2016-02-25, 18:51
Medlem
Att säga upp sig för att sedan söka nytt ser dåligt ut och kan bli svårt att förklara för nästa arbetsgivare. Jag antar hon inte jobbar alla dagar i veckan så dagarna hon är ledig är det bara söka jobb, och inte via AF utan personligen gå runt till nya arbetsgivare, lämna CV osv. Ett annat alternativ är att söka in sig på högskolan och plugga.

Sämsta alternativet måste vara att säga upp sig utan att ha något nytt.
Citera
2016-02-25, 20:09
Medlem
CommanderShepards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Att säga upp sig för att sedan söka nytt ser dåligt ut och kan bli svårt att förklara för nästa arbetsgivare. Jag antar hon inte jobbar alla dagar i veckan så dagarna hon är ledig är det bara söka jobb, och inte via AF utan personligen gå runt till nya arbetsgivare, lämna CV osv. Ett annat alternativ är att söka in sig på högskolan och plugga.

Sämsta alternativet måste vara att säga upp sig utan att ha något nytt.

Aah, det är det som det ser ut att bli, tack ändå för alla informativa och hjälpsamma inlägg, hon kommer att fortsätta att jobba kvar men söka nytt på sidan om, hon är väldigt noga med att inte göra något olagligt och kommer att ha kvar företaget. Tack och bock!
Citera
2016-02-25, 21:44
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Aah, det är det som det ser ut att bli, tack ändå för alla informativa och hjälpsamma inlägg, hon kommer att fortsätta att jobba kvar men söka nytt på sidan om, hon är väldigt noga med att inte göra något olagligt och kommer att ha kvar företaget. Tack och bock!

Det enda rätta om ni gör det ni skriver här. Ett tips nu. Folk som skriver att man inte får ha företag och a-kassa samtidigt borde inte yttra sig eftersom de inte vet vad de pratar om. De flesta a-kassor tillåter detta.

MEN, det är många regler kring detta så som:

- Man får bara tjäna 1920kr utslaget per vecka, alltså kring 100 K per år
- Man måste haft sitt företag i ett år när man blir arbetslös
- Om du blir arbetslös och får a-kassa och samtidigt driver ditt företag får helt plötsligt inte vinsten eller omsättningen plötsligt börja öka när man är arbetslös.

Jag stämplade en period under 2008 och drog samtidigt in 69 K med A-kassans vetande och det var inga som helst problem eftersom jag följde alla regler. Så om ni är smarta nu:

- Starta företaget
- Sök nya jobb
- utveckla företaget på sidan om

Om man kommer upp i kring 100 K på företaget har man kring 45-50K netto, helt lagligt även som arbetslös. Som alla förstår är det väldigt trevliga pengar att få in om man inte har ett jobb. En egen liten inkomstförsäkring.
Citera
2016-02-25, 23:00
Avslutad
Är man lite smart så pratar man med AF innan och söker deras "starta eget stöd". Då får man starta upp sitt företag och under tiden ha kvar sin ersättning i form av A-kassa/Aktivitetsstöd. Men det skulle hon ha gjort innan hon startade upp sin verksamhet och skaffade F-skatt, nu är det för sent.
Citera
2016-02-26, 09:32
Medlem
Skriv över företaget på dig... vad är problemet?
Citera
2016-02-27, 18:12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Skatteverket har nog stenkoll på vad streaming är och hur lagen ska appliceras. Det är inget nytt koncept.
Här förstår skatteverket att 200 000 kr in på kontot som inte redovisas i deklarationen är något som inte stämmer. Det förtroendet har jag också för skatteverket.

Vad min misstro består i är det andra som nämns i artikeln, nämligen att ca 500 personer till gör detta utan att skatta.
Citera
2016-03-01, 20:27
Medlem
Nu har jag suttit och läst på diverse sidor (myndigheter, a-kassor och forum) i säkert en timme utan tydliga svar på en fråga jag har:

Visst är det en myt att man förlorar rätten till a-kassa om man inte anmäler sig hos arbetsförmedlingen på första arbetslösa dagen? Det som händer är väl bara att de sju karensdagarna inte börjar löpa förrän man anmält sig, och att man ev. kan få problem med SGI hos försäkringskassan.

Tänkte nämligen ta lite välförtjänt semester innan jag anmäler mig, har bara grundersättning så är ingen större ekonomisk förlust.

Det är a-kassan vision, om det spelar någon roll...
Citera
2016-03-02, 00:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erifor
Nu har jag suttit och läst på diverse sidor (myndigheter, a-kassor och forum) i säkert en timme utan tydliga svar på en fråga jag har:

Visst är det en myt att man förlorar rätten till a-kassa om man inte anmäler sig hos arbetsförmedlingen på första arbetslösa dagen? Det som händer är väl bara att de sju karensdagarna inte börjar löpa förrän man anmält sig, och att man ev. kan få problem med SGI hos försäkringskassan.

Tänkte nämligen ta lite välförtjänt semester innan jag anmäler mig, har bara grundersättning så är ingen större ekonomisk förlust.

Det är a-kassan vision, om det spelar någon roll...
Rätt uppfattat. Tänk dock på att uträkningen av din ersättningsnivå påverkas, det kommer in fler dagar utan inkomst i den period som används som underlag när genomsnittlig arbetad tid/lön ska räknas ut.
Citera
2016-03-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Rätt uppfattat. Tänk dock på att uträkningen av din ersättningsnivå påverkas, det kommer in fler dagar utan inkomst i den period som används som underlag när genomsnittlig arbetad tid/lön ska räknas ut.

Tack!!
Citera
2016-03-02, 09:31
Medlem
A-kassa säga upp sig själv

Säger man upp sig själv från sitt arbete så får man 7+45 karensdagar innan du är berättigad A-kassa.
Men om man har styrkta skäl så kan man slippa dessa karensdagar. Om nu en viss person säger upp sig med anledning av att man blivit lovad nytt jobb och när man väl slutat så skiter sig det nya jobbet

Om den nya arbetsplatsen kan gå i god för att det hände grejer som gör att man inte kan börja jobba där direkt som planerat skulle det kunna vara ett styrkt skäl till att slippa karensdagarna?
Citera
2016-03-02, 10:04
Medlem
macknus avatar
Troligen inte, de skulle nog bara säga du får skylla dig själv för att du sa upp dig innan du hade kontrakt på det nya jobbet. Krävs nog bättre anledningar än så fast är inte säker.
Citera
2016-03-02, 10:11
Medlem
Nej, det är inte ett skäl. Anledningar som brukar accepteras är sociala problem på arbetsplatsen, mobbing och liknande, då slipper man som regel karensen. Man säger heller inte upp sig, utan att ha ett avtal klart för nya jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in