Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-02, 11:44
  #1
Medlem
Finolis avatar
Så för lite mindre än en månad sedan köpte jag ett trådlöst gaming-headset från NetOnNet. Efter ett par dagars användande inser jag att de jag pratar med i teamspeak, skype osv hör ett extremt högt brummande ljud när jag laddar headsetet.
Efter lite googlande inser jag att det inte är ett särskilt sällsynt problem. Det är alltså ett fabriksfel.
Nu har det gått ca 27 dagar sedan jag köpte det och vill alltså reklamera det.

Min fråga är, har inet rätt att skicka det på lagning och sedan skicka det lagade exemplaret till mig? I så fall, kan jag kräva pengarna tillbaka när det lagade headsetet anländer?
Har jag som kund rätt att kräva pengarna tillbaka direkt? Detta vore optimalt då jag gett upp hoppet om det headsetet och redan införskaffat ett nytt.

Tack för hjälpen!

EDIT: Inköpt från NetOnNet, inte Inet.
__________________
Senast redigerad av Finoli 2016-03-02 kl. 12:02.
Citera
2016-03-02, 11:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finoli
Så för lite mindre än en månad sedan köpte jag ett trådlöst gaming-headset från inet. Efter ett par dagars användande inser jag att de jag pratar med i teamspeak, skype osv hör ett extremt högt brummande ljud när jag laddar headsetet.
Efter lite googlande inser jag att det inte är ett särskilt sällsynt problem. Det är alltså ett fabriksfel.
Nu har det gått ca 27 dagar sedan jag köpte det och vill alltså reklamera det.

Min fråga är, har inet rätt att skicka det på lagning och sedan skicka det lagade exemplaret till mig? I så fall, kan jag kräva pengarna tillbaka när det lagade headsetet anländer?
Har jag som kund rätt att kräva pengarna tillbaka direkt? Detta vore optimalt då jag gett upp hoppet om det headsetet och redan införskaffat ett nytt.

Tack för hjälpen!

Har du begärt öppet köp, så får du gärna lämna tillbaka. Annars får du acceptera lagning alternativ nytt set. Eller byta till annan vara. "Fyndvaror" brukar dock sällan ha returrätt.
Citera
2016-03-02, 12:04
  #3
Medlem
Finolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du begärt öppet köp, så får du gärna lämna tillbaka. Annars får du acceptera lagning alternativ nytt set. Eller byta till annan vara. "Fyndvaror" brukar dock sällan ha returrätt.
Hur menar du "begärt" öppet köp? Hur gör man det?
Enligt mailet så har jag öppet köp i 30 dagar, betyder det att jag kan lämna tillbaka och få pengar tillbaka trots bruten förpackning?
Citera
2016-03-02, 12:07
  #4
Medlem
iggesundarns avatar
Är det ett fel på grejerna så lämnar man inte tillbaks,, man REKLAMERAR.
Citera
2016-03-02, 12:11
  #5
Medlem
Finolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Är det ett fel på grejerna så lämnar man inte tillbaks,, man REKLAMERAR.
Okej okej men har hört att företaget har rätt att försöka laga produkten vilket inte intresserar mig alls. Vill endast ha pengarna tillbaka.
Citera
2016-03-02, 12:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finoli
Okej okej men har hört att företaget har rätt att försöka laga produkten vilket inte intresserar mig alls. Vill endast ha pengarna tillbaka.

Här står väl allt du behöver veta om hur du reklamerar/ångrar dig. dessutom telefonnummer till kundtjänst som kan ge alla svar du behöver

https://www.netonnet.se/Content/Cust...haseOnApproval
Citera
2016-03-02, 13:08
  #7
Medlem
Jofs avatar
Vad du än gör returnera med företagspaket. Det är dyrt och NetOnnet är snåla och står INTE för returen.
MEN dom slarvar bort returer och då får man inga pengar tillbaka. Det hände mig.
Då måste man själv bevisa att man skickat in det. Går bara med sk företagspaket.
Bäst är att gå till butiken och lämna tillbaka där.
Citera
2016-03-02, 13:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad du än gör returnera med företagspaket. Det är dyrt och NetOnnet är snåla och står INTE för returen.
MEN dom slarvar bort returer och då får man inga pengar tillbaka. Det hände mig.
Då måste man själv bevisa att man skickat in det. Går bara med sk företagspaket.
Bäst är att gå till butiken och lämna tillbaka där.

Stämmer inte alls. Alla slags paket går att spåra, så även vissa typer av brevförsändelse, dock ej standardbrev som kan lämnas i gul låda. Konsultera med fördel Postens sida för detaljer!
Citera
2016-03-02, 14:32
  #9
Medlem
Finolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad du än gör returnera med företagspaket. Det är dyrt och NetOnnet är snåla och står INTE för returen.
MEN dom slarvar bort returer och då får man inga pengar tillbaka. Det hände mig.
Då måste man själv bevisa att man skickat in det. Går bara med sk företagspaket.
Bäst är att gå till butiken och lämna tillbaka där.
Finns en butik i staden där jag bor så gör antagligen så
Citera
2016-03-02, 19:30
  #10
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Stämmer inte alls. Alla slags paket går att spåra, så även vissa typer av brevförsändelse, dock ej standardbrev som kan lämnas i gul låda. Konsultera med fördel Postens sida för detaljer!
Intressant. Jag utgick från att det jag returnerade skulle komma fram. Sparade inga kvitton. Men kanske går att spåra så här i efterhand. Jag har nu fått betala för en mobiltelefon som jag returnerat.
Hur ska man kunna spåra en retur då.
Men rådet till TS kvarstår, som säkraste.
Citera
2016-03-02, 23:18
  #11
Medlem
Freakishlys avatar
Inom de 30 dagarna har du på Netonnet rätt att lämna tillbaka din produkt med full betalning tillbaka. Fyndvara eller ej, hel eller trasig. (Så länge det inte är du som gjort sönder den och det syns att det är ditt fel). Så spring in till lagershoppen så ska du se att det löser sig.
Citera
2016-03-03, 12:17
  #12
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Stämmer inte alls. Alla slags paket går att spåra, så även vissa typer av brevförsändelse, dock ej standardbrev som kan lämnas i gul låda. Konsultera med fördel Postens sida för detaljer!

Stämmer inte. Om returen gått som "brev" med frimärke, kan det INTE spåras. Även om det lämnats in i postens service i affär. Så till att få spårbar försändelse med kollinummer vid retur. Ävern om det är dyrare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback