Citat:
Ursprungligen postat av
Plastleksak
Kan någon kunnig vara snäll och förtydliga hur courtage klasserna fungerar?
Vad händer om jag handlar utanför courtageklassen jag valt?
Tex om jag valt courtage mini, får jag inte göra aktieaffärer över 15 600kr?
Jo, men över 15 600 betalar du 0.25% i courtageavgift eller vad det är vilket gör att det blir dyrare än 39 kr som är kategorin ovan.
Omvänt så för köp under 15 600 kommer du i kategorin ovanför betala 39 kr för köp under 15 600 kr vilket gör att det blir dyrare än att betala 0.25% eller vad det är där.
Ta den kategori du tror att du kommer handla i, vill du någon gång göra ett väldigt mycket större inköp exempelvis kan du ju byta prislista då sålänge det är ok att vänta med att byta prislista ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Plastleksak
Eller tvärtom om jag väljer courtageklass medium, måste alla mina affärer ligga över 46 000kr, har jag medium får jag aldrig göra en affär under 46 000kr?
Du får göra hur du vill men de har bara förtydligat (rejält) genom att berätta inom vilka intervall en viss prisnivå är mest förmånlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Plastleksak
Och vad händer om jag valt en courtage klass men då handlat över eller under minsta/högsta köp för den klassen?
Under och över så betalar du onödigt mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Plastleksak
Är courtage klassen per köp eller per månad? Om jag tex har mini och vill handla för 20 000kr, kan jag då handla för 10 000kr två gånger och fortfarande hålla mig inom ramen för klassen.
Du tjänar inget på att göra två köp för du kommer fortfarande betala det procentuella courtaget men du förlorar heller inget på det. Hade du haft nivån ovanför och handlade för under 15 600 kr genom att handla två omgångar om 10 000 kr så hade du förlorat pengar på det i form av avgifter mot om du istället köpte för alla 20 000 kr direkt.
Det är synd att skolan i Sverige / folks kunskap om matematik är så dålig att de blir konfunderade och inte förstår enkel procenträkning :/
Citat:
Ursprungligen postat av
Plastleksak
Har svårt att välja klass, skulle kunna tänka mig tex klass small, men får jag inte göra affärer under 15 000kr då så känns det inte helt rätt för mig, men ibland vill jag köpa in mig på en aktie för kanske 20 000kr och då passar inte mini, men jag får ju bara byta klass en gång i månaden.
Kanske är dumma frågor, men fattar nada...

Du FÅR göra affärer på vad som helst men det ligger ju i ditt intresse i att betala så lite som möjligt när du gör det. Om du överhuvudtaget skall tippa över i ena eller andra riktningen i köp så beror det ju på hur du handlar, på en stor affär gör ju en skillnad i procent större skillnad men å andra sidan gör du många småköp kan ju skillnaderna läggas ihop där och kanske bli större så istället, det beror på hur du agerar. Visst kan man tycka att det är trist att de inte har lägst pris för alla vid alla köpnivåer men nu har de ju valt sådär av någon anledning.
Är det sparat kapital som det skall köpas för eller månadssparande? Det kanske kan påverka hur du vill göra.
Ett annat alternativ är ju att ha ett konto på säg Nordnet och ett på Avanza och ha olika prislistor på dem båda två om du tror du kommer både småhandla och storhandla.