2016-02-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du verkar ha hakat upp dig på detta.
Däremot så bortförklarar du att månen solen och stjärnorna är skapade den fjärde dagen, d v s efter de gröna växterna......vilket är synnerligen anmärkingsvärt. Men.....det betyder väl att du inte riktigt litar på bibeln på den punkten!

Varför svarar du inte på frågan?
Citera
2016-02-29, 15:11
Medlem
Citat:
Du verkar ha hakat upp dig på detta.
Däremot så bortförklarar du att månen solen och stjärnorna är skapade den fjärde dagen, d v s efter de gröna växterna......vilket är synnerligen anmärkingsvärt. Men.....det betyder väl att du inte riktigt litar på bibeln på den punkten!
Du syftar förmodligen på fotosyntes. Men då glömmer du alltså bort att Gud skapade ljus i HIMLEN (Gen 1:2), inte TILL jorden, innan han skapade solen och månen TILL jorden. Hört talas om växtljus? Ledljus som detta: http://priceitch.se/vaxtlampa-15w-med-225-led.html?fee=10&fep=1885&gclid=CjwKEAiA9c-2BRC_vaaJ0Ybps30SJABlqxDe468znbNd2hIabfvSx23tb03An GesXgiip6AMJJhvpBoC2dzw_wcB

Det lyser rött och blått, helt andra färger än solens ljus, så varför menar du att det behövs solljus för att få växter att gro? Solljus får säkert allting att växa ännu mer, men det finns/fanns ett för det mänskliga ögat osynligt ljus som tillsammans med vatten och rätt temperatur fick gräs och annat att växa. Det är så jag läser det.
Senast redigerad av DindooNuffin 2016-02-29 kl. 15:51.
Citera
2016-02-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför svarar du inte på frågan?

Du verkar ha hakat upp dig på detta. Månen är INTE en ljuskälla, även om den reflekterar strålning. Om nu någon på LTH råkat kalla månen för ljuskälla ändrar inte detta saken. Ibland undrar man om du fastnar i detaljer för att undvika den övergripande frågeställningen. Men visst....vill du göra dig dum, så är det din ensak.

Nu kan vi ta verserna du inte tror på igen:

1 Mos 1:16Gud gjorde de två stora ljusen, det större ljuset till att härska över dagen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna. 17Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden, 18att härska över dag och natt och att skilja ljus från mörker. Och Gud såg att det var gott. 19Det blev kväll och det blev morgon. Det var den fjärde dagen.

Men enligt dig gjorde ju Gud inte solen, månen och stjärnorna vid den tidpunkten som bibeln anger. Sålunda anser du alltså att bibeln har fel.
Citera
2016-02-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du syftar förmodligen på fotosyntes. Men då glömmer du alltså bort att Gud skapade ljus och mörker i HIMLEN (Gen 1:2), inte TILL jorden, innan han skapade solen och månen TILL jorden. Hört talas om växtljus? Ledljus som detta: http://priceitch.se/vaxtlampa-15w-med-225-led.html?fee=10&fep=1885&gclid=CjwKEAiA9c-2BRC_vaaJ0Ybps30SJABlqxDe468znbNd2hIabfvSx23tb03An GesXgiip6AMJJhvpBoC2dzw_wcB

Det lyser rött och blått, helt andra färger än solens ljus, så varför menar du att det behövs solljus för att få växter att gro? Solljus får säkert allting att växa ännu mer, men det finns/fanns ett för det mänskliga ögat osynligt ljus som tillsammans med vatten och rätt temperatur fick gräs och annat att växa. Det är så jag läser det.

Jo du...."Varde ljus",........men inte solljus.
Det måste varit förbannat kallt åt växterna under tredje dagen!
Citera
2016-02-29, 15:43
Medlem
Citat:
I själva verket innehåller Bibeln en del kopior från t ex Gilgamesh och Hammurabis lagar. Mose verkar ha kopierat flera av Hammurabis lagar tämligen rakt av.

Eller tvärtom
Citera
2016-02-29, 15:45
Medlem
Citat:
Svara på frågan: Strålar månen av ljus eller inte?

Den reflekterar ljusstrålar på samma sätt som en nyplöjd åker.
Brukar du säga, eller har du hört någon säga 'månstrålar' om ljuset som vi kan se från månen?
Citera
2016-02-29, 15:49
Medlem
Citat:
Jo du...."Varde ljus",........men inte solljus.
Det måste varit förbannat kallt åt växterna under tredje dagen!
Men det var också innan Gud låtit det regna på jorden (Gen 2:5) och en dimma vattnade jorden.

Gud sade: ”På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. Gen 1:14

Högtider och år är inga säsonger. Gud talar inte om säsonger förrän EFTER Noas ark:

Så länge jorden består skall sådd och skörd, köld och värme, sommar och vinter, dag och natt aldrig upphöra att skifta.” Gen 8:22

Det är skillnad på tiden då Eden fanns och tiden efter, då Adam fick börja bearbeta jorden för att kunna äta. I Eden fanns allt de behövde året runt. Vi fick inte börja äta kött heller innan Noa fick budet efter syndafloden. Så jag misstänker att klimatet var annorlunda före floden.
Citera
2016-02-29, 16:47
Medlem
Citat:
även om den reflekterar strålning.

Du svarar fortfarande inte på frågan, inte direkt i alla fall.

Ja månen reflekterar ljusstrålar, därför strålar det ljus från månen.

Att ett föremål som månen strålar ut ljus är definitionen på en ljuskälla enligt NE:

ljuskälla

lju`skälla subst. ~n ljuskällor
ORDLED: ljus--käll-an
• föremål varifrån ljus strålar ut
HIST.: sedan 1853
Citera
2016-02-29, 17:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Har du den inställningen kommer du inte att förstå Guds ord Bibeln.
OK, du har alltså ingen metod.
Citera
2016-02-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Den reflekterar ljusstrålar

Och därmed borde det stråla ut ljus från månen, om nu inte strålningen plötsligt försvinner.

Citat:
på samma sätt som en nyplöjd åker.

Hur menar du?

Citat:
Brukar du säga, eller har du hört någon säga 'månstrålar' om ljuset som vi kan se från månen?

Det är inte så vanligt, månsken är vanligare, men definitionen månstrålning finns t.ex. på synonymer.se och NE

Synonymer till månsken
månens sken, månljus, ljusstrålning från månen, månstrålning; romantiskt sken
http://www.synonymer.se/?query=m%E5nsken

måne
må`ne subst. ~n månar
ORDLED: mån-en
• en himlakropp som kretsar runt jorden och särskilt nattetid syns som (ett segment av) en kallt lysande skiva: månfarare; månfas; månklar; månsken; månskiva; månstråle; fullmåne; nymåne
http://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/m%C3%A5ne
Citera
2016-02-29, 17:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jo du har skrivit något annat, du skrev att bibeln kommer med ett falskt påstående när den säger att månen är en ljuskälla, läs här:

Du säger här att bibeln kommer med ett "falskt påstående", du har ändrat det till att NWT kommer med ett falskt påstående, men om SMHI och NE också säger att månen är en ljuskälla, så borde det rimligtvis också vara "falska påståenden", om du nu inte tar tillbaka din anklagelse.

Du har tagit tillbaka din anklagelse mot bibeln, men du har inte tagit tillbaka din anklagelse mot NWT.

Det är du som ljuger och förvränger.

Nej, jag varken ljuger eller förvränger. Jag har hela tiden försökt att räta ut dina förvrängningar och missförstånd. Jag har tagit tillbaka att det skulle vara bibeln som innehåller felet, har du glömt det? Men jag har helt naturligt inte tagit tillbaka att det står fel i NWT på svenska, eftersom det, som det senare visade sig, är där och enbart där som felet förekommer.

Citat:
Du har aldrig tagit tillbaka din anklagelse om att NWT kommer med falskt påstående, då borde rimligtvis SMHI, NE, Lunds Tekniska Högskola komma med falska påståenden.

Så tar du tillbaka din anklagelse om att NWT kommer med ett falskt påstående?

Nej, NWT på svenska har det falska påståendet att månen är en ljuskälla.

Citat:
Du försöker påskina att jag skulle vara en idiot som inte förstår enkel fysik.

Vad har detta med sakfrågan att göra? Jag skulle kunna komma med en hel avhandling som svar till dig, som inte säger någonting om det vi diskuterar, men jag tror inte du skulle uppskatta det.

NE bekräftar min tolkning, menar du att det inte kommer ljusstrålar från månen?

Så du hänvisar till Wikipedia, men jag får inte hänvisa till SMHI, NE, Lunds Tekniska Högskola m.m.?

Varför skriver du då som någon som inte fattar grundläggande fysik? Att det inte har med ämnet att göra har jag redan påpekat om och om igen, men det är du som envisas med att du har rätt fast all kunskap om fysik, om du haft någon, tydligt pekar på att du inte har något alls på fötterna, vilket jag tydligt har beskrivit.

Citat:
Artikeln finns kvar, och jag har redan gett dig flera exempel, varav dessa var Lunds Tekniska Högskola och Göteborgs universitet.

Ja, just det, du hänvisar till den nya terminologin sekundär ljuskälla, som för det första tydligt definieras om en reflektor och för det andra i huvudsak används inom optiken för att kunna se det ljus som återkastas från föremål som en ”ljuskälla” och inte alltid behöva gå omvägen via solen eller lampor som den egentliga ljuskällan, men det framgår av definitionen att en sekundär ljuskälla inte i sig är en ljuskälla.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att NWT på svenska skulle kunna ha varit korrekt om påståendet om månen var att månen är en sekundär ljuskälla.
I så fall, och endast i så fall så står det något som kan försvaras med befintliga definitioner och gängse bruk.

Citat:
Och du kan söka på engelska så får du fler exempel: "secondary light source".

Om du själv hade läst texterna om "secondary light source" som man hittar vid en sökning så skulle du ha förstått att det tydligt klargörs att en "secondary light source" inte är någon egentlig ljuskälla. Det är bara en förenkling för att slippa återge den egentliga ljuskällan hela tiden och för att inte heller behöva kalla synintryck från föremål för reflekterat ljus. Man förenklar alltså terminologin, samtidigt som man är fullt medveten om vad man gör, och alltså inte skulle få för sig att månen utstrålar ljus.
Du som påstod dig vara bevandrad inom fysikens grunder borde väl i alla fall förstå skillnaden mellan att utstråla [aktiv handling, energi krävs] och reflektera [passiv handling, ingen energi krävs].

Citat:
Låt oss titta igen vad det var du sade till Milmerokin, du ändrar ju dig hela tiden:

”Ja, problemet med fackverksbygge och trä är att det innebär ytterligare kraftkoncentrationer i vissa punkter. I de konstruktioner där det har använts spelar det ingen roll eftersom de har haft korta sektioner och grovt överdimensionerade trädelar, för säkerhets skull.”

Här kan jag inte tolka dina ord på något annat sätt att det blir problem med ett fackverksbygge för att det blir "ytterligare kraftkoncentrationer i vissa punkter".

Tyvärr så har du fel, ett fackverksbygge skulle förstärka konstruktionen, inte försvaga.

För det första så blandar du ihop fackverk generellt och fackverk i den specifika situation som vi diskuterade (arkbygget) och för det andra så har jag aldrig påstått att fackverksbygge skulle försvaga en konstruktion i allmänhet. Jag har endast påstått att en fackverkskonstruktion inte skulle göra arken starkare just därför att arken ju, som bekant byggts i trä. Det är ju så att det just när det gäller trä finns en gräns för vad man kan förstärka med fackverk. Det jag skrev var att om man ska göra fackverkskonstruktioner i trä så måste man överdimensionera för att motverka det faktum att trä är svagare för tryckkrafter än för drag- och böjkrafter och fackverkskonstruktioner görs för att överföra alla böjkrafter till tyckkrafter i stagen. det fungerar för korta konstruktioner (upp till 20 m). Stagen i sig tål tryckkrafterna väl, det är inte det som är problemet, utan problemet är att alla tryckkrafterna koncentreras i stagens knutpunkter, som när det gäller trä måste vara fogar av något slag. Fogar är alltid en träkonstruktions svagaste punkter på grund av det faktum att man vid sammanfogningen måste avlägsna en del av träet, antingen genom laskning eller genom att borra hål eller slå in spikar. Dessa kapade delar eller hål blir de platser där krafterna ansamlas och det är där som ett brott kan uppstå.
Sammanfattningsvis skulle jag uppskatta att man kan bygga fackverkskonstruktioner i trä som är starka upp till 20 meter, men knappast längre.
Citera
2016-02-29, 17:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Själva ordet "ljuskälla" betyder "källa till ljus", som inte antyder det minsta om att källan måste producera ljus.

Samma sak med ordet "vattenkälla" som betyder "källa till vatten", ett ställe där man kan hämta vatten, men det betyder inte att vatten produceras i källan.

På liknande sätt kan man "hämta"/ ta emot ljus från månen, månen blir källan till ljuset för att t.ex. kunna läsa en bok.

Jaså, är du tillbaka på det nu igen.

Ordet ”vattenkälla” är en pleonasm i och med att ordet ”källa” i sin grundbetydelse betyder ”ställe där grundvatten naturligt tränger fram ur jorden”.

Sedan finns det en utvidgad betydelse om ”ursprunget till annan (abstrakt eller konkret) företeelse”, och det är i den betydelsen som ordet ”ljuskälla” hör hemma.

Ordet ”vattenkälla” är alltså egentligen ett helt onödigt ord i svenskan och det finns heller inte med i vanliga ordböcker. Hela ditt svamlande om ”vattenkälla” är alltså helt grundlöst som jämförelse. I den första betydelsen är det ”ställe där grundvatten naturligt tränger fram ur jorden” och i den andra överförda betydelsen är det ”ursprunget till annan företeelse” som avses, och ursprunget till företeelsen ljus är där ljuset produceras, och inte där det enbart reflekteras eftersom en reflektion kan ju aldrig anses vara ursprunget

Titta efter själv i en ordbok så får du se …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in