Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Hur långt tror ni SD kommer att sjunka?
17.9% säger ju senaste opinionsmätningarna
Är det 7-8% som utgör majoriteten av de svenskfientliga rassarna, och resterande del missnöjesröstare som kommer att återgå till de normala och vettigas skara? Eller kan SD sjunka ännu lägre kommande år?
Vad säger experterna?
Din teori om att SDväljare huvudsakligen består av missnöjesröstare, lågavlönade, och rasister är felaktig.
I Inzios senaste undersökning konstaterades nedanstående (i ett kontext där 50% av väljarna tycker att flyktingfrågan är den viktigaste)
"Män tycker att den är viktigare än kvinnor. Ju äldre man är och ju mer man tjänar desto större vikt lägger man på flyktingfrågan, en svårförklarlig skillnad jämfört med resten av befolkningen."
82% av Sverigedemokraterna tyckte att flyktingfrågan var viktigast
70% av Kristdemokraterna
56% av Moderaterna
Resterande partier hade väsentligt lägre siffror.
Så länge de etablerade partierna kontinuerligt presenterar åtgärder som är hårdare än vad definitionen på ren rasism var för ett halvår sen så kan SD kanske pressas ner 1-3%-enheter på kort sikt. På lång sikt kan partierna inte göra någonting för att hejda SD:s framgång eftersom SD naturligtvis flyttar fram sina positioner efterhand som 7-k flyttar fram sina och storleken på efterfrågan av så restriktiv migrationspolitik som möjligt kommer i den närmaste framtiden i princip bestå av halva Sveriges befolkning.
Som jag sagt tidigare kvarstår också 7-klöverns problem med identitetspolitiken även om de skulle få ner flyktinginvandringen till 0. Jag skulle uppskatta antalet hardcoremotståndare till identitetspolitiken till c:a 15% av väljarkåren och där ligger nog SD:s absoluta botten under de närmaste 5 åren.
Det enda hotet jag kan se som kan jag göra att SD:s stöd skulle sjunka under 15% på överskådlig sikt är i fall det poppar upp ett ännu "extremare" parti. Vi kan se här i tråden att det är ganska troligt att en del av SD:s gamla kärnväljare kan lämna SD efterhand och söka sig till hårdare partialternativ.