2016-02-26, 14:54
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Det finns en tråd där du kan ta upp dina frågor:
(FB) Religion - en mentalsjukdom

tack för länktipset,
kollade lite men det verkade mest vara nåt sorts ateist-teist krig

är mest ute efter huruvida det finns info/åsikter/rimliga skäl för att seriöst kliniskt diagnostisera religiösa individer som mentalt dysfunktionella
Citera
2016-02-26, 15:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Det finns en tråd där du kan ta upp dina frågor:
(FB) Religion - en mentalsjukdom

Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
tack för länktipset,
kollade lite men det verkade mest vara nåt sorts ateist-teist krig

Citat:
är mest ute efter huruvida det finns info/åsikter/rimliga skäl för att seriöst kliniskt diagnostisera religiösa individer som mentalt dysfunktionella

Det finns ett tämligen specifikt subkategoriserande omkring religionens olika relationer till mentalsjukdom (eller inte), det är bara att kolla ytterligare.

Annars summerar jag gärna ... EDIT: min egen position på ... tråden "Religion - en mentalsjukdom" för dig ... på den tråd.
Senast redigerad av Bogomil 2016-02-26 kl. 15:08.
Citera
2016-02-26, 18:38
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
halojsan

ateister, humanister o annat sekulariserat folk tillskriver ofta generellt teister någon form av mental skada/begränsning/vanföreställning etc etc

är det möjligt för en "hemligt" övertygad teist att undangå upptäckt (bli sjukförklarad) o smälta in i omgivningen utan att mentalstörningen märks?

de flesta andra mentala handikapp av den dignitet som teism tillskrivs, brukar ju ganska snart märkas (psykopati, tvångs/psykotiskt beteende etc)
Ja, de flesta på mitt jobb vet inte att jag är aktivt troende och att jag startar varje dag med bön och läsning av psaltarpsalmer. Säger man inget vet ingen.

Citat:
är det en säkerhetsrisk att låta övertygade skapelsetroende teister arbeta med tex samhällsviktiga funktioner?
Om jag tror att Gud styrde det icke troende kallar slump under evolutionen, gör det mig till en farlig människa då tycker du? Förklara hur i så fall.
Citera
2016-02-26, 21:26
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, de flesta på mitt jobb vet inte att jag är aktivt troende och att jag startar varje dag med bön och läsning av psaltarpsalmer. Säger man inget vet ingen.

Om jag tror att Gud styrde det icke troende kallar slump under evolutionen, gör det mig till en farlig människa då tycker du? Förklara hur i så fall.

nja alltså..
vad jag eller nån annan tycker får stå för var o en

det jag ville hitta svar på är om det är fastställd paradigm hos sakkunniga att religiositet är mental dysfunktion

jag har letat runt en del men hittar ingen validerad statistik eller något tro(!)värdigt material i ämnet

låt gå att någon tycker att religiösa är mentalt ofullständiga, ungefär som folk slentrianmässigt slänger ur sig att den o den politikern är mentalsjuk, utan att ha belägg för uttalandet, men är påståendet medicinsk förankrat?

har tex hört att nazismtrogna är mentalt efterblivna men är ens detta fastställt?
Citera
2016-02-27, 10:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
det jag ville hitta svar på är om det är fastställd paradigm hos sakkunniga att religiositet är mental dysfunktion

Det är det inte, eftersom det inte finns nån psykologisk "sakkunnighet" om en personlig tro angående det ofalsifierbara.

Däremot finns det "sakkunnighet" om när en sån tro om det ofalsifierbara blir till pådyvlande pseudo-vetande/pseudo-falsifiering. Det är där verklighets-relationen börjar brista i en efterrationaliserande mytomani.
Citera
2016-02-27, 14:53
Medlem
jipeesss avatar
hm,
luddigt...
vem som helst kan förklara sig själv eller nån annan "sakkunnig"

det rasar ju debatter hela tiden mellan "sakkunniga" inom miljö/klimatforskning, politik, konst, ja vad som helst, o där kombattanterna i båda läger upphöjs som spjuspetsauktoriteter,

för en "vanlig" lekman är det omöjligt att urskilja sanningen

jag vill bara ha svar på om religiöst troende innebär mental dysfunktion/störning som ett ja/nej-svar...
inte nåt slingrande nja, det beror på-politikersvar
Citera
2016-02-27, 16:36
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Någon som försökte ge åsikten - att religion är en mental åkomma - en vetenskaplig legitimation var Sigmund Freud. Han klassificerade uttryck och beteenden med rötter i vårt undermedvetna som neuroser varav religion var ett sådant uttryck. Fadern i himlen var en mental projicering på grund av vårt behov av en fadersgestalt.
Citera
2016-02-27, 17:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Någon som försökte ge åsikten - att religion är en mental åkomma - en vetenskaplig legitimation var Sigmund Freud. Han klassificerade uttryck och beteenden med rötter i vårt undermedvetna som neuroser varav religion var ett sådant uttryck. Fadern i himlen var en mental projicering på grund av vårt behov av en fadersgestalt.

Strunta i Freud. Hans modell av det mänskligha psyket är ungefär lika verklighetsfrämmande som den pådyvlande teismens metafysik är.
Citera
2016-02-29, 20:23
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
nja alltså..
vad jag eller nån annan tycker får stå för var o en

jag har letat runt en del men hittar ingen validerad statistik eller något tro(!)värdigt material i ämnet

låt gå att någon tycker att religiösa är mentalt ofullständiga, ungefär som folk slentrianmässigt slänger ur sig att den o den politikern är mentalsjuk, utan att ha belägg för uttalandet, men är påståendet medicinsk förankrat?

har tex hört att nazismtrogna är mentalt efterblivna men är ens detta fastställt?

Överdriven religiositet kan gå under neuros, ja.

Neuros som är betingas av religiös övertolkning är ju i sin tur ofta oproportionell vad gäller att tillskriva sanning åt föreställningen på bekostnad misstro mot omgivning, och sägs kunna

A/ hämma social interaktion

B/ kan hindra relevant psykosocalt levande , vitalt utbyte, kan bli överdriven blygsel

C/ att det kan förklaras olika utifrån vilken befogenhet religionspsykologi har, i resp. sammanhang

D/ kan hindra adekvat kunskapsinhämtning, där naturvetenskapliga förklaringar, förskjuts och den som lider, lider utifrån att tro det är en smuts att känna fysiskt utlevande, att t.ex visa ömhet närhet eller att bli alltför personlig.. för det intima vållar den drabbade känslan av att synda mot sitt ideal - eller ha sex utanför den referensram som alltför sträng auktoritet pålagd den enskilde, tills den lider känslomässigt och/eller mentalt, utvecklar till slut passiv eller aktiv sexualneuros med förvrängt libido som den försöker angripa att ses som uttryck för synd..

E/ mindervärdeskomplex

Det är välkänt att t.ex jehovas vittnen, men många fler som är typiskt fundamentalistiska och skapar visioner av verklighetsfrämmande karaktär - dessa har andra värdegrunder än den gängse legitima, som inte utgörs av överdriven religiös förklaring.

Dvs, dét kan var omvänt, att den religiöst överaktive (eller hans auktoriteter) hämmar sin omgivande närkrets genom att tillskriva dem fel värde, när den starkt religiöse ju i takt med sin tolkade verklighetsuppfattning kan uppfattas som misstolkande och inte längre i kontakt med reell substantiellt giltig värdegrund och själv lider av att döma för hårt varvid allienering kan uppstå - det kan bli ett mentalt dilemma, utanförskapet som inte är en mental rubbning i likhet med t.ex scizofreni, är likväl drabbande för den enskilde, särskilt när den har hårt knutna band till ett kollektiv, som i sin tur ställer så hårda krav, att den behöver självförnedra sig, för att orka.

Det kan gärna bli mentalt, till slut.. detta då försvarsmekanismer går i gång, att underhålla stark och överdriven religiositet.

Men brukar benämnas som diskriminering, att t.ex tillskriva andra att vara "onda" , "syndiga, dvs dåliga" männsikor, osv.
Mer sällan man går djupare in på det, eftersom det är mycket resurskrävande.

Det är faktiskt en inte alls okänt, och tja.. inom paradigmens sakkunniga och då kan man väl nämna t.ex kuratorsverksamhet, psykiatri o.dyl men också läkarsällskap finns som förstår när psykosomatiska besvär blommar ut, dessa områden som du väl relaterar till "sakkunniga inom paradigmen" - där viss norm men samtidigt sakkunigheten gäller, där specialkompetens öht satsas på , något som är lite av bristvara idag.

Normer finns i alla samhällen, i de flesta kontexter.. så också det psykologiska - du ska då tänka på att starkt religiösa, (inte troende rent allmänt, dem som överidealiserar.. de får ofta problem att acceptera den vardagliga jargongen.. de kan bli oerhört grubblande, introverta och mala i cirklar över banaliteter) upprättar normer som kan gå stick i stäv med legitima normer som redan är brett tilltagna marginal för att ge plats åt olikheter - ibland kan religiösa inte ens acceptera referensramar utan lider av fördomarna som kan packas i den religiösa viljan att uppfylla enl dogma och streberaktig upptagning - utan talar om att redan genomsnittslevernet, är "förtappat" , därmed kan väldigt religiösa förlora sinnesbalansen omdömesförmågan där moraliserandet blir som en skiljevägg till den normalt utlevande världen .. de kan alltså bli mentalt översensibla(intoleranta, men många kommer över det.. det finns ju knappast någon statistik att hänvisa till.

Men, att vara intolerant, är ingen mental åkomma.. det är i vissa sammanhang, mentalt förkastligt att t.ex vurma nazism, men inte i motsvarande grad, mig veterligen mentalt förkastligt att umgås med överidealiserad gudsuppfattning, som också appliceras på omgivningen.

Detta eftersom religiös utlevelse, varit norm i tider när vetenskaplig upplysning aldrig fanns på kartan för allmänningen, de stora kollektiven hade att följa auktoriteter, bildade eller ej, idag har auktoriteter krav på sig, att vara legitimerade! Så har det ju inte varit under alla århundraden innan nutid.

Men en legitimerad, inom klinisk psykologi, eller psykiatri.. skulle tämligen lätt kunna iaktta en neuros, som härstammar ur överdriven religiositet. Många läkare kan också förstå det, men lägger ingen vikt vid det, för det skulle bli ett otroligt merarbete.
Så man avfärdar det hellre, liksom man avfärdar att det egentligen är något konstigt att t.ex män över 50.. dras till enbart yngre kvinnor.. det får gå under typ livsstil.

Liksom det där med paradigm, också skiftar utmed vilken skola respektive sakkunnig, ju förkovrat sig i, inte sant?

Det är alltså den överdrivet övertolkande religiöse som lider av förlorad omdömesförmåga, för att den ju ger avkall på livets realtida aktuella värden, till förmån från den fiktion/vision han umgås med i sitt intima.. som den starkt religiösa hämtar näring ifrån - dvs inte ur sin samtid, och kan uppleva sig förmer , hybris... åt det narcissistiska hållet resp. förminska andra, men också sin omgivning och tillskriva dem att vara dumma, korkade och generellt insiktslösa.

Men huruvid det är en s.kmental åkomma, det är nog från individ till individ! En som förminskar andra grundat sin gudsvision, kan göra det snyggt och socialt acceptabelt.. den är då medveten, sedan finns de omedvetna som brassar på tills de går in i väggen... och kraschar socialt fatalt, och får rejäla psykologiska hinder till slut när den inte förstår hur en långsökt religiös "patos" kan få effekt som går överstyr.

Beroende alltid på VAR den är lever och befinner sig, givetvis.

En buddhist som går i retreat, upplever sin omgivning som smått rubbad eller heltidsrubbad, medan den ju faktiskt tillämpar ett väldigt smalspårat personligt program, motstridigt verklighetens påkallanden och villkor i en värld som inte alls står så stilla invid nirvana, som viljan styrt den starkt troende. "alla talar så högt#, "de babblar" , "de saknar insikten" osv, den religiöse får då se sig som allienerad, i tron.. att den inte längre är människa. Men sällskapen brukar rädda den socialt avskurne, som avskiljer sig utifrån sin tro, och graden av mental störning som kan komma av stark allienering, är alltid strikt individuellt, från person till person.

En som inte klarar socialt normalt flöde.. där gudsvisionen är starkt dominerande och kastar skuggor mer än ljus, kan behöva medicinsk hjälp.. för att sonika stå ut, vissa enbart lotsas med lite KBT, andra behöver ruskas om mer, men de flesta har vad jag tror, sällskap eller kollektiv som förmildrar situationen.

Sedan är den omgivande kulturen självklart påverkande, ett sammanhang i Spanien eller Frankrike eller Italien, är inte som sammanhang i Norge SVerige eller Finland, där mentaliteten i sig är olik och också förväntning - en som avskiljer sig och kan få besvär här uppe, kan känna sig "botad" i mer tillåtande kultursfär .. så visst gör kulturnormer.. sitt till.

Sitta inbundet och snegla misstänksamt på andra, kan gå för sig här, men i andra kulturer kan det ses som abnormt.

Den som indikerar mer kliniska påtagliga besvär p.g.a sin ro/religion , har ju förlorat sin uskiljningsföråga, den lever sig in alltför starkt i fiktionens värld, (t.ex när en bok, blir sanningen själv, medan livet.. är förljuget, för den) och bygger alltför kraftiga framtidsscenarion och låter ju föreställningsvrlden dominera , klart att det kan bli enormt hämmande, att den får vad som kan gå under "social fobi" och beröringsskräck.

Man kan ju säga att en inbiten vars religiosiet har prio ett, upplever en bra mycket större friktion i levernet, än den som ser livet mer balanserat adekvat, som DET ÄR.

Därför, att det inte är så dramatiskt att säga att vissa, ibland många.. får mentala bekymmer, grundat sin religiösa övertygelse. Tyvärr.

Vad annars, kan du mena med paradigmen, i denna kontext? Jag kan ha missförstått dig, så klart.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-02-29 kl. 21:06.
Citera
2016-02-29, 21:04
Medlem
pungluders avatar
Har en kompis som påstår att Jesus talade till han härom natten.

Vad svarar man på sånt??
Citera
2016-02-29, 21:07
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder

Vad svarar man på sånt??

Hur gammal är han?
Citera
2016-02-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder

Vad svarar man på sånt??
Var du vaken?
Vad sade Jesus?
Hur vet du att det var Jesus?
Vilket språk talade jesus?
Såg du jesus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem