2016-03-01, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Vad som än får dig att vara trygg får väl duga, hahahaha.
Varför hör jag "Jag har varit naiv" från dig om ett halvår?
2016-03-01, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Finns det några kapitalstarka kommuner i Sverige?
De har hög kreditvärdighet. Att köpa bostäder är en investering och till det kan kommuner låna. Vad de inte kan låna till är drift.
2016-03-01, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hoppas kommunerna smäller upp tält och inte börjar köpa bostäder nu när de tvingas till det ena än det andra. Men vad hade folket förväntat sig när de röstat fram sovjetpartier.
Tält-alternativet är provat och underkänt. Nu pågår utvärdering av färje-alternativet, men det ser inte lovande ut.

Dags för budgivningsalternativet??
2016-03-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varför hör jag "Jag har varit naiv" från dig om ett halvår?

I helvette heller, om någon är naiv så är det du som totalt saknar förmåga att se alla tydliga tecken på att det är påväg att gå åt pipan med lånebubblan.

Men fortsätt rationalisera du, så mår du ialla fall hyffsat fram tills dess du inte kan blunda längre
2016-03-01, 20:13
Medlem
ordinär 2:a på Fridhemsplan, 53 m2, såldes idag för 4.810.000:-, alltså 90.000:-/m2. Inte mycket till avmattning här inte, tvärtom
2016-03-01, 20:29
Medlem
Citat:
I helvette heller, om någon är naiv så är det du som totalt saknar förmåga att se alla tydliga tecken på att det är påväg att gå åt pipan med lånebubblan.

Men fortsätt rationalisera du, så mår du ialla fall hyffsat fram tills dess du inte kan blunda längre

Ingen risk att bubblan spricker på 5 års sikt. Största anledningen är att det behövs ofantligt mycket bostäder, och eftersom flyktingarna hela tiden går före i kön så måste vi andra slåss om de återstående.
2016-03-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tält-alternativet är provat och underkänt. Nu pågår utvärdering av färje-alternativet, men det ser inte lovande ut.

Dags för budgivningsalternativet??

Du måte väl förstå att initialt kommer lägenhetspriset att ej påverkas då staten kommer in och köper en lägenhet i ditt hus. Men när sedan alla grannar och andra köpare får reda på att det huserar flyktingar i ditt hus kommer det ske en prisdumpning, dels kommer folk fly genom sälja till vilket pris som helst och dels kommer inga nya köpare att nappa på en lägenhet i ditt hus. Så i slutändan blir inte läget positiv.
2016-03-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
ordinär 2:a på Fridhemsplan, 53 m2, såldes idag för 4.810.000:-, alltså 90.000:-/m2. Inte mycket till avmattning här inte, tvärtom

Och mer kommer de att gå upp så länge folk har jobb i Sthlm. Det är inte ovanligt att en 35åring i storstan har lön på över 40tkr i månaden, är de två så har de kanske 55000 EFTER skatt i månaden och många har mer än så.
Klart man har råd med en sunkig tvåa med de låga räntorna ,så länge man har jobb! Sådana par skrattar även åt alla dessa nya räntekrav, för det är peanuts med tanke på vad de får in i månaden!

Lever de rätt kan de säkert lägga undan minst 25k i månaden och det är 300papp om året
Senast redigerad av Taskigt 2016-03-01 kl. 21:13.
2016-03-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersnilllson
Ingen risk att bubblan spricker på 5 års sikt. Största anledningen är att det behövs ofantligt mycket bostäder, och eftersom flyktingarna hela tiden går före i kön så måste vi andra slåss om de återstående.

Ingen som helst risk?

Vad är det som gör att du vet med sådan säkerhet medans väldigt många både här och där är av uppfattningen att det här snart har nått vägs ände?

Låt mig gissa, nytt paradigm?

2016-03-01, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Du måte väl förstå att initialt kommer lägenhetspriset att ej påverkas då staten kommer in och köper en lägenhet i ditt hus. Men när sedan alla grannar och andra köpare får reda på att det huserar flyktingar i ditt hus kommer det ske en prisdumpning, dels kommer folk fly genom sälja till vilket pris som helst och dels kommer inga nya köpare att nappa på en lägenhet i ditt hus. Så i slutändan blir inte läget positiv.
Beror ju på var kommunerna köper lägenheter.

Måste det vara i den egna kommunen eller kan de köpa en lägenhet i en annan kommun om prisbilden är bättre där? Kan tänka mig att det vore billigare för Täby kommun att köpa en fyra i Tensta eller Upplands Väsby än i Täby. De kan ju argumentera utifrån att de använder kommuninvånarnas pengar mer rationellt på så sätt. I så fall lär problemområden få ytterligare tillskott, och de som vill fly dessa områden betalar ännu mer för lägenheterna i bättre områden. (Jag bor inte i något av dessa områden, tog det bara som ett exempel. Men jag bor inte i något problemområde, nej)
2016-03-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ingen som helst risk?

Vad är det som gör att du vet med sådan säkerhet medans väldigt många både här och där är av uppfattningen att det här snart har nått vägs ände?

Låt mig gissa, nytt paradigm?

Utbud/efterfrågan är i princip det enda som styr. Så länge kvoten är under 1 är risken liten. Detta är så fundamentalt att alla domedagsprofeter med argument om minskad köpkraft och bankkrascher kan ta sina Case-Shillerindex och tapetsera med.
2016-03-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersnilllson
Utbud/efterfrågan är i princip det enda som styr. Så länge kvoten är under 1 är risken liten. Detta är så fundamentalt att alla domedagsprofeter med argument om minskad köpkraft och bankkrascher kan ta sina Case-Shillerindex och tapetsera med.

efterfrågan har ingen som helst koppling till hur mycket folk kan, vill och får låna?

Domedagsprofeter?

Du är dum i huvudet om du tror att sannolikheten för att ett ekonomiskt mönster skall upprepa sig ännu en gång är likställt med ( och lika sannolikt ) som domedagen.

men fortsätt låna du, det blir nog bra ska du se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in