2016-02-29, 17:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Nej, jag vill ha en diskussion om hur alltet kan ha kommit till och med förnuftets hjälp komma fram till en slutsats. Har du/ni några argument att presentera?
Vad är det för fel på "vi vet inte"?
Hur är de förnuftigt att dra till med en vild gissning som "en gud gjorde det".
Citera
2016-02-29, 17:44
Medlem
Citat:
Nej, jag vill ha en diskussion om hur alltet kan ha kommit till och med förnuftets hjälp komma fram till en slutsats. Har du/ni några argument att presentera?

Se då till att presentera lite nya argument. Du har kört på med samma tröttsamma felslut och dåliga argument nu under lång tid.
Du måste ju rimligtvis veta vid det här laget att "fine tuning"/komplexitet=gud, inte är ett hållbart argument etc..

I övrigt ställer jag samma fråga som Conny, vad är det för problem med "vi vet inte"?

Det är ju ett faktum att vi för tillfället inte vet.. Inget blir ju bättre av att du ogrundat drar slutsatsen att en gud ligger bakom.
Citera
2016-02-29, 18:05
Medlem
Citat:
Nej, jag har ingen aning. Det finns dom som jobbar med detta hela dagarna.
Citera
2016-03-01, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Haha, du är allt bra rolig du. Jag "tolkar" det du skriver med hjälp av bland annat logik. Det räcker gott och väl för att se vilken idiot vi har att göra med.

Nej, du använder dig inte av logik. Du tolkar mina argument utifrån din världsbild. Din världsbild är inte synonymt med logik. Du har inga argument att tillföra. Är jag en idiot? Hur känns det då för dig att skriva och svara på en idiot då? Gör det dig inte automatiskt till den mer idiotiska här?
Citera
2016-03-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är det för fel på "vi vet inte"?
Hur är de förnuftigt att dra till med en vild gissning som "en gud gjorde det".

Absolut inget fel med ''vi vet inte'' Men om man vill ge sig in på en diskussion som denna så är ''vi vet inte'' varken ett argument eller nåt som är av intresse. Skriver man ''jag vet inte'' i en diskussion innebär det per se att man inte vill eller har förmågan att diskutera ämnet, vad det än kan vara för ämne.
Citera
2016-03-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Se då till att presentera lite nya argument. Du har kört på med samma tröttsamma felslut och dåliga argument nu under lång tid.
Du måste ju rimligtvis veta vid det här laget att "fine tuning"/komplexitet=gud, inte är ett hållbart argument etc..

I övrigt ställer jag samma fråga som Conny, vad är det för problem med "vi vet inte"?

Det är ju ett faktum att vi för tillfället inte vet.. Inget blir ju bättre av att du ogrundat drar slutsatsen att en gud ligger bakom.

Jag säger att antingen måste universum vara oändligt eller så måste det finnas en skapare som är oändligt. Har du några argument mot dessa så var god och presentera dem.
Citera
2016-03-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, jag har ingen aning. Det finns dom som jobbar med detta hela dagarna.

Jaha, så du är beroende av vad andra människor ger dig för resultat och analys. Du vill inte ha en egen åsikt och tyckande? Du är inte kapabel att diskutera på egen hand?
Citera
2016-03-01, 04:18
Medlem
Citat:
Jag säger att antingen måste universum vara oändligt eller så måste det finnas en skapare som är oändligt. Har du några argument mot dessa så var god och presentera dem.

Du levererar ju ingen substans att argumentera emot. Varför skulle dessa två vara de enda alternativen?

Är du så egocentrisk så att du tror att universum lyder under ditt tyckande?

Varför måste något vara oändligt? Hur kan du tro att människor vet vad som måste vara? Vi vet ju knappt något om universum? Utgår du från dina känslor? Att det känns jobbigt om det inte är så?

Visst är det en del i att du kräver en oändlighet av universum? Det skulle kännas jobbigt om det inte är som du har bestämt att det ska vara.

Du är ju din egen skapare. Det är ju du som lever ditt liv. Om du vill att universum ska vara oändligt eller att det ska finnas en oändlig gud, bestäm dig för att det är så. Om du bestämmer dig för det, så spelar det ju ingen roll om det är sant. Livet här på jorden blir ju som du vill oavsett om gud finns eller inte. Varför känner du ett behov av att få andra att hålla med dig på flashback? Varför känner du att dina motdebattörer behöver ha argument?

Du vet ju att du inte har några bevis för din sak. Kan det vara så att du är osäker och att du egentligen vill att någon här ska lägga fram något tveklöst så att du kan släppa religionen?

Det går inte att övertyga någon som tror. Att tro definieras av att inte ge sig oavsett hur orimligt det känns att fortsätta tro.

Visst är det jobbigt? Att ständigt formulera och argumentera för det som du inte är säker på.

Visst är det jobbigt att gud vägrar hjälpa dig? Att han aldrig ger dig ens ett halmstrå som du kan använda?

Vore det inte på tiden?

Tänk om han inte finns?

Då skulle ju ditt liv vara bortslösat. Då hade ju du varit en bättre människa, som inte hade försökt lura andra människot
Citera
2016-03-01, 06:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad beträffar en skapare som är orsak till universums och livets konstruktion finns det inget rådande tvivel om.

Speak for yourself vad angår denna tvärsäkerhet.

Citat:
Jag har gång på gång förklarat varför man med logikens hjälp kan komma till den slutsatsen.

Du har inte "förklarat" nånting, du har postulerat något. Desutom rör det sig om din egen hemmasnickrade "logik", som till vidare kan ignoreras tills du har legitimerat den.

Citat:
Allting har sin orsak för att komma till existens. Det finns inget, varken i himlen eller på jorden som kommer till existens av tomma intet. Inte ens Gud/gudar kan komma till av tomma intet. Men vi finns och universum finns, så var kom vi ifrån om vi inte kan komma till av slumpen? Här finns det ingen annan förklaring mer än en oändlig, alltid existerande entitet, en evig entitet. Om någon har invändningar på detta får ni gärna ge mig något hållbart alternativ till detta.

Jajaja, ÄNNU en revival av Intelligent Design. Du är tämligen monoton i ditt statiska mantramässande av detta. Du kunne åtminstone försöka utveckla detta koncept.

Citat:
Varför måste skaparen vara evig, alltså alltid existerande? Just för att om så inte hade varit fallet, så skulle det innebära att det fanns ett system som fanns före Guds existens och som i sin tur skapade Gud, men om detta system fanns före Gud, vad skapade då detta system? Vid nån punkt måste vi acceptera att nåt alltid har existerat och är oskapat, dvs evigt.

Precis; du väljar bara att stanna vid ett arbiträrt punkt i denna resonemangs-regression.

Citat:
Det som är evigt måste ha en vilja, eftersom valet fanns mellan vara och icke vara men detta nånting som är orsaken till allt valde vara, alltså har denna skapare en vilja. Denna skapare måste även ha förnuft och intelligens. Konstanterna och variablerna i universum, på jorden men också inom kemi, fysik, biologi vittnar om detta. Grundbultarna i dessa har antingen en bestämdhet eller varierar beroende på... . För det krävs det en ingenjör som bestämmer hur mycket av en sort ska förekomma, hur ofta och vid vilken tidpunkt för att varat ska varat funktionellt. Att tro att konstanterna och variablerna i universum sker av en slump är bara oärligt och dumdristigt.

Och som vanlig byggar du friskt vidare på ad hoc premisser.

Citat:
Jag har förklarat dussintals gånger hur och varför med förnuftets hjälp komma till en ärlig och riktig slutsats.

Nej, du har postulerat.

*

Lär dig elementär logik.
Citera
2016-03-01, 06:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fast mitt mål är inte nobelpriset och vad skulle jag kunna få nobelpris i?

Bra självinsikt. Du borde noga dig med att lära elementär logik till en början.
Citera
2016-03-01, 06:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
HAHA, var är dina argument? Markera gärna de rader du anser är argument från dig. Jag kan förstå att du inte begriper dig på vissa saker men jag tänker bilda dig ändå.

Psykologi, astronomi, astrologi, sociologi, religion, filosofi, historia placeras under samma kategorier. De belägg och så kallade bevis du efterfrågar kan inte ges beträffande ovanstående ämnen. Jag är väldigt intresserad av att läsa vad du har för argument och inte bara att ''det är inte såå''.

Presentera precist och specifikt ditt eget essentiella underlag (inklusive dettas metodologi) ... och kom sen med belägg för det.

Då kanske det finns en möjlighet för att kunne nå en gemensam kommunikationsplatform eventuellt.
Citera
2016-03-01, 06:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, jag vill ha en diskussion om hur alltet kan ha kommit till och med förnuftets hjälp komma fram till en slutsats.

Citat:
Har du/ni några argument att presentera?

Japp: DU börjar med att lära dig elementär logik, så du öht kan delta i diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in