2016-03-01, 06:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Nej, du använder dig inte av logik.

Det är tveksamt om du öht vet vad "logik" är och hur den appliceras.

Men demonstrera gärna ATT du har logik-kunskap.
Citera
2016-03-01, 07:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du tolkar mina argument utifrån din världsbild. Din världsbild är inte synonymt med logik.

Men presentera och legitimera då "logiken" i DIN världsbild.

Citat:
Är jag en idiot?

Nja, sen du själv fråger ...
Citera
2016-03-01, 07:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag säger att antingen måste universum vara oändligt eller så måste det finnas en skapare som är oändligt.

Citat:
Har du några argument mot dessa så var god och presentera dem.

Det är en falsk dikotomi.

*

Så lär dig elementär logik först.
Citera
2016-03-01, 07:09
Medlem
Citat:
Jaha, så du är beroende av vad andra människor ger dig för resultat och analys. Du vill inte ha en egen åsikt och tyckande? Du är inte kapabel att diskutera på egen hand?
Diskutera kan man alltid göra. Men det blir ju bara gissningar.
Citera
2016-03-01, 07:22
Medlem
Citat:
Nej, jag vill ha en diskussion om hur alltet kan ha kommit till och med förnuftets hjälp komma fram till en slutsats. Har du/ni några argument att presentera?
Ska slutsatsen vara sann, eller kan vi gissa, som du gör? Jag litar hellre på folk som jobbar med sådant hör, än dina gissningar.
Citera
2016-03-01, 17:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Absolut inget fel med ''vi vet inte'' Men om man vill ge sig in på en diskussion som denna så är ''vi vet inte'' varken ett argument eller nåt som är av intresse. Skriver man ''jag vet inte'' i en diskussion innebär det per se att man inte vill eller har förmågan att diskutera ämnet, vad det än kan vara för ämne.
Tala för dig själv, jag både vill och kan diskutera ett ämne där "svaret" just nu är "vi vet inte".
Det jag vill veta är hur du kommit fram till att "gud gjorde det".
Citera
2016-03-01, 17:22
Medlem
Citat:
Nej, du använder dig inte av logik. Du tolkar mina argument utifrån din världsbild. Din världsbild är inte synonymt med logik.
Men logik ingår i min "världsbild".
Citat:
Du har inga argument att tillföra.
Jo. Dina cut and paste kreationist-felslut har för länge sedan blivit krossade. Det finns som sagt ingen anledning att börja om från ruta ett angående tex påståenden om "intelligent design", komplexitet=gud, evolution vs mytologi-dikotomin osv.. Det är redan bemött och avklarat att du har fel.
Citat:
Är jag en idiot?

Ja, tyvärr. Jag kallar inte folk för idioter utan en god anledning till det. Och du är definitivt en idiot på alla tänkbara sätt.
Citat:
Hur känns det då för dig att skriva och svara på en idiot då? Gör det dig inte automatiskt till den mer idiotiska här?
Man har inte kritik-immunitet bara för att man är en idiot.
Citera
2016-03-01, 17:25
Medlem
Citat:
Jag säger att antingen måste universum vara oändligt eller så måste det finnas en skapare som är oändligt. Har du några argument mot dessa så var god och presentera dem.

Ja detta är ju den falska dikotomin du har ältat in i det oändliga. Men utan att kunna presentera ett enda rationellt argument till varför din ståndpunkt skulle vara korrekt.

Faktum är FORTFARANDE att vi inte vet hur och eventuellt varför universum kom till. Vi vet inte vilka alternativ som existerar. Därför kan man inte hitta på att det måste ha varit en gud.
Citera
2016-03-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Du levererar ju ingen substans att argumentera emot. Varför skulle dessa två vara de enda alternativen?

Är du så egocentrisk så att du tror att universum lyder under ditt tyckande?

Varför måste något vara oändligt? Hur kan du tro att människor vet vad som måste vara? Vi vet ju knappt något om universum? Utgår du från dina känslor? Att det känns jobbigt om det inte är så?

Visst är det en del i att du kräver en oändlighet av universum? Det skulle kännas jobbigt om det inte är som du har bestämt att det ska vara.

Du är ju din egen skapare. Det är ju du som lever ditt liv. Om du vill att universum ska vara oändligt eller att det ska finnas en oändlig gud, bestäm dig för att det är så. Om du bestämmer dig för det, så spelar det ju ingen roll om det är sant. Livet här på jorden blir ju som du vill oavsett om gud finns eller inte. Varför känner du ett behov av att få andra att hålla med dig på flashback? Varför känner du att dina motdebattörer behöver ha argument?

Du vet ju att du inte har några bevis för din sak. Kan det vara så att du är osäker och att du egentligen vill att någon här ska lägga fram något tveklöst så att du kan släppa religionen?

Det går inte att övertyga någon som tror. Att tro definieras av att inte ge sig oavsett hur orimligt det känns att fortsätta tro.

Visst är det jobbigt? Att ständigt formulera och argumentera för det som du inte är säker på.

Visst är det jobbigt att gud vägrar hjälpa dig? Att han aldrig ger dig ens ett halmstrå som du kan använda?

Vore det inte på tiden?

Tänk om han inte finns?

Då skulle ju ditt liv vara bortslösat. Då hade ju du varit en bättre människa, som inte hade försökt lura andra människot

Va? bara va?!!! Jag är intresserad av att diskutera och lägger fram mina argument. Jag har ingen dold agenda bakom mitt deltagande. Om du tror nåt sånt är det enbart dina egna tolkningar. Jag vill varken släppa min religion eller få andra på min sida. Det här är en diskussion. I en diskussion läggs argument fram. Det du och dina vänner gör är att tolka mina argument. Ni saknar egna argument.

Det är ingenting som är jobbigt. Jag ställer en fråga och hoppas på att ni kan svara på den för då vidgar man sina vyer och lär sig mer om hur andra människor ser på sin omvärld. Jag säger att ingenting kan skapas av tomma intet. Har du invändningar mot det, får du mer än gärna presentera hur nåt kan komma till från tomma intet.

Om varken Gud eller universum är oändligt, var kom universum ifrån då?
Citera
2016-03-01, 19:23
Medlem
Citat:
Nej, det behöver inte betyda att det bara blir gissningar. Vi kan dra paralleller och jämföra, vi kan utbyta tankar och förklara varför man anser att nåt är på ett visst sätt. Sedan skulle man kunna säga det om allt i princip. Allting är bara gissningar. Till och med verkligheten utanför dig är en gissning. Du kan aldrig avgöra med säkerhet om verkligenheten utanför dig verkligen existerar eller om det är din hjärna som spelar dig spratt. Vissa saker tar vi för givna för att vi alltid trott att det är så. Verkligheten är sådan sak. Du ar alltid trott att stenen du vidrör finns där utanför din inre värld, men du ifrågasätter aldrig om stenen verkligen finns i den yttervärlden och om det inte är möjligt att din inre värld får dig att tro att du vidrör stenen. Allting blir en gissning om man hårdrar det.

Så nej, låt oss diskutera och försöka komma till en slutsats hur världen är beskaffad. Om det är svårt att uppnå sanningen genom att sätta fingret på sanningen, kan vi i alla fall sålla bort sånt som är falskt och den vägen närma oss sanningen. Det är trots allt en evighet som står på spel.
Hur ska vi sålla bort sådant som är falskt, när du slänger in ofalsiferbara ting (Gud)? Om du är med på att Gud inte finns med, eftersom han inte är bevisad, så kan vi diskutera vidare? Är det okej för dig? Alternativt så bevisar du Gud. Vilket egentligen tråden går ut på.
Citera
2016-03-01, 19:26
Medlem
Citat:
Universum finns. Hur kom det till?

Av sig själv
alltid existerande
nåt annat system skapade det. Det finns inga fler alternativ. Det är logiska slutsatser. Det kommer aldrig finnas flera alternativ.
Även om detta var sant, så behöver inte detta "system"vara Gud. Speciellt inte precis den gud du tror på.
Du måste i så fall förklara var Gud kommer ifrån. Vem/vad skapade Gud?
Citera
2016-03-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur ska vi sålla bort sådant som är falskt, när du slänger in ofalsiferbara ting (Gud)? Om du är med på att Gud inte finns med, eftersom han inte är bevisad, så kan vi diskutera vidare? Är det okej för dig? Alternativt så bevisar du Gud. Vilket egentligen tråden går ut på.

Det finns myriader med sätt att sålla bort det som är falskt. En sten är inte Gud. En sten blir till av vind och vatten och kan förstöras och skapas och försvinna och komma till av vind och vatten. Detta kan sållas bort. Så alla som tillber stenar kan med största sannolikheten och rimligheten överge sin tro. Elden är inte Gud. Eld kommer till av värme, energi och syre. Dessa ting är i sin tur beroende av vatten, luft, träd osv. Därför är elden inte Gud. Eld är beroende av andra ting och därför kan den inte vara Gud. Elden kan sållas bort. Alla som tillber elden kan överge sin tro. Ingenting kan komma till av tomma intet. Så alla som tror att universum har kommit till av sig självt kan överge sin tro. Det är så man kan sålla bort allt som är falskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in