2016-03-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Well... Rinkeby var den första förorten att bli ordentligt (etniskt) segregerad.
Den första riktiga invandrarförorten i landet, så vitt jag vet.
Fanns ganska många som var tidigare och mer.
Rinkeby må vara ensamt om att ha blivit segregerat flertalet gånger, både etniskt och religiöst.
Senast redigerad av Epikantus 2016-03-01 kl. 20:07.
Citera
2016-03-01, 20:13
Medlem
stom72s avatar
Vem eller vilka var det som utsattes för den misshandel kamerateamet gjorde sig skyldigt till?
Citera
2016-03-01, 20:30
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaken2016
Utländs media blir misshandlade på öppen gata, personerna finns (om än några maskerade) på film.

Svensk polis: Nää vi lägger ner detta på en gång, helt omöjligt att utreda.

Fy faan vad trött jag blir på detta landet!!!
Fast på ett sätt är det bra att polisen även denna gång agerar på sitt vanliga sätt, alltså bagatelliserar och skämtar bort brottet. Utländska reportrar tycker kanske till skillnad från svenska "journalister" att det är ett synnerligen oproffsigt och konstigt yrkesutövande, de kanske börjar ana att Eliassons oro för den ensamkommande mördarens uppväxt och Stockholmspolisens sexövergreppsmörkande inte beror på slumpen.
Citera
2016-03-01, 20:40
Medlem
Sooks avatar
Det stod ju att en blivit överkörd på foten.

Sen kunde man läsa att alla mådde bra.

Får man fossingen överkörd så lär man hamna på sjukhus. Om det verkligen har hänt så har nog Avpixlat trimmat historien lite så den ska bli häftigare.

Jag tvivlar fortfarande.
Senast redigerad av Sook 2016-03-01 kl. 20:48.
Citera
2016-03-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Får man fossingen överkörd så lär man hamna på sjukhus. Om det verkligen har hänt så har nog Avpixlat trimmat historien lite så den ska bli häftigare.

Jag tvivlar fortfarande.

Har själv sett en person fått sin fot överkörd med tofflor på sig, skrek till lite bara sen satte han sig i bilen. Hur stor skadan är beror nog på hur fort bilen kör och hur stor bilen är. Inte speciellt tungt att lätta på ett däck av egen kraft.
Citera
2016-03-01, 20:58
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spik-Otto
Kort sökning på Rinkeby i Sydney Herald Tribune:
http://www.smh.com.au/execute_search.html?text=rinkeby&ss=smh.com.au%2Fe xecute_search.html

Jo, men de verkar använda sig av Sjunnesson och Avpixlat som källa. Blir ju en cirkelbekräftelse om en osäker källa används som källa för en annan nyhetsservice, det bekräftar inte den första källan.

Jag skulle inte bli förvånad om historien är sann och litar definitivt inte på att svensk media skulle rapportera om saken, eller ens säkert känna till vad som händer i förorterna, så att något inte står där säger förstås ingenting. Samtidigt är mitt förtroende för Avpixlat inte jättehögt, men de har väl inte fabricerat någon händelse hittills vad jag vet? Till skillnad från t.ex. Sveriges mest respekterade dagstidning, DN, som konfabulerar om både brandmän från Boden och om invandringens enorma vinster. Vid flertalet tillfällen dessutom.
Citera
2016-03-01, 21:02
Medlem
lasternassummas avatar
Jag hoppas verkligen att vi får möjlighet att se teamets reportage
i Sverige. Kanske kan man hoppas på att det läggs upp på YouTube.

60-minutes-teamets kommentar ger ju en försmak av vad
reportaget kommer att innehålla:

"Teamet bestämde sig snabbt för att lämna Rinkeby men med
bilder på allt som hänt dem. De berättade att de varit i Somalia,
Syrien och Irak men något liknande det som nyss hänt dem i
Stockholm hade de aldrig upplevt någon annanstans."

Citera
2016-03-01, 21:04
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:

Man gör nog klokt i att uppsöka en akutmottagning om man får foten överkörd, för att få bekräftat att man inte fått någon fraktur, om så bara av försäkringsskäl om man får problem längre fram. Att man däremot skulle behöva bli inlagd på sjukhus för en överkörd fot är förstås inte sant.

Ja, sannolikt har Avpixlat kryddat lite, precis som alla media tenderar att göra för att få sina klick. Frågar man polisen har allt alltid gått lugnt till, oavsett om det kastas brandbomber, 30 pers slåss med påkar eller det sker massövergrepp på festivaler. Frågar man DN eller Aftonbladet så sitter det extremt farliga högerextremister i varje buske och frågar man Avpixlat så står det en muslim med en kniv bakom hörnet redo att skära huvudet av dig. Alla har sin agenda. Därför man får inhämta sin information från flera källor för att försöka få en hyfsad bild av vad som hänt egentligen. Helst från en källa så långt känslomässigt avlägsnad från saken som möjligt.
Citera
2016-03-01, 21:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymKostym
Från SRs nyhet på engelska:

Ehhh..."partnered with"? Ursäkta SR, ett partnerskap med avpixlat? För att de får presentera sin sida av saken?

Utanför Sverige funkar det så att man pratar med alla parter i målet, och så får tittarna själva avgöra hur situationen ser ut baserat på presenterad fakta. Inte VEM som presenterar den. Det kallas journalistik.

Det funkar inte som i Sverige där man bara kan skita att göra sitt jobb som journalist med "guilt by association" argument. "Jag gillar inte var du kommer ifrån, du delar inte mina fiiina värden, så dina argument är ogiltiga."
Vi skulle behöva lite input av Tage Danielsson här. -"Det som har hänt har egentligen inte hänt, för avpixlat var inblandade."-
Citera
2016-03-01, 21:08
Medlem
Citat:

Jag tvivlar fortfarande.

Jag har själv fått foten överkörd.
Självklart gjorde det ont... I 10-20 minuter sen kunde jag gå som vanligt / lite smärtor.
Citera
2016-03-01, 21:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Jo, men de verkar använda sig av Sjunnesson och Avpixlat som källa. Blir ju en cirkelbekräftelse om en osäker källa används som källa för en annan nyhetsservice, det bekräftar inte den första källan.

Jag skulle inte bli förvånad om historien är sann och litar definitivt inte på att svensk media skulle rapportera om saken, eller ens säkert känna till vad som händer i förorterna, så att något inte står där säger förstås ingenting. Samtidigt är mitt förtroende för Avpixlat inte jättehögt, men de har väl inte fabricerat någon händelse hittills vad jag vet? Till skillnad från t.ex. Sveriges mest respekterade dagstidning, DN, som konfabulerar om både brandmän från Boden och om invandringens enorma vinster. Vid flertalet tillfällen dessutom.

Visst är det så att Avpixlat är huvudsaklig källa, men här:
http://www.smh.com.au/entertainment/tv-and-radio/news-and-current-affairs/60-minutes-film-crew-attacked-by-a-group-of-masked-men-in-stockholm-20160301-gn79oi.html

står bl.a.:
"Channel Nine confirmed its 60 Minutes team ran into trouble in
Stockholm but only provided basic details. It did however say
that news service Avpixlat' report was "accurate".

dvs. det uppges att reportageteamet från 60 minutes bekräftat
att Avpixlats artikel stämmer.

Jag ser fortfarande fram emot reportaget...

Lite märkligt att Donald Trump inte uttalat sig ännu.
Han var ju snabb att uttala sig om "medborgargardet" vid T-centralen...

Citera
2016-03-01, 21:24
Medlem
Citat:

Jag tvivlar fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av bulletprofet
Har själv sett en person fått sin fot överkörd med tofflor på sig, skrek till lite bara sen satte han sig i bilen. Hur stor skadan är beror nog på hur fort bilen kör och hur stor bilen är. Inte speciellt tungt att lätta på ett däck av egen kraft.

Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Man gör nog klokt i att uppsöka en akutmottagning om man får foten överkörd, för att få bekräftat att man inte fått någon fraktur, om så bara av försäkringsskäl om man får problem längre fram. Att man däremot skulle behöva bli inlagd på sjukhus för en överkörd fot är förstås inte sant.

Ja, sannolikt har Avpixlat kryddat lite, precis som alla media tenderar att göra för att få sina klick. Frågar man polisen har allt alltid gått lugnt till, oavsett om det kastas brandbomber, 30 pers slåss med påkar eller det sker massövergrepp på festivaler. Frågar man DN eller Aftonbladet så sitter det extremt farliga högerextremister i varje buske och frågar man Avpixlat så står det en muslim med en kniv bakom hörnet redo att skära huvudet av dig. Alla har sin agenda. Därför man får inhämta sin information från flera källor för att försöka få en hyfsad bild av vad som hänt egentligen. Helst från en källa så långt känslomässigt avlägsnad från saken som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av mary-janne
Jag har själv fått foten överkörd.
Självklart gjorde det ont... I 10-20 minuter sen kunde jag gå som vanligt / lite smärtor.

Jag har också fått foten överkörd, krossad fotknöl och gips i flera veckor (eller om det var månader) som följd, jag svimmade av smärta när jag försökte stödja mig på den foten som blev överkörd.

Hursomhelst så finns det ju såklart grader av överkörning. Allt från lite ömhet till, som i mitt fall, rejäla frakturer.

Det skumma är dock att channel 9 bekräftar sjunnessons historia... Om den nu inte är sann så har dom också gjort bort sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in