2016-03-01, 21:33
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vi andra har värdefullare uppgifter att sköta än att ägna oss åt tidsfördriv.
Du menar dom som gör som du?
Missionerar och bl.a presenterar falska analogier?
Citera
2016-03-01, 21:53
Medlem
Citat:
Absolut inte! Jag menar att din världsbild är subjektivt. Du blandar ihop världsbild med logik.

Jaha och vad har min världsbild med saken att göra? Totalt irrelevant för min granskning av dina argument. Såvida du inte syftar på att jag har särskild "världsbild" där cirkelargument och falska dikotomier inte är legitima?

Citat:
Alla argument är giltiga.
"Giltiga" som i vadå? Alla är naturligtvis fria att presentera ologiska resonemang och dylikt, men då får man räkna med att folk påpekar att de är just ologiska och därav totalt irrelevanta.

Citat:
För dig som motståndare är att motargumentera och inte tolka argumenten som cirkelargument eller dylikt.
Falsk dikotomi.

Att förklara att ett argument du presenterat är tex ett cirkelresonemang ÄR i sig ett argument det med.

Citat:
Fast nu är vår diskussion var universum och vi kom ifrån?

Ehh, goddag yxskaft? Vad fasen har detta att göra med den specifika delen du svarade på?

Citat:
Ingenting är irrelevant i sammanhanget.
Skribenters motiv till att diskutera är visst irrelevant. Det har ju ingenting alls med sakfrågan att göra.
Men denna taktik har du ju använt tidigare mot andra personer när du inte har några argument kvar, dvs börja tjata om varför folk diskuterar i tråden,
Håll dig till ämnet.

Citat:
Min frånvaro är befogad. Jag studerar, arbetar och pendlar långa sträckor mellan arbete studie och bostad. Mitt liv cirkulerar inte runt Flashback.
Nu var det visserligen inte din frånvaro som vara själva poängen.
Citat:
Du kan och får tro att du har krossat mina argument men sanningen kvarstår och du lurar inga andra än dig själv. För de som är intresserade av att veta sanningen finns dina och mina gamla inlägg kvar. Du har inte presenterat eller producerat ett piss varken då eller nu.
Japp, alla som vill kan gå tillbaka och läsa dina tidigare inlägg i den här tråden, samt tex specifikt kolla in hur diskussionen sett ut mellan dig och mig och mellan dig och tex Sepiritz.

Då lär man förstå varför det är helt befogat att påpeka att du är en idiot.
Citera
2016-03-01, 21:59
Medlem
Citat:
Då är mitt råd att du verkligen läser och tar till dig det som skrivs.

Det gör jag. Jag tyckte bara inte att det framgick vad du ville ha sagt med ditt inlägg. Det framstod bara som rent svammel, därav frågade jag istället vad du menade.

Citat:
Om du verkligen är intresserad av att förstå andlighet, religion och live efter detta. Om det bara är tidsfördriv du ägnar dig åt.
Mina anledningar till att diskutera i denna tråden är irrelevant för sakfrågan. Håll dig till ämnet.

Citat:
Låt oss veta. Vi andra har värdefullare uppgifter att sköta än att ägna oss åt tidsfördriv.
Vilka "oss"?
Citera
2016-03-01, 22:01
Medlem
Citat:
Skapare nummer 1 måste vara oskapat och det är skapare nummer 1 som är Gud.
Oskapat = ej existerande? Gud är alltså ej existerande, då allt måste ha en skapare (enligt dig), och Gud är enligt dig "oskapat". Se, jag kan också vara "logisk".
Citera
2016-03-01, 22:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Förstå parallellen. Jag ville att du skulle förstå varför man inte kan säga jag vet inte i en diskussion utan att förstöra diskussionen. Min parallell var inte att jämföra Guds existens med cancers existens.

Att bara påstå att "det bara är så", för inte heller diskutionen framåt.

Citat:
Du har inte berättat nånting.

Vad vill du att jag ska berätta?

Citat:
En högst märklig fråga! Gud finns, Han är. Hur det kommer sig är en felaktig frågeställning.

Inte alls märklig eller felaktigt ställd fråga. Möjligen jobbig. För dig.

Citat:
Varför är solen rund?

Därför att gravitationen verkar lika i alla riktningar från massans centrum.

Citat:
Varför är natten svart?

Mörker är frånvaro av ljus, därför upplever vi det som svart.

Citat:
Frånvaro av luft, rum, atomer, syre, och allt annat som går att väga, mäta och räkna.

Då saknas det bara lite belägg för att detta hittepå-tillstånd av "tomma intet" har existerat.

Citat:
Titta upp mot skyn, titta runt omkring dig.
Hur bevisar det gudars existens?

Citat:
Det handlar inte om känsla. Det handlar om en evighet.
Det är fortfarande en gissning, eller möjligen ett önsketänkande.
Citera
2016-03-01, 22:11
Medlem
Citat:
Citat:
Titta upp mot skyn, titta runt omkring dig.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Hur bevisar det gudars existens?

Det är bara det vanliga tröttsamma gamla cirkelargumentet. Du vet, "skapelsen bevisar skaparen och skaparen bevisar skapelsen" alternativt "världen är vacker, därför finns gud" (utan att påvisa någon koppling)..
Citera
2016-03-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Det är bara det vanliga tröttsamma gamla cirkelargumentet. Du vet, "skapelsen bevisar skaparen och skaparen bevisar skapelsen" alternativt "världen är vacker, därför finns gud" (utan att påvisa någon koppling)..
Japp, "se dig själv i spegeln" är en annan favorit...
Citera
2016-03-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp, "se dig själv i spegeln" är en annan favorit...

Det gamla narcissist-argumentet ja.
Citera
2016-03-02, 09:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Exakt. Man måste förklara vad/vem skapade Gud. Om jag skrev att X skapade Gud, skulle du med all säkerhet fråga vad/vem skapade X. Därför måste Gud vara oändlig. Alternativet har vi oändligt antal skapare, dvs, händelser där A skapar b och b skapar c och c skapar d och d skapar e ......... och ä skapar a och a skapar b..... Detta är omöjligt. Vi kan inte ha en oändligt antal händelser. Därför måste en av skaparna vara oändlig. Logiskt! De finns bara en skapare men tron på skaparen skiljer sig mellan olika individer. Det innebär dock inte att fler gudar finns för att fler synsätt på Gud finns.

Och vad var det nu du sa att DIN hemmasnickrade pseudo-logik är?
Citera
2016-03-02, 09:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag säger att ingenting kan skapas av tomma intet.

Visst säger du det ... med konstanta papegoje-upprepninger.

Och sen postulerar du att det är "logisk" ... dock utan att förklara vad för "logik" det är du användar.

*

Så lär dig först elementär logik ... och kom till punkt sen.
Citera
2016-03-02, 09:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns myriader med sätt att sålla bort det som är falskt. En sten är inte Gud. En sten blir till av vind och vatten och kan förstöras och skapas och försvinna och komma till av vind och vatten. Detta kan sållas bort. Så alla som tillber stenar kan med största sannolikheten och rimligheten överge sin tro. Elden är inte Gud. Eld kommer till av värme, energi och syre. Dessa ting är i sin tur beroende av vatten, luft, träd osv. Därför är elden inte Gud. Eld är beroende av andra ting och därför kan den inte vara Gud. Elden kan sållas bort. Alla som tillber elden kan överge sin tro. Ingenting kan komma till av tomma intet. Så alla som tror att universum har kommit till av sig självt kan överge sin tro. Det är så man kan sålla bort allt som är falskt.

"Arguments from ignorance" är värdelösa.

*

Lär dig elementär logik.
Citera
2016-03-02, 15:39
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Hur menar du att människan ska klara av den globala uppvärmningen utan en Skapare?
Varför är du ateist?
Hur är dina frågor relevanta för topic?
Hur menar du att dina frågor ska bevisa för TS att Gud finns?:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in