2016-03-01, 21:57
Medlem
Studentkårerna borde redan nu påverka politikerna att det ska finnas boenden åtminstone där problemen är som störst, eftersom det tydligen ska byggas moduler för flyktingar så kan man slå ihop det på en gång och samtidigt bygga moduler för studenter.
Citera
2016-03-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
1.Allmännyttan ägs av kommunen, dvs alla.

2. Allmännyttan är värd pengar. Ganska mkt pengar som man skulle kunna använt på annat sätt och förräntat. Detta måste hyresgäster kompensera för givetvis.

1. Ja, och?

2. Vad svamlar du om nu?
Citera
2016-03-02, 11:38
Medlem
56ks avatar
Jag läste listan på hur många flyktingar varje kommun tvingas ta emot och då är inte anhörighetsinvandring inkluderat.
Hur kommer det här påverka allmännyttans bostadsbestånd när det är brist på hyreslägenheter i nästan alla Sveriges kommuner.
Citera
2016-03-02, 18:04
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Det känns märkvärdigt vad snabb det helt plötsligt går att bygga modulboenden medan man de sista decennierna varit med om hur svårt studenterna haft och har att finna ett boende.

Jag vill inte göra dig besviken, men studenters boende i en situation med omfattande bostadsbrist, blir inte högprioriterad. En student kan bo relativt torftigt, då hon kan förväntas ha en reträttväg till sina föräldrar likaväl som att själva studentegenskapen är ett övergående tillstånd.
Citera
2016-03-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag vill inte göra dig besviken, men studenters boende i en situation med omfattande bostadsbrist, blir inte högprioriterad. En student kan bo relativt torftigt, då hon kan förväntas ha en reträttväg till sina föräldrar likaväl som att själva studentegenskapen är ett övergående tillstånd.

Jobbigt när utbildningen ligger i Sthlm och man bor i Hjo (eller annan håla långt bort) då blir det drygt att pendla.
Citera
2016-03-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jobbigt när utbildningen ligger i Sthlm och man bor i Hjo (eller annan håla långt bort) då blir det drygt att pendla.

Eller så får man vara inneboende. Sen kan man låna en massa pengar så att man tjänar på ränteavdraget.
Citera
2016-03-03, 13:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Eller så får man vara inneboende. Sen kan man låna en massa pengar så att man tjänar på ränteavdraget.

Man tjänar inte på ränteavdraget är värt att påpeka. Räntan är fortfarande en kostnad som måste betalas.

Dock förstår jag inte ilskan mot bolånare. Har aldrig hört den minska kritik mot att man även får göra avdrag på alla slags lån inkl sms och billån mm.
Citera
2016-03-03, 13:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag har under mina studieår i Sthlm aldrig någonsin hört talas om en student som avbröt sina studier pga bostadsbrist.

Vill man så hittar man alltid något...
Citera
2016-03-03, 13:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
1. Ja, och?

2. Vad svamlar du om nu?

Att hyresgäster måste betala ränta precis som alla andra...
Citera
2016-03-03, 18:02
Medlem
Med alla dessa modulhus börjar man tro att KD;s verksamhetschef kommer att få rätt.

Patric Rylander, verksamhetschef hos Kristdemokraterna har velat införa en ”underklassafari : ”Bland annat ska det finnas en hög andel socialbidragstagare, vanartiga skrikande ungdomar, enbart bestå av hyresrätter i miljonprogrammet, nedlagda butiker, utarmad samhällsservice, vara slitet och mängder med klotter”, beskrev KD:s partisekreterare sin resas mål.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kd-topps-tankar-pa-underklassafari-far-kanslorna-att-svalla/
Citera
2016-03-03, 20:01
Medlem
Citat:
Jag har under mina studieår i Sthlm aldrig någonsin hört talas om en student som avbröt sina studier pga bostadsbrist.

Vill man så hittar man alltid något...

Jag har hört om och känner folk som inte kan studera pga de inte får bostad. De måste tacka nej till både utbildning och jobb.

Citat:
Att hyresgäster måste betala ränta precis som alla andra...

Det gör dom redan eller menar du att hyran är vad kostnaden ligger på? Knappast. Hyran är högre än kostnaden så att hyresvärden kan gå + på att ha en hyresrätt. Men det är inte ett svar på min fråga fortfarande.
Citera
2016-03-03, 22:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har hört om och känner folk som inte kan studera pga de inte får bostad. De måste tacka nej till både utbildning och jobb.

Det måste vara ena riktigt lata personer som inte är motiverade vare sig till plugg eller jobb. Klart man inte får en billig hyresrätt serverad på ett silverfat. Det gäller alla studenter.

Men skam den som ger sig. Man börjar på nån kompis soffa och sedan brukar det alltid lösa sig på ett eller annat sätt som inneboende, eller 2:a hand. Och till sist får man en studentlgh... osv.

Citat:
Det gör dom redan eller menar du att hyran är vad kostnaden ligger på? Knappast. Hyran är högre än kostnaden så att hyresvärden kan gå + på att ha en hyresrätt. Men det är inte ett svar på min fråga fortfarande.

Jo men allmännyttan ägs av alla. Då är det rimligt att den som nyttjar servicen med att hyra också betalar för sig vad det kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in