2016-03-01, 15:45
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Läge att flytta tråden till mer lämpligt delforum?

http://www.svd.se/polisen-utreder-inte-omskrivet-brak-i-rinkeby

Jag tycker att tråden ligger bra där den ligger.

Trots allt så har ju brott begåtts och jag antar att en polisanmälan inte är ett måste för det här delforumet?
Citera
2016-03-01, 15:46
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Haha dagens garv och sveriges mest ärliga Polis --Vi har ju så att säga en god orderingång ändå, säger Lars Byström.

Det ligger nog något annat i fatet för att man inte vill utreda detta fallet, vilket vi övriga aldrig kommer att få veta tyvärr.
Ja lite misshandel och en överkörd fot är ju ingenting jämfört med all annan skit som kaozblattarna i Rinkeby ställer till med dagligen.
Inte ens mord i det rövhålet utreds väl idag....
Citera
2016-03-01, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Haha. Förlåt att jag skrattar, men news.com.au är Australiens 19:e mest besökta sajt och en av de stora drakarna där.

http://www.alexa.com/siteinfo/http%3A%2F%2Fwww.news.com.au

... och de beskriver Avpixlat som en "Swedish media outlet" och tom direktlänkar till Avpixlats artikel. Förlåt om jag skrattar igen.

- Swedish media outlet Avpixlats had partnered with 60 Minutes to film the story.

Inte ens jag skulle kalla Avpixlat för en "media outlet", det är en propagandablogg (och en ganska bra sådan).

Så här går det när traditionella medier sviker sitt uppdrag
, de förlorar sitt anseende och existensberättigande.

Avpixlat + 60 minutes = sant. Jag skrattar igen men denna gång fastnar skrattet i halsen...

Bra jobbat Sjunneson, din lilla räv!!!

Sverige börjar bli riktigt scary. Vi är en solklar diktatur - som styrs av en extrem minoritet som kommer att förstöra landet för alltid.
Senast redigerad av Grobil 2016-03-01 kl. 15:59.
Citera
2016-03-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Snacka om halmgubbe!
Du gör dig ju bara löjligare för varje inlägg! Allt visar ju på att Sjunnessons historia är korrekt.
Du kommer bara med svammel.

Det är inte alls en halmgubbe, jag förklade att jag inte trodde ett ord av vad han sa...

Nu är jag inte ofelbar och precis som du säger så verkar mer och mer tyda på att det faktiskt hänt något, i ärlighetens namn så tvivlade jag även på channel 9, just för att de bekräftade hans historia...

Nu verkar channel 9 vara rätt stora så det vore nog osannolikt att de skulle ljuga.

Vi får väl se helt enkelt, det vore ju väldigt intressant att se reportaget som gjordes...
Senast redigerad av Blalotus 2016-03-01 kl. 15:56.
Citera
2016-03-01, 15:54
Medlem
Vaken2016s avatar
Utländs media blir misshandlade på öppen gata, personerna finns (om än några maskerade) på film.

Svensk polis: Nää vi lägger ner detta på en gång, helt omöjligt att utreda.

Fy faan vad trött jag blir på detta landet!!!
Citera
2016-03-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Haha dagens garv och sveriges mest ärliga Polis --Vi har ju så att säga en god orderingång ändå, säger Lars Byström.

Det ligger nog något annat i fatet för att man inte vill utreda detta fallet, vilket vi övriga aldrig kommer att få veta tyvärr.

Detta uttalandet fick mig att skratta
Citat:
– Det är inte säkert att man märker att man kör över något, säger han.
Nä ja då är det lungt, låtsas man inte om det eller kanske inte vet om det, ingen anledning att eftersöka nån för brott.
Citera
2016-03-01, 16:13
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Läge att flytta tråden till mer lämpligt delforum?

Läget i Sverige är verkligen mongo.

1. Nyhetsteam åker till Rinkeby
2.misshandel
3.världsnyhet
4.svensk polis utreder inte
5.får inte detta lag mässigt att gå ihop, så om man som journalist åker till tex Rinkeby så får man räkna med att bli misshandlad och att det inte ens blir en utredning.
Citera
2016-03-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är ju helt barockt att de inte avser att utreda händelsen. Visst, det kan vara svårt att leda i bevis att påkörandet med bilen var uppsåtligt, men det hade åtminstone suttit fint med någon form av uttalande mer generellt angående att journalister blir attackerade på detta sätt.

Gillar dock slutklämmen som faktiskt säger en hel del:

Ja den var bra - Jo och dessutom är de ju bara baaaaaaaarn, eller hur ?

- å andra sidan så för ett nyhetsteam kan det bli mycket mycket dyrt i att anmäla sådana händelser, det kan innebära att de måste inställa sig för att vittna i rättegångar här i Sverige, och med deras löner det kan ju kosta 10 000 tals kronor (förlorad arbetsinkomst) + flygbiljetter + hotell och det för bara en av dem, ska hela teamet vara med så springer kostnaden iväg. Det är mycket krångligt för en utlänning som vistas tillfälligt som turist eller i arbete att anmäla ett brott och kanske bli delgiven att behöva vittna i en rättegång.

Som det nu är med väntetiden för att det ska komma upp i tingsrätten så kan det ställa till stora problem för ett team ifrån ett annat land i att de får skjuta upp sina uppdrag ändra sina scheman mm.

Visserligen så får de ju viss ersättning för att vittna, men detta kan ju inte bli helt rättvist, alla kostnader får man inte med ändå...

Nu vet jag inte om GMs blivit gripna ?

Äh, det e väl bara att bygga fler fängelser ? Bäst att passa på nu när det ändå ska byggas ?
Citera
2016-03-01, 16:18
Medlem
oberoendemedias avatar
Intressant att följa artikelns ändringar i SR utan att uppdateringen nämns:

http://i.imgur.com/OhkSJlC.jpg

SVT uppdaterar sin tidsstämpel även om man inte säger vad som ändras:

http://i.imgur.com/nCzsD5P.jpg

För övrigt finns det tre saker jag ogillar i historien:

1) Ingen polisanmälan för den andra misshandeln.
2) SVT (public service!) får inte tag på de australiska journalisterna.
3) Pressmeddelandet verkar förminska historien och nämner bara första incidenten.

Citat:
There was a series of scuffles and the police were called. The 60 Minutes cameraman and producer were slightly injured but filming continued with police at the scene.

Den enda bekräftelsen (hur mycket bekräftar man?) är denna från SMH:

Citat:
It did however say that news service Avpixlat' report was "accurate"
Citera
2016-03-01, 16:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

SvDs formulering:
"Polisen har beslutat att inte utreda händelserna
under måndagen, då ett australiskt tv-team från
Channel 9 kom i bråk med ungdomar i Rinkeby."

är intressant. Det är min understrykning.

Jag tycker mig känna igen sättet att beskriva ett händelseförlopp.

Är det någon här som tror att 60 minutes-teamet är ett gäng
notoriska bråkmakare som "kommer i bråk med" människor
som dom träffar när dom är ute på uppdrag?

Händelsen som min signatur handlar om bestod i att en pojke
läste på om hur man skulle döda en människa. Sedan överfaller
han pojken som mördas, bakifrån, och hugger kniven i hans hjärta.
Detta beskrevs av kommunchefen Jonas Rydberg i Östra Göinge
som:
"Två elever hamnade i konflikt varvid den ene blev knivskuren."

Är det en ny trend att den som blir överfallen har halva ansvaret?
Eller gäller det bara i vissa fall?

Senast redigerad av lasternassumma 2016-03-01 kl. 16:25.
Citera
2016-03-01, 16:33
Medlem
Klart fall av systemhotande brottslighet som skulle prioriteras enligt Rikspolischefen, beslutet att lägga ner förundersökningen torde överklagas ända upp till JO.
Citera
2016-03-01, 16:33
Medlem
KeithRichardss avatar
Det blir ju riktigt spännande när deras program sänds, med bilder (förhoppningsvis även rörliga) som visar det skedda. Folk i Sverige kommer ju bli grymt förvånade över att de inte hört talas om detta som hänt i deras eget land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in