
Berätta gärna hur en miss med -0,1 eller -0,3 beroende på hur man räknar är "så jävla fel"? Tror du det är en grov miss? Vad jämför du med? De andra partierna? Så här såg deras medelfel ut för hela september 2010:
M -0,5 / FP +0,6 / C -0,4 / KD +0,2 / S -2,1 / V +0,9 / MP +1,1
Vad innebär det? Jo att SD var det parti de lyckades pricka närmast efter KD. Medan de missade S med över 2%. Vilket har hänt flera gånger. S får alltid för lite.
2014: -0,7
2010: -2,1
2006: -0,2
2002: -3,2
Fy fan, snuvade på 3,2! Värre än värsta som hänt SD. Men det finns ingen tråd där sossar skriker om inkompetensfaktor och bias, eftersom sossar inte är paranoida vettvillingar utan bara vanligt folk som förstår att opinionsmätningar inte är en exakt vetenskap.
Citat:
Tre val som sagt. Sedan var det väl inga som "överskattade" SD 2010? Har inte jag hört talats om i alla fall. Och om det nu skulle stämma så är det ju inte mycket till bortförklaring till att Novus är så värdelösa på att utföra sitt eget arbete.
Jo, både Ipsos och United Minds hade flera mätningar som låg över valresultatet, så högt som 7,5 respektive 7,2. Jag har påpekat det minst 10 ggr. Att du aldrig hört talas om det ändå beror på att du har ett kraftigt komfirmationsbias som sorterar bort allt som inte stämmer med det du vill höra. Om exakt 60 sekunder kommer du ha glömt detta och gått tillbaka till att inget OI någonsin har överskattat SD. Precis som om man visar en vänsterpartist statistik på invandrarbrottslighet. 1 minut senare är det förträngt.
Men trots att det är meningslöst påminner jag om det ändå:
Vad vi har är INTE "så jävla fel i tre val i rad".
Vad vi har är:
2006 - för lite data
2010 - nästan fullträff
2014 - genomsnittlig underskattning med -2,6
2018 - okänd framtid
Skynda dig och glöm det nu. 59... 58... 57... 56...