2016-02-28, 10:20
Medlem
Opinionsundersökningarna visar nog det alla är överens om, skärper andra partier flykting och asylpolitkern så minskar intresset för SD hos den vanlige väljaren. Trots allt så har ju SD:s nuvarande väljare en gång kommit från dom etablerade partierna när SD växte som parti och nu vänder man tillbaka. S SD:S "storhetstid" verkar faktiskt ha planat ut och partiet har gjort det väljarna nog önskat, varit en blåslampa på övriga partier att förändra flyktingpolitiken. För är det något som förändrats drastiskt hos våra etablerade partier så är det synen på öppna gränser. Ja inte miljömupparna förstås men dom får ju allt mindre väljarstöd för sin halsstarrighet att inte se verkligheten.
2016-02-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Opinionsundersökningarna visar nog det alla är överens om, skärper andra partier flykting och asylpolitkern så minskar intresset för SD hos den vanlige väljaren. Trots allt så har ju SD:s nuvarande väljare en gång kommit från dom etablerade partierna när SD växte som parti och nu vänder man tillbaka. S SD:S "storhetstid" verkar faktiskt ha planat ut och partiet har gjort det väljarna nog önskat, varit en blåslampa på övriga partier att förändra flyktingpolitiken. För är det något som förändrats drastiskt hos våra etablerade partier så är det synen på öppna gränser. Ja inte miljömupparna förstås men dom får ju allt mindre väljarstöd för sin halsstarrighet att inte se verkligheten.
Fast...inget har ju de facto hänt. Förutom att samhället faller samman inför våra ögon, samtidigt som lögnerna blir större och retoriken allt mer tom. Och ändå lönas man. Jag kommer aldrig att förstå det (om det nu verkligen är en bestående trend).

Ett monumentalt misslyckande för SD är det i vilket fall som helst, i denna tid borde de traditionella partierna redan varit utraderade snudd på, hade SD pedagogiskt lyckats att berätta var Sverige befinner sig och vem som bär skulden.
2016-02-28, 10:34
Medlem
Skillys avatar
Hur långt tror ni SD kommer att sjunka?

17.9% säger ju senaste opinionsmätningarna

Är det 7-8% som utgör majoriteten av de svenskfientliga rassarna, och resterande del missnöjesröstare som kommer att återgå till de normala och vettigas skara? Eller kan SD sjunka ännu lägre kommande år?

Vad säger experterna?
2016-02-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly

Är det 7-8% som utgör majoriteten av de svenskfientliga rassarna, och resterande del missnöjesröstare som kommer att återgå till de normala och vettigas skara? Eller kan SD sjunka ännu lägre kommande år?

Vad säger experterna?
Allt hänger nu på SD själva, det är alltså frågan om de agerar och om de gör vad som krävs, eller inte. Se till att ta få mediadominans igen, till exempel vänligt avtacka några ur inpartiledningen (vi vet vilka), samt gör de rätta nyrekryteringarna.
2016-02-28, 10:49
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Tack,

Skriver från mobil och även om det är OT så MÅSTE jag bara få sagt att det är i helvette bra inlägg från ALLA de två senaste sidorna. Skulle jag inte skrivit från mobil hade jag räknat upp namnen. Nu vill jag inte göra det av ovilja att missa någon.

Instämmer helt!

Ovanligt många och kvalificerade inlägg, som utmärker Tråden när den är som bäst...

2016-02-28, 10:50
Medlem
Citat:

Vad säger experterna?

Jag är ingen expert men jag ser att Moddarnas framfart nu har bromsat upp....man tog lite osäkra väljare ifrån SD. Men nu är SD ändå mycket större än vid förra valet...så det är inte ett parti som har utraderats. Dom som är kvar nu stannar och när missnöjet i samhället ökar ytterligare på grund av modulhusbyggen, Kaplanisering, oro i skolorna, ännu mer segregation, kommer man att straffa dom etablerade partierna genom att proteströsta på SD. SD kommer alltså att öka.
Jag plockar också fram min käpphäst vad gäller Soc.. deras äldre sympatisörer kommer att döden dö..och på sikt måste dom minska. Det är som en naturlag... ....
2016-02-28, 11:00
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det är bra att svenskar lämnar landet. Inte för att det går dåligt för SD i opinionsmätningar naturligtvis, men för att det är den mest kraftfulla protest.

Det är lite som att sälja av sina fonder då man vet att värdet kommer minska på sikt.
Då vi i sverige blir kokade som grodor under konstens alla regler, kommer det bli olidligt i längden att stanna kvar.

Det är dags nu att SD lägger in tredje växeln i invandringspolitiken. De har nått ett delmål. Det finns fortfarande politisk obebodd mark att erövra. SD har möjligheter att stiga mycket mer om de spelar sina kort rätt. Man ska komma ihåg att övriga partier bara delvis anammat SDs politik, men de har inga framtida planer direkt. Här kan SD bli ett ledljus i mörkret.
2016-02-28, 11:03
Medlem
Citat:

Vad säger experterna?

Din teori om att SDväljare huvudsakligen består av missnöjesröstare, lågavlönade, och rasister är felaktig.

I Inzios senaste undersökning konstaterades nedanstående (i ett kontext där 50% av väljarna tycker att flyktingfrågan är den viktigaste)

"Män tycker att den är viktigare än kvinnor. Ju äldre man är och ju mer man tjänar desto större vikt lägger man på flyktingfrågan, en svårförklarlig skillnad jämfört med resten av befolkningen."

82% av Sverigedemokraterna tyckte att flyktingfrågan var viktigast
70% av Kristdemokraterna
56% av Moderaterna

Resterande partier hade väsentligt lägre siffror.

Så länge de etablerade partierna kontinuerligt presenterar åtgärder som är hårdare än vad definitionen på ren rasism var för ett halvår sen så kan SD kanske pressas ner 1-3%-enheter på kort sikt. På lång sikt kan partierna inte göra någonting för att hejda SD:s framgång eftersom SD naturligtvis flyttar fram sina positioner efterhand som 7-k flyttar fram sina och storleken på efterfrågan av så restriktiv migrationspolitik som möjligt kommer i den närmaste framtiden i princip bestå av halva Sveriges befolkning.
Som jag sagt tidigare kvarstår också 7-klöverns problem med identitetspolitiken även om de skulle få ner flyktinginvandringen till 0. Jag skulle uppskatta antalet hardcoremotståndare till identitetspolitiken till c:a 15% av väljarkåren och där ligger nog SD:s absoluta botten under de närmaste 5 åren.

Det enda hotet jag kan se som kan jag göra att SD:s stöd skulle sjunka under 15% på överskådlig sikt är i fall det poppar upp ett ännu "extremare" parti. Vi kan se här i tråden att det är ganska troligt att en del av SD:s gamla kärnväljare kan lämna SD efterhand och söka sig till hårdare partialternativ.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-02-28 kl. 11:06.
2016-02-28, 11:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
För inte så länge sedan har jag läst i denna tråden att SD snart hade egen majoritet. Även om det var en "smärre" överdrift och inte många trodde på det så var 30% en mer eller mindre självklarhet. Numera så är siffror över 20% en bedrift av osannolika mått o givetvis är det endast de opinionsinstituten som räknas som kommer upp i dessa tal.
Till min glädje så har sanningen hunnit i kapp er och var glada för varje opinionsinstituts siffror som visar på högre siffror än valresultatets.
SD ligger en bit över 20 %, drygt 10 % ökning på drygt 1,5 år.
2,5 år kvar och stora problem i antågande.
Moderaterna slänger ur sig SD förslag snabbare än en kukspruta skjuter, samtidigt gör man inget för att genomföra dem eller ända regeringens usla ekonomiska politik.

Tror du själv att väljarna kommer låta moderaternas papegojpolitik fortsätta ge noll resultat i 2,5 år till?
SD har goda chanser att fortsätta växa.
2016-02-28, 11:29
Medlem
Citat:

Vad säger experterna?
Det är lite som med flyktingströmmen, man vet inte om det är vädret eller politiken som gjort skillnad.

SD brukar nämligen ofta dala på våren för att sedan vända uppåt på sommaren, öka på hösten och sedan toppa i december eller januari. Det går alltså inte att veta om det är en vanlig reguljär vårdipp eller om det beror på politiken.

Asyltrycket har minskat till 600 i veckan från 10.000, men det brukar minska till ungefär den här nivån på vintern så det är svårt att säga hur mycket som beror på årstiden eller gräns- och ID-kontrollerna...
2016-02-28, 11:33
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Det är dags nu att SD lägger in tredje växeln i invandringspolitiken. De har nått ett delmål. Det finns fortfarande politisk obebodd mark att erövra. SD har möjligheter att stiga mycket mer om de spelar sina kort rätt. Man ska komma ihåg att övriga partier bara delvis anammat SDs politik, men de har inga framtida planer direkt. Här kan SD bli ett ledljus i mörkret.

Enbart tredje växeln?

Det är uppenbart läge just nu, för att satsa på utvalda verkligt kvalificerade talanger, bättre fokusering och koncentration på opinionsbildningen med en effektiv och särskild specialenhet - för att ytterligare stabilisera och öka väljarstödet för SD!

Resursernas, rätt disponerade, finns onekligen...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2016-02-28 kl. 11:42.
2016-02-28, 11:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är lite som med flyktingströmmen, man vet inte om det är vädret eller politiken som gjort skillnad.

SD brukar nämligen ofta dala på våren för att sedan vända uppåt på sommaren, öka på hösten och sedan toppa i december eller januari. Det går alltså inte att veta om det är en vanlig reguljär vårdipp eller om det beror på politiken.

Asyltrycket har minskat till 600 i veckan från 10.000, men det brukar minska till ungefär den här nivån på vintern så det är svårt att säga hur mycket som beror på årstiden eller gräns- och ID-kontrollerna...
Sen verkar ju inte minskningen av "barnen" vara så omfattande.
Citat:
Hittills i år har 798 ensamkommande barn och unga sökt asyl i Sverige.

Det är färre än under förra årets två första månader, då 1 003 ensamkommande sökte asyl.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-ensamkommande-vill-tillbaka-hem

Så det här "kraftigt minskade volymerna" skall man nog ta med en näve grovsalt när man försöker förutspå hur opinionsläget kommer att förändras under 2016.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in