2016-03-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Även om detta var sant, så behöver inte detta "system"vara Gud. Speciellt inte precis den gud du tror på.
Du måste i så fall förklara var Gud kommer ifrån. Vem/vad skapade Gud?

Exakt. Man måste förklara vad/vem skapade Gud. Om jag skrev att X skapade Gud, skulle du med all säkerhet fråga vad/vem skapade X. Därför måste Gud vara oändlig. Alternativet har vi oändligt antal skapare, dvs, händelser där A skapar b och b skapar c och c skapar d och d skapar e ......... och ä skapar a och a skapar b..... Detta är omöjligt. Vi kan inte ha en oändligt antal händelser. Därför måste en av skaparna vara oändlig. Logiskt! De finns bara en skapare men tron på skaparen skiljer sig mellan olika individer. Det innebär dock inte att fler gudar finns för att fler synsätt på Gud finns.
Citera
2016-03-01, 19:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
HAHA, men hur kan du diskutera vidare nåt, när svaret är '' vi vet inte''. Om du vill diskutera cancerfrågan i e grupp, men har inte det riktiga svaret, kan du antingen välja med att säga att vi vet inte och stänga munnen, eller diskutera frågan.
Falsk analogi. Cancer finns i verkligheten, vi vet inte om gudar finns.

Citat:
Jag har redan berättat.
Du har berättat vad du TROR.

Citat:
Ingenting kommer till av sig självt.
Hur kommer det sig att gud finns, i så fall?

Citat:
Ingenting skapas av tomma intet.
Definiera "tomma intet".

Citat:
Vi finns, universum finns.
Korrekt. Belägg för att gudar existerar saknas dock.

Citat:
Var kom vi ifrån?
Vet ej. jag känner inget behov av att dra till med vilda gissningar, som "en gud gjorde det".
Citera
2016-03-01, 19:51
Medlem
Citat:
Universum finns. Hur kom det till?

Av sig själv
alltid existerande
nåt annat system skapade det. Det finns inga fler alternativ. Det är logiska slutsatser. Det kommer aldrig finnas flera alternativ.

Detta verkar mer rimligt än "gud eller evigt universum"-dikotomin.

Citat:
nåt annat system skapade det.
Och i detta alternativet kan det ju ingå precis vad som helst. Vi vet inte hur universum kom till.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag klarar av att medge att vi för tillfället inte har svaret (vilket INTE betyder att jag inte vill ha svaret) medan du uttalar dig tvärsäkert om att gud ligger bakom, utan att kunna presentera ett enda hållbart argument för detta.
Citera
2016-03-01, 19:59
Medlem
Citat:
Jo, fast det du behöver förstå är att din världsbild är subjektiv och därför kan du inte blanda in logiken i det. Det du gör är att du skapar egna premisser och säger att så är det. Det är subjektivitet och inte logik.
Menar du att logik är något subjektivt? Presentera gärna i så fall dina egen logik-version och försök legitimera den.

Själv talar jag om den allmänt vedertagna logiken, där tex cirkelresonemang och falska dikotomier inte är giltiga argument för någonting.

Citat:
Jag har ingenstans talat om intelligent design. Jag säger bara att ingenting kan komma till av tomma intet, vi finns, universum finns.
Du har ältat "ID och fine tuning=gud" både här och annanstans.

Citat:
Men varför ödslar du din tid på en idiot? Om du gör det innebär det att du är mer idiot än den du anser är idiot och som du lägger energi och tid på.

Min motivation till att svara på olika skribenters inlägg, är totalt irrelevant för sakfrågan.

Citat:
Idiot innebär att man är tokig, dum i huvudet, slö, trög osv.

Japp.

Citat:
Fast grejen är att du kritiserar inte. Du säger bara att så är det inte och du är en idiot. Mer än så har du inte producerat hittills.
Jodå. Jag försöker alltid vara så specifik som möjligt. Däremot har jag tröttnat på att bemöta samma argument om och om igen. Dvs, nu när du efter ett par månaders tystnad kommer tillbaka och presenterar exakt samma argument som tidigare redan blivit bemötta och krossade, så finns det ingen anledning att börja om från ruta ett för någon annan.
Citera
2016-03-01, 20:04
Medlem
Citat:
haha, om ett samhälle skulle gå efter din logik skulle det rasera fortare än blixten. Det finns inge faktum någonsin. Allting kan argumenteras för och emot. Din egen existens kan motargumenteras. Vi gör bara inte det för att vi har blivit så invanda vid att vi verkligen existerar men gör vi det verkligen? Allting kan sättas i fråga. Faktum finns inte. Ekonomer kan inte ägna sig åt faktum, psykologer kan inte ägna sig åt faktum, sociologer kan inte ägna sig åt faktum. Teorier och antaganden finns men sanning och faktum kan vi nästintill aldrig sätta fingret på riktigt. Sanningen existerar så gör och fakta men på grund av oenigheten bland människorna kommer vi alltid kunna motargumentera.

Alltid kommer man fram till en slutsats genom att diskutera. Inom politiken diskuterar man och tar det som låter mest rimligt och bäst. Inom psykologin gör man detsamma, inom alla andra områden gör man lika. Diskussion är det bästa medlet för att komma fram till en slutsats. Vi är förnuftiga varelser och är kapabla till att göra bedömningar. Det är helt okej för mig om du vill spekulera i hur du tror universum har kommit till. Då kan vi diskutera det vidare och antingen bygga vidare på det eller sålla bort det beroende på om vi kommer fram till en rimlig slutsats eller inte.

Jag kan inte riktigt tyda vad du vill ha sagt med detta svamlet. Är det du som är tillbaka i "absolut sanning-eller ingenting alls"-modellen, eller anklagar du mig för att ha hamnat där?
Citera
2016-03-01, 20:23
Medlem
Citat:
Exakt. Man måste förklara vad/vem skapade Gud. Om jag skrev att X skapade Gud, skulle du med all säkerhet fråga vad/vem skapade X. Därför måste Gud vara oändlig. Alternativet har vi oändligt antal skapare, dvs, händelser där A skapar b och b skapar c och c skapar d och d skapar e ......... och ä skapar a och a skapar b..... Detta är omöjligt. Vi kan inte ha en oändligt antal händelser. Därför måste en av skaparna vara oändlig. Logiskt! De finns bara en skapare men tron på skaparen skiljer sig mellan olika individer. Det innebär dock inte att fler gudar finns för att fler synsätt på Gud finns.
Så då kan det lika gärna vara en skapre som skapade en skapare, som i sin tur skapde Gud. Logiskt!
Citera
2016-03-01, 20:25
Medlem
Citat:
Det finns myriader med sätt att sålla bort det som är falskt. En sten är inte Gud. En sten blir till av vind och vatten och kan förstöras och skapas och försvinna och komma till av vind och vatten. Detta kan sållas bort. Så alla som tillber stenar kan med största sannolikheten och rimligheten överge sin tro. Elden är inte Gud. Eld kommer till av värme, energi och syre. Dessa ting är i sin tur beroende av vatten, luft, träd osv. Därför är elden inte Gud. Eld är beroende av andra ting och därför kan den inte vara Gud. Elden kan sållas bort. Alla som tillber elden kan överge sin tro. Ingenting kan komma till av tomma intet. Så alla som tror att universum har kommit till av sig självt kan överge sin tro. Det är så man kan sålla bort allt som är falskt.
Ok, vilka gudar går bort?
Citera
2016-03-01, 21:11
Medlem
Citat:
ConnyKlasson|56518724]Falsk analogi. Cancer finns i verkligheten, vi vet inte om gudar finns.

Förstå parallellen. Jag ville att du skulle förstå varför man inte kan säga jag vet inte i en diskussion utan att förstöra diskussionen. Min parallell var inte att jämföra Guds existens med cancers existens.

Citat:
Du har berättat vad du TROR.

Du har inte berättat nånting.

Citat:
Hur kommer det sig att gud finns, i så fall?

En högst märklig fråga! Gud finns, Han är. Hur det kommer sig är en felaktig frågeställning. Varför är solen rund? Varför är natten svart?

Citat:
Definiera "tomma intet".

Frånvaro av luft, rum, atomer, syre, och allt annat som går att väga, mäta och räkna.

Citat:
Korrekt. Belägg för att gudar existerar saknas dock.

Titta upp mot skyn, titta runt omkring dig.

Citat:
Vet ej. jag känner inget behov av att dra till med vilda gissningar, som "en gud gjorde det".

Det handlar inte om känsla. Det handlar om en evighet.
Citera
2016-03-01, 21:18
Medlem
Citat:
Sir.|56518880]Menar du att logik är något subjektivt? Presentera gärna i så fall dina egen logik-version och försök legitimera den.

Absolut inte! Jag menar att din världsbild är subjektivt. Du blandar ihop världsbild med logik.

Citat:
Själv talar jag om den allmänt vedertagna logiken, där tex cirkelresonemang och falska dikotomier inte är giltiga argument för någonting.

Alla argument är giltiga. För dig som motståndare är att motargumentera och inte tolka argumenten som cirkelargument eller dylikt.

Citat:
Du har ältat "ID och fine tuning=gud" både här och annanstans.

Fast nu är vår diskussion var universum och vi kom ifrån?

Citat:
Min motivation till att svara på olika skribenters inlägg, är totalt irrelevant för sakfrågan.

Ingenting är irrelevant i sammanhanget. Dina motiv gör så att du svarar på ett visst sätt. Om du ger motiven kanske hamnar diskussionen på en annan nivå.

Citat:
Japp.

.

Citat:
Jodå. Jag försöker alltid vara så specifik som möjligt. Däremot har jag tröttnat på att bemöta samma argument om och om igen. Dvs, nu när du efter ett par månaders tystnad kommer tillbaka och presenterar exakt samma argument som tidigare redan blivit bemötta och krossade, så finns det ingen anledning att börja om från ruta ett för någon annan.

Min frånvaro är befogad. Jag studerar, arbetar och pendlar långa sträckor mellan arbete studie och bostad. Mitt liv cirkulerar inte runt Flashback. Du kan och får tro att du har krossat mina argument men sanningen kvarstår och du lurar inga andra än dig själv. För de som är intresserade av att veta sanningen finns dina och mina gamla inlägg kvar. Du har inte presenterat eller producerat ett piss varken då eller nu.
Citera
2016-03-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Jag kan inte riktigt tyda vad du vill ha sagt med detta svamlet. Är det du som är tillbaka i "absolut sanning-eller ingenting alls"-modellen, eller anklagar du mig för att ha hamnat där?

Då är mitt råd att du verkligen läser och tar till dig det som skrivs. Om du verkligen är intresserad av att förstå andlighet, religion och live efter detta. Om det bara är tidsfördriv du ägnar dig åt. Låt oss veta. Vi andra har värdefullare uppgifter att sköta än att ägna oss åt tidsfördriv.
Citera
2016-03-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så då kan det lika gärna vara en skapre som skapade en skapare, som i sin tur skapde Gud. Logiskt!

Skapare nummer 1 måste vara oskapat och det är skapare nummer 1 som är Gud.
Citera
2016-03-01, 21:30
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Skapare nummer 1 måste vara oskapat och det är skapare nummer 1 som är Gud.
Eftersom du nu numrerar, hur många finns det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in