2016-03-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det var alltså ingen misshandel eller attack, utan lite tjafs följt av däck på sko?

Varför skulle det sändas på SVT? De har inte tillstånd.
Jag vet inte, samtidigt har sjunnesson skrivit

Citat:
En fotograf attackerades och fick ett slag över munnen med knuten näve så att blodvite uppstod. En burk kastades sedan in i kameran. Samtidigt attackerades en annan fotograf som också blev slagen rätt över hakan så att en tand lossnade.

och

Citat:
Channel Nine confirmed its 60 Minutes team ran into trouble in Stockholm but only provided basic details. It did however say that news service Avpixlat' report was "accurate".

enligt http://www.smh.com.au/entertainment/tv-and-radio/news-and-current-affairs/60-minutes-film-crew-attacked-by-a-group-of-masked-men-in-stockholm-20160301-gn79oi.html
Citera
2016-03-01, 17:44
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jodå, MSM hänger på.

http://www.di.se/artiklar/2016/3/1/konjunkturinstitutet-varnar-for-underskott/

"I en rapport från konjunkturinstitutet, som publicerades på tisdagen, varnas för att skatten måste höjas om Sverige fortsatt ska kunna finansiera asylmottagandet. Annars får utgifterna bromsas med minskad personaltäthet i vård, skola och omsorg, för att hålla budgeten i balans."

Se på fan. DI visserligen, men alltid något!

En ännu hetare potatis för medieetablissemanget är det faktum att ett nyhetsteam från Australiensiska 60 Minutes har attackerats och misshandlats i Rinkeby under gårdagen.

Attacken har alla ingredienser av en jättenyhet. Journalister har attackerats vilket normalt sett hetsar upp kåren i extas. Dessutom är det ett ansett nyhetsprogram från ett stort engelskspråkigt land på finbesök i Sverige, dvs de svenska journalisternas idoler.

Det finns bara två problem.
Ett: Attacken bekräftar den invandringskritiska verklighetsbeskrivningen, vilket gör storyn hemskt obekväm för svensk media.
Två: Nyheten rapporterades först av Avpixlat, och Sjunnesson agerade värd åt 60 Minutes när incidenten ägde rum, vilket gör storyn onämnbar eftersom den besudlats av en "hatsajt".

Ångesten detta måste framkallat på Sveriges redaktioner är nästan påtaglig.
Nåväl, efter en sömnlös och kallsvettig natt fattade till slut SR mod till sig och rapporterade om händelsen.

Australian TV crew “attacked” in Stockholm suburb

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6379970

Rubriken har ändrats sedan den först publicerades, men ordet attacked är fortfarande kvar inom citationstecken. Man undrar ju om SR hade kört med citationstecken om exempelvis ett gäng nynazister hade attackerat och ryckt slöjan av en muslim?

I själva brödtexten anstränger man sig till det yttersta för att förminska attackens omfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av SR
...just the camerman was lightly hurt and that he did not need to seek medical treatment.

Byström said the Australian crew had told police that a group of youths had driven over the camerman's foot and that he experienced "temporary pain but there were no injuries".

The Nine Network statement released earlier on Tuesday said:

“Liz Hayes and a 60 Minutes crew are currently on assignment in Europe where they are reporting a story about the migrant crisis… In a suburb of Stockholm yesterday they were confronted by a group who objected to them filming…There was a series of scuffles and the police were called. The 60 Minutes cameraman and producer were slightly injured but filming continued with police at the scene.”
(mina fetningar)

Vi får se om inslaget i 60 Minutes motsvarar SR:s beskrivning.

När Public Service väl rapporterat vågade även SVD publicera händelsen.

Polisen utreder inte omskrivet bråk i Rinkeby
http://www.svd.se/polisen-utreder-inte-omskrivet-brak-i-rinkeby

Här har attacken förvandlats till ett bråk i rubriken. Kanske tänker man sig att teamet från Australien börjat mucka med Rinkebyborna och bjudit in till lite hederligt gammalt handgemäng?

Man citerar också en polis som beskriver incidenten med ordet tjafs.

Citat:
Ursprungligen postat av SVD
– Det var vid 16.45 som det blev någon form av tjafs. Vi vet inget om bakgrunden. Men polis larmades till platsen. Men när vi kom dit så hade ungdomarna försvunnit från platsen, säger Lars Byström, pressinformatör vid Stockholmspolisen till SvD.
(min fetning)

Så vitt jag vet har inga andra inom etablerad svensk media rapporterat om händelsen. Strategin verkar vara att tiga ihjäl det hela.

Ska bli intressant att se reportaget i 60 Minutes. Kanske kan australiensarna lära de svenska "journalisterna" lite om journalistik.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2016-03-01 kl. 17:48.
Citera
2016-03-01, 17:45
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jag vet inte, samtidigt har sjunnesson skrivit

och

enligt http://www.smh.com.au/entertainment/tv-and-radio/news-and-current-affairs/60-minutes-film-crew-attacked-by-a-group-of-masked-men-in-stockholm-20160301-gn79oi.html
Hmm. Ja, då ska det bli intressant att följa. Får bli till att följa australiensisk media. Det lär inte skapa några vidare rubriker i Sverige.
Citera
2016-03-01, 17:46
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det var alltså ingen misshandel eller attack, utan lite tjafs följt av däck på sko?

Varför skulle det sändas på SVT? De har inte tillstånd.
Det går ofta att köpa andra bolags produktioner - om man vill.

Däcket över foten, var bara början, enligt vissa. När vi får se bilderna vet vi vilka som har korrekt info.
Citera
2016-03-01, 17:53
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
----
Lite på samma sätt reagerar jag när man försöker friskriva förövare
från ansvar, oberoende av etnicitet.
----
Enligt Karpman's dramatriangel kan sociala situationer ofta brytas ner till "förövare", "hjälpare" resp. "offer"...vem som specifikt är förövare i förhållande till "offret" i dagens svenska samhälle tenderar att bli ganska utslätat när det är lönsamt och eftersträvansvärt att stå i "hjälpar"hörnet av dramatriangeln... så när olika icke önskvärda beteenden kan brytas ner till psykiatriska diagnoser av olika slag hos personer/patienter som det lönar sig att sälja mediciner till istället för att hålla dem ansvariga för sina handlingar, så växer troligen många av nysvenskarna gradvis in i DSM-diagnosen ODD...

Vad som dessutom bidrar till att rollfördelningen inom dramatriangeln i dagens Sverige inte enkelt kan utrönas är IMO att inte endast har koranens författare missuppfattat och felöversatt de ursprungliga syriskarameiska religiösa texterna, utan dessutom har de svenska översättarna av FN's deklaration om de mänskliga rättigheterna felöversatt den första paragrafen... "dignity"=värdighet har blivit "värde" i den svenska översättningen, vilket bidrar till den allmänna oredan i sverige där alla är lika mycket värda på den gemensamma värdegrundens grund...inget snack om "värdighet" längre alltså...

Om detta bloggar Julia Caesar...
Citera
2016-03-01, 18:03
Medlem
SituationReports avatar
Hur ska vi lösa detta problem då, om det nu är sant?

Underjordiska termiska bomber?

Även om detta är sant så vet alla i hela Sverige redan om att det är på det här sättet i Rinkeby och området är "förmodligen" redan satt i social karantän.

CBS borde vetat om läget och kanske till och med satt sig i utsatt läge med flit för att få nyhetssprängstoff..... om det nu är sant.
Citera
2016-03-01, 18:10
Medlem
Man får verkligen hoppas att det inte sänds i SvT, men däremot spelas upp i alla andra demokratiska länder. Det om något skulle bekräfta bilden av Sverige som det nya Nordkorea.

Lika skönt vore det om att det spreds i omvärlden att polisen säger att de har viktigare saker att jobba med än misshandeln av utländska journalister.
Citera
2016-03-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Hur ska vi lösa detta problem då, om det nu är sant?

Underjordiska termiska bomber?

Även om detta är sant så vet alla i hela Sverige redan om att det är på det här sättet i Rinkeby och området är "förmodligen" redan satt i social karantän.

CBS borde vetat om läget och kanske till och med satt sig i utsatt läge med flit för att få nyhetssprängstoff..... om det nu är sant.

Well... Rinkeby var den första förorten att bli ordentligt (etniskt) segregerad.
Den första riktiga invandrarförorten i landet, så vitt jag vet.

(jag pratar då alltså tidigt 80tal, om inte ännu tidigare)
Senast redigerad av Blalotus 2016-03-01 kl. 18:30.
Citera
2016-03-01, 18:24
Medlem
Kort sökning på Rinkeby i Sydney Herald Tribune:
http://www.smh.com.au/execute_search.html?text=rinkeby&ss=smh.com.au%2Fe xecute_search.html
Citera
2016-03-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Det är inte alls en halmgubbe, jag förklade att jag inte trodde ett ord av vad han sa...

Nu är jag inte ofelbar och precis som du säger så verkar mer och mer tyda på att det faktiskt hänt något, i ärlighetens namn så tvivlade jag även på channel 9, just för att de bekräftade hans historia...

Nu verkar channel 9 vara rätt stora så det vore nog osannolikt att de skulle ljuga.

Vi får väl se helt enkelt, det vore ju väldigt intressant att se reportaget som gjordes...
Jag tycker ändå det är ett sundhetstecken av dig att inte lita på media. Vi vet att aftonbladet, expressen och avpixlat m.m har helt olika agendor. Ingen media ljuger medvetet men dom undanhåller info till vilket pris som helst och har dom chansen så piskar dom meningsmotståndare så hårt dom kan. Klagar man så redigeras texten och aftonbladets redigerare är nog dom av dessa tre medier som redigerar mest tror jag?
Senast redigerad av Thure10 2016-03-01 kl. 18:52.
Citera
2016-03-01, 19:11
Medlem
AnonymKostyms avatar
Från SRs nyhet på engelska:

Citat:
60 Minutes have apparently partnered with Avpixlat, a Swedish anti-immigration online outlet

Ehhh..."partnered with"? Ursäkta SR, ett partnerskap med avpixlat? För att de får presentera sin sida av saken?

Utanför Sverige funkar det så att man pratar med alla parter i målet, och så får tittarna själva avgöra hur situationen ser ut baserat på presenterad fakta. Inte VEM som presenterar den. Det kallas journalistik.

Det funkar inte som i Sverige där man bara kan skita att göra sitt jobb som journalist med "guilt by association" argument. "Jag gillar inte var du kommer ifrån, du delar inte mina fiiina värden, så dina argument är ogiltiga."
Citera
2016-03-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Jag tycker ändå det är ett sundhetstecken av dig att inte lita på media. Vi vet att aftonbladet, expressen och avpixlat m.m har helt olika agendor. Ingen media ljuger medvetet men dom undanhåller info till vilket pris som helst och har dom chansen så piskar dom meningsmotståndare så hårt dom kan. Klagar man så redigeras texten och aftonbladets redigerare är nog dom av dessa tre medier som redigerar mest tror jag?

Ja i min värld är avpixlat på ungefär samma nivå som aftonbladet, vad gäller opartiskhet.
Och just sjunnesson vet jag är känd, både här och på avpixlat, för att inte ha riktiga källor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in